چه کنیم در مسافرت به کرونا مبتلا نشویم؟

این روزها همه جا صحبت از ویروس کرونا است. روال عادی زندگی افراد کمی مختل شده است. با شیوع گسترده ویروس کرونا در سطح دنیا، این نگرانی به وجود می آید که چگونه به سفر برویم؟ چه اقداماتی را انجام دهیم تا در سفر، به ویروس کرونا مبتلا نشویم؟ در این مقاله سعی شده است که تمامی سوالاتی که ذهن شما را در مورد ویروس کرونا به خود مشغول کرده است، پاسخ داده شود و توصیه‌های لازم برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا در سفر ذکر شود.
دوشنبه، 4 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چه کنیم در مسافرت به کرونا مبتلا نشویم؟

ویروس کرونا چیست؟

در جهان، خانواده‌های زیادی از ویروس‌ها وجود دارند. از سرماخوردگی گرفته تا بیماری‌های شدیدتر مانند سارس، که می توانند باعث بیماری انسان شوند. اما ویروس کرونا، ویروس جدیدی است که پیش از این در انسان دیده نشده بود. نام این ویروس، COVID-19  است که به کرونا معروف شده. ویروس کرونا به طور مشخص بر روی دستگاه تنفسی اثر می گذارد.

نام این ویروس، به این خاطر کرونا گذاشته شده که در زیر میکروسکوپ، مشابه با یک تاج خورشیدی است و کرونا به معنای تاج است. دانشمندان دریافته اند که ویروس‌های کرونا می توانند موش، سگ، گربه، بوقلمون، اسب، خوک، گاو را نیز آلوده کنند و بعضی اوقات، این حیوانات می توانند ویروس را به انسان نیز منتقل کنند. موضوع نگران کننده درباره ویروس کرونا این است که سرعت شیوع این ویروس بالاست و به راحتی به افراد منتقل می‌شود (1) .
 
چه کنیم در مسافرت به کرونا مبتلا نشویم؟

علائم شایع ویروس کرونا چیست؟

علائم شایع شامل مشکلات تنفسی، تب، سرفه‌ی خشک و تنگی نفس است. در موارد شدیدتر، عفونت می تواند باعث ذات الریه، سندرم حاد و شدید تنفسی، نارسایی کلیه و حتی مرگ شود. علائم شدید ویروس کرونا، در افرادی که سیستم ایمنی بدن‌شان ضعیف‌تر است، بیشتر دیده می‌شود. همچنین افراد مسن و افراد با بیمارهای زمینه‌ای مانند بیماری های قلبی، کلیوی، ریوی و افرادی که آسم دارند بیشتر از سایرین در معرض خطر هستند (1) و (2).
 

دوره‌ی کمون ویروس کرونا چقدر است؟

دوره کمون، به زمانی که ویروس وارد بدن انسان می‌شود تا زمانی که اولین علائم خود را نشان دهد، گفته می‌شود. دوره کمون ویروس کرونای جدید از 2 تا 14 روز است. یعنی این امکان وجود دارد که در صورت ورود ویروس کرونا به بدن افراد، از 2 تا 14 روز طول بکشد تا علائم بیماری نمایان شود.

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که بیشتر افراد، حدود 5 روز پس از ابتلا به ویروس کرونا، علائم بیماری را در خود دیده اند. از آنجا که این ویروس جدید است، هنوز مسائل نیز زیادی درباره آن ناشناخته است. اما توصیه اکید پزشکان به رعایت مسائل بهداشتی و همچنین خود مراقبتی است تا از سرعت شیوع ویروس کرونا کاسته شود و زندگی عادی افراد جامعه از سر گرفته شود (3) .

چه کنیم در مسافرت به کرونا مبتلا نشویم؟

توصیه هایی برای پیشگیری از ابتلا به کرونا برای مسافران

پیش از همه، توصیه می‌شود با توجه به شیوع گسترده ویروس کرونا از سفر کردن پرهیز کنید. اما در صورتی که ناچارید به سفر بروید حتما توصیه‌های زیر را به کار بگیرید:
 
  • به طور مکرر دست‌های خود را بشویید. شستن دست‌ها را در حدود 20 ثانیه باید انجام دهید و تمامی سطح دست و انگشتان را به خوبی بشویید. برای پیشگیری از کرونا، اثر شستن مکرر دست‌ها بیشتر از استفاده از ماسک است (4) و (5).
 
  • در صورتی که دستتان آلوده است، آن را به دهان، بینی، چشم و یا گوش خود نزنید (4).
 
