بایدها و نبایدهای رژیم غذایی در رابطه با تیروئید

وقتی متوجه می شوید تیروئید دارید اولین چیزی که به ذهن می رسد این است که چگونه آن را درمان کنید؟ می توانید دارو مصرف کنید اما همیشه بهتر است که روش های طبیعی برای درمان یا کاهش مشکل تیروئید را امتحان کنید.
جمعه، 15 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بایدها و نبایدهای رژیم غذایی در رابطه با تیروئید

تیروئید چیست؟

تیروئید همان غده‌ی پروانه‌ای شکل روی گردن، وظایف متعددی در بدن دارد که از جمله می‌توان به کنترل متابولیسم، خلق‌وخوی، انرژی، ضربان قلب، فشارخون و دمای بدن اشاره کرد. تیروئید تمام این کارها را با تولید هورمون‌های خود انجام می‌دهد.

با ترشح زیاد هورمون، پرکالری تیروئید و در صورت عدم ترشح کافی هورمون، کم‌کالری تیروئید بروز می‌کند.3

غده تیروئید گرچه اندازه ی کوچکی دارد اما کار کنترل بسیاری از فرآیندهای بدن ما (از جمله سوخت و ساز) را بر عهده دارد. وقتی این غده به درستی کار نکند، ممکن است کمتر یا بیشتر از نیاز بدن هورمون تولید کند. نتیجه ی هر دو حالت، بروز تغییراتی مثل تغییر ناگهانی وزن، نوسانات خلقی، مشکلات پوستی و حتی سرطان سینه خواهد بود.4
 

رژیم غذایی چگونه بر کم کاری تیروئید تأثیر می‌گذارد؟

کم کاری تیروئید هنگامی رخ می‌دهد که بدن به اندازه کافی هورمون تیروئید تولید نکند. اغلب اوقات پزشکان کم کاری تیروئید را با داروهای جایگزین هورمون‌های تیروئید، درمان می‌کنند.

با این که رژیم غذایی نمی‌تواند کم کاری تیروئید را درمان کند، اما می‌تواند سه نقش اصلی را در مدیریت این شرایط بازی کند:

- مواد غذایی حاوی برخی مواد مغذی خاص مانند یُد، سلنیم و روی که می‌توانند به حفظ عملکرد مناسب تیروئید کمک کنند.

- دیگر مواد غذایی که با عملکرد طبیعی تیروئید تداخل دارند: مانند مواد غذایی گواتروژن و سویا. بنابراین محدود کردن این موارد می‌تواند علائم را بهبود بخشد.

- برخی از مواد غذایی و مکمل‌ها می‌توانند در چگونگی جذب داروی جایگزین تیروئید توسط بدن اختلال ایجاد کنند، بنابراین محدود کردن این مواد غذایی و مکمل‌ها هم می‌تواند کمک‌کننده باشد.

کم کاری تیروئید ممکن است منجر به افزایش وزن شود زیرا می‌تواند متابولیسم فرد را کُند کند. بنابراین، فرد مبتلا به کم کاری تیروئید برای جلوگیری از افزایش وزن باید یک رژیم غذایی سالم داشته باشد. ایجاد تغییر در رژیم غذایی می‌تواند بر احساس فرد تأثیر گذاشته و به بهبود کیفیت زندگی او کمک کند.2
 

مواد غذایی که روی سلامت تیروئید تأثیر مثبت و منفی می‌گذارند!

غذا شفادهنده است و وقتی بحث مواد غذایی برای سلامت تیروئید به میان می‌آید، این مسئله بیشتر صدق می‌کند. رژیم غذایی اغلب نقش مهمی در عملکرد غده‌ی تیروئید شما ایفا می‌کند بنابراین منطقی بنظر می‌رسد که برای بازگرداندن سلامت غده‌ی تیروئیدتان، اول از رژیم غذایی‌تان شروع کنید. وقتی با مشکل تیروئید مواجه هستید، غذا می‌تواند دوست یا دشمن شما باشد – فقط به این بستگی دارد که از کدام مواد غذایی استفاده کنید.1
 

مواد غذایی که تیروئید را تغذیه می‌کنند

 
روغن نارگیل
برای بسیاری از افراد، فقط خوردن مقدار بیشتری روغن نارگیل برای بالا بردن دمای بدن‌شان و تأمین انرژی طبیعی کافی است که نقش قدرتمند روغن نارگیل را در سلامت تیروئید نشان می‌دهد. سعی کنید از روغن نارگیل باکیفیت استفاده کنید.
 
روغن کبد ماهی کاد
ویتامین A زیست‌فراهم در روغن کبد ماهی کاد به عملکرد سالم غده‌ی تیروئید کمک می‌کند چون تیروئید به مقدار زیادی ویتامین A طبیعی نیا زدارد.
 
کره
کره با محتوای ویتامین A و یُد بالایی که دارد، یک ماده‌ی غذایی مفید برای غده‌ی تیروئید است که کل بدن را تغذیه می‌کند.
 
تخم‌مرغ
تخم‌مرغ‌ها مانند کره، یک منبع غنی از ویتامین A و ید هستند. بعلاوه آنها یک منبع عالی از پروتئین نیز می‌باشند. دریافت مقدار زیادی اسیدهای آمینه‌ی طبیعی از طریق پروتئین برای تیروئید شما مفید است.
 
سبزیجات دریایی: پخت‌وپز روزمره با سبزیجات و غذاهای دریایی
غنی‌ترین منبع ید طبیعی، غذاهای دریایی هستند که نقش مهمی در فرهنگ سنتی آسیایی ایفا می‌کنند. آسیایی‌ها هر روز سویا (البته بشدت تخمیرشده) مصرف می‌کنند اما برای خنثی کردن مواد مضر آن، مقدار زیادی غذای دریایی غنی از ید نیز می‌خورند. سبزیجات دریایی مانند کلپ و دولس و همچنین استاک ماهی خالص، بسیار مغذی هستند.1
 

مواد غذایی که به غده‌ی تیروئید آسیب می‌رسانند

 
گندم و سایر غلات چاودار، جو، ارزن و جو دوسر
شواهدی مبنی بر رابطه‌ی بین حساسیت به گلوتن و عملکرد ضعیف غده‌ی تیروئید وجود دارد. اگر تیروئید شما مشکل دارد، احتمالا بهتر است مصرف گلوتن‌تان را محدود کنید. ارزن حاوی گواتروژن‌هاست و در صورتیکه نگران سلامت تیروئیدتان هستید، باید از آن اجتناب کنید.
 
سبزیجات چلیپایی مانند بروکلی، کلم، شلغم، جوانه‌های بروکسل و کلم کیل
این سبزیجات بخاطر خواص سرکوب‌کننده‌ی تیروئیدشان معروف هستند، چون حاوی گواتروژن‌ها می‌باشند. پخت کامل، این مواد مضر را تا حدودی غیرفعال می‌کند. شما مجبور نیستید این سبزیجات را از رژیم غذایی‌تان حذف کنید اما اگر به سلامت تیروئیدتان اهمیت می‌دهید، عاقلانه است که مصرف آنها را کاهش دهید.
 
سویا در فرم‌های مختلف
سویا یک ماده‌ی غذایی قدرتمند است. حتی یک وعده ی کوچک از سویا در هر روز برای سرکوب عملکرد تیروئید کافی است. بنابراین با حذف سویا به تیروئیدتان استراحت دهید.

بله، این یکی را دوبار عنوان کرده‌ایم چون سویا یکی از بدترین مواد غذایی برای تیروئید است. توانایی این ماده‌ی غذایی در ضربه زدن به متابولیسم‌تان را دست‌کم نگیرید.
 
الکل
تحقیقات پزشکی ثابت کرده‌اند که مصرف الکل برای عملکرد تیروئید مضر است. تأثیر منفی الکل در دوره‌ی بارداری، بسیار شدیدتر است. الکل، عملکرد تیروئید را در مادر و کودک سرکوب می‌کند. به همین دلیل است که پزشکان توصیه می‌کنند به هیچ وجه الکل مصرف نکنید.
 
فراموش نکنید…
به یاد داشته باشید صرفنظر از آنچه می‌خورید یا نمی‌خورید، نخوردن غذای کافی نیز در عملکرد طبیعی تیروئید اختلال ایجاد می‌کند.

رژیم گرفتن و کم‌خوردن باعث ایجاد اختلالات تیروئید می‌شود بنابراین حتما با توجه به سطح فعالیت و شیوه‌ی زندگی‌تان به مقدار کافی غذاهای کامل و واقعی مصرف کنید.1

پینوشتها
1.www.rastineh.com
2.www.salamatnews.com
3.www.hamshahrionline.ir
4.www.yjc.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.