مقابله با بیماری های ویروسی و سرماخوردگی (بخش دوم)

بیماری های ویروسی و آنفولانزا با علائمی همچون تب خستگی و آبریزش بینی و سرفه همراه است. برای درمان این بیماری باید به نکات خاصی توجه کرد که ما در این مطلب به آن اشاره کرده ایم. با ما همراه باشید.
يکشنبه، 18 اسفند 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه زهرا شادمان شادی
موارد بیشتر برای شما
مقابله با بیماری های ویروسی و سرماخوردگی (بخش دوم)
اگر در هنگام دچار شدن به آنفولانزا سرفه های خشک و دردناک را تجربه می‌کنید. بهترین راه برای آرام ساختن گلو مرطوب نگه داشتن اتاق است.
 

مقدمه

گاهی ویروس آنفولانزا را جانور هزار چهره می گویند، چرا که این بیماری ممکن است به شکل های مختلف و اقسام متفاوت به فرد وارد شود. چرا که این ویروس می تواند گونه های جهش یافته پیدا کند و دوباره به سراغ شما بیاید. راه رهایی از این نوع بیماری ها بستگی به خودتان دارد، چرا که احتیاط هایی که برای پیشگیری از ابتلا شدن این بیماری ها رعایت می کنید، باعث می شود که ویروس در بدن شما وارد نشود، اما به محض ورود ویروس، تغذیه، بهداشت و روحیه شما نقش اصلی درمان را دارد. افراد برای مقابله با آن از آنتی بیوتیک استفاده می کنند، اما باید گفت که این داروها برای بیماری‌های ویروسی هیچ اثری ندارد. برای مبارزه با این بیماری ها به نکات زیر توجه کنید. 
 

بیماری های ویروسی

علائم سرماخوردگی و آنفولانزا بسیار به هم نزدیک بوده و شباهت زیادی در بین آنها وجود دارد. اما تفاوت هایی نیز در آنها وجود دارد برای مثال سرماخوردگی مدت زمان بیشتری را برای از بین رفتن نیاز دارد. اما بیماری های ویروسی از جمله آنفولانزا معمولاً در زمان کمتر اتفاق می‌افتد، اما علائم شدیدتر به همراه دارند. 

در بیماری آنفولانزا تب یکی از اساسی ترین علائمی است که به طور ناگهانی اتفاق می‌افتد و پس از آن سردرد یکی دیگر از علائم بیماری های ویروسی می‌باشد. خستگی همراه با درد عضلات که در اغلب افراد وجود دارد و هنگام خواب در شب یا بعد از ظهر ها به شدت آن افزوده می شود. 

آبریزش بینی، در اغلب موارد در سرماخوردگی به وجود می آید در بیماری های ویروسی مانند آنفولانزا بسیار به ندرت این این اتفاق می‌افتد. گلودرد، گاهی اوقات دیده می شود، اما یکی از شایعترین علائم سرماخوردگی می‌باشد. سرفه های خشک و آزاردهنده در بیماری آنفولانزا وجود دارد. 
 

نکات مورد توجه برای درمان بیماری ویروسی

غرغره کردن آب نمک
- همانطور که می دانید تب زمانی اتفاق می‌افتد که در بدن شما عفونتی در جریان باشد. بنابر این زمانی که شما گلودرد را همراه با آنفولانزا تجربه می‌کنید، نشانگر وجود عفونت و چرک در گلو یا ریه شما می باشد. 

- زمانی که گلوی شما خراشیده شده یا به علت سرفه ها دردناک شده باشد، محل مناسبی برای پرورش یافتن ویروس هایی از جمله ویروس آنفولانزا می باشد. 

- شما می توانید با غرغره کردن آب نمک عفونت های جمع شده در حق خود را از بین ببرید. 

- خوردن آب نمک به درمان شما کمک نمی کند، اما زمانی که مقداری کمی نمک را در آب ولرم مخلوط کرده باشید و آن را روزی چند بار در حلق خود غرغره کنید باعث از بین رفتن ویروس می شود. 
 
مرطوب نگه داشتن هوا
اگر در هنگام دچار شدن به آنفولانزا سرفه های خشک و دردناک را تجربه می‌کنید. بهترین راه برای آرام ساختن گلو مرطوب نگه داشتن اتاق است. این عمل باعث می شود که درد هایی حاصل از سرفه و چرکی بودن گلو را کاهش دهد. 
 
