مقابله با بیماری های ویروسی و سرماخوردگی (بخش اول)

بدن درد و احساس کرختی شدید در بدن تا حدی که حس می کنید به یک قدمی مرگ رسیده اید و دچار تب شدید شده‌اید، نشانگر بیماری ویروسی مانند آنفولانزا می باشد. در این مطلب به نکات پیشگیری و درمان بیماری های ویروسی و سرماخوردگی پرداخته ایم. با ما همراه باشید.
چهارشنبه، 14 اسفند 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه زهرا شادمان شادی
موارد بیشتر برای شما
مقابله با بیماری های ویروسی و سرماخوردگی (بخش اول)
مالش و مشت و مال دادن پشت بدن و کتف باعث فعال شدن سیستم دفاعی بدن می‌شود و بسیاری از دردها را تا حدی تسکین می‌دهد.
 

مقدمه

گاهی ویروس آنفولانزا را جانور هزار چهره می گویند، چرا که این بیماری ممکن است به شکل های مختلف و اقسام متفاوت به فرد وارد شود. چرا که این ویروس می تواند گونه های جهش یافته پیدا کند و دوباره به سراغ شما بیاید. راه رهایی از این نوع بیماری ها بستگی به خودتان دارد، چرا که احتیاط هایی که برای پیشگیری از ابتلا شدن این بیماری ها رعایت می کنید، باعث می شود که ویروس در بدن شما وارد نشود، اما به محض ورود ویروس، تغذیه، بهداشت و روحیه شما نقش اصلی درمان را دارد. افراد برای مقابله با آن از آنتی بیوتیک استفاده می کنند، اما باید گفت که این داروها برای بیماری‌های ویروسی هیچ اثری ندارد. برای مبارزه با این بیماری ها به نکات زیر توجه کنید. 
 

نکات پیشگیری و درمان بیماری های ویروسی

بیماری های ویروسی مانند آتش می مانند که نمی توانی در بدن خود آنرا را مهار کنید و برای ضعیف کردن آن و پیشگیری از مبتلا شدن به آن باید به نکاتی توجه کنید و سعی در رعایت همه آنها داشته باشید تا به این بیماری سخت دچار نشوید. 
 
استراحت در خانه
بیماری های ویروسی که باعث به وجود آمدن عفونت در بدن می شوند راه انتقال آن از فردی به فرد دیگر بسیار پرسرعت تر از بیماری های دیگر است. بنابراین باید در مدتی که این بیماری در محیط و اجتماع وجود دارد و شما نیز مستعد گرفتن این بیماری هستید، قید کار و بیرون رفتن خود را زده و در خانه بمانید. چرا که در محیط های عمومی و شلوغ یا پرتردد ممکن افرادی گذر کرده باشند یا وجود داشته باشند که ناقلاین بیماری بوده‌اند و شما نیز آن را دریافت کنید. 

استراحت کردن و در خانه ماندن می‌تواند به جلوگیری از مبتلا شدن به بیماری های ویروسی بسیار کمک کند. اما در زمانی که در خانه هستید نباید بهداشت خود را فراموش کنید. حمام کردن، شستن دست و صورت، عوض کردن لباس، استفاده از مواد غذایی بهداشتی و... باید در نظر شما باشد. حتماً از غذاهایی استفاده کنید که دارای مواد مغذی مفید برای تقویت بدن شما باشد. 

زمانی که به این بیماری دچار شده اید بهترین کار استراحت در رختخواب خودتان است، زیرا مراجعه به بیمارستان به دلیل وجود میکروب های فراوان در محیط عمومی باعث پیشرفت این بیماری در شما می شود، پس باید تا جایی که ممکن است در خانه بمانید و به خود اجازه دهید که انرژی خود را صرف مبارزه با بیماری کند و بدن توان خود را باز یابد. 
 
