آوودكادو چيست؟

اين ميوه بومي كشورهاي حوزه كاراييب، مكزيك، آمريكاي جنوبي و مركزي مي باش. شكل آوودكادو كمابيش از گرد تا تخم مرغي و يا گلابي و به اندازه گلابي يا بزرگتر مي باشد. اين ميوه منحصر به فرد داراي گوشتي به رنگ زرد مايل به سبز، روغني و نرم با طعمي ملايم است كه هسته بزرگ و سنگ مانندي را احاطه كرده است. محتواي اين ميوه به طور قابل ملاحظه اي چرب تر از اكثر ميوه هاي ديگر است كه بخش اعظم اين چربي به صورت چربي غير اشباع بك واحدي بوده و به همين
شنبه، 28 آذر 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آوودكادو چيست؟
آوودكادو چيست؟
آوودكادو چيست؟






اين ميوه بومي كشورهاي حوزه كاراييب، مكزيك، آمريكاي جنوبي و مركزي مي باش. شكل آوودكادو كمابيش از گرد تا تخم مرغي و يا گلابي و به اندازه گلابي يا بزرگتر مي باشد. اين ميوه منحصر به فرد داراي گوشتي به رنگ زرد مايل به سبز، روغني و نرم با طعمي ملايم است كه هسته بزرگ و سنگ مانندي را احاطه كرده است. محتواي اين ميوه به طور قابل ملاحظه اي چرب تر از اكثر ميوه هاي ديگر است كه بخش اعظم اين چربي به صورت چربي غير اشباع بك واحدي بوده و به همين دليل در رژيم غذايي گروههاي مختلفي كه در مصرف غذاهاي چرب ديگر (گوشتها و ماهي هاي پرچربي، لبنيات و غيره) محدوديت دارند، نقش مهمي را بازي مي كند. آووكادوبه خاطر دارا بودن محتواي بسيار چرب آن در غذاهاي گياهخواران خيلي پرطرفدار است و در واقع جايگزين فوق العاده اي براي گوشت ها در ساندويچ ها و سالادها محسوب مي شود. اين ميوه شيرين نيست اما چرب بوده و داراي بافتي نرم و تقريبا خامه مانند مي باشد . انواع مختلفي از اوودكادو وجود دارد که رنگ انها بين سبز تيره ،بادمجاني و سياه متغير است .هر نوعي از آوودکادو را كه انتخاب مي كنيد ، اطمينان حاصل نماييد كه پيش از خوردن، كاملا رسيده است. اين ميوه زماني رسيده است كه هنگامي كه آن را فشار مي دهيد، فرو برود.

مقياس آشپزخانه

1 عدد آوودكادوي بزرگ مساوي حدودا يك چهارم فنجان آووكادوي خرد شده به صورت مكعبي شكل است.

نحوه انتخاب آووكادو

آووكادو هنگامي چيده مي شود كه رسيده باشد. به همان نسبت كه بعضي از فروشگاهها انواع رسيده و آماده خوردن اين ميوه را عرضه مي كنند، برخي ديگر براي رسيدن نياز به كمي زمان بيشتر دارند و اكثر اوقات شما با انواعي از اين ميوه برخورد مي كنيد كه مانند سنگ سفت هستند و براي رسيده شدن نياز به چند روز ماندن در درجه حرارت اتاق دارند. به محض اينكه آوودكادو برش خورده و گوشت آن در معرض هوا قرار بگيرد، رنگ آن به سرعت تغيير مي كند، بنابراين بهترين روش مصرف آن بلافاصله پس از برش زدن است. به هنگام قرار دادن آن در يخچال و به منظور كند كردن روند تغيير رنگ آن، مقداري آبليمو به اين ميوه افزوده و آن را در ظرفي كه در آن محكم بسته مي شود، قرار داده و بعد در يخچال بگذاريد.

نحوه آماده سازي آووكادو

براي آن كه هسته آووكادو را به آساني از داخل خارج كنيد، ابتدا آن را با چاقو و از درازا تا محدوده هسته آن به دو نيم تقسيم مي كنيم. سپس در حالي كه هر يك از نيمه ها در خلاف جهت يك ديگر مي چرخانيد، آن ها را از هم جدا كنيد. بعد، نوك يك چاقوي تيز را با دقت اما محكم در داخل هسته آوودكادو فرو كرده و چاقو را بچرخانيد تا هسته از ميوه جدا شود.(براي بيرون كشيدن چاقو از هسته، آن را از لبه داخلي سينك ظرفشويي بكشيد. به منظور جدا كردن گوشت ميوه از پوست آن، نيمي از آوودكادو را در كف دست خود نگه داشته و با استفاده از يك قاشق بزرگ، با دقت گوشت آووكادو را به صورت يك تكه و قالبي از داخل پوست آن خارج كنيد. معمولا هنگامي كه اين ميوه نرم و رسيده باشد، خرد كردن به صورت مكعبي و يا ورقه ورقه كردن آن در داخل پوستش آسانتر مي باشد. براي انجام اين كار پس از نصف كردن و خارج نمودن هسته آوودكادو و با استفاده از يك چاقوي تيز مخصوص پوست كندن ميوه، گوشت آوودكادو را به صورت مورب و به ضخامت نيم سانتي متر (پايين تر) ورقه ورقه كنيد و اين كار را بدون سوراخ و پاره كردن پوست آن انجام دهيد. در صورتي كه بخواهيد آووكادو را به صورت تكه هاي مكعبي شكل خرد كنيد، مجددا سري روي دوم برش هاي مورب را به صورت عمود برش هاي قبلي بزنيد، بعد، براي جدا كردن گوشت ورقه ورقه و يا تكه تكه شده اين ميوه از پوست آن، آووكادو را در كف دست خود نگه داشته و با استفاده از يك قاشق بزرگ و با احتياط، تكه ها را از آن جدا كنيد.

نحوه استفاده از آووكادو

پوره آووكادو به عنوان ماده غذايي پايه در بسياري از چاشته هاي مكزيكي (نوعي سس غليظ كرمي) از جمله Guacamole به كار مي رود. مصرف آووكادو در غذاهايي كه با مرغ تهيه مي شوند و همچنين براي ماليدن بر روي نان تست به همراه نمك و فلفل معمول است. در برزيل و ويتنام، اغلب اوقات آووكادو در ميلك شيلك ها مورد استفاده قرار مي گيرد وگاهي اوقات به بستني و دسرهاي ديگر اضافه مي شود. در برزيل، ويتنام، فيليپين و اندونزي يك نوع دسر نوشيدني وجود دارد كه از تركيب شكر، شير يا آب و پوره آووكادو تهيه مي گردد و گاهي اوقات شكلات مايع نيز به آن افزوده مي شود. در استراليا اين ميوه به طور معمول در ساندويچ ها و اغلب اوقات به همراه مرغ سرو مي گردد و در غنا آووكادوي ورقه شده به تنهايي در ميان نان تست قرار داده و به عنوان ساندويچ مي خورند. در مكزيك و آمريكاي مركزي، اين ميوه به صورت مخلوط با برنج سفيد، درسوپ ها، سالادها و يا به عنوان دورچين غذاهاي تهيه شده از گوشت و مرغ سرو مي شود. در شيلي مصرف آن متداول بوده و به عنوان سرو مرغ، انواع همبرگرها و هات داگ ها و به صورت ورقه اي در سالادهاي كرفس يا كاهو مي باشد و نوع شيليايي سالاد سزار محتوي ورقه هاي بزرگ آووكادوي رسيده است.در كنيا آووكادو اغلب به عنوان يك ميوه مصرف شده و به تنهايي و يا به صورت مخلوط با ميوه هاي ديگر در سالاد ميوه و يا به عنوان بخشي از يك سالاد سبزيجات خورده مي شود.

ارزش غذايي آووكادو

تقريبا 75 درصد از كالري آووكادو از چربي آن نشات مي گيرد كه البته بخش اعظم آن چربي غير اشباع تك واحدي مي باشد. همچنين پتاسيم موجود در اين ميوه 60 درصد بيشتر از موز بوده و از نظر ويتامين هاي B,E,K غني است. محتواي فيبري آووكادو نسبت به بقيه ميوه ها در بالاترين حد بوده و شامل 75 درصد فيبر نامحلول و 25 درصد فيبر محلول مي باشد.

نحوه نگهداري آووكادو

در صورت نياز به رسيده شدن، آووكادو را در دماي اتاق قرار دهيد.(به منظور تسريع در روند رسيده شدن، آن ها را به همراه يك عدد موز در داخل يك پاكت قرار دهيد) و به محض اين كه ميوه رسيد، آن را در يخچال قرار دهيد زيرا در اين صورت مي توانيد آووكادو را چند روز ديگر هم نگهداريد.
منبع:هنر آشپزي،شماره 55




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.