گفتگوی اختصاصی با سید رضا صدرالحسینی، تحلیلگر حوزه بین‌الملل و کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا

انتخابات ایران، الگویی موفق از برای کشورهای منطقه

مقوله انتخابات در همه کشورهای به عنوان یک پشتوانه اصلی برای نظام‌های سیاسی به‌حساب می‌آید و جمهوری اسلامی نیز از این موضوع مستثنا نیست، مضاف بر اینکه نظام جمهوری اسلامی پس از پیروزی انقلاب کاری کرد که کشورهای منطقه در طول سالیان گذشته آنچه را که در کشورهای دوردست و در غرب دنیا مشاهده می‌کردند در پیرامون خودشان ببینند.
جمعه، 2 اسفند 1398
تخمین زمان مطالعه:
مصاحبه کننده : وحید عزیزی
موارد بیشتر برای شما
انتخابات ایران، الگویی موفق از برای کشورهای منطقه
در بسیاری از کشورهای منطقه‌ی غرب آسیا، چیزی به اسم «صندوق رأی» وجود ندارد، اصلاً در این کشورها «مردم» جایگاهی در تعیین نحوه اداره کشور ندارند و این‌گونه نیست که مردم به عنوان یک «رکن قدرت» در نظام حاکمیتی به‌حساب آیند. اگرچه در گزارش‌های غرض ورزانه بین‌المللی هیچ‌گاه نقدی به این کشورها نمی‌بینید اما انتخابات چیزی است که مقابل چشم ملت‌هاست و نیازی به گزارش‌های بین‌المللی ندارد.
 
خبرنگار راسخون در گفتگویی که با سید رضا صدرالحسینی، تحلیلگر حوزه بین‌الملل و کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا به اهمیت انتخابات و ابعاد بین‌المللی این حماسه پرداخته است.
 
راسخون:حضور در انتخابات چه ضرورتی دارد و چه ثمراتی به لحاظ سیاسی و اجتماعی به دنبال خواهد داشت؟
یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های قدرت کشورها در طول فرآیند مدرن شدنِ نظام‌های سیاسی، حضور مردم در عرصه انتخابات و مشارکت عمومی آنان در تصمیمات کشور است؛ بر این اساس باید توجه داشت که هرچقدر میزان مشارکت مردم در انتخابات افزایش یابد موجب افزایش قدرت ملی و نشان دهند اقتدار بین‌المللی خواهد بود.
 
مقوله انتخابات در همه کشورهای به عنوان یک پشتوانه اصلی برای نظام‌های سیاسی به‌حساب می‌آید و جمهوری اسلامی نیز از این موضوع مستثنا نیست، مضاف بر اینکه نظام جمهوری اسلامی پس از پیروزی انقلاب کاری کرد که کشورهای منطقه در طول سالیان گذشته آنچه را که در کشورهای دوردست و در غرب دنیا مشاهده می‌کردند در پیرامون خودشان ببینند.
 
امروزه موضوع دموکراسی و مشارکت مردم در تعیین حاکمیت در کشورهای منطقه به چشم نمی‌خورد و بر همین اساس جمهوری اسلامی برای فرهیختگان، اندیشمندان و صاحبان رسانه در منطقه غرب آسیا بسیار حائز اهمیت است؛ به عبارتی انتخابات در ایران به جز «افزایش قدرت ملی» و «اقتدار بین‌المللی» می‌تواند یک الگوی موفق از مشارکت مردم در عرصه حکومت‌داری را در منطقه تثبیت کند و باید امیدوار بود که در سال‌های نه چندان دور حرکت‌هایی به سمت مردم‌سالاری و مردم‌سالاری در منطقه غرب آسیا مشاهده شود.
 
راسخون:انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و انعکاس آن در فضای بین‌المللی چه اهمیتی دارد؟
انتخابات ایران همواره به لحاظ منطقه‌ای و جهانی موردتوجه بوده است و اما این انتخابات یعنی انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز از این جهت حائز اهمیت است که ایران تحت سخت‌ترین تحریم‌های بین‌المللی قرار دارد و نیز می‌دانیم که فشارهای بین‌المللی دلیلی جز ایستادگی ایران در برابر نظام سلطه و مبارزه در برابر گروه‌های تروریستی (که به‌نوعی بازوی توانمند نظام سلطه هستند) ندارد، لذا حضور پرشور مردم در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی این معنا را منعکس می‌کند که مردم ایران موافق ایستادگی و مقاومت در برابر سلطه‌گران بین‌المللی هستند و همچنان به آرمان‌ها و شعارهای خود پایبندند.
 
حضور فعال ایران در جبهه مقامت و تلاشی که از جانب شخصیت‌هایی همچون سردار سلیمانی انجام شد، پیروزی‌های متعدد و گشایش‌های فراوانی را به همراه داشته است، از سوی دیگر حضور بالغ بر 25 میلیون نفر در مراسم تشییع و خاک‌سپاری شهید سلیمانی، موضع مردم در قبال جبهه مقاومت و ایستادگی آنان در برابر جبهه استکبار با به خوبی نشان داد.
 
در مجموع باید گفت برگزاری موفق انتخابات در ایران و ایجاد تصویری از مشارکت مردم در تعیین سرنوشت و آینده کشور، بدون شک در بین کشورهای منطقه به عنوان یک الگوی موفق از «مردم‌سالاری» تعبیر خواهد شد و ثمرات ارزشمندی به همراه خواهد داشت.
 
انتخابات نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی از «پشتوانه مردمی» برخوردار است و رمز عبور حاکمیت از موانع و مشکلات نیز در همین موضوع نهفته است؛ لذا کشورهای منطقه درمی‌یابند برای تبدیل شدن به یک قدرت منطقه‌ای و برای مقابله و ایستادگی در برابر جبهه استکبار می‌بایست به پشتوانه مردمی تکیه کرد و همگام با بلوغ فکری جامعه به حرکت خود ادامه داد.
 
در بسیاری از کشورهای منطقه‌ی غرب آسیا، چیزی به اسم «صندوق رأی» وجود ندارد، اصلاً در این کشورها «مردم» جایگاهی در تعیین نحوه اداره کشور ندارند و این‌گونه نیست که مردم به عنوان یک «رکن قدرت» در نظام حاکمیتی به‌حساب آیند؛ لذا اصل برگزاری انتخابات آن هم با فواصل کوتاه و نیز بالا بودن میزان مشارکت عمومی مردم در تمامی مراحل انتخابات، یک نقطه قوت جدی برای کشورمان به‌حساب می‌آید که می‌بایست از این دستاورد مهم سیاسی و تاریخی، حراست نمود.
 
راسخون:مجلس آینده چه جایگاهی دارد و چه مسائلی را باید در اولویت خود قرار دهد؟
اینک انتخابات مجلس شورای اسلامی می‌تواند جایگاه ایران را به لحاظ سیاسی در منطقه تثبیت نماید، همچنین این مجلس می‌بایست سوزن‌بانی شرایط اقتصادی را به عهده بگیرد تا کشور بتواند با کمترین چالش از این مرحله تاریخی عبور کند.
 
در حال حاضر اکثریت مردم در فشارهای شدید اقتصادی هستند و ظرفیت‌های درون کشور به‌گونه‌ای است که می‌توان با استفاده صحیح از آن، چالش‌های موجود را رفع کرد، از سویی مجلس شورای اسلامی به عنوان مهم‌ترین نهاد تقنینی و نظارتی می‌بایست تغییر مسیر اقتصادی را در کشور ایجاد کند و شرایط اقتصادی را به نفع مردم تغییر دهد.
 
همه افرادی که در انتخابات حضور دارند و به‌نوعی سهیم هستند، چه آن‌هایی که کاندیدا شده‌اند و چه کسانی که ناظر انتخابات هستند و حتی مردمی که در انتخابات شرکت می‌کنند می‌بایست نسبت به قوانین انتخابات متعهد باشند و در تمام مراحل انتخابات به قوانین مربوطه پایبند باشند؛ متأسفانه بعضأ کاندیداها یا ستادهای انتخاباتی نسبت به این قوانین توجه جدی ندارند لذا در ایام تبلیغات شاهد مواردی از بی‌اخلاقی‌های انتخاباتی هستیم که می‌بایست نهادهای اجرایی همچون فرمانداری‌ها و استانداری‌ها و همچنین شورای نگهبان به این قبیل مسائل ورود جدی‌تر داشته باشند.
 
خوشبختانه در این دوره از انتخابات شاهد همکاری پررنگ‌تری بین پلیس فتا و ناظران انتخاباتی بودیم، به عبارتی بخشی از تخلفات تبلیغاتی از قبیل شایعاتی که در فضای مجازی منتشر می‌شود یا اتهاماتِ بی‌اساسی که نسبت به دیگران مطرح می‌گردد با همکاری پلیس فتا در حال رصد بود و در مواردی افراد مؤثر در انتشار شایعات شناسایی شدند.


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما