علائم آنفولانزا در مقابل سرماخوردگی

تشخیص و تمایز میان علائم سرماخوردگی و آنفولانزا کار آسانی نیست، با این حال، شناخت این وضعیت به درمان بهتر آن کمک خواهد کرد. این مقاله اطلاعاتی را در خصوص تفاوتهای میان این دو عارضه فراهم ساخته است.
شنبه، 11 ارديبهشت 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
علائم آنفولانزا در مقابل سرماخوردگی

علائم آنفولانزا در مقابل سرماخوردگی
 

 

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون




 

تشخیص و تمایز میان علائم سرماخوردگی و آنفولانزا کار آسانی نیست، با این حال، شناخت این وضعیت به درمان بهتر آن کمک خواهد کرد. این مقاله اطلاعاتی را در خصوص تفاوتهای میان این دو عارضه فراهم ساخته است.
متداول‌ترین تشخیص نادرستی که از یک بیماری در پزشکی صورت می‌گیرد، تشخیص سرماخوردگی از آنفولانزا است. این دو عارضه گاهی به اشتباه به جای یکدیگر به جهت اشاره به هر نوع عفونت خفیف دستگاه تنفسی فوقانی بکار می‌روند. با این حال، تفاوتهای بسیاری میان این دو عارضه وجود دارد. پیش از آنکه به این تفاوت‌های میان آنفولانزا و سرماخوردگی معمولی بپردازیم، اجازه دهید به طور خلاصه ببینیم که این دو عارضه دقیقاً چه نوع بیماری می‌باشند.

سرماخوردگی معمولی

همانگونه که از نام آن پیداست، عملاً رایج‌ترین بیماری عفونی است که هر فردی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این عارضه یک عفونت ویروسی مسری است که بر دستگاه تنفسی فوقانی تأثیر می‌گذارد. این بیماری به علت ویروس سرماخوردگی (راینوویروس) یا کوروناویروس بوجود می‌آید. علائم شایع این بیماری شامل گلو درد مداوم، آبریزش بینی، و گاهی سردرد می‌باشد. گلو درد معمولاً علامت اصلی است که به تمایز بین آنفولانزا و سرماخوردگی کمک می‌کند. این علائم عموما خود به خود در عرض چند روز رفع می‌شوند، هر چند که ممکن است تا سه هفته نیز دوام آورند.

آنفلوانزا

آنفلوانزا، یک بیماری عفونی است که به علت ویروسهای RNA که متعلق به خانواده ارتومیکسوویریده می‌باشند، بوجود می‌آید. این ویروس پرندگان و پستانداران را آلوده می‌سازد. هر چند، این عارضه کل دستگاه تنفسی را تحت تأثیر قرار می‌دهد، به علائم سیستمیکی (وابسته به تمام بدن) مانند تب، لرز، و درد بدن منجر می‌گردد. این بیماری در مقایسه با سرماخوردگی معمولی، بسیار جدی‌تر و خطرناکتر است. یکی از عوامل اصلی که به تمایز بین این دو عارضه کمک می‌کند این واقعیت است که اگر به علائم سیستمیک به موقع رسیدگی نشود، می‌توانند کاملا جدی و خطرناک گردند. این امر ممکن است به عوارضی مانند حالت تهوع، اسهال، ورم معده و روده، و غیره منجر گردد. همچنین ممکن است به عفونت‌های ریوی مانند ذات‌الریه که یک عارضه کشنده است منجر شود.

تفاوت

علائم

سرماخوردگی

آنفولانزا

شروع علائم

علائم آن عموماً به تدریج ظاهر می‌شوند.

علائم آن معمولاً در عرض سه تا شش ساعت از ابتلا به ویروس ظاهر می‌شوند

عطسه

یکی از عادی‌ترین نشانه‌های سرماخوردگی عطسه مداوم است.

عطسه در افرادی که مبتلا به آنفولانزا شده‌اند، کم اتفاق می‌افتد.

تب

در مورد سرماخوردگی بسیار نادر است.

تب در آنفولانزا وجود دارد.

درد بدن

این نشانه در افرادی که تنها به سرماخوردگی دچار شده‌‌اند، مشاهده نمی‌شود.

این درد در افراد مبتلا به این بیماری مشاهده شده و ممکن است در برخی از موارد بسیار شدید باشد.

گرفتگی بینی و گلو درد

معمولاً در افراد مبتلا به سرماخوردگی معمولی دیده می‌شود.

در افراد مبتلا به آنفولانزا نسبتاً غیر معمول است.

لرز

سرماخوردگی با لرز همراه نیست

تب و لرز در آنفلوآنزا معمول می‌باشد، به طوری که در بیش از نیمی از بیماران دیده می‌شود.

سردرد

افرادی که دچار سرماخوردگی می‌شوند، ممکن است دچار سردرد شوند و این امکان نیز وجود دارد که سردرد نگیرند.

اگر فردی دارای مشکل در حفره‌های سینوسی باشد، آنگاه ممکن است سردرد سینوسی را تجربه کند. سردرد در آنفولانزا نسبتاً شایع می‌باشد.

خستگی

در سرماخوردگی بسیار نادر است.

در بیماری آنفولانزا، فرد ممکن است خستگی مفرط و ضعف را تجربه کند. این وضعیت اغلب به علت درد بدن تشدید می‌شود.

سرفه

چنانچه فردی همراه با سرماخوردگی دچار سرفه شود، در این صورت عموماً مولد خواهد بود به این معنی که  سرفه‌ مرطوب یا تر خواهد بود.

سرفه خشک مداوم در آنفلوآنزا کاملا رایج است.

احتقان سینه

احتقان سینه و ناراحتی قفسه سینه در سرماخوردگی نسبتا نادر است، و اگر وجود داشته باشد، ماهیتاً در حد خفیف تا  متوسط خواهد بود.

درد و ناراحتی قفسه سینه در افراد مبتلا به آنفولانزا کاملا رایج است. آنفولانزا اغلب احتقان و نارحتی بسیاری در قفسه‌ی سینه ایجاد می‌کند.

عوارض

گرفتگی سینوس، سردرد، و گوش درد.

عوارض ناشی از آنفلوآنزا بیماری‌های مختلف ریوی مانند پنومونی را شامل می‌شود.

وقتی که صحبت از علائم آنفولانزای خوکی در مقابل آنفولانزا و سرماخوردگی عادی می‌شود، بایستی گفت که علائم آنفولانزای خوکی در مقایسه با سرماخوردگی معمولی بسیار جدی‌تر، خطرناکتر و زمان شروع آن سریعتر می‌باشد. با این حال، در پایان، بایستی خاطر نشان کرد که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است، از این رو، اگر با علائمی روبرو هستید که احتمال می‌دهید آنفولانزا باشد، در این صورت بهترین کار مراجعه به یک پزشک و تشخیص و درمان آن در کمترین زمان ممکن خواهد بود.



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.