  • در صورتی با ماشین سفر می کنید، قبل از سوار شدن به ماشین و بعد از پیاده شدن از ماشین، حتما دست‌های خود را ضد عفونی کنید. می توانید از آب و صابون و یا از ژل‌های ضدعفونی کننده و یا الکل استفاده کنید. پس حتما قبل از سفر این گونه مواد بهداشتی را تهیه کنید و همراه خود داشته باشید (4).
 
  • در صورتی که از دستکش و یا ماسک استفاده می کنید، آن را در معابر رها نکنید. دستکش و یا ماسک خود را در سطل زباله درب دار بیندازید.
 
  • هنگام سفر حتی المقدور از سرویس‌های بهداشتی عمومی استفاده نکنید و در صورتی که نیاز به استفاده از سرویس‌های بهداشتی پیدا کردید، حتما دست‌های خود را کاملا با آب و صابون بشویید.
 
  • از توقف در مکان‌های شلوغ خودداری کنید. در صورت حضور در مکان شلوغ، فاصله یک متری با کلیه افراد را رعایت کنید (4).
 
  • در صورتی که ماشین شما نیاز به سوخت‌گیری دارد، از مسئول سوخت‌گیری بخواهید تا برای‌تان این کار را انجام دهد. در غیر اینصورت هنگام سوختگیری از دستکش استفاده کنید.
 
  • بهتر است از غذاهای خشک و یا خانگی استفاده کنید و از غذا خوردن در رستوران ها و مکان‌های عمومی پرهیز کنید (4).

چه کنیم در مسافرت به کرونا مبتلا نشویم؟
 
  • اگر در مسیر خود حیوانی دیدید، آن را لمس نکنید (4).
 
  • از میوه و سبزیجات استفاده کنید. اما آن‌ها را پیش از مصرف، ضد عفونی کنید (4).
 
  • قبل از مصرف مواد غذایی، حتما آن را گرم کنید.
 
  • از تماس با افرادی که علائمی شبیه به سرما خوردگی و یا آنفولانزا دارند، پرهیز کنید (4) .
 
  • از آنجا که شروع این بیماری در یک بازار غذاهای دریایی در چین بود، بهتر است از بازارهایی که حیوانات یا آبزیان در آن به صورت زنده به فروش می رسانند، دوری کنید (4).
 
  • در صورتی که با وسایل نقلیه عمومی مانند اتوبوس، قطار و یا هواپیما سفر می کنید، حتما دست‌های خود را ضد عفونی کنید و موارد بهداشتی را کاملاً رعایت کنید. می توانید صندلی خود را با مواد بهداشتی و یا اسپری الکل نیز ضدعفونی کنید. توجه داشته باشید که ویروس کرونا می تواند تا چند روز روی سطوح متفاوت زنده بماند. به همین دلیل ضدعفونی کردن سطوح اهمیت ویژه‌ای دارد (4).
 
  • درصورتی که به بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماری قلبی، مشکلات ریه، بیماری‌های کلیوی، دیابت، سرطان و یا سایر بیماری‌های مزمن دچار هستید، بهتر است تحت هر شرایطی از سفر کردن صرف نظر کنید و سفر خود را به زمان دیگری موکول کنید (5) .

اگر هریک از علائم ذکر شده را دارید؛ از سفر کردن خودداری کنید. به این علت که با سفر کردن به راحتی این ویروس را به مکان‌ها و افراد دیگر منتقل می کنید و در واقع، به طور ناخواسته به سرعت شیوع این ویروس کمک می کنید. پس تا جایی که می توانید از سفرهای بیهوده پرهیز کنید و در خانه ی بمانید تا این زنجیره شیوع بیماری قطع شود.

چه کنیم در مسافرت به کرونا مبتلا نشویم؟

در پایان توصیه می‌شود سعی کنید درخانه بمانید و با توجه به شرایط پیش آمده، از سفرهای غیر ضروری پرهیز کنید. به این خاطر که با این کار، هم خودتان در معرض خطر قرار می گیرید و هم افراد مختلف در شهرهای مختلف را در خطر ابتلا به این بیماری قرار می دهید. اگر مدتی موارد بهداشتی را رعایت کنید، از شیوع و فراگیر شدن ویروس کرونا جلوگیری خواهد شد و به روال عادی زندگی بازخواهید گشت.

پی نوشتها
  1. www.who.int
  2. www.opb.org
  3. www.livescience.com
  4. www.businessinsider.com
  5. www.bemytravelmuse.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.