مزایا و معایب آشپزخانه اپن

آشپزخانه اپن بهتر است یا آشپزخانه بسته یکی از سوالاتی است که گاهی اوقات برای افراد پیش می‌آید. سوالی که شاید نتوان پاسخ درستی برای آن داشت، چرا که امری بیشتر سلیقه‌ای است و با توجه به نیاز افراد انتخاب می‌شود.
چهارشنبه، 23 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مزایا و معایب آشپزخانه اپن

پیشینه طراحی آشپزخانه به سبک اُپن

در حوالی دهه 1990 میلادی بود که ایده طراحی آشپزخانه اپن مطرح شد و تا به امروزه نیز در حال پیشرفت بوده است و همچنان ادامه دارد. در حدود سال 2006 بود که در آمریکا بیش از نیمی از طرح‌های ساخت آشپزخانه نشان از علاقه زیاد مردم به مدل اپن داشتند. اوضاع به همین صورت ادامه یافت و در سال 2013 این سبک از طراحی به خوبی در ساخت منازل جا افتاده بود. امروزه نیز در کشور خودمان ایران، این نوع از ساختار آشپزخانه بسیار محبوب است.(1)
 
اصطلاح طراحی اپن زمانی در معماری به کار می رود که در یک خانه می خواهیم دو یا چند فضای مجزا مانند یک آشپزخانه و پذیرایی را با یکدیگر ترکیب کرده و از طریق حذف دیوارهایی که اغلب برای جدا کردن این نقاط خانه به کار می روند، فضای بزرگتری را برای انجام کارها در منزل ایجاد کنیم. این طراحی فقط منحصر به هنگامی که قصد ساخت یک خانه نوساز را داریم نبوده و اتفاقا در اغلب موارد بازسازی منازل از این روش استفاده می‌شود که بسیار مورد استقبال قرار گرفته است.(2)
 

چرا آشپزخانه‌های اپن رواج پیدا کردند؟

شاید بتوان دلیل اصلی رواج این سبک طراحی را تغییر سبک زندگی خانواده‌ها دانست. امروزه اعضا یک خانواده به طور مداوم در خانه در حال فعالیت هستند و هر یک می خواهند به سریع‌ترین روش فعالیت‌های خود را درون منزل انجام دهند و در این سبک زندگی یکی از بخش‌های خانه که بیشترین رفت و آمد را خواهد داشت، آشپزخانه است.

محدودیتی برای رفت و آمد به آشپزخانه وجود ندارد و از فرزند کوچک خانواده، مادر و پدر و سایر اعضای یک خانواده به طور مداوم به این محل تردد می کنند. در نتیجه حذف دیوارها و آسان سازی رفت و آمد به این محل در خانه، برای اعضای یک خانواده بسیار ارزشمند است.(3)

این پدیده در ابتدا در کشور‌های غربی رواج یافت و بعد از آن نیز در ایران به طور چشمگیری مورد توجه قرار گرفت و شاید دلیل دیگر آن در کنار مطلب بالا، کوچک شدن متراژ خانه‌ها بود که اهمیت یکی سازی آشپزخانه و پذیرایی را دو چندان نمود. در این طراحی فضای خانه به اصطلاح باز‌تر شده و بیشتر می‌شود و می توانیم از کمترین فضا، بیشترین بهره ممکن را ببریم. از طرفی زنان علاقه زیادی به توجه به قسمت‌های مختلف خانه به صورت همزمان دارند. به طور مثال بتوانند کودک خود را در پذیرایی مشاهده کنند، هنگام پخت غذا تلویزیون تماشا کنند و ... که در نتیجه آن و با شکل گیری آشپزخانه‌های اپن این امکان برای آن‌ها فراهم شد.
 

مزایای آشپزخانه‌های اپن

  • کوچکتر بزرگتر احساس می شوند و این امر هم موجب بزرگتر نشان داده شدن کل خانه می‌شود و هم اینکه از سپری کردن زندگی خود در همان محیط قبلی با طراحی جدید حس خیلی بهتری خواهید داشت.(4)
 
  • شما می توانید همزمان با کار در آشپزخانه بخشی از فعالیت‌های مابقی اعضای خانواده باشید و حواستان به بقیه اتفاقاتی که در خانه می افتد نیز باشد.(4)
 
  • طراحی مناسب برای خانواده هایی که فرزندان کوچک دارند نیز حائز اهمیت است. زیرا اغلب فرزندان کوچک را نمی‌شود تنها گذاشت و باید همیشه در محیطی قرار داشته باشند که بتوان آن‌ها را زیر نظر داشت و در صورت بروز هرگونه مشکلی سریعا آن را برطرف نمود.(4)
 
  • ارتباط بین میزبان و میهمان در مهمانی‌ها در این روش طراحی خیلی راحت‌تر و بهتر است، زیرا می توانید همزمان با پخت و پز غذا با مهمان‌ها صحبت کنید و همینطور آن‌ها نیز می توانند در امور مربوطه درکنار شما حضور داشته باشند و به شما کمک کنند.(4)
 
  • یک نمای کامل از منزل برای شما از داخل آشپزخانه قبل مشاهده است. شما در حال کار در آشپزخانه هستید ولی می توانید همزمان تلویزیون را ببینید، فرزندان خود را زیر نظر داشته باشید، داخل پذیرایی را مشاهده کنید و روی همه آن‌ها کنترل داشته باشید.(4)
 
  • غیرقابل استفاده با حذف دیوارها و استفاده از آشپزخانه مدرن حذف شده و می توان از تک تک آن‌ها استفاده کرد.(4)
 

برخی معایب آشپزخانه‌های اپن و راهکار آن

این سبک از طراحی در کنار مزایایی که دارد از برخی معایب نیز برخوردار است. یکی از آن‌ها پخش شدن بوی طبخ غذا در خانه است که می تواند آزار دهنده باشد و یا به طور مثال می توان از شنیده شدن صدای کار کردن با لوازم آشپزخانه برای شخصی که در پذیرایی مشغول دیدن تلویزیون است نیز نام برد.

در طراحی جدید آشپزخانه‌های اپن به این موضوع توجه شده و سعی بر این بوده است تا در کنار استفاده از مزایای این نوع طراحی، از برخی معایب نام برده نیز تا حد ممکن جلوگیری شود. به طور مثال در برخی طرح‌ها بین آشپزخانه و پذیرایی از شیشه استفاده شده است. در این طراحی، نور گیری و اتصال بین فضاها همچنان برقرار است ولی در کنار آن، از شنیدن صداهای تولید شده در آشپزخانه برای شخصی که در پذیرایی در حال استراحت و یا کتاب خواندن است جلوگیری می‌شود.(5)

مصرف انرژی در چنین آشپزخانه هایی اغلب بیشتر است، زیرا گرم کردن یک فضای باز نیازمند صرف انرژی بیشتری است. از طرفی آشپزخانه شما همیشه در دید است و اگر نامرتب و کثیف باشد روی نمای پذیرایی خانه شما نیز تاثیر منفی خواهد گذاشت در حالی که اگر از طراحی بسته استفاده شود، هرچه که در آشپزخانه باشد به راحتی از سایر قسمت‌های خانه قابل مشاهده نیست.(4)
 

موارد مهم در طراحی آشپزخانه اپن

یکی از مهم‌ترین موارد در طراحی به این سبک، قرار دادن یک فضا در وسط آشپزخانه شبیه به یک جزیره که در وسط اقیانوس قرار دارد است. از آنجا که بسیاری از فعالیت‌های خانه در این محیط انجام می شوند، اهمیت وجود یک فضای مناسب برای انجام این امور دو چندان خواهد بود.

این فضا برای شخصی که قرار است در آشپزخانه فعالیت داشته باشد بسیار کمک کننده است. به طور مثال می‌شود غذای پخته شده را به راحتی از روی گاز برداشته و روی آن قرار داد و یا مواد غذایی مورد نیاز برای آشپزی را روی آن بگذاریم تا برای اضافه کردن هر کدام از آن‌ها به غذا نیاز نباشد دور تا دور آشپزخانه را بگردیم.

این فضا مشابه یک میز بزرگ در وسط آشپزخانه بوده و حتی می توانند فضایی برای بازی بچه‌ها نیز باشد و همینطور محلی برای دور هم جمع شدن اعضا خانواده بوده و یکی از بخش‌های حائز اهمیت در طراحی آشپزخانه‌های اپن مدرن است.(3)
 

جمع بندی

در نهایت انتخاب بین اینکه آشپزخانه شما از نوع اپن یا باز باشد و یا از نوع بسته، به خود شما بستگی دارد و با بررسی مزایا و معایب و در کنار آن زیبایی هایی که یک آشپزخانه اپن به خانه شما اضافه می‌کند،  می توانید بهترین تصمیم را اتخاذ کنید.

 پی نوشتها
  1. www.houselogic.com
  2. www.thespruce.com
  3. www.alteradesign.com
  4. www.craigallendesigns.com
  5. www.apartmenttherapy.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.