گفتگوی اختصاصی با آیت‌الله رجبی، قائم‌مقام موسسه امام خمینی (ره) و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

فریب‌هایی به شکل وعده انتخاباتی

برخی نمایندگان وعده‌هایی می‌دهند که در حد توان و صلاحیت نماینده نیست و این مسئله فریب دادن مردم است. از طرفی هم اعتماد و اطمینان مردم سلب می‌شد. امروز چرا مردم در مصاحبه‌های خود اعلام می‌کنند که نمایندگان به وعده‌های خود عمل کنند؟
چهارشنبه، 30 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
مصاحبه کننده : حسين حيدري
موارد بیشتر برای شما
فریب‌هایی به شکل وعده انتخاباتی
یک نماینده باید در ابتدا بداند که در چه حد اختیارات دارد و قانون تا چه حدی به او اجازه می‌دهد تا در حد اختیارات، توان و امکانات وعده بدهد در غیر این صورت دروغ به معنای فریب دادن مردم است. وعده دروغ و تخریب از لحاظ انقلابی و ارزش‌های اسلامی و شرعی نادرست و محکوم است.
 
حضور در انتخابات یکی از مسائل مهم کشور است که برای آینده نظام و کشور بسیار اهمیت دارد اما مسئله مهم‌تر حضور با بصیرت و انتخاب شخص اصلح و شایسته برای مجلس است چراکه نماینده انتخاب‌شده می‌تواند در روند حرکت قوه مجریه و قوه قضائیه هم تأثیرگذار باشد و البته مردم باید بتوانند در این عرصه وعده‌های دروغین و واقعی کاندیداها را تشخیص دهند که کار بسیار دشواری است.
 
از همین رو خبرنگار راسخون با آیت‌الله محمود رجبی، قائم‌مقام موسسه امام خمینی (ره) و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در این خصوص گفتگویی انجام داده است.
 
راسخون: از نظر شما شاخصه‌های نماینده اصلح و شایسته چیست؟
نماینده اصلح را می‌توان با چند محور شناسایی کرد. محور اول مردم هستند. باید کاندیدایی انتخاب شود که دلسوز مردم و دغدغه مشکلات مردم را داشته باشد. باید تمام دغدغه‌های یک نماینده این باشد که در طرح‌ها و لوایح به‌گونه‌ای رأی دهد که مشکلات مردم حل شود.
 
مردم مشکلات خود را با نماینده حوزه انتخابیه خود در میان می‌گذارند، نماینده آن‌ها هم وظیفه دارد با در نظر گرفتن قانون و چارچوب‌ها و ضوابط به مشکلات مردم از طریق گفتگو با مسئولین مربوطه برای حل مشکلات آن‌ها تلاش کند.
 

وظیفه نظارتی یک نماینده

محور بعدی یک نماینده شایسته بحث نظارت است، یک نماینده باید بر عملکرد قوه مجریه نظارت داشته باشد و بودجه‌هایی که تصویب می‌شود را دنبال کند تا در جای تعیین‌شده استفاده شود. نمایندگان باید در اموری که به آن‌ها مربوط می‌شود ورود و نظارت داشته باشند. همه این مسائل در راستای دغدغه یک نماینده در خصوص معیشت و رفاه مردم است.
 

وظایف فرهنگی نمایندگان

اما محور بعد را می‌توانیم نظارت بر امور فرهنگی و اختصاص بودجه به برنامه‌های فرهنگی دانست چراکه نظام جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی برمدار فرهنگ اداره می‌شود. نمایندگان باید در تصویب قوانین ارزش‌های اسلامی را در نظر بگیرند و در اختصاص بودجه به مسائل فرهنگی پیگیر اجرای مناسب و دقیق آن باشند.
 
ویژگی دیگر نماینده اصلح و شایسته این است که باید در ارتباط با خداوند متعال، دغدغه پیاده شدن دستورات الهی را داشته باشد. طبعاً این صفات اسلامی می‌طلبد که نمایندگان همان‌طوری که به فکر معیشت مردم هستند به فکر پیاده شدن احکام اسلامی هم باشند.
 
نماینده اصلح باید دقت کند لوایح و کنوانسیون‌های بین‌المللی که به مجلس وارد می‌شود با موازین اسلامی، عزت ملت مسلمان و اقتدار جمهوری اسلامی سازگار باشد همه این موارد از وظایف نمایندگان است که باید نسبت به ارزش‌های اسلامی و کرامت مسلمانان و اقتدار نظام جمهوری اسلامی آنچه را که تصویب می‌کنند و مواضع آن‌ها سازگار با این موارد باشد.
 

نمایندگان یکی از حامیان ارزش‌های اسلامی هستند

 در مواقعی لازم است غیر از تصویب لوایح موضعی اتخاذ کنند یا اقداماتی هماهنگ با مجالس دیگر کشورهای اسلامی برای دفاع از محرومین جهان و یا برای تقویت اقتدار و شکوه نظام اسلامی انجام دهند. همه این موارد در ارتباط با ارزش‌های اسلامی است نمایندگان باید خود را در برابر خداوند ببینند و خود را در برابر دین خدا مسئول بداند.
 
