منظور از IPO و ICO چیست؟

تفاوت اول و اصلی این است که IPO معمولا برای شرکت های مستقر و با پیشینه است در حالی که ICO بیشتر برای کسب و کارهای جوان و ریسک پذیر است.
دوشنبه، 21 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
منظور از IPO و ICO چیست؟

تفاوت‌ها و شباهت‌های مفهوم IPO در بورس با ICO در بازار رمزارزها

دنیا به سرعت درحال تغییر و پیشرفت بوده و یکی از جدیدترین تکونولوژی هایی که در چند سال گذشته سروصدای زیادی ایجاد کرده است، فناوری بلاکچین است. به واسطه این فناوری، کلمات و اصطلاحات جدیدی نظیر ICO نیز همه روزه بگوش می رسند. اگر با بازار بورس آشنایی داشته باشید به احتمال فراوان کلمه IPO را نیز شنیده اید. امروز قصد داریم تا تفاوت‌ها و شباهت‌های IPO و ICO را برای شما شرح دهیم. اما بهتر است قبل از بیان تفاوت‌های این دو، تعریفی از آن‌ها داشته باشیم.(1)
 

آشنایی با IPO و ICO

IPO یا همان عرضه اولیه عمومی، به اولین باری که اوراق بهادار شرکت بدون سابقه قبلی و بصورت عمومی عرضه می‌شوند، اشاره دارد. پس از وقوع IPO، شرکت مذکور به عنوان یک سرمایه گذاری با تجارت عمومی طبقه بندی می شود که دارایی های آن‌ برای خرید از طریق بورس کالا ثبت شده در دسترس است. نکته دیگری که بیان آن خالی از لطف نیست این است که IPO یکی از قدیمی‌ترین شکل‌های مالکیت عامه در دنیای صنعتی محسوب می‌شود.(2)

ICO یا عرضه اولیه سکه در واقع سرمایه گذاری جمعی است که به دو صورت خصوصی و یا عمومی انجام می پذیرد. در واقع ICO  اجازه می دهد تا یک شرکت، پروژه و یا ایده ای را پیشنهاد داده و در ازای ارز‌های دیجیتال رایج، بودجه لازم برای توسعه ایده خود را بدست آورد. حال که با مفهموم عرضه اولیه عمومی (IPO) و عرضه اولیه سکه (ICO) آشنا شدید به بیان تفاوت‌ها و شباهت‌های عمده این دو میپردازیم.(2)
 

تفاوت ها و شباهت‌های IPO و ICO

  • توکن‌های ICO در مقابل سهام IPO
    واقعیت این است که شرکت‌های خصوصی برای قرار گرفتن در لیست عمومی بورس، فرایند IPO را انتخاب می کنند. از ویژگی‌های این فرایند می توان به موارد زیر اشاره کرد:
 
  • سهام، نشان دهنده مالکیت محدود شرکت است. (3)
 
  • سهامداران نمی توانند دارایی های شرکت را بفروشند تا بدهی های خود را پرداخت کنند(3)
 
  • مالکیت آن گسترده نیست. به همین ترتیب، یک شرکت ورشکسته نمی تواند دارایی سهامداران خود را بفروشد. (3)
 
  • سهامداران می توانند سود سهام شرکت را دریافت کنند، در جلسات سهامداران رأی دهند و سهام را بفروشند. (3)
 
  • سهام مشترک وجود دارد، یعنی سهامداران حق تقسیم و حق رأی می گیرند. (3)
 
  • سود سهام ثابت نیست. (3)
  • یکی از اصل‌ترین تفاوت‌های این دو را می توان رویکرد و پیشینه آن‌ها دانست. جایی که هدف اصلی ICO تامین پول برای توسعه استارتاپ‌ها و شرکت‌های کوچک و جدید است، در حالی که IPO هنگامی که شرکت تقریبا به هدف خود رسیده و بالغ شده است ارائه می‌شود. از طرفی عرضه اولیه عمومی در هنگامی صورت می گیرد که شرکتی بخواهد حوزه کاری خود را گسترش دهد و یا به نوعی به دنبال جمع آوری بودجه برای توسعه باشد. همچنین هر شرکتی می تواند IPO را چندبار ارائه داده و در هر بار فقط بخشی از شرکت را عرضه کند.(3)
 
  • الزامات و نیازمندی ها
برای عرضه اولیه عمومی در بورس شرایط خاصی وجود دارد که شرکت باید آن را برآورده سازد تا بتواند به عنوان یک شرکت بازرگانی عمومی در هر بورس معرفی شود. شرایطی مانند میزان درآمد‌های شرکت در گذشته.