چرب کردن مجرای بینی
- در دوره بیماری هایی مانند آنفولانزا یا سرماخوردگی شما برای پاک کردن آبریزش بینی، مجبور به استفاده از دستمال هایی هستید که باعث حساس شدن پوست بینی می شود و کم کم زخم ایجاد می کند. 

- چرب کردن پوست بینی در طول روز باعث می‌شود که رطوبت مورد نیاز پوست به آن برسد و از زخمی شدن جلوگیری می کند. 

- بهتر است که شما به جای دستمال کاغذی و دستمال های زرد از دستمال پارچه نرم استفاده کنید. 
 
ماده شیرین بمکید
- اگر گلوی شما دچار سرفه های خشک می‌شود و عفونت ندارد از شکلات های میوه ای یا آبنبات استفاده کنید. به صورتی که آن را در دهان خود گذاشته و کم کم آن را بمکید. 

- امام رضا (علیه السلام) می فرمایند: « هرکس می‌خواهد در همه زمستا نها از زکام ( سرماخوردگی_گلودرد) ایمن باشد هر روز سه لقمه عسل با موم بخورد، گل نرگس ببوید، چرا که از زکام ایمنی می دهد.» [1] این کار باعث می شود که گلوی شما مرطوب نگه داشته شود و سرفه های آزار دهنده کاهش پیدا کند. اما اگر کودک شما دچار این بیماری شده است هر ۱۲ ساعت ساعته به سن کودک تا یک قاشق مرباخوری روغن سیاهدانه به کودک بخورانید. [2]
 
گرما درمانی
- همانطور که گفته شد یکی از علائم آنفولانزا درد در عضلات، خستگی و کوفتگی بدن می باشد. 
- برای کاهش دادن این درد ها می توانید از کیسه آب گرم استفاده کرده و بدن خود را گرم نگه دارید. 
- با قرار دادن پاهای تان در آب گرم می توانید و از بین رفتن سردرد و احتقان بینی کمک کنید. 
 
تنفس هوای تازه
نگذارید که هوای اتاق تان از تازگی افتاده باشد و هوایی را که در آن وجود دارید سعی کنید روزی چند بار با باز گذاشتن در یا پنجره باعث تعویض هوای اتاق بشوید. اما مراقب باشید که در هنگام باد یا هوای سرد این کار را انجام دهید. 
 
از جمعیت دوری کنید
- راه انتقال ویروس ها نسبت به دیگر بیماری‌ها بسیار سرعت بیشتری دارد و به راحتی بدن طرف مقابل میزبان ویروس می‌شود. بنابر این شما باید بسیار مراقب باشید که پس از دریافت کردن این بیماری، چند روزی را استراحت کرده و از رفتن به اماکن عمومی دوری کنید و به هیچ میهمانی نروید. 

- از اطرافیان خود فاصله مناسبی بگیرید و سعی کنید که قبل از مبتلا شدن به این بیماری از کسانی که علائم آن را دارند و فاصله داشته باشید. 

- دست دادن، بوسیدن و در آغوش کشیدن دیگران می‌توانند آنها را با خطر بالای روبرو کند و حتی پس از دریافت شاید درجه بیماری آن ها از شما بسیار بالاتر باشد. 
 
غذای سبک بخورید
در حالت عادی افراد پس از بیمار شدن و رسیدن به مرحله وخیم هیچ اشتهایی به غذا ندارند و با خوردن غذا احساس بدی به آنها دست می دهد. بنابراین می‌توانند از نوشیدنی ها و مایعات مغذی استفاده بکنند و از اطرافیان بخواهند که برای شان که یک سوپ سبک و رقیق تهیه کنند. میوه هایی که راحت هضم و مفید می‌باشند را برای آنها بیاورد. می توان حتی این میوه ها را میکس کرده تا راحت تر استفاده نمایند. 

با داشتن علائم زیر حتما به پزشک مراجعه کنید:
_ صدای تان خشن شده باشد. 
_ در تنفس مشکل دارید. 
_ دچار درد سینه شده اید. 
_ خلط زرد یا قهوه ای رنگ. 
_ درد و تب طولانی مدت. [3] 

پی نوشت:
[1] مکارم الاخلاق، صفحه 175.
[2] سید هادی فاطمی، بیماری های کودکان، قم: شهید کاظمی، 1396، صفحه 239.
[3] پزشک خانواده، گروه مؤلفان انستیو سلامتی آمریکا، ترجمه حسین کریمی/پدرام مصطفایی، قم: آیینه دانش، 1388، صفحه178.


سبک زندگی مرتبط
نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما