بازاریابی محتوایی، نیازی ضروری در مسیر رشد کسب و کارهای اینترنتی

بازاریابی محتوایی مهمترین زیرمجموعه بازاریابی درون گرا یا Inbound Marketing است. در بازاریابی درون گرا کوشیده می‌شود که از طریق تولید محتوا و انتشار و ارزیابی محتواهای تولید شده، مشتریان بالقوه به سمت کسب و کار جذب شوند. تحقیقات نشان می دهد که بازاریابی محتوایی نسبت به روش‌های دیگر بازاریابی به خصوص روش‌های برون گرا، هزینه کمتر و بازدهی بیشتری دارد. در این محتوا به معرفی این روش بازاریابی برای توسعه کسب و کارهای اینترنتی می پردازیم.
سه‌شنبه، 12 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بازاریابی محتوایی، نیازی ضروری در مسیر رشد کسب و کارهای اینترنتی

اهمیت بازاریابی برای کسب و کارهای اینترنتی

اکثر مدیران و صاحبان کسب‌ وکارها نسبت به تولید محتوای دست اول، جدید، جذاب و معتبر برای وب‌ سایت‌ خود توجه ویژه‌ای دارند و از اهمیت آن آگاه هستند. و از این طریق، سعی می‌کنند تا فروش و خدمات‌رسانی به مشتریان را بهبود بخشند و هرچه بهتر برند خود را به مخاطبین‌شان معرفی کنند. اما این صاحبان کسب‌ وکارها، شاید ندانند که برای تحقق این هدف، به یک خط مشی و استراتژی سازمان یافته نیاز دارند.

قبل از صرف هزینه‌های زیاد مثل زمان و پول، برای تولید یک محتوا، ابتدا باید عوامل تأثیرگذار در روند تولید محتوا را سنجید. عواملی که برخی از آن‌ها عبارت است از: مخاطبان، نحوه دسترسی، اهداف، زمان‌بندی و ارائه. در این مقاله سعی می‎‌کنیم تا توانایی تولید محتوای موثر و هدفمند را در شما بالا برده و نتیجه این اقدامات را به شما نشان دهیم (1) .

بازاریابی محتوایی، نیازی ضروری در مسیر رشد کسب و کارهای اینترنتی

بازاریابی درونگرا (Inbound Marketing)

بازاریابی درونگرا که به آن بازاریابی جاذبه‌ای نیز گفته می‌شود، نوعی از بازاریابی است که اولین ارتباط مشتری با کسب و کار و برند شما از طرف مشتری شروع می‌شود. در حقیقت این مخاطب است که به سمت کسب و کار شما جذب می‌شود و آن را انتخاب می‌کند.

به عنوان مثال: هنگامی که مشتری برای جواب سوال‌ها یا نیازهایش در یکی از شبکه‌های اجتماعی جستجو کرده و برند شما را پیدا کرده است. یا اینکه یک نفر در پی جستجوی کنجکاویش در موتور جستجوی گوگل، وب‌سایت شما را باز می‌کند به دلیل جذاب بودن محتوای سایت، از محصولات شما خریداری می‌نماید (1)

همانطور که ملاحظه نمودید، در مثال بالا این مشتری یا مخاطب است که کسب و کار شما را پیدا کرده و اصطلاحا به سمت آن جذب شده است.

بازاریابی محتوایی، نیازی ضروری در مسیر رشد کسب و کارهای اینترنتی

بازاریابی محتوایی چیست؟

بازاریابی محتوایی قسمتی از خط‌مشی و استراتژی شما در زمینه توسعه و گسترش کسب و کارتان است که باعث می‌شود برند شما مخاطبین بیشتری را جذب کند و تعداد بیشتری از آن‌ها را به مشتری تبدیل کند و همچنین مشتریان قبلی را همچنان حفظ کند. این عمل با تولید محتوای جذاب و معتبر با ابزارهای گوناگون در راستای کسب و کار شما است (2) .

