خواص حیرت آور آب هویج برای بدن

یک لیوان آب هویج در روز می‌تواند خدمت زیادی به بدن شما بکند؛ برای چشم‌هایتان مفید است، قند خون را تثبیت می‌کند، سیستم ایمنی را تقویت می‌کند و با التهاب می‌جنگد.
چهارشنبه، 21 اسفند 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
خواص حیرت آور آب هویج برای بدن

وقتی آب هویج میخورید چه اتفاقی در بدن شما می افتد؟

هویج ها یکی از محبوب ترین سبزیجات در بین مردم هستند. این دسته از سبزیجات ریشه ای نارنجی به رنگ های بنفش، سیاه، قرمز، سفید و زرد نیز دیده میشود. در حالی که این دسته از سبزیجات شناخته شده و دوست داشتنی هستند، اما اکثر خانواده ها به اندازه کافی آن را در سبد غذایی خود قرار نمیدهند تا واقعا از فواید آن بهره مند شوند.

اگر به اندازه کافی هویج مصرف نمیکنید، میتوانید آب هویج بنوشید تا جایگزینی برای مواد مغذی هویج به شمار برود (خوشمزه بودن آن که نیازی به تعریف ندارد).
 

۱۰ مورد از فواید آب هویج

گرفتن آبمیوه روشی عالی برای به دست آوردن تمام فواید هویج به روشی راحت تر است. فقط حتما مقداری از تکه های میوه را نیز همراه با آب آن بخورید تا تمام فیبر سالم روده را دریافت کنید.
 
تقویت سیستم ایمنی
آب هویج سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است که خط دفاعی طبیعی بدن شما را تغذیه می کند: یعنی سیستم ایمنی بدن.

ویتامین A سلولهای موجود در پوست و غشاهای مخاطی را حفظ می کند. همچنین نقش مهمی در رشد و نگهداری گلبول های سفید دارد. با این حال، ویتامین A انتشار سلول های ایمنی را در روده تنظیم می کند.

ویتامین C باعث افزایش سطح آنتی بادی هایی میشود که در زمان واکنش ایمنی آزاد می شوند. همچنین تولید گلبول های سفید را تحریک می کند و آنها را به آسیب مقاوم تر می کند. علاوه بر این، ویتامین C تولید اینترفرون ها را افزایش می دهد، اینترفرون ها پروتئین هایی هستند که با ویروس ها مبارزه می کنند.

ویتامین های B در سنتز و متابولیسم پروتئین هایی نقش دارند که به بدن شما هشدار میدهند که پاتوژن ها (عوامل بیماری زا) زمام امور را به دست گرفته اند.

ویتامین های B همانند ویتامین های بالا، گلبول های سفید خون را نیز تقویت می کنند.

از سوی دیگر، ویتامین E از غشای سلولی، از جمله گلبول های سفید محافظت می کند. ویتامین E همچنین باعث کاهش روند پیری سلول T و اختلال عملکرد می شود.

در نهایت، هویج حاوی آهن، روی و مس، سه ماده معدنی کلیدی است که به تولید گلبول های سفید خون و التهاب کمک می کنند.
 
پاکسازی کبد
مطالعه ای که انجام شد، نشان می دهد که نوشیدن آب هویج برای درمان آسیب های کبدی ناشی از مصرف شربت ذرت با فروکتوز بالا و همچنین بازگشت بیماری های کبدی چربی غیر الکلی (NAFLD) مفید است. فیبر موجود در هویج نیز صفرا را که شامل سم های کبدی است جذب می کند و به حذف آنها از بدن کمک میکند.
 
حفظ سطح کلسترول و قند خون
هویج دارای کربوهیدرات و شاخص گلیسمی پایین است که از افزایش ناگهانی قند خون بعد از خوردن غذا جلوگیری می کند. محتوای فیبر آنها همچنین کمک می کند تا با کاهش گلوکز در طی فرایند هضم، قند خون شما کنترل شود. آنتی اکسیدان های موجود در هویج نیز جذب کلسترول و دفع اسیدهای صفراوی را برای کاهش میزان کلسترول شما تغییر می دهند.
 
درخشش پوست
بتاکاروتن، یکی از آنتی اکسیدان های موجود در هویج، رادیکال های آزاد و اکسیداسیون چربی را مهار می کند. بتاکاروتن کمک می کند تا از پیری و خشکی بیش از حد پوست جلوگیری شود. این ترکیب همچنین از آسیب ناشی از نور خورشید جلوگیری می کند در حالی که لیکوپن، ترکیب دیگر موجود در هویج، ظاهر و نرمی پوست را بهبود می بخشد. این ترکیب، حتی می تواند به کاهش ظاهر زخم ها و لکه ها کمک کند.
 
تقویت استخوان ها
ویتامین K به مقادیر زیادی در هویج یافت می شود، این ویتامین، با ویتامین D و کلسیم کار می کند تا تراکم استخوان را با تاثیر مثبت بر تعادل کلسیم افزایش دهد. این ترکیبات همچنین بهبود استخوان های شکسته را سرعت می بخشند.
 
