آسيبشناسي اركان انقلاب اسلامي (3)
امروز مردم از وضع دولت مطلعاند و شما، مردم را براي پشتيباني از خود لازم داريد، دولت بدون پشتيباني مردم نميتواند كار بكند و هريك از ادارات و وزارتخانهها بايد اين مسأله را مدّ نظر داشته باشند كه براي خدا مردم را راضي نگه دارند.57
مقام معظم رهبري نيز درباره مشاركت و نقش مردم در پيدايش نظام سياسي اسلام و تكيهگاه محكم و مطمئن شاكله نظام مردمسالاري ديني ميفرمايد:
تكيه نظام به آراء مردم يكي از ميدانهايي است كه مردم در آن نقش دارند... بايد با اتكا به رأي مردم كسي سر كار بيايد. بايد با اتكاء به اراده مردم نظام حركت كند.58
2. آسيبرساني به ركن مردمي انقلاب و نظام اسلامي
دشمنان براي محقق ساختن اين استراتژي از تاكتيكها و روشهاي مختلفي استفاده ميكنند كه به برخي از آنها اشاره ميكنيم:
1 ـ 2. اختلاف افكني:
آگاه باشيد هركس مردم را به تفرقه و جدايي دعوت كند او را بكشيد، هر چند زير عمامه من باشد.59
امام خميني (ره) مهمترين عامل پيروزي انقلاب اسلامي را وحدت و وفاق ملي كليه اقشار و گروهها ميداند و معتقد است كه عنايات خاص الهي در پرتو اين وحدت شامل حال امت اسلامي ميگردد. ايشان تفرقه و اختلاف را به عنوان يك سم مهلك براي انقلاب و نظام اسلامي دانسته و ميفرمايد:
حفظِ اسلام در ايران به وحدتِ شماهاست، وحدت روحاني و مردم، مردم و روحاني، ارتش و ژاندارمري و قوايمسلح با دولت، همه اينها با هم، همه وقتي دست به هم داديم و همه شديم يَدٌ واحِدَةٌ عَط مَنْ سِواهُمْ60 همان طوريكه فرمودند اينها دست واحد هستند بر سِوايشان. اگر دست واحد شديم براي «من سواه» هيچ كس نميتواند به ما ضرري بزند. آن روز به ما ضرر ميخورد كه خلل در وحدت ما پيدا بشود، هيچ كسنميتواند دراين كشور كودتاكند، باوضعفعلي هيچكسنميتواند. آنروزيكه اختلاف پيدا شد بينتان، آن روز بدانيد كه آن شياطيني كه نشستند آن جا و نگاه ميكنند، آن شياطين يككودتاچي درستميكنند، ميتراشند، اختلافات اينكار رادرست ميكند.61
2 ـ 2. هجوم فرهنگي به باورها و ارزشهاي ديني:
بنابراين دشمنان انقلاب در كنار سياستهاي محاصره اقتصادي و هجوم نظامي، تهاجم فرهنگي را يكي از مهمترين برنامهها و سياستهاي خود قرار دادند. كه در اين قسمت در دو بخش مطالبي را به اختصار ذكر ميكنيم.
يك ـ استحاله فرهنگي:
يكي ازسياستهاي ديرينهدشمناناسلام، سستكردناعتقاداتمذهبي وفرهنگيمسلمانان وجايگزين كردن فرهنگ منحط وصادراتي غربي است. امام خميني در اينباره ميفرمايد:
اجانب، خصوصاً آمريكا در نيمقرن اخير كوشش داشتند و دارند [كه] فرهنگ و برنامههاي فرهنگي و علمي و ادبي ما را از محتواي اسلامي، انساني، ملي خود خالي و به جاي آن فرهنگ استعماري و استبدادي بنشانند.62
دشمنان اين سياستها را بيشتر از طريق نويسندگان مزدور و روشنفكران منفعل و احياناً وابسته به اجرا ميگذارند. آنان از طريق القاي شبهه و هجوم به معتقدات مذهبي و تخريب و تضعيف باورهاي ديني مروّج فرهنگ بيريشه غرب ميگردند تا جوانان را از فرهنگ و هويت ديني خويش بيگانه و بيزار نمايند و به اباحيگري روي آورند.
با پايان يافتن دفاع مقدس و نيز رحلت ملكوتي امام(ره) دشمن در خيال خود زمينه را براي هجوم فرهنگي فراهم ديد و به تعبير زيباي مقام معظم رهبري، درصدد بمباران عقبه فرهنگي ملت و انقلاب اسلامي برآمد:
دشمن با يك محاسبه فهميد كه جمهوري اسلامي را با تهاجم نظامي نميشود از بين برد. محاسبه قبلي آنان غلط از آب درآمده بود. همينطور ديدند با محاصره اقتصادي هم نميشود كاري كرد... لذا فهميدند كه بايد عقبه ما را بمباران كنند... عقبه ما در مبارزه ملت ايران با قلدري استكبارجهاني، عبارت از فرهنگ ما بود، منطقه ما بود منطقه عقبه ما عبارت از اخلاق اسلامي، توكّل به خدا، ايمان و علاقه به اسلام بود.63
دو ـ ترويج فساد اخلاقي
جوان بودن اكثريت جمعيت ايران اسلامي، دشمنان را بر آن داشت تا براي متزلزل كردن پايههاي معنويت و ايمان در جوانان، به ترويج فساد و فحشا روي آورد. براي اين كار از ابزارهاي مختلف مانند توزيع موادمخدر، احياي الگوهاي غربي، لباسهاي مبتذل، رواج ارتباط نامشروع ميان دختران و پسران، ايجاد كلوپهاي فساد، ترويج و توزيع و تكثير فيلمهاي مبتذل و مستهجن و مانند آن استفاده كرد.
مقام معظم رهبري، به عنوان طبيب دردشناس جامعه، اين ويروس و بيماري خطرناك را به خوبي تشخيص داده و به امت اسلامي توجه ميدهد كه:
دشمن از راه اشاعه فرهنگ غلط، فساد و فحشا سعي ميكند جوانهاي ما را از دست ما بگيرد، كاري كه از لحاظ فرهنگي دشمن ميكند، نه تنها يك تهاجم فرهنگي بلكه بايد گفت يك شبيخون فرهنگي، يك غارت فرهنگي و يك قتل عام فرهنگي است!64
و در هشداري ديگر به ملت و مسئولان ميفرمايد:
اگر شما ملت و عناصر فرهنگي خداي نخواسته بيدار نباشيد، صداي فرو ريختن ارزشهاي معنوي كه ناشي از تهاجم پنهان و زيركانه دشمن است هنگامي درميآيد كه ديگر قابل علاج نيست.... اين كه كسي بتواند جواني را در اوج نيروي جواني فاسد كند كار مشكلي نيست، بخصوص اگر مفسدين تشكيلاتي هم داشته باشند و الان دشمن دارد اين كار را ميكند. جوان وقتي دچار شهوتراني ميشود ايمان خود را از دست ميدهد و در اوايل كار گريه هم ميكند، اما بهتدريج او را از راه بدور ميكنند. دشمنان، بچههاي مدرسهاي و بچههاي دبيرستاني و حتي راهنمايي ما را همينطور فاسد ميكنند.65
تهاجم به ارزشهاي اخلاقي و معنوي و رواج فساد براي در هم شكستن قدرت مقاومت و استقلال يكامت، سابقهاي طولاني دارد. «همفر» جاسوس و مأمور استعمار پير انگليس درخاطرات خود راههاي نابودي قدرت اسلام و مسلمانان جهان را در بيستوسه بند ذكر نموده است كه برخي از بندهاي آن عبارتند از: ترويج شرابخواري، قمار، فساد، شهوتراني، ترغيب به زير پا نهادن دستورات اسلامي و سركشي از اوامر و نواهي آن، نفوذ درخانوادهها و تيره نمودن روابط فرزندان و والدين...66
3 ـ 2. انحراف در خواص و مديران نظام اسلامي:
اكنون به برخي از آسيبها و آفتهايي كه سيستم مديريتي كشور و نخبگان را تهديد ميكند و عامل گسست پيوند مردم با نظام ميشود، اشاره ميكنيم.
1 ـ موضعگيري منفعلانه دربرابر سياستها وتهديدهاي بيگانگان وجنگروانيدشمن.
2 ـ عدول از اجراي سياستهاي كلي نظام.
3 ـ عدم پذيرش مسئوليتهاي كليدي توسط شايستگان و نخبگان.
4 ـ بحران معنويت و تنوعطلبي، تجملگرايي و دنياطلبي.
5 ـ تداخل در حوزههاي مسئوليتي يكديگر.
6 ـ گزينشها و انتصابات رابطهاي به جاي ضابطه و تقيد به قانون (باندبازي به جاي شايستهسالاري).
7 ـ برخورد و رفتار تحكمآميز و آمرانه با مردم به جاي روحيه تواضعوخدمتگزاري.
8 ـ استبداد مديريتي (تصميمگيريهاي غير كارشناسانه و اعمال نظر و سليقه شخصي و عدم مشورت با صاحبنظران).
9 ـ سادهلوحي و حسن ظن نسبت به نفوذيها و غيرخوديها.
10 ـ عدم قاطعيت در تصميمگيريهاي لازم براي حلّ مشكلات جامعه و مردم.
11 ـ بيتوجهي به مطالبات و نيازهاي مردم در حوزههاي اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي و...
12 ـ رفتارها و عملكردهاي ناعادلانه وترويج تبعيض و اختلاف طبقاتي و فساد اقتصادي.
13 ـ رعايت نكردن اصول مديريتي نظام اسلامي (عدم اجراي دستورات رهبري).
14 ـ موقعيت دادن و پذيرش چاپلوسان و مديحهسرايان و مسدود نمودن باب انتقاد و نظارت ديگران.
15 ـ عدم خلاقيت، بي استعدادي و روزمرگي.
16 ـ تحجّر مديريتي و انعطافناپذيري در تصميمگيريها (بيتوجهي به مسائل مستحدثه مديريتي جامعه و عدم نوآوري).
17 ـ ضعف رواني و شخصيتي (ناتواني در ايجاد رابطه عاطفي و رواني با همكاران و ردههاي زير مجموعه و مراجعين).
18 ـ مديريت غير علمي.
19 ـ گرايش به جناحهاي سياسي و تصميمگيري و تحليل و سياستگذاري براساس منافع گروهي.
20 ـ پاسخگو نبودن نسبت به تصميمها و اقدامات عملي.
با جمعبندي اين موارد و ساير نكات ديگر به اين نتيجه ميرسيم كه مديران نظام، خواص و نخبگان و فرهيختگان جامعه از دو جهت ممكن است گرفتار لغزش و انحراف گردند: شبهه علمي و شهرت علمي.
4 ـ 2. جنگ رواني دشمنان (ايجاد رعب و ترس):
استكبار جهاني همواره تلاش ميكند تا با پنهان نمودن نقاط ضعف خود تواناييهاي خويش را به مراتب بيشتر از آنچه كه واقعيت دارد نشان دهد تا مسلمانان آزاديخواه و آرمانگرا را مرعوب و منفعل نموده، به اين شيوه ملتهاي مسلمان و نظام اسلامي را وادار به پذيرش رابطه با مذاكره و قيموميت بيگانگان نمايد.
امام خميني ميفرمايد:
اينها به واسطه تبليغاتشان ايجاد خوف كرده بودند كه با همين خوف كارهاي خودشان را انجام ميدادند. بيشتر مردم به واسطه اين خوف كنار ميگرفتند و بيتفاوت ميشدند و ميترسيدند آنها هم با اين كه قدرتشان به آن بزرگي نبود كه يك ملت را از بين ببرند، استفاده ميكردند، لكن ملت ايران اين مطلب را شكست.67
اكنون نيز استكبار ميخواهد به همان شيوه سلطه خود را اعاده كند. مقام معظم رهبري ميفرمايد:
امروز آمريكاييها از لحاظ ديپلماسي و سياست خارجي، در موضع ضعفاند، در موضع قدرت نيستند. ميخواهند در حال ضعفشان همان هيبت ابرقدرتي را عليه ما و در مقابل ملت ايران به كار ببرند.68
اتكال به خداوند تبارك و تعالي، خودباوري و بازگشت به هويت ديني خويش، شجاعت، بهرهگيري از ابزارها و توانمنديهاي داخلي در جهت عزت و اقتدارملي همراه با شناخت نقاط ضعف دشمن، بهترين راه مقابله با جنگ رواني دشمن است.
5 ـ 2. ايجاد يأس و بدبيني نسبت به آينده نظام اسلامي:
امام خميني در اين باره ميفرمايد:
هيچ وقت اصلاً كلمه يأس را در ذهنتان وارد نكنيد كه اين از جنود شيطان است، يأس از جنود شيطان است؛ يعني، شيطان القا ميكند در شما. اين شياطيني هم كه همان تابع شيطانهاي بزرگتر هستند همينها ميخواهند با اين كارها يأس ايجاد كنند. در صورتي كه مسلماني كه براي اسلام ميخواهد كار كند چرا مأيوس باشد.69
مقام معظم رهبري ميفرمايد:
تكتك آحاد مردمبايد اميدبه آيندهوخوشبينينسبت بهآن را - عليرغم ميل دشمن ـ در دلهايشان نگهدارند، چون دشمن ميخواهد اميد را در دلها بميراند. ميداند كه بزرگترين دشمن اواميدواري شماست. شما اگرنااميد شديد، دشمننفس راحتي خواهد كشيد و كار او آسان خواهد شد. لذا ميخواهد نااميدي را بر مردم چيره كند.70
6 ـ 2. ايجاد توقعات كاذب:
سخن امام خميني در اين زمينه چنين است:
... چه بسا افراد مغرض و مخالف با انقلاب كه از هيچ راهي نتوانستهاند به اسلام و انقلاب لطمه وارد نمايند، امروز در قالب شعارها و بالا بردن سطح توقعات در مردم، بخواهندبه هدفهايشوم خودنائل شوندو...مردمرا نسبتبه مسئولين بدبينكنند...71
7 ـ 2. تضعيف نهادهاي مردمي:
از ميان اين نهادهاي مردمي بسيج يكي از عظيمترين و مهمترين نهادهايي است كه به تعبير حضرت امام «شجره طيبه و درخت تناور و پرثمر» انقلاب و نظام اسلامي است.72
مقام معظم رهبري هشيارانه به دفاع از بسيج برخاسته، ميفرمايد:
... انكار بسيج، انكار بزرگترين ضرورت و مصلحت براي كشور است. ما در ميدان جنگ هم اگر بسيج را نداشتيم كُمِيتمان لنگ بود. در دوران بعد از پايان جنگ هم اگر بسيج نميبود و اگر امروز هم نباشد كُميتِ اين انقلاب و اين نظام و همه حركتهاي سازنده اينكشور لنگاست. انكاربسيج وبياحترامي به آن يانابخردانه است يا خائنانه است! تا وقتي كه براي اين كشور امنيت لازم است تا وقتي كه اين كشور و اين ملت به امنيت احتياج دارد، يعنيهميشه. چون هميشه احتياج به امنيت هست به نيروي بسيج به انگيزه بسيجي، به سازماندهي بسيجي و به عشق و ايمان بسيجي احتياج هست...73
معظم له در بياني ديگر ميفرمايد:
... بسيجيان اين امتياز را دارند كه در ميدان اين خدمت آمادهاند، بسيج به معني حضور و آمادگي در همان نقطهيي است كه اسلام و قرآن و امام زمان (ارواحنا فداه) و اين انقلاب مقدس به آن نيازمند است، لذا پيوند ميان بسيجيان عزيز و حضرت ولي عصر (ارواحنا فداه) مهدي موعود عزيز، يك پيوند ناگسستني و هميشگي است.74
8 ـ 2. اغتشاش و اختلال در امنيت ملي:
9 ـ 2. ضعف اطلاعرساني و عدم پاسخگويي:
با توجه به اهميتي كه اطلاعرساني و پاسخگويي مسئولان نظام نسبت به مردم دارند مقام معظم رهبري دامظلهالعالي بدنبال سال خدمترساني (سال1382) سال 1383 را سال پاسخگويي مسئولان نظام و مديران بخشهاي مختلف به مردم معرفي و آن را همراه با آثار سازنده و مفيدي دانستند.
10 ـ 2. تعطيل شدن نظارت عمومي:
امام خميني درباره نقش نظارتي مردم براي جلوگيري از انحراف در اركان مديريتي نظام ميفرمايد:
ملت اگر نظارت نكنند در امور دولت و مجلس و همه چيز، اگر كنار بروند و بسپارند دست اينها و بروند مشغول كارهايشان بشوند ممكن است يك وقت [نظام اسلامي[ به تباهي بكشد.75
11 ـ 2. ترويج روحيه تقليدي، انفعالي و خودباختگي:
امام خميني خطاب به اساتيد دانشگاهها براي پيشگيري از روحيه خودباختگي جوانان و تقليد از غرب ميفرمايد:
شماهايي كه دردانشگاه هستيد و دانشمند هستيد و متفكر هستيد، اين جوانهاي ما را يك جوري بار بياوريد كه خودشان بفهمند كه خودشان يك چيزياند... اگر از غرب هم صنعتي ميآيد ياد بگيرند، اما غربي نشوند، ياد گرفتن مسئله يك چيزي است و مغز را غربي كردن و از خودش غافل شدن، مسئله ديگر است.76
مقام معظم رهبري خطاب به جوانان ميفرمايد:
جوانهاي عزيز من! فرزندان من! دنبال تقليد نباشيد؛ بر روي شيوه و راهي كه در آن ذهن و اراده و ايمان شما قوي ميشود و اخلاق شما پاك و آراسته ميگردد فكر كنيد، آنگاه شما عنصري خواهيد بود كه مثل يك ستون، سقف مدنيت اين كشور و تمدن حقيقي اين ملت بر روي آن قرار ميگيرد.77
12 ـ 2. گسست فرهنگي نسلها:
مقام معظم رهبري درباره فعاليتهاي دشمن براي تباهي نسل جوان ميفرمايد:
نسل جوان در حال تباه شدن تدريجي به وسيله دشمن است و ما نبايد بگذاريم و بايد حفظ كنيم نسل جواني را كه اگر جنگ بود بايد دفاع كند و اگر حادثهاي در داخل بود بايد حضور پيدا كند.78
امام خميني ميفرمايد:
ما بايد همه چيز را به همان قوتي كه امروز دارد، تحويل دسته بعد دهيم و آنها هم كوشش كنند كه به همان قوت تحويل دسته بعد دهند.79
پی نوشت ها:
57 . صحيفه امام، ج 16، ص 493. در اين عبارت امام به اين نكته دقت بيشتري كنيد كه براي خدا مردم را راضي نگه دارند يعني خدا و مردم مقابل هم نيستند بلكه جلب رضايت خدا به جلب رضايت مردم است و در فرهنگ ديني قويترين انگيزه و عامل مردمي بودن و خدمت به آنان، خدا باوري ميباشد.
58 . سخنراني مقام معظم رهبري در سالگرد رحلت امام 14/3/80.
59 . «... اَلا وَ مَنْ دَعا اِلي هذا الشُّعار فَاقْتُلُوهْ وَ لَوْ كانَ تَحْتَ عَمامَتي هذِهِ»(نهجالبلاغه، خطبه 127، دشتي، ص 240).
60 . عن رسول الله(ص) اِنَّ الْمُسلِمينَ يَدٌ واحِدَةٌ عَلي مَنْ سِواهُمْ وَ اِنَّهُ لا يَخْرُجُ مِنْ جِماعَةِ الْمُسْلِمينَ اِلاّ مُفارِق وَ مُعانِد لَهُمْ وَ مَظاهِرَ عَلَيْهِم اَعْدائَهُمْ فَقَدْ اَباحَ اللّهُ وَ رَسُولُه دَمَهُ وَ اَحّل قَتَلَهُ؛ همانا مسلمانان يك دست و متحد بر ديگران هستند و از جماعت مسلمانان جدا نميشود مگر كسي كه قصد تفرقه و دشمني داشته باشد و كسي كه دشمنان مسلمانان را پشتيباني كند خداوند و رسولش خون او را مباح و قتل او را حلال دانستهاند.(بحارالانوار، ج 28، ص 104، حديث 3)
61 . صحيفه امام، ج 17، ص 383 و 384.
62 . صحيفه نور، ج 9، ص 187.
63 . سخنراني در جمع كاركنان مطبوعات و رسانههاي جمعي در نهادهاي فرهنگي كشور، 21/5/71.
64 . بيانات در جمع فرماندهان گردانهاي بسيج، 22 / 4 / 71.
65 . بيانات در جمع كاركنان رسانههاي گروهي و رؤساي مناطق آموزش و پرورش، 21 / 5 / 71.
66 . نفوذ و استحاله، ص 38 و 39 معاونت سياسي نمايندگي ولي فقيه در قرارگاه ثارالله، تهران، 1377 به نقل از چگونه اسلام را نابود كنيم، خاطرات همفر جاسوس انگليس.
67 . صحيفه نور، ج 13، ص 142.
68 . خطبههاي نماز جمعه تهران، 26 / 10 / 76.
69 . صحيفه امام، ج 15، ص 102.
70 . حديث ولايت، ج 2، ص 261.
71 . صحيفه امام، ج 21، ص 200.
72 . ر. ك. صحيفه امام، ج 21، ص 194، پيام به مناسبت هفته بسيج 2 / 9 / 67.
73 . بيانات در جمع لشكر پنج نصر 11 / 6 / 78.
74 . سخنراني در جمع جشن بزرگ منتظران ظهور (جمع بسيجيان)، 3 / 9 / 78.
75 . صحيفه امام، ج 15، ص 17.
76 . صحيفه امام، ج 12، ص 25.
77 . بيانات در ديدار با جوانان و فرهنگيان در مصلي رشت، 12 / 2 / 80 .
78 . حديث ولايت، ج 8، ص 24.
79 . صحيفه امام، ج 18، ص 242.
* ارسال مقاله توسط عضو محترم سایت با نام کاربری : Sm1372
/خ