صرفه‌جویی بی دردسر در تابستان

مطهره ساغری دوز در این بخش چند راهکار بی دردسر و راحت را برای کاهش و صرفه جویی در مصرف انرژی در فصل تابستان ارائه داده است.
شنبه، 2 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
صرفه‌جویی بی دردسر در تابستان
تابستان برای عده‌ای مساوی است با شرشر عرق ریختن، تشنگی، کلافگی و چیزهای دیگری از این قبیل. حال فکرش را بکنید در این شرایط طاقت‌فرسا کسی پیدا شود و درباره ی صرفه‌جویی در تابستان و اهمیت حفظ منابع انرژی برای زندگی آیندگان مطلب بنویسد، مطالبی از این قبیل:
 
  • دوهفته یک بار حمام بروید تا آب کم تری مصرف شود.
  • از روشن کردن سیستم‌های سرمایش، مخصوصاً کولر خودداری کنید.
  • در شب هیچ چراغی روشن نکنید.
شکی نیست که چنین فردی با انبوهی از دعاهای خیر مخاطبان مواجه خواهد شد؛ اما بنده ازآن جاکه نمی‌خواهم از چنین دعاهایی بهره‌مند شوم، اصلاً قصد ندارم درباره ی چنین موضوع‌هایی صحبت کنم، بلکه فقط می‌خواهم به این سؤال پاسخ دهم که چگونه می‌توان بی دردسر صرفه‌جویی کرد؟ این شد که به دنبال جواب برای این سؤال گشتم و نتیجه‌اش این هفت موردی شد که می‌بینید:

1. اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که دمای هوا در شب‌ها به طور محسوسی کاهش می‌یابد، پنجره‌ها را باز کنید تا هوای خنک وارد خانه شود؛ چون خالق هستی، سیستم‌های سرمایش طبیعی را در شب روشن می‌کند، پس با بازگذاشتن پنجره‌ها از این موهبت استفاده کنید.

2. درخت یک سیستم سرمایش طبیعی است. همه ی شما با درخت آشنا هستید و نیازی به معرفی نیست. هرچه درخت بیش تر بکارید سایه بیش تری درو خواهید کرد و مسلم است که دما در سایه کم تر از سایر مناطق است. گفته ی کارشناسان، تبخیر و تعرق درختان می‌تواند حدود 70 تا 80درصد اثر خنک کنندگی داشته باشد.

3. مصرف انرژی کولر خیلی بیش‌تر از پنکه است؛ اما از طرفی سرمای کولر دلپذیرتر است. خب حالا چکار کنیم؟ بی‌خیال صرفه‌جویی شویم؟ نه! با انجام روش معرفی شده با یک تیر دو نشان بزنید.

یک عدد کاسه را پر از یخ کرده، جلوی پنکه قرار دهید و با هزینه ی اندک از نسیم ناشی از پنکه لذت ببرید.

1. در تابستان بهتر است در پایین‌ترین جای ممکن زندگی کنید؛ مثلا اگر در خانه ی چندطبقه زندگی می‌کنید، زیرزمین خنک ترین مکان و درنتیجه بهترین مکان در روزهای گرم تابستان است. زیرزمین همان قدر که در تابستان خنک‌تر است، در زمستان هم گرم تر از تمام مکان‌های روی زمین است.

2. در روزهای خیلی گرم تابستان، با بستن در و پنجره و کشیدن پردهها از ورود هوای گرم به داخل ساختمان جلوگیری کنید. این کار، باعث کاهش دمای هوای داخل منزل تا حد فراوانی می‌شود. اگر در روزهای گرم، پرد‌ه‌ها را نکشید، خانه ی شما به یک گلخانه تبدیل می‌شود که برای رشد گیاهان مناسب است نه رشد انسان‌ها.

3. می توان از لامپ‌های کم مصرف به جای انواع لامپ‌های رشته‌ای معمولی استفاده کرد؛ زیرا لامپ‌ها مقدار زیادی انرژی را به صورت گرما آزاد و درنتیجه مقدار زیادی از تلاش‌های کولر و پنکه را رشته می‌کنند.

4. یک نکته ی جالب درباره ی پنکه ی سقفی. هیچ می‌دانستید پنکه‌های سقفی می‌توانند هم در سرمایش و هم در گرمایش کمک تان کنند؟ اما این کمک کردن یک شرط دارد. شرطش این است که جهت چرخش پره‌ها را تنظیم کنید؛ به این صورت که در تابستان جهت چرخش پنکه برخلاف عقربه­ ی ساعت و در زمستان در جهت عقربه‌های ساعت باشد؛ اگر غیر از این باشد نتیجه ­ی عکس می‌دهد؛ یعنی در تابستان هوا گرم‌تر و در زمستان هوا سردتر خواهد شد و به این صورت باعث اتلاف انرژی خواهید شد. این نکته ی جالب را به بزرگ ترهای خود اطلاع دهید مطمئنم خیلی‌ها از آن خبر ندارند.

 منبع: مجله باران


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.