بستنی برای کودکان زیر سه سال

از آنجا که کودکان علاقه بسیاری به بستنی دارند، والدین باید بر حسب سن و وضعیت جسمی و سلامت برای آنها بستنی مناسب را انتخاب کنند.
پنجشنبه، 3 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بستنی برای کودکان زیر سه سال
بستنی با انواع شکل ها و مزه های مختلف مورد علاقه بزرگسالان و کودکان بوده و هست. مادران نیز بستنی را جزو برنامه غذایی کودکان در نظر می گیرند و اغلب این سئوال برایشان پیش می آید که بستنی برایشان مفید است یا نه؟ از چه سنی می توان به آنها بستنی داد؟ پزشکان توصیه می کنند از دادن بستنی به صورت روزانه تا قبل از سن سه سالگی خودداری کنید؛ زیرا تا این سن دادن غذاهای چرب و قندی احتمال چاقی و اضافه وزن را در کودکان افزایش می دهد. همچنین دادن بستنی قبل از سه سالگی، می تواند آسیب های جبران ناپذیری به دندان‌ها زده و موجب نرم شدن مینای دندان‌های شیری یا دایمی شود و دندان‌ها را در معرض فرسایش تدریجی و پوسیدگی قرار دهد.
 
پس از آنجا که کودکان علاقه بسیاری به بستنی دارند، والدین باید بر حسب سن و وضعیت جسمی و سلامت برای آنها بستنی مناسب را انتخاب کنند. بعضی از کودکان به انواع مغزها مثل پسته، بادام و گردو عدم تحمل نشان میدهند و برخی نیز نسبت به کاکائو و رنگ های شیمیایی حساسیت دارند که در این صورت والدین باید مصرف بستنی حاوی این مواد را قطع کنند. در ضمن، بعد از سه سالگی بستنی نه به عنوان وعده های غذایی بلکه جزیی از غذاهای تکمیلی و به عنوان دسر باید در نظر گرفته شود. دو تا سه قاشق مرباخوری بستنی ساده که خیلی سرد نباشد کافی است، اما حتی این مقدار هم برای کودکانی که استعداد چاقی دارند، توصیه نمی‌شود.
 
جالب است بدانید میزان کالری انواع بستنی ها متفاوت است. بنابراین بر حسب وزن کودک باید نوع مناسب بستنی را انتخاب کرد. زیرا بستنی های معمولی چون از شیر، شکر، تخم مرغ و مقداری خامه درست شده اند، در هر ۱۰۰ میلی لیترشان، ۱۰۰ کیلوکالری دارند. اما بستنی های میوه ای و یخی به علت داشتن میوه، آب و شکر کالری کمتری دارند. نکته مهمی که باید در اینجا به آن اشاره کرد، این است که باید از مصرف بستنی های فله ای و حاوی مواد رنگی و شیمیایی یا میوه‌های نامطمئن به خصوص در این سنین خودداری شود.
 
محققان آمریکایی به این نتیجه دست یافتند که مصرف پنج ماده غذایی می تواند باعث افزایش هوش کودکان شود. اولین ماده غذایی ماهی سالمون یا ماهی آزاد است. این ماهی منبع غنی از پروتئین و اسیدهای چرب چون امگا ۳ است. این مواد می تواند سیستم عصبی را تقویت کنند.
 
دومین ماده غذایی سیب زمینی شیرین است. بهتر آن است که ابتدا سیب زمینی را به ورقه های نازک بریده و با دارچین آن را دودی کنید. این ماده غذایی سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین آ است و می تواند با فعال کردن عصب ها، قدرت تفکر را بالا ببرد.
 
 تخم مرغ سومین ماده غذایی است. بهتر است روز را با تهیه املت خوشمزه با تخم مرغهای تازه آغاز کنید. تخم مرغ های خانگی منبع غنی از چولاین که باعث گسترش فعالیت مغزی و حافظه می شود، هستند و برای کودکان بسیار مفید است. چولاین نوعی ویتامین حلال در آب بوده و جزو گروه ویتامین‌های ب است.
 
توت فرنگی و قره قاط نیز جزو چهارمین مواد غذایی مفید و مغذی برای کودکان هستند. می توانید با مخلوط کردن این میوه ها با ماست، یک دسر خوشمزه برای کودکان تهیه کنید. این میوه ها سرشار از آنتی اکسیدان هستند که ادراک، حافظه و ارتباط ذهنی را در کودک تقویت کرده و باعث رشد فکری و قدرت تمرکز می شود.
 
پنجمین ماده مغذی برای کودکان حبوبات است. حبوباتی چون لوبیا چیتی، لوبیا قرمز، عدس، لپه و سایر حبوبات منبع غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که باعث خون سازی در رگها و تقویت سلول های عصبی می شوند. می توانید از این حبوبات در سالاد، سوپ و یا آش های مختلف استفاده کنید. 
 
والدین و به خصوص مادران همیشه به خاطر علاقه زیادی که به کودکان خود دارند زیاده روی می کنند. به خصوص در سال هایاول زندگی که کودکان نوپا در حال تجربه زندگی و یادگیری مهارتهای فردی هستند مادران با وسواس زیاد سعی می کنند مبادا برنامه غذایی روزانه کودک را از یاد ببرند و یا برای آموزش مهارت های بهداشت فردی کودک خود کم بگذارند. اما این افراط هیچ کمکی به فرزند شما و خود شما نخواهد کرد. در این مطلب به نقل از وب ام دی به اشتباهاتی که ممکن است والدین در برخورد با کودکان نوپای خود انجام دهند، اشاره می کنیم. به شما والدین عزیز پیشنهاد می کنیم این مطلب را بخوانید تا از اشتباهات احتمالی خود آگاه شوید.
 
درست است که باید در برنامه غذایی، غذاها و خوراکی های مورد علاقه آنها را قرار دهید اما بهتر است غذاهای جدید هم درست کنید. اکثر بچه ها از این که پدر و مادر غذاهای جدید را با لذت می خورند، تقلید کرده و تشویق به خوردن مواد غذایی سالم می شوند. اگر استقبال نکردند، غذای آنها را با کمال میل بخورید و اگر این کار تکرار شد، نگران نباشید. بچه ها ممکن است دهها بار یک غذا را پس بزنند و سپس به خوردن آن تمایل پیدا کنند. اگر عادت دارند ذره ذره غذا بخورند هم جای نگرانی نیست زیرا بیشتر بچه ها این طور هستند. نکته این جاست که تا زمانی که چیزی برای خوردن وجود دارد، نگران نباشید.
 
گهواره فقط برای امنیت کودک نیست بلکه عادت خوب خوابیدن را به کودک یاد می دهد. زمانی که کودک به موقع به تخت منتقل نشود ممکن است در خوابیدن دچار مشکل شود و به تخت شما پناه بیاورد. والدینی که خود را مجبور می کنند کنار تخت کودک بمانند تا وی به خواب برود فقط خود را اذیت می کنند زیرا نمی دانند الگوی نادرست خواب را خودشان به وجود آورده اند. بنابراین دقت کنید زمانی که کودک توانست خودش را از گهواره بیرون بکشد، او را به تخت منتقل کنید برای اکثر کودکان دو تا سه سالگی بهترین زمان است.
 
بعضی از والدین برای این کار عجله می کنند، زیرا فکر می کنند وقتش رسیده است و بعد از موفق نشدن کودک تنبیه های خشنی در نظر می گیرند. کارشناسان می گویند کودکان سرانجام دست شویی رفتن را یاد می گیرند فقط نباید عجله کرد. بهتر است چند ماه اول فقط به نحوه استفاده از آن و استفاده پدر و مادر از آن بسنده شود. اندک اندک به او کمک کنید از آن استفاده کند.
 
منبع: آشپزی و تغذیه کودکان، فاطمه تقدسی‌نیا، صص224-220، نوید حکمت، چاپ دوم، قم، 1396


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.