گفتگوی اختصاصی، با دکتر علی‌اصغر حبیبیان، محقق، پژوهشگر و استاد دانشگاه:

نماینده انقلابی؛ نماینده لیبرال

ویژگی‌های یک نماینده خوب در واقع در آن ملاک‌ها و معیارهایی است که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و رهنمودهای امامین انقلاب اسلامی امام راحل و مقام معظم رهبری وجود دارد .
پنجشنبه، 1 اسفند 1398
تخمین زمان مطالعه:
مصاحبه کننده : حسين حيدري
موارد بیشتر برای شما
نماینده انقلابی؛ نماینده لیبرال
یک نماینده باید در ابتدا بداند که در چه حد اختیارات دارد و قانون تا چه حدی به او اجازه می‌دهد تا در حد اختیارات ، توان و امکانات وعده بدهد در غیر این صورت دروغ به معنای فریب دادن مردم است. وعده دروغ و تخریب ازلحاظ انقلابی و ارزش‌های اسلامی و شرعی نادرست و محکوم است.
 
حضور در انتخابات یکی از مسائل مهم کشور است که برای آینده نظام و کشور بسیار اهمیت دارد اما مسئله مهم‌تر حضور با بصیرت و انتخاب شخص اصلح و شایسته برای مجلس است چراکه نماینده انتخاب‌شده می‌تواند در روند حرکت قوه مجریه و قوه قضائیه هم تأثیرگذار باشد و البته مردم باید بتوانند در این عرصه وعده‌های دروغین و واقعی کاندیداها را تشخیص دهند که کار بسیار دشواری است.
 
در این خصوص خبرنگار راسخون با دکتر علی‌اصغر حبیبیان، محقق و پژوهشگر و استاد دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی گفتگویی را انجام داده است.
 
راسخون: شاخصه‌های نماینده اصلح و شایسته ازنظر شما چیست؟
ویژگی‌های یک نماینده خوب در واقع در آن ملاک‌ها و معیارهایی است که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و رهنمودهای امامین انقلاب اسلامی امام راحل و مقام معظم رهبری وجود دارد .
 
ابتدا بر اساس اهمیت اگر بخواهیم به این ویژگی‌ها اشاره‌کنیم باید به مسئله ایمان اشاره‌کنیم. یک نماینده باید ایمان و اعتقاد کامل به اسلام ناب محمدی(ص) داشته باشد. ایمان به انقلابی که این اسلام را احیا کرد. ایمان به ولایت؛ همان‌طوری که در وصیت‌نامه سردار عزیز حاج قاسم سلیمانی مطرح شد و دیگر ایمان به مردم است.

ویژگی بعدی یک نماینده این است که نسبت به آن مسئولیتی که می‌پذیرد عالم و عالم‌تر باشد و در همان زمینه هم تخصص و تجربه داشته باشد تا بتواند مؤثر و مفید واقع شود.
 
ویژگی بعدی هم این است که توانمند در مدیریت و متخصص باشد در این زمینه سابقه هم داشته باشد تا مردم اطمینان بیشتری برای رأی دادن به آن فرد داشته باشند.
 

نمایندگان مانند این روزها، مردمی باشند

یک نماینده و کاندیدا باید مردمی باشد. از مردم برای مردم نه اینکه در موقعیت امروز انتخابات در هر ساعت در یک مسجد، دانشگاه و محله حضورداشته باشد و برنامه‌های خود را تبلیغ کند اما به‌محض اینکه رأی آورد این‌گونه نباشد که درب اتاق خود را به روی مردم ببندند. یک کاندیدا باید با مردم بماند و مشکل‌گشای کار مردم باشد. اگرچه نماینده‌ای نتواند از کار مردم مشکل‌گشایی کند همین‌قدر که مشکل مردم را بشنود و به‌نوعی فرد تخلیه روانی شود بسیار خوب است.
 
نکته بعدی اینکه یک نماینده و کاندیدا باید دلسوز و با وجدان سیاسی و کاری باشد. یک نماینده باید شجاع باشد؛ مقام معظم رهبری در خصوص شجاعت فرمودند باید بتوانند از منافع ملی دفاع کند.
 

نماینده شجاع از منافع ملی دفاع می‌کند

طبق قانون اساسی باید نمایندگان مجلس در مقابله‌های بین‌المللی که در خصوص نظام و کشور حرفی زده می‌شود، عکس‌العملی نشان دهند مانند FATF، CFT، پالرمو و... . نمایندگان باید مراقب باشند در خصوص این مسائل فریب نخورند، نترسند، نلرزند و آنچه مصلحت و منافع کشور و اسلام است را موردتوجه قرار دهند.
 
ویژگی بعدی یک نماینده این است که جوان گرا باشد. امروز 36میلیون جمعیت ما جوان هستند و 14میلیون آن‌ها تحصیلات عالی دارند. کار وقتی به جوانان سپرده شود کارستان می‌شود که باید به این نکته هم توجه شود چراکه همواره مورد تأکید مقام معظم رهبری هم بوده است.
 
جنگ با جوانان اداره شد. شهید زین‌الدین 23 سال بیشتر نداشت و یا سردار سلیمانی در زمان جنگ تحمیلی 24سال داشت.با این جوانان ما توانستیم در دفاع مقدس در عرصه نظامی نقش آفرینی کنیم و جوانان کشور عزیزمان قطعاً در قضیه اقتصادی و صنعتی هم به‌این‌ترتیب موفقیت برای کشور کسب خواهند کرد.
 

نماینده انقلابی باشد نه لیبرال مسلک یا غربگرا

ویژگی بعدی یک نماینده بحث انقلابی بودن است نه لیبرال مسلک، نه واداده ، نه غربگرا، نه غربگدا؛ ما توانمندی‌هایی داریم که با توجه به این توانمندی‌ها مبتنی بر اقتصاد مقاومتی پیش برویم. ما باید بر روی پای خودمان بایستیم.
 
ویژگی بعدی یک نماینده عدالت محوری و طرفداری از عدالت است که یکی از شاخصه‌های عدالت ، مبارزه با فساد است که در این قسمت باید قوی و مستحکم باشد. یک نماینده باید منافع عمومی نگر باشد نه منافع شخصی و یا جناحی را در نظر بگیرد. یک نماینده نباید تجملاتی باشد باید ساده‌زیست باشد مردم به این موضوع بسیار دقت دارند.
 

نماینده باتقوا دنبال فساد، اختلاس و زیاده‌خواهی نمی‌رود

ویژگی بعدی تقوا می باشد این اکسیری که هر کاندیدایی داشته باشد دنبال فساد، اختلاس و زیاده‌خواهی نمی‌روند. تقوا فرد را در مقابل برخی خطاها حفظ می‌کند. شاخصه کار در جمهوری اسلامی  علاوه بر ایمان مسئله تقوا است.
 
شاخصه بعدی یک نماینده قانونگرا بودن است. یک نماینده نباید به نام قانون حرف بزند اما خودش به قانون توجهی نداشته باشد. یاوری از محرومان شاخصه بعدی یک نماینده شایسته می‌تواند باشد. امروز زیبنده جمهوری اسلامی نیست که محروم و فقیر داشته باشیم.
 
انشالله اگر مجلس آینده این ویژگی‌ها را داشته باشد قطعاً یک مجلس قوی و تأثیرگذار در جهت حل مشکلات کشور خواهد بود.
 
راسخون:نظر شما در خصوص اخلاق انتخاباتی چیست و چرا برخی کاندیداها رقیب خود را تخریب می‌کنند و یا وعده‌هایی می‌دهند که در حد یک نماینده نیست؟
من این سؤال را با یک آیه قرآن جواب می‌دهد. هرکسی که در مدار ایمان و عمل صالح باشد خدا نه تنها او را در محبت خود قرار می‌دهد بلکه محبت او را در دل دیگران قرار می‌دهد.
 
کاندیداها در زمان انتخابات وعده پول، شام و بنزین می‌دهند به چه دلیل؟ به خاطر اینکه محبوبیت به دست بیاورند و رأی کسب کنند. خداوند در قرآن به پیامبر(ص) می‌فرماید هر چه بر روی زمین است را انفاق کنی تا محبوبیت‌ها و قلوب را به دست بیاوری نمی توانی.
 

علت بد اخلاقی‌های انتخاباتی

کسانی که اخلاق انتخاباتی را رعایت نمی‌کنند به دلیل این است که در مدار ایمان و عمل صالح قرار ندارند. کسی که کاندید می‌شود برنامه‌های خود را صادقانه برای مردم بگوید و رقیب خود را تخریب نکند.
 
راسخون:نقش عملکردی مسئولین در افزایش مشارکت عمومی در انتخابات چه میزان تأثیر دارد؟
یکی از مسائل عمل کردن به قانون است یعنی سلیقه‌ای برخورد نشود، حاکمان مثل شورای نگهبان، وزارت کشور و کسانی که در برگزاری انتخابات نقش دارند به اصل قانون را عمل کنند.
 
مسئله بعدی اینکه دروغ  به مردم گفته نشود مثل گفته‌اند که این انتخابات انتصابی نشود، تشریفاتی نشود، از پیش مهندسی‌شده نشود. مقام معظم رهبری فرمودند که چرا به مردم دروغ می‌گویید و چرا مردم را دلسرد می‌کنید.
 
این موارد را وقتی مسئولین ما مراقبت و مواظبت نکنند باعث دلسرد شدن مردم می‌شود و کاهش مشارکت را در پی خواهد داشت که در این مورد دشمن خوشحال خواهد شد و با برنامه‌ریزی سوءاستفاده خواهد کرد.
 
باید مواظبت شود مخصوصاً کانون حاکمیت، کسانی که در نوک قدرت هستند؛ این‌ها باید مواظبت خود را داشته باشند، طبق قانون عمل کنند تا انتخابات سالم و امنی را در پیش داشته باشیم.
 
راسخون: به بحث مهندسی شدن انتخابات اشاره کردید. در خصوص این نوع مسائل چه کسانی با نقش خود را ایفا و انجام وظیفه کنند تا چنین مباحثی به وجود نیایید.
در این‌گونه مسائل سه طیف جامعه حاکمان، مغرضان در قالب احزاب و گروه‌ها و مردم نقش دارند که باید این سه طیف به‌صورت ترکیب با یکدیگر در انجام وظایف و نقش همکاری کنند.
 
منظور از مردم، هواداران هستند نباید روی احساس و هیجان هواداران دست گذاشت که منجر به تهمت و افترا و تخریب شود این مواظبت‌های اخلاقی را باید مردم و هواداران داشته باشند . از آن‌طرف هم سران گروه‌ها و احزاب که این کادر پروری را انجام می‌دهند و یا کاندیداها و برنامه‌ها را معرفی می‌کنند باید این مسائل را رعایت کنند.
 
مجموعه این سه طیف از جامعه سیاسی یا هرم سیاسی جامعه وقتی با یکدیگر به‌صورت ترکیبی این موارد را رعایت کنند قطعاً انتخابات سالم و امن و آبرومندی را خواهیم داشت.


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.