نوشیدن مایعات فراوان
- زمانی که بدن شما دچار تب می شود، مقدار زیادی آب از دست می دهد. چرا که دمای بالای بدن شما باعث بخار شدن آب بدن تان می شود و در این صورت نوشیدن مایعات یک اصل ضروری است، که آب از دست رفته بدن تان را به شما باز می گرداند و دمای بدن را پایین آورده و با بیشتر شدن دفع ادرار باعث کاهش دمای درون بدن نیز می شود. 

- خوردن آبمیوه و سوپ رقیق، سبزیجات باعث می شود که شخص بیمار زمانی که مشکل در خوردن دارد و اشتها به مواد غذایی ندارد، این مایعات مواد مورد نیاز بدن را به فرد برساند. 

- آب هویج، یکی از آبمیوه هایی است که غنی از مواد معدنی و ویتامین ها می باشد و در این دوران می تواند به درمان بیماری کمک کند. 

- اگر فرد آنفولانزا به همراه یبوست دارد، باید از مواد غذایی مخصوص رفع یبوست و مایعات فراوانی استفاده کند، که یبوست آن رفع شود چرا که این دو بیماری با هم باعث به وجود آمدن درد بیشتر در بدن می‌شود. 

- مخلوط آب ولرم و یک قاشق عسل طبیعی و یک قاشق آبلیمو باعث بالا رفتن ویتامین c بدن و از بین رفتن عفونت های درونی می شود. امام رضا (علیه السلام) در توصیه برای رفع سرماخوردگی و تب فرمودند: « هر که می خواهد در همه زمستان از سرماخوردگی و بیماری دور بماند هر روز سه لقمه عسل بخورد.» [1]
 
خوردن مسکن ها
قطعاً بیماری آنفولانزا یا هر بیماری ویروسی دیگر با علائمی همچون درد عضلات، سردرد و بدن درد همراه است که شخص بیمار از این علائم بسیار رنج می برد. برای آرام شدن درد ها، می توانید از آسپرین، استامینوفن، ایبوپروفن، که باعث کاهش تب نیز در بدن می شود استفاده کنید . هنگام غروب یا بعد از ظهر، تا شب می توانید از این این داروها استفاده نمایید. چرا که در این زمان درد در بدن بیشتر خود را نشان می دهد. [2] 

در بیمار های زیر ۲۱ سال داروهایی را که به همراه آسپرین هستند ندهید، چرا که در این افراد باعث به وجود آمدن بیماری عصبی به نام سندروم ری می شود که یک بیماری مرگ آور می باشد. ‌دراین افراد به جای آسپرین می‌توانید از استامینوفن استفاده کنید. اما این نکته را در نظر داشته باشید که همه افراد قبل از استفاده هر نوع دارویی باید با پزشک مشورت کنند. در مصرف داروها باید اندازه آن را صحیح استفاده نمایید، چراکه استفاده بیش از حد از داروهای مسکن باعث می شود که علائم بیماری سرکوب شده و شما حس کاذب بهبودی داشته باشید، در حالی که آن بیماری در شما فعالیت خود را دارد.
 
ماساژ دادن بدن
مالش و مشت و مال دادن پشت بدن و کتف باعث فعال شدن سیستم دفاعی بدن می‌شود و بسیاری از دردها را تا حدی تسکین می‌دهد.  ماساژ دادن قسمت هایی از پیشانی، گردن و پشت گوش ها و دو کتف هر ۱۲ ساعت یک‌بار به مدت پنج دقیقه، با روغن زیتون اصل بودار، به بهبودی بیمار کمک بسیاری می‌کند. [3] 

ادامه دارد...

پی نوشت:
[1 ] طب الرضا علیه السلام صفحه 37 .
[2] پزشک خانواده، گروه مؤلفان انستیو سلامتی آمریکا، ترجمه حسین کریمی/پدرام مصطفایی، قم: آیینه دانش، 1388، صفحه 176.
[3] سید هادی فاطمی، بیماری های کودکان، قم: شهید کاظمی، 1396، صفحه 239.


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.