نحوه استفاده از چاپ سه بعدی در صنایع مختلف

چاپ سه بعدی فرصت‌های جدیدی را به منظور آسان‌تر شدن نمونه سازی برای بخش‌های مختلف تجاری فراهم می‌سازد. به منظور ‏اطلاع از نحوه انجام این کار، مقاله پیش رو را مطالعه نمایید.‏
چهارشنبه، 28 اسفند 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نحوه  استفاده از چاپ سه بعدی در صنایع مختلف
 فناوری چاپ سه بعدی برای بخش‌های مختلف تجاری امکان ایجاد طرح‌هایی را فراهم می‌سازد که تولید آنها با روش‌های دیگر بسیار سخت است. همچنین به تولید کنندگان امکان داده تا محصولات با کیفیت بالا را با سرعت بیشتری بسازند.

استفاده از چاپ سه بعدی در صنایع مختلف محاسن زیادی دارد. به همین دلیل است که اکنون اکثر صنایع از چاپ سه بعدی برای تولید محصولات خود استفاده می‌کنند.

در همین راستا، این مقاله به نحوه استفاده از چاپ سه بعدی در صنایع مختلف خواهد پرداخت.
 

صنعت ساخت و ساز و معماری

چاپ سه بعدی در معماری و ساخت و ساز جهت تولید مدل‌های دقیق از ساختمان بکار برده می‌شود. پیش از این معماران به منظور طراحی سازه‌های خود تنها به نرم افزار CAD متکی بودند. با کمک چاپ سه بعدی، اکنون امکان تبدیل فایلهای CAD به فایلهایی با قابلیت چاپ سه بعدی فراهم شده است.

در این روش، معماران و مهندسان می‌توانند به راحتی سازه‌های سه بعدی را اصلاح کرده و پتانسیل‌های مختلف بازار را با نمونه سازی سریعتر و مقرون به صرفه‌تر امتحان کنند. برخی از مزایای چاپ سه بعدی در معماری و صنعت ساخت و ساز کاهش ضایعات مواد و ایجاد اشکال و ساختارهای نوآورانه را شامل می‌شود.
 

صنعت هوا فضا یا هوانوردی

هوا فضا یا هوانوردی یکی از صنایعی است که از چاپ سه بعدی منتفع می‌شود. این امر بدان علت است که تولید افزایشی به مهندسان این امکان را می‌دهد تا قطعات سه بعدی سفارشی‌ای را تولید کنند که با روش‌های پیشین انجام آن غیر ممکن بود.
با کمک تولید افزایشی یا افزودنی، مهندسان می‌توانند پیش از سرمایه گذاری در تولید انبوه، به سرعت طرح خود را ایجاد، آزمایش و تأیید کنندبا کمک تولید افزایشی یا افزودنی، مهندسان می‌توانند پیش از سرمایه گذاری در تولید انبوه، به سرعت طرح خود را ایجاد، آزمایش و تأیید کنند. همچنین بدین وسیله قادر خواهند بود صحت عملکرد یک محصول را مورد بررسی قرار دهند. این کار همچنین موجب کاهش مدت زمان کل فرایند توسعه می‌شود.
 

صنعت تجهیزات پزشکی و بهداشتی

تولید افزایشی روشی مفید در صنعت تجهیزات پزشکی و بهداشتی است. امروزه، اندام‌ یا قطعاتی در بدن برخی بیماران کار گذاشته شده که از چاپ سه بعدی در ساخت آنها کمک گرفته شده است. نمونه شناخته شده آن، استفاده از جایگزینی مفصل زانو و شانه برای بیماران است.

گذشته از آن، پزشکان می‌توانند از نمونه‌های سه بعدی جهت برقراری ارتباط مؤثر با بیماران استفاده کنند. قطعات سه بعدی سفارشی نیز می‌توانند به منظور برآورده ساختن بسیاری از نیازهای پزشکی تولید شوند. امروزه استفاده از چاپ سه بعدی در صنعت تجهیزات پزشکی به سرعت در حال پیشرفت است.
 

صنعت بازی و سرگرمی

این روزها، فیلم سازان توجه خود را بیشتر از اشیاء واقعی به تکنولوژی سی جی آی (CGI) معطوف کرده‌اند. این بدان علت است که استفاده از  CGI یک روش ارزان برای تولید تصاویر خارق العاده به حساب می‌آید. با این حال، آنها اکنون متوجه شده‌اند که ترکیب اشیاء واقعی و CGI بهترین روش برای ساخت یک فیلم واقع گرایانه است.

چاپ سه بعدی در صنعت بازی و سرگرمی نحوه ساخت ابزار و وسایل صحنه نمایش و فیلم و همچنین لباس‌ها را تغییر داده است. علاوه بر آن، کلوپ‌های هواداری و استودیوهای فیلم سازی از چاپ سه بعدی برای ساخت اقلامی مانند اجناس و اشکال کلکسیونی استفاده می‌کنند.
 

صنعت مد

در صنعت مد، فناوری چاپ سه بعدی طراحان مد را قادر می‌سازد تا سبک‌های جدید و اشکال منحصر به فردی ارائه نمایند. همچنین به آنها اجازه می‌دهد لباسهای مبتکرانه، سفارشی و ارزان‌تری تولید کنند. طراحان حتی می‌توانند یک محصول واقعی را جهت ارزیابی شکل ظاهری آن امتحان کنند.
 

صنعت حمل و نقل و خودرو سازی

در صنعت حمل و نقل، چاپ سه بعدی جهت تهیه قطعات سه بعدی ایمن و با کیفیت بالا، بسیار مفید بوده است. این روش افزایشی به منظور کمک به ساخت و توسعه انواع مختلف خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 

کاربردهای چاپ سه بعدی در صنایع مختلف

از چاپ سه بعدی همچنین در صنایع مختلف جهت تولید ابزار، چفت و بست، قطعات کاربردی، مدل‌های مفهومی یا کانسپت و ابزار تجسمی استفاده می‌شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر ادامه مطلب را از دست ندهید.
 
1- ابراز چفت و بست یا جیگ و فیکسچر
استفاده از چاپ سه بعدی جهت تولید ابزار چفت و بست به سازندگان این امکان را می‌دهد تا بازده تولید و کیفیت محصول را افزایش دهند. چفت و بست جهت ثابت نگاه داشتن قطعه‌ای در جای خود برای مصارف مختلف از جمله مونتاژ، ماشین سازی و کنترل کیفیت استفاده می‌شود.
 
2- قطعات کاربردی
از چاپ سه بعدی برای تولید قطعات کاربردی به منظور انجام آزمایشات میدانی و تولید حجم کم استفاده می‌شود. برخی از نمونه‌های این موارد اجزاء داخلی، براکت‌ها، مکانیسم‌های ساده، شاسی‌ها، شیرهای چند راهی و غیره را شامل می‌شود.
 
3- مدل‌های مفهومی یا کانسپت
از مدل‌های مفهومی برای نشان دادن نمای نزدیک از محصول استفاده می‌شود. همچنین این امکان را برای مهندسان فراهم می‌سازد تا قبل از تولید انبوه، خطاهای اولیه طراحی را تشخیص دهند. استفاده از چاپ سه بعدی برای مدل‌های کانسپت به ویژه برای صنایعی مانند معماری مقرون به صرفه است.
 
4-  ابزار کمک تجسمی
قطعات سه بعدی می‌توانند برای کمک به تجسم به منظور از میان برداشتن شک و تردید  با در اختیار داشتن یک جسم فیزیکی مورد استفاده قرار گیرند. به عنوان مثال اندام داخلی چاپ سه بعدی انسان، توسط استاد یا مدرس جهت توضیح مؤثر موضوع برای دانشجویان استفاده می‌شود.
 

نتیجه گیری

با گذشت سالها، چاپ سه بعدی مزایای بسیاری را برای بخشهای مختلف تجاری به همراه داشته است. این مزایا شامل کاهش مواد مصرفی، کاهش هزینه و تسریع در تولید می‌شود.
همچنین طراحان و مهندسان را قادر می‌سازد تا هر چیزی را از چفت و بست گرفته تا مدل‌های تجسمی ایجاد کنند.همچنین طراحان و مهندسان را قادر می‌سازد تا هر چیزی را از چفت و بست گرفته تا مدل‌های تجسمی ایجاد کنند. در واقع امکان استفاده از چاپ سه بعدی در صنایع مختلف به منظور توسعه محصول و تولید بی حد و حصر بوده است.

در صورتی که بخواهید از چاپ سه بعدی در صنعت خود استفاده کنید می‌توانید با ارائه دهندگان خدمات چاپ سه بعدی تماس گرفته و از آنها کمک بخواهید.


منبع: cmac


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.