معرفی کامل بیمه بیکاری

در حالی که یکی از حمایت‌های تأمین اجتماعی از نیروی کار در حوزه بیمه بیکاری است تا در شرایط خاص و بحرانی بتوان از این ابزار قانونی استفاده کرد، بسیاری از کارگرانی که در معرض تهدید از دست دادن شغل هستند یا از کار بیکار می‌شوند اطلاع چندانی از شرایط استفاده از بیمه بیکاری ندارند.
دوشنبه، 12 اسفند 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
معرفی کامل بیمه بیکاری
بیمه بیکاری یکی از بیمه هایی می باشد که بسیاری از افراد می توانند از مزایای این بیمه استفاده کنند. اگر بخواهیم بیکاری را از نظر قانونی مورد بررسی قرار دهید، باید بدانید که بیکاری فردی می باشد که بدون میل و اراده خود بیکار باشد ولی از نظر کار کردن آمادگی های لازم را دارد. بر این اساس از نظر قوانینی که در بیمه بیکاری وجود دارد، فردی که توانایی کار کردن دارد ولی بیکار شده باشد می توانید از شرایط بیمه استفاده کند.

یکی از نکاتی که بسیار اهمیت دارد و شما باید به این امر توجه داشته باشید، این است که کمک های بیمه بیکاری تنها به افرادی که بر اساس شرایط خاصی بیکار شده باشند تعلق می گیرد و به افرادی که ترک شغل کرده اند و یا استعفا داده اند تعلق نمی گیرد.

کسانی که بیکاری ارادی و غیر ارادی را تشخیص می دهند گروهی ویژه هستند که در اداره کار و رفاه اجتماعی مشغول به کار می باشند. در صورتی که فرد شرایط لازم را داشته باشد و به صورت غیر ارادی بیکار شده باشد می توانید از مزایای بیمه بیکاری استفاده کنید. به طور کلی برای اینکه با این بیمه آشنایی بیشتری داشته باشید، در ادامه توضیحات بیشتری را در این مورد ارائه می دهیم.
 

بیمه بیکاری به چه افرادی تعلق می گیرد ؟

شما باید برای اینکه بیمه بیکاری خود را دریافت کنید باید شرایط لازم را داشته باشید که این شرایط عبارت می باشد از :

- افرادی که سابقه بیمه تامین اجتماعی دارند و این سابقه باید حداقل تا 6 سال باشد.

- برخی از افراد که به صورت غیر ارادی بیکاری می شوند و دیگر نمی توانند در شغلی که مشغول به فعالیت در آن بودند کار کنند.

- برخی از افراد هستند که بر اثر حوادث طبیعی مانند آتش سوزی، زلزله، سیل و ... بیکار می شوند و شغل خود را از دست می دهند، این دسته از افراد بدون اینکه نیازی به سابقه بیمه داشته باشند می توانند از مزیت های بیمه بیکاری استفاده کنند.

- کسانی که صاحب شغل نباشند و یا در مشاغل آزاد مشغول به کار نباشند هم می توانند از مزایای این بیمه استفاده کنند، این دسته از افراد حتی اگر بیمه نشده باشند هم موردی ندارد و می توانند از مزیت های این بیمه استفاده کنند.

- یکی از شرایط مهم دیگر این است که این افراد به هیچ وجه نباید تبعه کشورهای دیگری باشند، چرا که کشور دیگری که تبعه آن هستند باید قوانین بیمه بیکاری را برای آنها اجرا کند.

- برخی از افرادی که بازنشسته هستند و به صورت کلی از کار افتاده باشند شامل قوانین و شرایط این بیمه قرار نمی گیرند.

- آنها باید تا یک سال با بیمه قرارداد کار و پرداخت حق بیمه داشته باشند.

- برخی از افراد دیگری که بیمه بیکاری به آنها تعلق می گیرد، افرادی هستند که در کلاس های کارآموزی و آموزشی که سازمان تامین اجتماعی به آنها پیشنهاد می نمایند شرکت نمی کنند.

- برخی از کارگرانی که فصلی هستند و بر اساس شرایط خاصی در آن فصل نتواند کار کنند شرایط کاری نداشته باشند مقرری این بیمه را می توانند دریافت کنند.

- اگر بیمه شده ای بعد از دو ماه سربازی بخواهد سر کار خود بازگردد و با کار او موافقت نشود می تواند از مقرری بیمه بیکاری استفاده کند.1
 

چگونه از بیمه بیکاری باید استفاده کرد ؟

همانطوری که بیان نمودیم از مقرری بیمه بیکاری تنها افرادی خاص می توانند استفاده کنند، که این دسته از افراد حداکثر تا 30 روز بعد از بیکاری خود زمان دارند که موضوع بیکاری و علت بیکاری خود را به اداره کار و رفاه اجتماعی اطلاع دهند. آنها باید در ابتدا آمادگی خود را برای کار کردن در شغل مورد نظر خود که در آن تخصص دارند را بیان کنند. اگر این دسته از افراد حداکثر تا 30 روز درخواست خود را ارائه ندهند باید تا 3 ماه دیگر برای ارائه درخواست خود صبر کنند.

بر این اساس زمانی که شما به دلیل یکی از شرایط بالا که بیان کردیم بیکار شدید بهتر است سریعا به اداره بیمه بیکاری مراجعه کنید. البته دقت داشته باشید که شما در صورت بیکار شدن حتما باید از کارفرما خود نامه ای داشته باشید که نشان دهد بیکار شده اید و توانایی کار کردن ندارید.
 

مدت بیمه بیکاری چه قدر است ؟

بسیاری از افراد شاید این سوال را داشته باشند که مدت بیمه بیکاری چه قدر است، این دسته از افراد باید بدانند که مدت بیمه آنها به سابقه پرداخت حق بیمه آنها بستگی خواهد داشت. در حال حاضر کمترین مدت بیمه ای را که اداره رفاه می پذیرد 6 الی 12 ماه می باشد. برخی از افرادی که سن آنها بالای 55 سال است و سابقه پرداخت بیمه آنها هم بالای 10 سال می باشد، می توانند تا زمانی که به سن بازنشستگی نرسیده اند از مقرری این بیمه استفاده کنند. اینکه شما چند بار می توانید از این بمیه استفاده کنید محدودیتی وجود ندارد، البته باید بدانید مجردین تا 36 ماه و برای متاهلین تا 50 ماه شناخته شده است که ماه های آن را می توانید بر اساس شرایط خود بیشتر کنید.
 

میزان مبلغ بیمه بیکاری

اینکه مقرری بیمه بیکاری چه میزان است بستگی به حقوق و دستمزد فرد بیمه شده دارد، شما هر میزان حقوق که می گرفتید 55 درصد آن را مقرری این بیمه به شما می دهد. البته اگر افراد تحت تکفل شما بیشتر از 4 نفر و یا 10 نفر باشد میزان بیشتری ار بیمه پرداخت می کند. برخی از افراد هستند که مستمری از کار افتادگی دریافت می کنند، این دسته از افراد مقرری بیمه را هم می توانند دریافت کنند و مانعی ندارد.

واریزی بیمه اصولا بین 10 الی 15 هر ماه می باشد، و در صورتی که حق بیمه شما واریز نشد می توانید به شعبه تامین اجتماعی مراجعه کنید. بسیاری از افراد شاید در مورد عیدی بیمه بیکاری هم سوال داشته باشند که باید بدانید به آنها عیدی تعلق نخواهد گرفت، چرا که این بیمه از جمله بیمه های خاص می باشد و تنها حقوق افراد واریزی می شود.2
 

لغو بیمه بیکاری

در برخی از شرایط بیمه بیکاری لغو می شود و دیگر به افراد تعلق نمی گیرد، این شرایط عبارت می باشد از :

- در صورتی که فرد بیمه شده کار پیدا کند و مشغول به کار شود.

- در صورتی که به بیمه شده شغل مشابه پیشنهاد گردد ولی او امتناع نماید.

- در صورتی که فرد بیمه شده حقوق بازنشستگی دریافت کند و دچار از کار افتادگی کامل گردد.

- مدت زمانی که او می توانسته از بیمه حقوق دریافت کند تمام شود و یا اینکه فرد بیمه شده فوت گردد.

پینوشتها
1.www.investopedia.com
2.www.en.wikipedia.org


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.