برای اینکه بتوانید در بازاریابی محتوایی موفق باشید باید به نکات زیر توجه نمایید: (2)
 
  • مخاطب اصلی محتوای مورد نظر چه کسانی یا چه قشری از افراد هستند؟
 
  • محتوای مورد نظر قرار است کدام نیاز مخاطب را رفع کند؟
 
  • آیا محتوای مورد نظر، خاص و منحصربه‌فرد است و چه عاملی آن را منحصربه‌فرد کرده است؟
 
  • محتوای مورد نظر به چه شکل و قالبی قرار است به مخاطب ارائه شود؟
 
  • محتوای مورد نظر در کجا ارائه خواهد شد؟
 
  • روند تولید، انتشار و ارائه محتوای مورد نظر چگونه است؟
 

بازاریابی محتوایی یا تبلیغات؟

شاید یکی از سوال‌هایی که ذهن صاحبان کسب و کارها را مشغول می‌کند این باشد که چه تفاوتی بین بازاریابی محتوایی با تبلیغات وجود دارد؟ در جواب این سوال می‌توان گفت که اولا در بازاریابی محتوایی، محل و رسانه انتشار محتوای مورد نظر، در اختیار صاحب آن کسب و کار است. ولی در تبلیغات ممکن است هر کسی و در هر جایی این محتوا را منتشر کند.

دوما بر خلاف تبلیغات که محتوا را عموما به مخاطب تحمیل کرده و گاها باعث آزردگی و مزاحمت در مخاطب می‌شود، در بازاریابی محتوایی چنین نیست و مخاطب به سوی محتوا جذب می‌شود. سوما بازاریابی محتوایی، هزینه قابل توجهی روی دست صاحبانش نمی‌گذارد ولی هزینه تبلیغات بسیار سنگین و کمرشکن است (2) .
 

بازاریابی محتوایی و تأثیر آن بر SEO

یکی از مهمترین دغدغه‌های مدیران کسب و کارهای اینترنتی این است که هرچه بیشتر توسط مخاطبین دیده شوند و اصطلاحا از ترافیک بیشتری نسبت به رغیبان خود برخوردار باشند. اگر با مفهوم SEO (Search Engine Optimization) آشنا باشید، حتما می‌دانید که در فضای اینترنت، موتورهای جستجو به هر وب‌سایت رتبه‌ای اختصاص می‌دهند که هرچه این رتبه بهتر باشد، در هنگام جستجوی مخاطبین وب‌سایت شما در جایگاه بالاتری نسبت به دیگر رقبا در لیست نتایج جستجو قرار خواهد گرفت. و در نتیجه افراد بیشتری وب‌سایت شما را بازدید خواهند کرد (3) .

بازاریابی محتوایی، نیازی ضروری در مسیر رشد کسب و کارهای اینترنتی

عوامل زیادی در بالا رفتن رتبه SEO تأثیر گذار هستند، از جمله کیفیت محتوا، منحصر به فرد بودن محتوا، مرتبط بودن محتوا، کلمات کلیدی، عنوان‌ها، تعداد پیوند‌ها، میزان ترافیک و... ولی یکی از مهمترین این عوامل، میزان ماندگاری کاربر است که منظور زمانی است که کاربر صرف خواندن و بازدید صفحه وب می‌نماید و هرچه این زمان بیشتر باشد به این معنی است که محتوای مورد نظر برای کاربر مفید بوده و او را جذب کرده و برعکس هرچه این زمان کمتر باشد به این معنی است که خواننده جذب محتوا نشده و از دید او محتوا مفید نبوده است.

به طور کلی مدیران کسب و کارهای اینترنتی باید طوری عمل کنند که محتوای ایجاد شده در راستای اهداف کسب و کار، هرچه بیشتر خوانندگانش را جذب کند و با توجه به عوامل موثر بر SEO، رتبه وب‌‌سایت خود را در موتورهای جستجوی یا شبکه‌های اجتماعی ارتقاء بخشند (3) .
 

ابزارهای تولید محتوا جهت بازاریابی محتوایی

جدا از اینکه محتوای مورد نظر شما چه باشد، روش تولید و ارائه آن حائز اهمیت است. چرا که یک محتوای مفید، می‌تواند در یک قالب نامناسب، ضعیف و غیرمفید جلوه کند. به عنوان مثال فرض کنید در مورد یک موضوع، آمار و ارقام مهم و معتبری تهیه کرده‌اید و می‌خواهید این آمار را در محتوای خود درج کنید.

اگر این آمار و ارقام در قالب یک متن ساده آورده شود، شاید خواننده درک درستی از این اعداد و ارقام پیدا نکند و آن را متوجه نشود؛ ولی همین آمار، اگر در قالب یک چارت و یا نمودار قرار بگیرد،  می‌تواند خیلی راحت به خواننده منتقل گردد و درکش راحت‌تر شود. یا محتوایی را در نظر بگیرید که قرار است در زمینه نرم افزار فوتوشاپ، آموزشی را ارائه نماید. روشن است که چقدر این محتوا می‌تواند در قالب یک ویدئو تأثیر گذارتر باشد تا اینکه از متن و یا عکس استفاده شود(3).
 

 مهمترین قالب‌های بازاریابی محتوا عبارتند از

 
1.اینفوگرافیک (Infographic)
عموماً تصاویری جذاب شامل آمار، نمودارها، اشکال، عکس، کلمات کلیدی و سایر اطلاعات هستند که یک سری اطلاعات مشخص را به صورت تصویری ساده و قابل فهم برای خواننده ارائه می‌کنند (3) .

بازاریابی محتوایی، نیازی ضروری در مسیر رشد کسب و کارهای اینترنتی
 
2.وب‌سایت و وبلاگ
امروزه درصد بسیار زیادی از کسب و کارها برای خود یک وب‌سایت ایجاد کرده اند. تا دیگر محدودیت‌های زمانی و مکانی، مانع از ارتباط مشتریان با فضای کسب و کار نشود. چه بسا خیلی از معاملات و خرید و فروش‌ها در فضای مجازی صورت می‌گیرد.

در مورد اهمیت این موضوع، همین بس که اگر یک برند -هرچند معتبر و مشهور- وب‌سایتی نداشته باشد یا در شبکه‌های اجتماعی صفحه‌ای به خود اختصاص نداده باشد، کمتر کسی اعتبار و اصالت آن کسب و کار را باور خواهد کرد (3) .
 
3.پادکست (Podcast)
که گاهی به آن رادیوی اینترنتی هم گفته می‌شود، نوعی رسانه ی صوتی محسوب می‌شود که از آن، برای اهداف گوناگون مثل سخنرانی، تبلیغات، آموزش، کتابخوانی و... استفاده می‌شود. و تفاوتش با رادیو در آن است که مخاطب، روی روند پخش پادکست و سرعت اجرای آن کنترل دارد و یا می‌تواند فقط بخشی از آن را گوش کند (3) .

بازاریابی محتوایی، نیازی ضروری در مسیر رشد کسب و کارهای اینترنتی
 
4.ویدئو
یکی دیگر از ابزارهای تولید محتوا، ساخت ویدئو و پخش آنلاین آن در سایت هایی نظیر Aparat است که بستری بسیار عالی برای معرفی کسب و کار شما است و کمک می‌کند بیشتر دیده شوید (3) .
 
5.کتاب‌های الکترونیکی
کتاب، یک ابزار ساده و قدرتمند برای تولید محتوا محسوب می‌شود و تاثیر آن بر مخاطبان هدف، از دید هیچ کسی پنهان نیست. به همین دلیل، روشی ارزشمند برای جذب گروهی خاص از مشتریان محسوب می‌شوند (4) .

بازاریابی محتوایی، نیازی ضروری در مسیر رشد کسب و کارهای اینترنتی

در روش بازاریابی درونگرا، این مشتری است که به سمت کسب و کار هدایت و جذب می‌شود. از این‌رو محتوایی که قرار است مخاطب را جذب کند از نظرهای زیادی حائز اهمیت است. مطمئنا در بازاریابی محتوایی، کسب و کاری موفق است که بهترین محتوا را از لحاظ اعتبار، بروز بودن، جذاب بودن و... تولید کند.

بدیهی است که چنین محتواهایی مخاطب بیشتری دارند، در نتیجه بازدید بیشتر و ترافیک بیشتری را در فضاهای مجازی و اینترینتی به ارمغان خواهند آورد و برآیند همه این‌ها رونق و پیشرفت روز افزون کسب و کار خواهد بود (5) .


پی نوشتها
  1. www.hubspot.com
  2. www.forbes.com
  3. www.optinmonster.com
  4. www.neilpatel.com
  5. www.contentmarketinginstitute.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.