راسخون: بحث ولایت، ولایت‌پذیری و ولی‌فقیه از نظر شما برای یک نماینده باید چگونه باشد؟
نمایندگان باید به ولایت اعتقاد قلبی و عملی داشته باشند. مشروعیت ولایت ما با ولایت‌فقیه است. رهبر معظم انقلاب بحران‌ها و تهدیدها را حل و آن را تبدیل به فرصت برای کشور می‌کند. نمایندگان باید پشتیبان ولایت‌فقیه باشند و در عمل هم این پشتیبانی را محقق سازند. رهبر معظم انقلاب ستون خیمه انقلاب و این نظام است.
 

تجلی ولایت پذیری در عمل نمایندگان

تکیه‌گاه و اساسی‌ترین نقطه وصیت‌نامه شهید حاج قاسم سلیمانی توصیه به ولایت و پشتیبانی از رهبری است. نمایندگان باید پشتیبانی از ولایت‌فقیه را در خود متجلی کنند در مواقع حساس به صحنه بیایند و در مواقعی که رهبر عزیز ما رهنمودی می‌دهد با تمام تلاش و کوشش خود زمینه‌های اجرای آن را فراهم کنند.
 

بیانیه گام دوم تابلو پیش روی نمایندگان

راسخون: رهبر معظم انقلاب یک سال قبل بیانیه گام دوم انقلاب را صادر کردند اما در مجلس فعلی اقدامات درخوری انجام نگرفت. نمایندگان این دوره باید چه اقداماتی در راستای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب انجام دهند.
نمایندگان باید بیانیه گام دوم انقلاب را تابلوی پیش روی خود قرار دهند و همه فعالیت‌های خود را هماهنگ با این نقش راه تنظیم کنند. مقام معظم رهبری با این بیانیه نقش راه 40 ساله را پیش روی ما قرار داده است اگر بخواهیم این نقشه راه پیاده شود باید از همین سال‌های اولیه پایه‌ریزی برای اقدامات چهل سال آینده را چه به لحاظ تربیت نیروی انسانی، چه به لحاظ قوانین و مقررات، چه به لحاظ اقدامات زیرساختی، چه به لحاظ جنبه‌های بین‌المللی و علمی و فناوری انجام دهیم.
 
نمایندگان مجلس باید یک عزم راسخ و یک همت والا و جدی اختصاص دهند و بیانیه را تبدیل به یک مرحله عملی در حوزه نظارت و خط مش‌ها قرار دهند و سیاست‌های آن را استخراج و بر مبنای آن حرکت کنند چراکه این اقدام کاری بسیار مهم و سرنوشت‌ساز است.
 
راسخون: هر مسئله‌ای آدابی دارد، آداب انتخابات هم اخلاق انتخاباتی است نظر شما در این خصوص چیست و چه توصیه‌ای به کاندیداها دارد؟
یکی از مسائل بسیار مهم که هم حیثیت کشور و ملت و هم حیثیت مؤمن و مسلمانان مطرح است مسئله اخلاق انتخاباتی است که باید توسط کاندیداها رعایت شود. تخریب در هر شرایطی از منظر ارزش‌های اسلامی، ارزش‌های انقلابی و ارزش‌های انسانی محکوم است.
 

نمایندگان بجای تخریب توانمندی‌ها و برنامه‌های خود را مطرح کنند

هر نماینده‌ای باید به جای تخریب دیگران، توانمندی‌ها، سوابق، تجربیات و سلایق خود را بیان کند. اگر همه این مسائل را رعایت کنند فضا فضای آرامی خواهد بود و حرمت مؤمنین و حیثیت نظام حفظ خواهد شد. کاندیدایی که نقطه شروع نمایندگی خود را با تخریب دیگران و نادیده گرفتن حقوق دیگران آغاز کند این شخص به هیچ‌وجه نمی‌تواند در منصبی بنشیند و بگوید که می‌خواهد از حقوق مردم دفاع کند.
 
راسخون: برخی نمایندگان از همان ابتدا شروع به تخریب دیگران می‌کنند و یا وعده‌های بسیاری می‌دهند، به نظر شما دلیل این مسائل چیست؟
متأسفانه گاهی شاهد هستیم به‌گونه‌ای در خصوص دیگران سخن گفته می‌شود که گویی این فرد صلاحیت هیچ کاری را ندارد؛ بنابراین تخریب به هیچ‌وجه درست نیست و از نظر شرعی هم جایز نیست.

برخی وعده‌ها به معنای فریب دادن مردم است

برخی نمایندگان وعده‌هایی می‌دهند که در حد توان و صلاحیت نماینده نیست و این مسئله فریب دادن مردم است. از طرفی هم اعتماد و اطمینان مردم سلب می‌شد. امروز چرا مردم در مصاحبه‌های خود اعلام می‌کنند که نمایندگان به وعده‌های خود عمل کنند؟

یک نماینده باید در ابتدا بداند که در چه حد اختیارات دارد و قانون تا چه حدی به او اجازه می‌دهد تا در حد اختیارات، توان و امکانات وعده بدهد در غیر این صورت دروغ به معنای فریب دادن مردم است. وعده دروغ و تخریب از لحاظ انقلابی و ارزش‌های اسلامی و شرعی نادرست و محکوم است.


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما