اَلا یا اَیّها المادر!

شاهرخ بایرامی در این مطلب سعی کرده است تا شما دوستان عزیز را با آموزش روش های جالب قدردانی و کادو دادن به مادر های مهربان بیش‌تر آشنا کند. مطالعه این بخش جذاب را از دست ندهید.
جمعه، 16 اسفند 1398
تخمین زمان مطالعه:
نویسنده : شاهرخ بایرامی
تصویر گر : محمدصادق کرایی
موارد بیشتر برای شما
اَلا یا اَیّها المادر!
با توجّه به تقارن انتشار این شماره از مجله‌ی باران با روز عزیزترینِ مخلوقات عالم، این مطلب را به آن ها تقدیم می کنیم که معمولاً  ایشان را با چیزهایی که زیر پای شان است می شناسیم. بله! یکی از آن چیزها حتماً بهشت است؛ ولی فقط این بهشت نیست که زیر پای مادران است. یکی دیگر از چیزها قطعات خانه سازی یا لِگوی شما بزرگواران بوده که در دوران طفولیّت با بریز و بپاش های تان همیشه زیر پای مادرتان می رفته است. کفش هایی که شما را به درمانگاه و مدرسه برده و ساعت ها چشم به راه تان ایستاده هم زیر همان  پاها بوده است. دیگر چه؟ مشق هایی که اشتباه می نوشتید و مادر با دل‌سوزی آن ها را پاره می کرد و با حرص زیر پایش لگد می کرد. خلاصه که ما مخلص همه‌ی مادرها هستیم و در این مطلب سعی می کنیم تا شما دوستان عزیز را با آموزش روش های قدردانی و کادو دادن به مادر های مهربان بیش‌تر آشنا کنیم!


1. پختن کیک یا غذا

یکی از راه های به‌یادماندنی کردن روز مادر، آشپزی کردن برای اوست؛ مثلاً شیرینی یا غذایی را که خیلی دوست دارد تهیّه کنیم. این بندگان خدا سالی به دوازده ماه در حال پخت و پز و این ها هستند؛ خوب است که یک روز به آن‌‌ها مرخصی دهیم؛ امّا چند توصیه در این‌جا لازم است: اوّل‌‌ این‌که اگر پسر هستید، سعی کنید همین الآن سراغ راه های دیگر بروید. الکی ما و خودتان را این‌جا علّاف نکنید و موادّ اوّلیّه را هم حرام نکنید. دوّم‌‌ این‌که بعد از آشپزی، ظرف ها را خودتان بشویید و اگر شل دست هستید و هر بار به آشپزخانه می روید صدای شکستن یک چیزی می آید، بازهم سعی کنید زیاد روی این راه زمان صرف نکنید. سوّم‌‌ این‌که خیلی خوب است که شما املت و نیم رو بلد هستید؛ ولی راستش را بخواهید بهتر است این جور غذاها را در روز مادر تست نکنید و آن ها را برای اوقات خلوت و گرسنگی خود نگاه دارید. کلّاً اگر دیدید با این راه به مشکل برخورده اید، بد نیست با پدر هماهنگی کنید تا در صورت امکان، غذا را از بیرون تهیّه کنید.  


2. تهیّه‌ی آلبوم عکس

پراحساس ترین و زیباترین لحظات زندگی همه‌ی ما، لحظاتی است که در کنار مادران مان بوده ایم. اگر از این لحظات عکس دارید، با آن‌‌ها آلبوم درست کنید و به او هدیه کنید؛ امّا برای این کار لازم است دقّت داشته باشید که اوّلاً مادرتان در عکس ها حضور داشته باشد و دوّم‌‌ این‌که در آن ها خوب افتاده باشد. سعی کنید از عکس هایی استفاده کنید که خانوادگی تر باشد و اقوام درجه یک در آن حضور داشته باشند. ترجیحاً از آلبوم کردن عکس هایی که زن دایی، زن عمو و تا حدّی عمّه‌ی تان در آن ها هستند خودداری کنید یا این  کار را تحت نظر بزرگ‌ترها انجام دهید.


3. شعر بگویید

البتّه برای شعر مادرانه گفتن لازم نیست حتماً شاعر حرفه ای باشید و همین که از روی احساسات تان کلمات را بنویسید، دل‌پذیر خواهد بود؛ امّا برای راحت تر شعر گفتن می توانید از اشعار بزرگان و شعرا هم کمک بگیرید. فقط دقّت داشته باشید سراغ هر شاعری نروید؛ مثلاً اگر فردوسی را انتخاب کنید ممکن است شعرتان این طوری از آب دربیاید: «چنان من به مادر کمک می کنم که گوش فلک هر دو را کر کنم». سراغ هر شعری هم نروید! «اَلا یا ایّها المادر اَدِر کاسا و ناولها /  که شعر آسان نمود اوّل ولی افتاده مشکل ها». اگر از این مرحله به سلامتی عبور کردید، خیلی خوب است شعرتان را با آواز به مادر تقدیم کنید. نگران صدای احیاناً ناخوشایند خود هم نباشید. مادر که قطعاً لذّت می برد، بقیّه هم فوقش برای چند لحظه گوش های شان را می گیرند.


4. گل های مورد علاقه‌ی مادر

حتماً شما  هم بارها از مادرتان شنیده اید که: «فرزندم! من از شما کادو نمی خواهم، توقّعی ندارم، همین که یک شاخه گل بدهید، ولی عوضش در زندگی و درس تان موفّق شوید من راضی هستم»، موفّقیّت که خیلی سخت است، فعلاً برویم سراغ همان یک شاخه گل. برای هدیه دادن گل بهتر است از علاقه‌ی مادرتان به گل ها اطّلاع داشته باشید؛ امّا اگر نمی دانید، نگران نباشید ما به شما کمک می کنیم. مادرهایی که دست‌پخت خوش مزه ای دارند معمولاً از گل رُز خوش شان می آید. حالا اگر قرمه سبزی را بهتر بپزند رز قرمز و اگر قیمه های‌شان تعریفی باشد رُز سفید. مادرانی که شستن لباس های همه‌ی افراد خانه را به عهده  دارند به گل مریم علاقه دارند؛ ولی این موضوع دلیل نمی شود که شما در شست‌وشوی لباس ها به او کمک نکنید. اگر هم مادرتان اهل بافتنی بافتن باشد، گل میخک انتخاب مناسبی  است؛ امّا توصیه‌ی ما به شما این است که یک دسته گل با چند نوع گل متفاوت تهیّه کنید که شانس تان بیش‌تر شود.

و امّا نکته‌ی کنکوری آخر این‌که، حتماً به دیدار مادربزرگ ها هم بروید و از وجودشان لذّت کافی ببرید. شاید برای بودن با آن‌‌ها زیاد وقت نداشته باشید.

منبع: مجله باران


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.