در مقابل برای ICO نیاز به ارائه مدرک و یا ثبت سابقه وجود ندارد، در واقع شرکت‌های ارائه دهنده ICO هیچگونه سابقه‌ای نداشته و شرکت در ابتدای راه بوده و در حال شکل گیری است؛ می توان گفت هیچ چارچوب نظارتی بر عرضه اولیه سکه وجود ندارد.

از دیگر مواردی که در هنگام ارائه IPO مورد نیاز است، دفترچه سند حقوقی است. این سند کلیه اطلاعات مهم شرکت را در اختیار عموم قرار می دهد. از این دست اطلاعت می توان به مواردی مانند نام مدیران شرکت، اطلاعات مالی و تعداد سهام موجود اشاره کرد. اما یک برگه کاغذ تنها سندی است که در عرضه اولیه سکه ارائه می‌شود. این کاغذ شامل تمام اطلاعات پروژه است. نکته مهم این است که این برگه کاغذ ضمات نبوده و فقط به سرمایه گذاران کمک می کند تا درک بهتری از محل سرمایه گذاری خود داشته باشند. به بیان دیگر، لازم نیست هیچ مرجع قانونی این برگه را امضا کند.(3)
 
  • مدت زمان
با توجه به مراحلی که شرکت باید قبل از فروش سهام بصورت IPO طی کند، می توان گفت عرضه اولیه سهام یک فرایند 6 ماهه است. این در حالیست که مدت زمان برای ICO به خود پروژه بستگی دارد. در واقع وقت گیر‌ترین قسمت ICO همان سرمایه گذاری جمعی است که پس از انتشار کاغذی که در بالا اشاره کردیم صورت می گیرد، اما در مجموع مراحل فرایند ICO بیشتر از 1 ماه به طول نمی انجامد.(3)
 
  • عملکرد یا سوددهی
بین سودمندی این دو فرایند تفاوت معنی داری وجود دارد. سهام خریداری شده از طریق IPO نشان دهنده مالکیت یا سهام شرکت است. سهام می تواند کلاس‌های مختلفی مانند سهام عادی، سهام ترجیحی و سهام هیبریدی داشته باشد. به عنوان یک ذینفع، شما حق دریافت درآمد آینده شرکت (سود سهام) را دارید.(3)

اما هنگامی که از طریق فرایند ICO سکه‌ای بدست می آورید،  هیچ مالکیتی از این پروژه به شما نمی رسد. با این وجود از جهات مختلف و زیادی می توانید از این سکه‌های دریافتی سود عاید خود کنید. (2)

یک سوال مهم «آیا این نحوه سود دهی به معنی آن است که IPO نسبت به ICO امن‌تر است؟»

در پاسخ به این سوال می توان اینگونه به قضیه نگاه کرد که با وجود تمام مستندات، چک‌ها و الزامات قانونی، شرکت هایی که از طریق IPO وارد سهام می شوند با احتمال ورشکسته شدن روبرو هستند. بنابراین احتمال اینکه سرمایه شما از بین برود وجود دارد. این در حالیست که اگر یک پروژه ICO امیدوارکننده انتخاب کنید، ممکن است یک سرمایه گذاری بسیار سود آور در جلوی راه شما وجود داشته باشد.(4)
 

جمع بندی

بسیاری از مردم هنگامی که برای اولین بار با ICO روبرو می شوند و یا نام آن را می شنوند به سرعت آن را با IPO مقایسه می کنند، که البته این کار از لحاظ فنی اشتباه نیست. اما نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که IPO‌ها برای سرمایه گذاری در شرکت هایی هستند که سال‌ها تجربه داشته و از وضع مالی به مراتب خوبی بهره می برند. در حالی که با فرایند ICO شما در حال رویاپردازی بر روی یک پروژه و یا ایده هستید.

این را نیز در نظر بگیرید که هر دو فرایند برای کمک به شرکت‌ها در جمع آوری پول برای توسعه و یا گسترش طراحی شده اند. در نتیجه اگر قصد دارید بر روی یک ایده سرمایه گذاری کنید تا در آینده به نتایج و درآمد بیشتری برسید، فرایند ICO انتخاب مناسبی است. اما اگر سرمایه گذاری برای توسعه یک شرکت با پیشینه قوی را انتخاب کرده اید، IPO می تواند گرینه ایده آلی باشد. ما در این مقاله سعی کردیم تا به بهترین شکل ممکن تفاوت‌های اصلی این دو فرایند را برای شما شرح دهیم تا اطلاعات شما در رابطه با IPO و ICO را افزایش دهیم. امیدواریم پس از خواندن این مقاله اطلاعات مفیدی کسب کرده باشید. (1)
 
پینوشتها
  1. www.blockchainsfactory.com
  2. www.faa.st
  3. www.101blockchains.com
  4. www.cointelegraph.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.