آیا اشتغال بانوان تاثیری در طراحی دکوراسیون منزل دارد؟

در این مقاله «اشتغال» بانوان به معنای حضور در خارج از منزل و پرداختن به کاری معین در وقتی مشخص و با حقوق و مزایای تعیین شده است،هدف از این مقاله بررسی رابطه اشتغال بانوان با طراحی و دکوراسیون داخلی منزل میباشد.با ما همراه باشید.
پنجشنبه، 24 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آیا اشتغال بانوان تاثیری در طراحی دکوراسیون منزل دارد؟

تأثیر افزایش اشتغال بانوان در طراحی داخلی منازل

در دنیای امروزی زندگی در فضاهای کوچک با رویکرد ساده و مینیمالیستی، رو به رشد است. آپارتمان‌های امروزی بیشتر با فضاهای کوچک و یکسره طراحی شده‌اند[1].

آشپزخانه‌ها در مرکز خانه و در دید کامل طراحی شده‌اند، به طوری که نظارت بر کل خانه،  برای شخصی که در آشپزخانه مشغول به پخت و پز است، میسر باشد.

در منازل  امروزی که بیشتر به صورت آپارتمان است، فضاهایی که به اتاق خواب داده می‌شود بسیار کمتر شده، طوری که اتاق‌های خواب در کنار هم واقع می‌شوند و از حالتی که به صورت جداگانه در فضاهای مختلف خانه طراحی می‌شدند، فاصله زیادی گرفته است[1].

به نظر می‌رسد که شرایط زندگی کاملا تغییر کرده و بسیاری از موارد خصوصا افزایش اشتغال بانوان در طراحی داخلی منازل تاثیر زیادی داشته است. قاعدتا طراحی‌های ساده بیشتر مورد پسند دنیای امروز واقع شده و اهم نظارت بر کل فضای خانه در اولویت قرار گرفته است[1].
 

فضاها و طراحی منازل امروزی

فضای داخلی منازل امروزی، فاقد روح هستند و دیگر مانند گذشته آن حالت گرم و دنج را ندارند. دنیای پرمشغله‌ی امروزی هنر را در سبکی ملایم‌تر و خلوت‌تر می‌پسندد و دیگر آن محیط‌های تو در تو و پیچیده را چندان نمی‌طلبد. زمان بزرگترین علت در این تغییر است[2]. روند امروزی روبه سادگی دارد و بیشتر به طراحی‌های ساده گرایش دارد.

سبک منازل ما در حال تحول است که منعکس کننده‌ی آنچه امروز اتفاق می‌افتد، است. با گذشت هر دهه، روند دکوراسیون روز، همیشه معاصر و در حال تغییر، تلقی می‌شود. فضاهای داخلی منازل از آنجایی که از روند‌های مینیمالیستی پیروی می‌نماید، از فضاهای کوچک و نقلی پیروی می‌کند، گستره‌ی دید افراد خانواده را وسیع‌تر و نظارت بر کل منزل را راحت می‌نماید.

سبک طراحی‌های داخلی منازل امروزی، با آخرین روند روز سازگار است. سبک‌ها طوری طراحی شده‌اند که با شرایط زندگی افراد کاملا هماهنگ باشند. از فضاهای ساده و بدون شکاف با خطوط صاف، تمیز و هنری استفاده می‌شود. این حالت، احساس راحتی و آرامشی را در اتاق منتقل می‌کند که بسیار جذاب است.

طراحی‌های داخلی تا جایی که ممکن است ساده صورت می‌گیرند و از سبک‌های جاگیر، زینتی و ستون‌دار کمتر استفاده می‌شود. آشپز‌خانه‌ها نیز دیگر با دیوار یا اپن از سالن پذیرایی جدا نمی‌شوند و کاملا یکدست با سالن پذیرایی طراحی می‌شوند، به طوری که دید وسیعی را در فضای اتاق ایجاد می‌نمایند[2]. در واقع یکپارچه شدن فضاهای داخل خانه نشانی بر این موضوع است.
 

اهمیت معماری و طراحی داخلی منازل

طراحی داخلی منازل بسیار بیشتر از گرفتن دکوراسیون اهمیت دارد.گذشت روزهایی که اهمیت و پافشاری بیشتر بر تزیینات فضاهای داخلی منازل بود تا معماری داخلی آن. امروزه بیشتر اهمیت واقعی داشتن فضای مناسب را درک می‌کنند. همه به دنبال منازل ساده و دلباز با منظره‌ای یکپارچه هستند.

طراحی داخلی فرایندی است که تمامی راه حل‌های زیبا شناختی و کارآمد را یک جا جمع و از آن برای ایجاد یک فضای مناسب و ایده آل استفاده می‌نماید.هدف از معماری مناسب داخلی منازل، بهبود کار در محیط، مدیریت بهتر فضاهای موجود و نظارت بر کل است. متخصصان و مسولان ساخت، پیش از شروع کار نظر خواهی و سپس آن را ارزیابی می‌نمایند[3].

به نیازهای طرف مقابل به خوبی گوش می‌دهند و طرحی را پیاده می‌کنند که هم راستا با نظر و سلیقه‌ی شخص سفارش دهنده باشد. آنان گزینه‌هایی که برای بهینه سازی طراحی مفید و کاربردی است را در نظر می‌گیرند و طبق آن شروع به ساخت و معماری می کنند. طراحی داخلی، طراحی فضای داخلی جدید برای یک ساختمان است که به طور ثابت و با نظر مشتری انجام می‌گیرد. طرح اولیه را مشتری به طراح ارائه می‌دهد و طراح طبق نظر و رعایت اصول طراحی، فضای مورد نظر را ایجاد می‌نماید[3].

این طراحی ابتدا از طریق سیستمی ارائه می‌شود، به طوری که مشتری می‌تواند در مورد طرح ارائه شده نظر دهد. این طرح قابل اصلاح است و مجدد با نظر مشتری سازگار می‌گردد و طرح دلخواه ایجاد می‌شود. توجه به طراحی از اهمیت خاصی برخوردار است. پیشنهاد می‌گردد پیش از شروع به ساخت حتما با یک طراح داخلی مشورت شود. این مشورت نتیجه‌های مهم و اثر بخشی را در پی خواهد داشت [3].
 

طراحی داخلی و ایجاد ساختاری جذاب

یک ساختمان بزرگ اگر از لحاظ طراحی داخلی ضعیف عمل کرده باشد، می‌تواند بسیار دلگیر و فاقد فضا تصور گردد. در حالی که یک خانه‌ی کوچک را می‌توان چنان زیبا طراحی داخلی نمود که مکانی دنج، جادار با فضاهای مناسب و کافی برای فعالیت‌های روزانه باشد. طراحی داخلی منحصر به فرد، به ساختار جذاب و گیرا کمک بسزایی می‌کند[4].

در زندگی امروز، می‌بایست از  تکنیک‌های موفقیت آمیز در طراحی داخلی استفاده نمود تا شاهد فضاهای مورد پسند و ایده‌ال باشیم. اهمیت طراحی داخلی نباید نادیده گرفته شود. در برنامه ریزی‌ها برای ساخت فضاهای یک منزل، می‌بایست در اولین مرحله به طراحی داخلی توجه کرد. بنابراین افرادی که در ساخت از این مورد مهم چشم پوشی کرده اند، ابراز تاسف کرده‌اند به طوری که مجبور شده‌اند یک بازسازی پر‌هزینه داشته باشند.

یک طراحی اصولی و حساب شده می‌تواند عملکرد و نظارت بر کل خانه را تامین نماید. یک ساختمان با طراحی ضعیف ممکن است بزرگ باشد اما به اندازه‌ی نیاز و احتیاج، عملکرد و کاربردی مفید نداشته باشد. برای بانوان شاغل امروزی، عملکرد یک فضا از اهمیت خاصی برخوردار است و در درجه‌ی اول انتخاب است[4].

به عنوان مثال کیفیت ظاهری مصالح، طراحی ترکیب متریال، نورپردازی و کاربردی بودن طراحی، تاثیر مستقیم بر روحیه ی بانوان شاغل بعد از یک روز کاری دارد.
 

سبک زندگی و طراحی داخلی منازل

در طراحی داخلی، طرح‌های ایجاد شده توسط یک معمار داخلی همیشه می‌بایست مناسب و هم راستا با سبک زندگی مشتری باشد. هر چند شناخت سبک و نظر مشتری چندان کار راحتی نیست. کار با یک طراح حرفه‌ای قبل از توسعه ساختمان به طرف مقابل این امکان را می‌دهد تا تغییرات اساسی که به نظر مشتری مهم هستند را اعمال نماید و از بازسازی مجدد دوری شود.

یک طراح می‌تواند به راحتی کیفیت و زیبایی را در کنار هم جمع نماید. او می‌تواند هم فضاها را کاربری ایجاد کند و هم الگوی زیبا شناختی را رعایت نماید[5].

حرفه‌ی معماری دانش وسیعی است که این قابلیت را به طراح می‌دهد که با آگاهی و دست باز از فضاها، حداکثر عملکرد را حاصل نماید. با یک طراحی خوب نه تنها عملکرد فضا از بین نمی‌رود بلکه قابلیت مدیریت بر فضاها بیشتر می‌شود. برخی افراد از اهمیت طراح داخلی آگاه نیستند و به دلیل آنکه پول بیشتری صرف طراحی نکنند، از آوردن طراح داخلی خودداری می‌نمایند. با این نوع طرز فکر فضاهای مناسب، از بین می‌روند و یک ساختمان با عملکردی پایین، ایجاد می‌گردد.

کار یک طراح این است که بودجه مشتری را در نظر بگیرد و طبق آن بهترین حالت را برای مشتری ایجاد نماید[5]. به عنوان مثال یک خانم شاغل می تواند با استفاده از قسمت‌های پرت خانه و همچنین با طراحی مناسب در خانه ی خود یک Home office  داشته باشد، بدون آن که کاربرد قسمت‌های دیگر خانه را مختل کند. یک طراحی داخلی خوب و برنامه ریزی شده می‌تواند روح زندگی را در یک فضا ایجاد نماید و قابلیت‌های آن فضا را افزایش دهد.

زندگی در یک فضای ایده ال و راحت بسیار دلپذیر‌تر است. توجه به کارآیی و عملکرد فضا بعد از طراحی و همچنین توجه به عوامل زیبا شناختی از جمله موارد مهم در یک پروژه طراحی داخلی هستند. طراحی می بایست متناسب با سلیقه‌ی افراد بوده و کارآیی طولانی مدتی را فراهم کند. از آنجایی که با توجه به سبک زندگی‌ها و دنیای پر‌مشغله‌ی امروزی، مدیریت بر کل فضای منزل مهم تلقی می‌شود، توجه به طراحی داخلی مناسب و هماهنگ با شرایط زندگی از اهمیت خاصی برخوردار خواهد بود. فضایی که با طراحی مورد قبول صورت گیرد بر تمام جوانب زندگی تاثیر گذار خواهد بود[5].

استفاده از سطوح خود تمیز شونده و فناوری‌های نانو در طراحی داخلی می تواند علاوه بر افزایش طول عمر مصالح در انجام امور به خانه داری به بانوان شاغل کمک‌های حائز اهمیتی کند. پس چه خوب است که در ابتدا پیش از شروع به ساخت، برنامه ریزی‌های متناسب با نیاز مشتری، جهت داشتن یک طرح خوب را فراموش نکنیم.

پینوشتها
1.www.quora.com
2.www.thespruce.com
3.www.essentialhome.eu
4.www.aaarchitect.de
5.www.hendricksarchitect.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.