گرایش‌های مختلف دانش روانشناسی

روانشناسی یک نظم است که به لحاظ علمی از رفتار و واکنش‌های ذهنی برخوردار است. و تفاسیر نمادین را برای تجزیه و تحلیل رفتار اجتماعی ترکیب می‌کند. انواع مختلفی از روانشناسی وجود دارد که توسط کارشناسان مربوطه مورد مطالعه قرار می‌گیرند.
سه‌شنبه، 1 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
گرایش‌های مختلف دانش روانشناسی
رفتار انسانی سال‌هاست که روانشناسان را جذب کرده است. پدیده ادراک، شخصیت، شناخت، رفتار، واکنش و احساسات نه تنها تنوع زیادی از ذهنیت روان را نشان می‌دهد، بلکه روابط ما را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.
 
این مطالعه شامل تجزیه و تحلیل فرایندهای درون ذهن آگاه و ناخودآگاه است. روانشناسی به هر جنبه‌ای از فعالیت اعمال می‌شود. واکنش ما به مسائل روزمره در خانه یا کار منعکس کننده سلامت ذهن است.
 

شاخه‌های روانشناسی 

روانشناسی یک علم و هنر است که تلاش می‌کند تا فرد، خانواده و جامعه برای درک مفاهیم و توابع روان شناختی برای رفتار اجتماعی خاص و غیرقابل توضیح، مورد مطالعه قرار گیرد.
 
انواع مختلف روانشناسی، فرآیندهای عصبی را برای توسعه انسانی مورد بررسی قرار می‌دهند. روانشناسی برای تحقیق به علوم طبیعی بستگی دارد. شاخه‌های روانشناسی شامل گرایش‌های زیر می‌شوند:
 
روانشناسی بالینی
در این نوع روانشناسی، مطالعه به منظور کاهش استرس یا اختلال عملکردی است که به علت دلایل روحی مختلف به وجود آمده است. این امر منجر به رشد شخصی و رفاه احساسی و فیزیکی می‌شود.
 
روانشناسان در روانشناسی بالینی، بررسی عمق مسئله را پیگیری می‌کنند. متخصصان از مدل‌های خاص طراحی شده و انطباق پذیر برای ایجاد درمان استفاده می‌کنند. اکتشاف پیشینه مشکلات روحی کمک می‌کند تا شناسایی و اعمال حالت‌های فکر و رفتار جدید را به کار گیرند.
 
روانشناسی غیرعادی
همانطور که از نام آن پیداست، این شاخه از روانشناسی رفتارهای غیر طبیعی را بررسی می‌کند. هدف این است که درک تغییر در طبیعت و الگوهای تعاملی غیر طبیعی توسط یک فرد تصویب شود. از علم روانپزشکی و روانشناسی بالینی برای تحقیق درباره علل اختلالات روانی استفاده می‌کند. این شاخه روانشناسی ویژگی‌های غیر سازنده‌ای از وضعیت، در صورت عدم توانایی، استرس و یا اختلال عملکردی را بررسی می‌کند.
 
روانشناسی شناختی
این نوع روانشناسی فرایندهای ذهنی‌ای را بررسی می‌کند که ویژگی‌های رفتاری را تعیین می‌کنند. این آزمایش با یادگیری، ادراک، حافظه و توجه به استدلال ذهنی برای پردازش اطلاعات و عملکرد طبیعی انجام می‌گیرد. واکنش ما به مسائل روزمره در خانه یا کار منعکس کننده سلامت ذهن است. به همین دلیل است که همچنین روانشناسی تجربی نامیده می‌شود. روانشناسی شناختی از اطلاعات مختلف متخصصان نوروفیلی، منطق و زبان شناسی بهره می‌گیرد که نه تنها بر تئوری تأکید دارند، بلکه به رسمیت آن نیز می‌پردازند.
 
روانشناسی مقایسه‌ای
در این نوع روانشناسی، الگوهای رفتاری حیوانات مطالعه شده است. این شاخه علم تحقیقات روانشناختی حیاتی است. این مقایسه‌ها زمینه را برای مشخص کردن صفات و اثبات پیوندهای تکاملی فراهم می‌کند. مطالعه رفتار حیوانات، همچنین روانشناسان را قادر می‌سازد تا درک بهتری از روانشناسی انسان را به دست آورند. مدل‌های حیوانی برای مطالعه احساسات و رفتار آزمایش شده‌اند.
 
روانشناسی مشاوره
همانطور که از نام آن پیداست، روانشناسی مشاوره، به بررسی روابط بین فردی در طول زمان می‌پردازد. تمرکز این شاخه روانشناسی بر مسائل اجتماعی، عاطفی، آموزشی، توسعه و حرفه‌ای است که باعث تغییرات عمده در رفتار می‌شود. مشاور روانشناسی از روان درمانی برای آزمایش مسائل مبتنی بر رابطه حساس استفاده می‌کند.
 
روانشناسی آموزشی
این شاخه روانشناسی، محیط آموزشی و مداخلات آن را بررسی می‌کند. روانشناسان با ابعاد آموزش و روانشناسی اجتماعی که در مدارس و کالج‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، آزمایش می‌کنند. روانشناسی آموزشی بر روش‌های تدریس و شیوه‌های عمومی در داخل محوطه و اطراف آن تأثیر می‌گذارد.
 
زیست روانشناسی
زیست روانشناسی فرایند ذهنی را به عنوان پایه بیولوژیکی بررسی می‌کند. بر اساس این شاخه، رفتار و واکنش‌ها ریشه در درون سیستم عصبی دارند. اکثر تحقیقات از طریق آزمایشات علوم اعصاب رفتاری و شناختی انجام می‌شود. هدف این است که درک عملکرد مغز با توجه به عوامل مختلف و فرآیندهای روانشناختی، بررسی شود. زیست روانشناسی رفتار انسان با مغز را در مناطق مغزی مرتبط با واکنش‌های خاص، بررسی می‌کند.
 
روانشناسی تکاملی
روانشناسی تکاملی یک نقش نسبتاً جدید در هیئت روانشناسی بازی کرد. روانشناسی تکاملی، به سادگی، تلاشی است برای درک چیستی و چگونگی تکامل انسان‌ها با چشم اندازها و الگوهای رفتاری که الگوریتم به ارث برده از برنامه‌های مکان‌یابی دفاعی را تعریف می‌کند.
 
شیوه‌ای که در آن اجداد ما دچار معضل شده‌اند و طرح‌های آنها باعث واکنش و اقدامات می‌شود، مناطقی هستند که مورد مطالعه قرار می‌گیرند. این موقعیت‌ها با راه حل‌های مربوطه مورد استفاده قرار می‌گیرند تا بتوانند درک کنند که برخی از پاسخ‌های خود به خودی و برخی از اندیشه‌ها در بین فرهنگ‌های غالب در سرتاسر جهان به کلیشه‌ای ذاتی تبدیل می‌شوند.
 
روانشناسی سلامت
روانشناسی بهداشتی یک رشته روانشناسی است که بر ابعاد کلی نگهداری سلامت تکیه دارد. روانشناسی، فیزیولوژیکی، رفتارشناسی و ابعاد اجتماعی یک فرد در نظر گرفته می‌شود و بدینگونه در آن روانشناسی سلامت مورد توجه قرار می‌گیرد. با تکیه بر مفهوم روانشناسی سلامت، بیشتر بر روی ارائه اقدامات پیشگیرانه و درمانی، و خدمت به عنوان یک مأمور که برای حفظ مناسب سلامتی فعالیت دارد تأکید می‌شود. روانشناسی سلامت، همچنین به شناخت واکنش افراد مبتلا به بیماری‌های خاص و چگونگی مقابله با آن‌ها می‌پردازد.
 
روانشناسی و قانون
روانشناسی حقوقی که به گونه‌ای دیگر به عنوان روانشناسی قانونی شناخته می‌شود، با این که به طور قابل توجهی متفاوت است، اما با این حال به عنوان روانشناسی در نظر گرفته می‌شود. قانون مطالعه استدلال در مورد تصمیمات هیئت منصفه، شواهد و شهادت شهود به عنوان روانشناسی قانونی و مطالعه گزارش‌های بالینی و ارزیابی و تحلیل سیستماتیک مربوط به شهادت در دادگاه به عنوان روانشناسی قانونی شناخته می‌شود.
 
روانشناسی فردی
شخصیت ذاتی امروز ما و آنچه که رفتار ضروری ما برای مقابله و واکنش به موقعیت‌های مختلف اعمال می‌شود، روانشناسی فردی است. شیوه‌ای که ما عمل می‌کنیم، تصمیم گیری و تعدیل روحیه برای هر یک از ما، منحصر به فرد است. مطالعه انواع مختلف شخصیت‌های شناخته شده، به عنوان روانشناسی شخصیت شناخته شده است.
 
روانشناسی کمی
روانشناسی کمی مفهوم ضروری در زمینه آموزش، علم و علاقه عمومی است. روانشناسی کمی با روش‌ها و تکنیک‌های مورد استفاده برای تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع آوری شده از طریق تحقیق و طراحی به منظور درک رسیدن به صفات فردی و راهبردهای تولید، پاسخ می‌گیرد.
 
روانشناسی اجتماعی
روانشناسی اجتماعی بر رفتارهایی که توسط افراد در محیط‌های اجتماعی مختلف نشان داده می‌شود، تمرکز دارد. همچنین جنبه‌های دیگر تعامل اجتماعی و اشکال رفتار را بررسی می‌کند و به واکنش فرد مطابق با ساختن مجموعه‌ای از پاسخ‌ها برای شرایط اجتماعی مختلف می‌پردازد.
 
روانشناسی صنعتی و سازمانی
روانشناسی صنعتی و سازمانی شاخه‌ای از روان شناسی است که به آسانی درک می‌شود. این شامل مطالعه و تجزیه و تحلیل جنبه‌های رفتاری یک کارمند در یک سازمان از طریق برنامه‌های آموزشی با بازخورد آنها است. همه این کارها برای بهبود عملکرد کارکنان انجام می‌شود، بنابراین سازماندهی به نفع سازمان است.
 
روانشناسی جهانی
در میان شاخه‌های مختلف روانشناسی، روانشناسی جهانی یا بین المللی با بررسی دیدگاه‌ها و پدیده‌های انسانی بر یک اساس جهانی در ارتباط است. دامنه مشکلات سلامت روان، درگیری‌های نژادی و اختلالات، نگرانی‌های زیست محیطی، برخی از مسائل مربوط به پلت فرم جهانی است.
 
روانشناسی یک زمینه وسیع است که در آن دیدگاه‌ها، افکار، رفتارها و حتی بی نظمی‌های انسانی برای دستیابی به یک پارادایم ارزیابی مورد مطالعه قرار می‌گیرد، و تجزیه و تحلیل متغیرهای ذکر شده در آن صورت می‌گیرد.
 
منبع: Gaynor Borade - PsycholoGenie


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما