خواص اعجاب انگیز گیاه آویشن

آویشن یک گیاه معجزه‌گر است و جا دارد که در هر آشپزخانه‌ای وجود داشته باشد.باید بدانید که آویشن می‌تواند درمانی طبیعی و بی خطر برای نفخ معده، بوی بد دهان، گلودرد، آب ریزش بینی، سرفه، تعریق و غیره باشد.
شنبه، 9 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
خواص اعجاب انگیز گیاه آویشن

درباره آویشن چه می دانید؟ خواص آویشن

برخی از جالب ترین فواید سلامتی آویشن عبارتند از توانایی آن در کاهش ناراحتی تنفسی، افزایش قدرت سیستم ایمنی، محافظت در برابر بیماری های مزمن، تحریک جریان خون، جلوگیری از عفونت های قارچی، بهبود سلامت قلب و از بین بردن استرس.

رایج ترین شکل آویشن که دارای نام علمی Thymus vulgaris است، درختچه همیشه سبزی است که هزاران سال است که به شکل دارویی و در آشپزی استفاده شده است. این گیاه بومی منطقه مدیترانه و بخش های خاصی از آفریقا است و استفاده از آن به امپراتوری مصر باز می گردد.

از نظر کاربرد آشپزی، از ساقه ها و برگ ها در انواع غذاها، به صورت کامل یا خشک شده استفاده می شود. آویشن معمولا به سوپ، سس و غذاهای گوشتی اضافه می شود و به عنوان یک چاشنی خوش طعم مورد استفاده قرار میگیرد. برگ ها را می توان از ساقه ها جدا کرد و آسیاب کرد تا به شکل یک ادویه نرم درآیند و یا کل شاخه را می توان به غذا یا خورش اضافه کرد.

تاریخچه دارویی آن شامل استفاده از روغن اسانس آن است، اما لیست کاملی از فواید سلامتی روغن اسانس آویشن را در مقاله جداگانه ای در مورد خوراکی ها و گیاهان ارگانیک نمی توان یافت. برگ ها را می توان به صورت دمنوش مفید استفاده کرد و عصاره آن می تواند به صورت روغن یا کرم تهیه شود تا به صورت موضعی روی بدن استفاده شود. اکنون، نگاهی دقیق تر به برخی از مزایای سلامت آویشن می اندازیم. فواید سلامتی آویشن عبارتند از :
 
خواص اعجاب انگیز گیاه آویشن
 
توانایی ضد قارچ
معروف ترین عنصر فعال در آویشن، تیمول است. این ترکیب آلی دارای طیف گسترده ای از اثرات بر بدن است، از جمله توانایی جلوگیری از عفونت قارچی و ویروسی، در نتیجه فشار بر سیستم ایمنی بدن کاهش می یابد.
 
ظرفیت آنتی اکسیدانی
آویشن با داشتن یکی از بالاترین غلظت های آنتی اکسیدانی در هر گیاهی، هزاران سال است که به عنوان یک تقویت کننده سلامت عمومی تحسین شده است. آنتی اکسیدان های فنولی موجود در آویشن، از جمله لوتئین، زاکسنتین و تیمونین، همگی به خنثی سازی و حذف رادیکال های آزاد در تمام بدن کمک می کنند.

رادیکال های آزاد مواد خطرناک متابولیسم سلولی هستند که می توانند موجب آسیب جدی به سلول های سالم شما شود و باعث آپاتوز یا جهش خود به خودی شوند. این آنتی اکسیدان ها به جلوگیری از فشار اکسیداتیو در تمام سیستم های بدن شما و همچنین مسیرهای عصبی، قلب، چشم و پوست کمک می کنند.
 
خواص اعجاب انگیز گیاه آویشن

بهبود گردش خون
غلظت بالای آهن و سایر مواد معدنی ضروری در آویشن باعث می شود این گیاهه برای تحریک تولید گلبول های قرمز عالی باشد، در نتیجه باعث افزایش گردش خون و اکسیژن رسانی به اندام های حیاتی بدن و تمام بدن می شود.
 
سلامت قلب
ترکیب غنی از آنتی اکسیدان ها، مواد معدنی و ویتامین ها در آویشن باعث اثرات بسیار زیادی بر روی قلب می شود، اما پتاسیم و منگنز به طور ویژه ای حائز اهمیت هستند. پتاسیم یک وازودیلاتور است، به این معنی که می تواند فشار بر سیستم قلبی عروقی را با شل کردن عروق خونی کاهش دهد و فشار خون را پایین آورد. این امر می تواند عمر شما را از طریق جلوگیری از آترواسکلروز و اجتناب از سکته مغزی، حمله قلبی و بیماری های قلبی عروقی طولانی تر کند.
 
خواص اعجاب انگیز گیاه آویشن
 
تقویت بینایی
غلظت کاروتنوئید و ویتامین A موجود در آویشن، آن را عامل موثر آنتی اکسیدانی برای سلامت چشم می سازد. کاروتنوئید ها می توانند رادیکال های آزاد را در سیستم چشم شما خنثی کنند و آغاز دژنراسیون ماکولا را کُند و از آب مروارید جلوگیری کنند!
 
خواص اعجاب انگیز گیاه آویشن
 
تقویت سیستم ایمنی
سطح بالای ویتامین C موجود در آویشن، آن را به تقویت کننده طبیعی سیستم ایمنی تبدیل می کند. ویتامین C باعث تولید گلبول های سفید خون می شود که اولین خط دفاعی در سیستم ایمنی بدن هستند. ویتامین C نقش مهمی در تولید کلاژن، که برای ایجاد و ترمیم سلول ها، عضلات، بافت ها و رگ های خونی ضروری است، نیز دارد.
 
کاهش استرس
یکی از ویتامین های موجود در آویشن (B6) اثر مهمی بر روی برخی از انتقال دهنده های عصبی مغز دارد که به طور مستقیم با هورمون های استرس ارتباط دارند. مصرف منظم آویشن در رژیم غذایی می تواند موجب تقویت روحیه و خلق و خو شود و ذهن شما را هنگامی که اندیشه های استرس آور به سراغ شما می آیند، آرام کند.
 
درمان مسائل مربوط به تنفس
یکی از شناخته شده ترین و قدیمی ترین موارد مصرف آویشن در طب سنتی به عنوان عامل سلامتی برای مشکلات تنفسی است. اگر از برونشیت، آسم مزمن، احتقان، سرماخوردگی، آنفولانزا، سینوزیت یا آلرژی های فصلی رنج می برید، آویشن به عنوان یک ماده دفع کننده و ضد التهاب، از بین برنده خلط و مخاط از مجاری تنفسی، تسکین التهاب برای کمک به تنفس، و جلوگیری از رشد میکروبی که می تواند منجر به بیماری شود، عمل میکند. دم کردن برگ های آویشن بهترین روش برای رسیدن به این نوع تسکین دهندگی برای ناراحتی تنفسی است.

خواص اعجاب انگیز گیاه آویشن
 
کلام نهایی و هشدار
برای افرادی که دارای معده های حساس هستند، مصرف زیاد آویشن می تواند موجب ناراحتی های دستگاه گوارش شود اما معمولا این گیاه به عنوان یک ماده آلرژیک شناخته نمی شود و می تواند به طور منظم در رژیم غذایی شما مصرف شود.


منبع: سایت راستینه


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.