دوست دارم همه‌ی سهمم رو به تو بدم

حامد جلالی در نوشته زیر به بررسی و نقد انیمیشن جذاب «بچه‌ رییس» پرداخته است. با هم آن را می خوانیم.
دوشنبه، 14 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
نویسنده : حامد جلالی
موارد بیشتر برای شما
دوست دارم  همه‌ی سهمم رو به تو بدم

معرفی و نقد انیمیشن بچه‌ رییس (Boss Baby)

بچه‌رییس نام جدیدترین انیمیشن کمپانی   Dream Works Animationاست. این انیمیشن به وسیله‌ی مایکل مک کالرز (Michael McCullers) از روی کتابی مصور به‌ همین نام، که نوشته‌ی مارلا فیریز (Marla Frazee)  است، به فیلم‌نامه برگردانده شده و تام گراث (Tom McGrath) آن را کارگردانی کرده ‌است. این اثر در تاریخ 30 مارس 2017 (11 فروردین 1396) به‌نمایش درآمده است. با این‌که زمان زیادی از انتشار این انیمیشن 97 دقیقه‌ای نمی‌گذرد، در همین زمان کوتاه نیز توانسته جنجالی عجیب در سراسر دنیا ایجاد کند و به رقم بالایی از فروش دست یابد.
 

خلاصه ی داستان

«تیم» تنها فرزند خانواده است که والدین فوق‌العاده مهربانی دارد و همیشه برای او سنگ تمام می‌گذارند. پدر و مادر تیم تصمیم می‌گیرند فرزندشان را از تنهایی درآورند. برای همین روزی آن‌ها با نوزادی کت وشلوارپوش به ‌خانه می‌آیند تا برادر و هم‌بازی تیم باشد. تیم با دیدن آن نوزاد بسیار تعجب می‌کند و البته به نوزاد شک می‌کند. پدر و مادر تیم فکر می‌کنند که حس او به نوزاد تازه‌وارد حسادت است؛ اما رفته رفته در جریان فیلم می‌بینیم که حق با برادر بزرگ‌تر است و نوزاد کت‌وشلواری آن‌قدر هم معصوم و طبیعی نیست! این نوزاد که به‌خوبی صحبت می‌کند، درحقیقت یک جاسوس است که درحال انجام یک مأموریت مخفی است. در این میان تنها تیم است که از کارهای او سر درمی‌آورد و به او کمک می‌کند تا بتواند مأموریت خود را انجام بدهد؛ مأموریتی که برای مبارزه و نابود کردن کارخانه ی تولید توله‌سگ است. این مأموریت برای این است که کارخانه‌ی تولید بچه به این نتیجه رسیده است که با تولید سگ‌های بیش‌تر مردم کم تر به فکر بچه‌دار شدن می‌افتند.
 

تحلیل و نقد

در نگاه اول و دقت در پوستر انیمیشن، شما فکر می‌کنید که این «بچه‌ رییس» چقدر به «دونالد ترامپ»، رییس جمهور فعلی آمریکا شبیه است؛ اما باور کنید این دو، خیلی به هم مربوط نیستند؛ چون کتابی که داستان بچه‌رییس از روی آن برداشت شده، سال 2010 نوشته شده که ترامپی در کار نبوده است!

بعضی از منتقدان اعتقاد دارند این انیمیشن چیز زیادی برای گفتن ندارد و حرف هایش تکراری است؛ مثلاً انیمیشن «لک لک ها» را که در همین مجله نقدش را نوشتیم مثال می زنند که همین موضوع فرزندآوری را به خوبی بیان کرده بود یا شوخی های دیگر انیمیشن را نو و جذاب نمی دانند؛ اما من فکر می‌کنم این نگاه به بچه‌رییس نگاه خوبی نیست! موضوع بچه‌رییس با انیمیشن های مشابه بسیار متفاوت است. در لک لک ها اگر توجه کرده باشید موضوع فقط بچه آوری است و برای این که مردم را تشویق کند به داشتن بچه های بیش تر و تشکیل خانواده از لک لک ها و مسائل فانتزی دور از ذهن استفاده می کند که این دو به دلیل فانتزی بودن اجازه نمی دهند بیننده خودش را جای شخصیت ها بگذارد و به خوبی به این کار تشویق شود و در مقابل هم دلایلی منطقی و عینی ندارد تا بیننده پیام فیلم را باور کند؛ اما در بچه‌رییس اگر دقت کنید، در مقابل کم شدن بچه در خانواده ها، صحبت از زیاد شدن حیوانات خانگی، مخصوصاً توله سگ هاست. این موضوع آن قدر برای مردم، مخصوصاً در کشورهای غربی، ملموس است که می توانند داستان را حس کنند و خودشان را جای آن بگذارند و با شخصیت های اصلی هم دردی کنند. از طرفی شخصیت اصلی دو کودک هستند که یکی نوزادی است با ظاهری عجیب و هر دو آن قدر جذاب و نو هستند که تماشاگر را با خود همراه می کنند.

تیم بچه ای بسیار فعال و شاید هم بیش فعال است و بچه‌رییس هم نوزادی با کت و شلوار و کیف کاری و حرکات استثنایی. بچه‌رییس در تنهایی و دور از بزرگ ترها صدایش تغییر می کند و مثل آدم بزرگ ها و رییس ها حرف می زند و دستور می دهد.

مهم ترین قسمت انیمیشن آن جاست که بیننده متوجه می شود تیم دچار توهم نشده و واقعاً این نوزاد جاسوس است و می خواهد روی زمین کاری انجام دهد. تا جایی که فکر می کنیم کار او دردسرزاست، ما و تیم، مخالف او هستیم؛ اما زمانی که بیننده می فهمد او برای آینده ی خانواده ها مأمور شده است تا کارخانه سگ سازی را از کار بیندازد با او همراه می شود و برای پیروزی او دعا می کند.

تیم ابتدا برای این که از شر او خلاص شود قول می دهد کمکش کند؛ اما در جریان مأموریت، به هم وابسته می شوند و تیم در انتها واقعاً دوست دارد برادری مثل او داشته باشد.

این انیمیشن علاوه بر این که سرگرمی خوبی است برای تمام اعضای خانواده، به بیننده این موضوع را که خانواده بدون فرزند یا با فرزند کم تر هیچ لذتی ندارد، می آموزد.

در قسمت هایی از انیمیشن نشان می دهد که خانواده ها برای نگهداری از سگ، چطور فرزندان خود را حتی نادیده می گیرند و کارخانه ی تولید توله سگ را کارخانه ای شیطانی نشان می دهد که می خواهد نسل انسان ها را نابود کند.

شوخی های زیاد در این انیمیشن باعث می شود بیننده از صمیم قلب بخندد و شاد باشد؛ البته صحنه هایی از این انیمیشن و شاید شوخی ها با فرهنگ ایرانی اسلامی ما هم‌خوانی ندارد.

باز هم مثل ماه گذشته باید بگویم که حرف زیاد است و نمی‌شود همه را در این دو صفحه گفت. کاش شما هم با دقت خیلی زیاد این انیمیشن را ببینید و درباره ی تفاوت های آن با دین اسلام با دوستان‌ یا با پدر و مادر یا برادران و خواهران‌تان صحبت کنید و اگر دل‌تان خواست نظرات‌تان را برایم بنویسید.

 منبع: مجله باران


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.