آشنایی با شرایط بیمه معلولیت

معلول به کسی گفته می شود که بر اثر نقص جسمی یا ذهنی، اختلال قابل توجهی به طور مستمر بر سلامت و کارایی عمومی و یا در شئون اجتماعی، اقتصادی و حرفه ای او به وجود آید.این افراد میتوانند از بیمه معلولیت استفاده کنند جهت اطلاعات بیشتر توصیه میکنم مطلب زیر را مطالعه کنید.
دوشنبه، 12 اسفند 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با شرایط بیمه معلولیت
بیمه معلولیت یکی از انواع پوشش های بیمه ای به شمار می رود که ویژگی های خاص خودش را دارد. افرادی که معلولیت دارند و دیگر فعالیت کار کردن ندارند می توانند از بیمه معلولیت و شرایط ویژه آن استفاده کنند. بسیاری از افراد شاید تاکنون با نام این بیمه و مزیت های آن آشنایی نداشته باشند، به همین دلیل اگر دچار معلولیت هستند و نمی توانند کار کنند تا درآمدی داشته باشند باید از این بیمه و شرایط آن استفاده کنند.

شما برای اینکه با بیمه معلولیت و تمامی قوانینی که در آن وجود دارد آشنایی داشته باشید در ادامه توضیحات بیشتری را در این مورد بیان می کنیم.
 

چگونه برای دریافت بیمه معلولیت اقدام کنید؟

همانطوری ک بیان نمودیم بسیاری از افرادی که دچار معلولیت هستند می توانند از طریق بخش منابع انسانی برای دریافت بیمه معلولیت خود اقدام کنند. در واقع اگر آسیب پذیری شما با کار باشد و شما در محل کار خود آسیب دیده باشید بیمه موظف است تمامی شرایطی را که در بیمه های معلولیت وجود دارد را برا شما به اجرا درآورد.

شما بعد از اینکه در محل کار خود دچار معلولیت شوید باید تمامی شرایط و وضعیت خود را با سابقه پزشکی نزد سازمان بیمه ببرید تا بتوانید از مزیت های بیمه معلولیت استفاده کنید. یکی از نکاتی که باید به آن دقت داشته باشد این است که روند دریافت این بیمه تا حدودی زمان می برد، ولی اگر کارفرمای شما نسبت به معلولیت تان که در کار برای شما به وجود آمده است آگاه باشد و اقدام کند این روند زیاد طول نمی کشد.

در واقع باید بدانید در صورتی که کارفرما از شما حمایت کند تا بیمه معلولیت خود را دریافت کنید، مزیت های استفاده کردن از بیمه شما چندین برابر می شود. شما باید برای دریافت این بیمه در ابتدا مبلغی را به بیمه پرداخت کنید تا تمامی مزیت های و شرایطی که در بیمه وجود دارد شامل حال شما شود. همچنین یکی دیگر از مسائلی که در مورد این بیمه وجود دارد و شما باید به آن توجه داشته باشید، این است که مدارک مورد نیاز خود را به سازمان بیمه تحویل دهید.1

برای اینکه با این مدارک آشنایی بیشتری داشته باشید در ادامه برخی از مهمترین آنها را بیان می کنیم.
 

مدارک مورد نیاز برای دریافت بیمه معلولیت

همانطوری که می دانید شما برای دریافت هر نوع بیمه و مزایایی باید با مدارک مورد نیاز خود را تحویل دهید که برای دریافت بیمه معلولیت هم باید مدارک خود را تحویل دهدی، این مدارک عبارت می باشد از :

- یکی از مهمترین و اصلی ترین مدارکی را که باید به سازمان بیمه تحویل دهید مدارک پزشکی تان می بادش که باید علت معلولیت شما در آن مدارک به خوبی مشخص شده باشد. همچنین تاریخ و روزی که پزشک شما را مورد معاینه قرار داده است را هم باید تحویل دهید، چرا که تاریخ معاینه شما برای تشکیل پرونده اهمیت زیادی دارد.

- سوابق جبران خسارت کارگران یکی دیگر از مدارکی می باشد که باید تحویل دهید، شما برای اینکه این سوابق را به دست آورید باید با کارفرمای خود در این مورد صحبت کنید تا از دفتر کار آن سوابق را به شما تحویل دهد.

- به طور کامل باید نام و تاریخ تولید تمامی اعضای خانواده خود را وارد کنید تا بر این اساس تشخیص داده شود که شما می توانید از فواید و مزیت های بیشتر بیمه معلولیت استفاده کنید و یا اینکه شامل این مزیت ها نمی شوید. در صورتی که اعضای خانواده شما توانایی کار کردن داشته باشند و بتوانند کار کنند مزیت های بیمه شامل آنها نمی گردد.

- شما باید تمامی شماره های حساب بانکی خود را ارائه دهید تا بیمه آنها را مورد بررسی قرار دهد و بر اساس آن مزایای بیمه معلولیت را برای شما فراهم کند. در واقع مزیت های این بیمه این است که به شما مبلغی را به عنوان پس انداز می دهند تا در حساب های پس انداز خود بگذارید.

- شما باید سابقه کاری خود را رد 15 سال گذشته ارائه دهید. در واقع اگر شما در 15 سال گذشته کار کرده اید به این معنی می باشد که توانایی کار کردن دارید و به همین دلیل بعد از ارائه مدارک سابقه کار شما برای دریافت بیمه معلولیت سازمان به خوبی می توانید در مورد توانایی های شما تصمیم گیری نماید.

- هر دارویی را که مصرف می کنید را باید نسخه آن را تحویل دهید تا سازمان بیمه از این مورد آگاهی لازم را داشته باشد و شما را تحت مراقبت های پزشکی قرار دهد. برخی از افراد شرایط خاصی دارند و به همین دلیل داروهای ویژه ای را باید مصرف کنند که برخی از این داروها گران قیمت هستند و بیمه در صورتی که ضروری باشد هزینه آنها را پرداخت می کند.
 

شرایط استفاده از بیمه معلولیت

سازمان بیمه تامین اجتماعی، مزیت های بیمه معلولیت را تنها به افرادی که شرایط استفاده کردن از آن را دارند تحویل می دهد. این دسته از افراد باید شرایط زیر را داشته باشد :

- یکی از مهمترین مواردی که باید افراد به آن دقت داشته باشند این است که حتما باید سن آنها بالاتر از 18 سال باشد.

- تمامی قوانینی که در مورد بیمه بازنشستگی وجود دارد باید با بیمه معلولیت تطبیق داشته باشد، این به این معنی می باشد که شما باید سابقه بیمه داشته باشید.

- دو پزشک مورد اعتماد باید معلولیت فرد را به خوبی مورد بررسی قرار دهند، تا شرایط و شدت معلولیت آنها مشخص شود. در حق رأی نهایی بیمه نظر این پزشکان بسیار تاثیر دارد و آنها با بیان کردن نوع معلولیت افراد مزیت های مورد استفاده بیمه برای افراد مشخص می شود.

- بودجه بیمه معلولیت باید تامین شده باشد تا بتواند حقوق ماهیانه معلولان را پرداخت کند، در صورتی که بودجه بیشتر باشد هزینه های پرداختی به افراد بیشتر می شود. پس انداز و بودجه ای که در این سازمان وجود دارد را باید کارفرمایان تامین کنند.

- کسانی که در بخش دولتی و غیر دولتی کار می کنند و معلول شوند از پرداخت حق بیمه معلولیت معاف می گردند، چرا که سازمان به آنها هزینه های پرداختی را به صورت کامل می دهد، البته باید دقت داشته باشید که کارفرمایان باید تمامی هزینه های آنها را مورد تقبل خود داشته باشند.

- برخی از افرادی که سن آنها بالا است باید سابقه بیمه 15 ساله داشته باشند تا بیمه تمامی هزینه های آنها را پرداخت کند. هزینه های بیمارستان و داروهایی که افراد معلول باید پرداخت کنند بسیار زیاد می باشد، به همین دلیل بهتر است بیمه معلولیت تمامی این هزینه ها را باید پرداخت کند تا به فرد فشار اقتصادی وارد نشود.2

پینوشت
1.www.en.wikipedia.org
2.www.metlife.com


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.