افزایش متابولیسم
هویج غنی از ویتامین های B مانند تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، ویتامین B6 و فولات است.

ویتامین B به بدن شما کمک می کند که کربوهیدرات ها، چربی ها و پروتئین ها را متابولیزه کند و همچنین چربی های ذخیره شده در بدن بسوزند. همچنین نقش مهمی در افزایش توده عضلانی برای افزایش انرژی در طی تمرین بدنی و پس از تمرین بدنی دارد. تیامین، به تبدیل کربوهیدرات به انرژی کمک میکند.
 
بهداشت دهان و دندان
غذاهای غنی از فیبر مانند هویج باعث افزایش تولید بزاق می شوند، که برای جلوگیری از حفره های دندانی حائز اهمیت است. برخی از مواد مغذی موجود در ریشه نیز ضد باکتری ها هستند و به جلوگیری از پوسیدگی دندان و عفونت کمک می کنند.

علاوه بر این، خوراکی های حاوی کاروتنوئیدها خطر ابتلا به سرطان دهان، ریشه و حنجره را کاهش می دهند.
 
پیشگیری از سرطان
مقدار بالایی بتا کاروتن در هویج یافت می شود که باعث افزایش عملکرد سیستم ایمنی می شود و می تواند با فعال شدن آنزیم های متابولیسم کارسینوژن، به کشتن سلول های سرطانی کمک کند.

هر نوع هویجی ترکیبی مفید خاص خود را دارد: هویج بنفش حاوی آنتوسیانین است، انواع قرمز هویج سرشار از لیکوپن هستند و هویج های زرد حاوی لوتئین هستند.

مطالعات نشان داده اند که هویج ها خطر ابتلا به سرطان ریه، سرطان کولورکتال، لوسمی و سرطان پروستات را کاهش می دهند.
 
تقویت سلامت قلب
مطالعه ای که انجام شد، نشان داد که نوشیدن آب هویج با افزایش سطح کل آنتی اکسیدان ها، و با کاهش پراکسیداسیون لیپید مستقل از هر یک از نشانگرهای خطرناک قلبی عروقی، میتواند از سیستم قلبی عروقی محافظت کند.

در حقیقت، خوردن هویج به طور مرتب می تواند منجر به کاهش ۳۲ درصدی خطر بیماری های قلبی عروقی شود.

علاوه بر این، ویتامین A در هویج مانع از ضخیم شدن دیواره های قلبی عروقی و آسیب های قلبی مرتبط با استرس میشود.

از سوی دیگر، ویتامین K از خونریزی بیش از حد و یا لخته شدن خود به خودی خون جلوگیری میکند و ویتامین C خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می دهد.
 
محافظت از سلامت چشم
درست است: هویج برای بینایی عالی است. دلیل آن در زیر ارائه شده است:

به گفته موسسه ملی سلامت، ویتامین A برای بینایی به عنوان یک عنصر ضروری از رودوپسین حیاتی است، پروتئینی که نور را در گیرنده های شبکیه جذب می کند، و به تمایز و عملکرد طبیعی غشاهای ملتحمه و قرنیه کمک میکند.

علاوه بر این، طبق نظر دانشمندان، اگر بدن مقدار کافی ویتامین A دریافت نکند، قرنیه (قسمت شفاف جلوی چشم) به معنای واقعی کلمه ناپدید می شود. هر ساله حدود ۲۵۰۰۰۰ تا ۵۰۰۰۰۰ کودک به علت کمبود ویتامین A نابینا می شوند.
 

چگونه می توانید آب هویج تهیه کنید؟

شما می توانید یک چغندر یا حتی یک یا دو عدد سیب را اضافه کنید تا کمی طعم آب هویج تغییر کند.
 
دستور تهیه آب هویج
برای احساس پرانرژی بودن و سالم بودن آب هویج را سالم بنوشید!
 
موادی که نیاز دارید:
۶ عدد هویج متوسط (پوست آنها را بتراشید)

یک تکه کوچک زردچوبه تازه یا ¼ تا ½ قاشق چای خوری زردچوبه خشک

اندکی ریشه زنجبیل، پوست کنده

1/2 لیمو متوسط، پوست کنده

1/2 فنجان آب تصفیه شده

1/8 قاشق چایخوری دارچین

مواد را با آبمیوه گیری با آب ترکیب کنید و از خوردن پالپ هویج لذت ببرید.

مقداری دارچین روی آن بریزید و نوش جان کنید.

اکنون که شما تمام فواید آب هویج و نحوه ی تهیه آن را می دانید، هر روز یا روز در میان یک لیوان آب هویج بنوشید تا بهترین نتیجه را به دست آورید.

همچنین می توانید هویج خام یا پخته شده را به عنوان یک میان وعده، جزو مواد سوپ یا بخشی از وعده های غذایی منظم خود مصرف کنید. هرگز از خوردن هویج ها بیمار نخواهید شد!


منبع: سایت راستینه


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما