آشنایی با غار پروهودنا در کشور بلغارستان

غار پروهودنا در بلغارستان که از عجایب گردشگری بشمار می آید و برای مردم بلغارستان این غار زیبا مهم می باشد و علاقه مندان زیادی و گردشگران و توریست های زیادی هم برای بازدید از این عار جالب به این منطقه سفر می کنند. فضای سرسبز و دلنشین اطراف غار هم برای تفریح نیم روزه مناسب می باشد که می توانید یک نهار در آن منطقه باشید.
شنبه، 16 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با غار پروهودنا در کشور بلغارستان

غار شگفت انگیز چشم خدا در بلغارستان

انسان ها از ابتدای خلقت در غارها زندگی می کردند و به خاطر امنیت و شرایط روز علاقه زیادی به غار نشینی داشتند.
 
امروزه نیز غارهای زیادی هستند که هنوز کشف نشده اند و غارهای زیادی هم وجود داند که در باور های مردم وارد شده اند و به آنها اعتقاد و عقیده هایی دارند.
 
یکی از این غارهای زیبا در بلغارستان است، این غار که سقف آن به صورت شگفت انگیزی با دو  سوراخ طبیعی و بزرگ ایجاد شده و رو به آسمان است با نام مستعار (چشم خدا) شناخته می شود.{1}

در بلغارستان غارهای زیادی وجود دارد با این حال غار پروهودنا به خاطر ظاهری که دارد از شهرتی ماورایی برخوردار است.

این غار دو حفره ی بزرگ در وسط دهانه ی بالایی اش دارد که شکل عجیب آن دقیقا شبیه به دو چشمی است که خیره شده اند.

پروهودنا ۲۶۲ متر طول دارد و جدای از فضای بزرگی که دارد، شکل و ظاهر آن هم با ظاهر چشمی اش قابل توجه است در واقع این دوحفره که به وجود آمده اند و شبیه به چشم های انسان ها هستند حاصل فشار رسوبات طبیعی است.

آشنایی با غار پروهودنا در کشور بلغارستان

این رسوبات هنوز هم در جریان هستند و دو حفره ی چشمی در مواقعی که باران می بارد به مرور بزرگ و بزرگ تر می شوند.

در مواقعی که باران می بارد، آب از این دو چشم جاری می شود درست مثل این که در حال گریه کردن هستند.

غار پروهودنا دو ورودی دارد که این دو ورودی در دو جهت مختلف هم قرار دارند. ورودی کوچک تر ۳۵ متر ارتفاع دارد و ورودی بزرگ تر ۴۵ متر ارتفاع دارد و به همین خاطر بزرگ ترین راه ورودی غاری در سراسر بلغارستان است.

به واسطه ی وجود حفره هایی که در سقف این غار وجود دارد، در موقع روز کاملا داخل آن روشن می شود و شب ها هم نور مهتاب داخل آن می تابد درست مثل دو چشم درخشانی که به عمق تاریکی شب خیره شده اند.

جالب است بدانید که این غار لوکیشن فیلم «زمانی برای خشونت» در سال ۱۹۸۸ و البته دو فیلم بلغاری دیگر هم بوده است.

تقارنی که در دو حفره های این غار و فاصله ی بین آن ها وجود دارد به اندازه ای یکسان و مشابه است که باعث شده فرم آن دقیقا یادآور فرم صورت و دو چشم انسان باشد و به همین خاطر است که حالت ترسناک و مرموزی را به آن داده است.

آشنایی با غار پروهودنا در کشور بلغارستان

در غار پروهودنا مدارک و شواهدی به دست آمده است که نشان از زندگی انسان های ما قبل تاریخ در آن می دهد با این حال این که از این غار به عنوان مکانی برای انجام مراسم مذهبی یا محلی برای زندگی استفاده می شده است کاملا نامشخص است چون همان طور که می دانید در دوران باستان غارها مکان هایی برای انجام مراسم قربانی و آیین های خاص بوده است، البته در کشفیات باستان شناسان در این غار چاقوهایی از جنس استخوان پیدا شده اند.

امروزه در ورودی بزرگ این غار بانجی جامپینگ یکی از پر طرفدارترین تفریحاتی است که گردشگران می توانند داشته باشند.{2}

تاریخ غار پروهوندا به دوران پارینه سنگی می رسد. این غار در زمان انسان های اولیه محل زندگی آن ها بوه است.

اولین اثر بدست آمده از تاریخ حضور انسان در غار پروهوندا به عصر حجر بر میگردد.

امروزه نیز علاوه بر مکانی برای جذب توریست های محلی و خارجی، خانه هزاران خفاش و مجودات زنده دیگر می باشد.

این غار در سال 1921 به وسیله یک باستانشناس بلغاری کشف شد. طی کاوش های انجام شده توسط باستانشناسان در این غار، ابزاری مانند چاقوی ساخته شده از دندان گراز وحشی و استخوان پرندگان، انواع سرامیک، مجسمه های برنزی از دوره های تاریخی گوناگون و گندم سوخته و … یافته اند که اکنون هر یک ازین آثار در موزه های کشور بلغارستان به نمایش گذاشته شده است.{3}

اگرچه این غار قابل مقایسه با غارهای بزرگ جهان نیست اما در داخل خود دارای فضایی شگفت انگیز بوده و به سبب وجود دو حفره بادامی شکل و مشابه هم در سقف، که به نظر می رسد به مانند دو چشم غول پیکر به بازدید کننده ها خیره شده اند شهرت یافته است.

غار همیشه برای بازدید کنندگان باز است و امکانات لازم برای پرش هیجان انگیز با طناب در دهانه ورودی غار تدارک دیده شده است و علاقه مندان می توانند از آن استفاده کنند.

آشنایی با غار پروهودنا در کشور بلغارستان

گردشگران تور بلغارستان بعد از طی مسافتی ۲۰۰ متری از ورودی، به ابتدای دو دالان می رسند که دالان سمت راست از چندین اتاق تشکیل شده و دارای فضایی گرم و خشک می باشد. این دالان دارای ورودی با ارتفاع ۲٫۵ متر و عرض ۵٫۷ متر است.

در قسمت جلوتر دالان وسیع تر می شود و یک تالار مستطیل شکل به ابعاد ۵۰ متر طول و ۱۰ الی ۱۵ متر عرض نمایان می گردد.

دالان سمت چپ نیز بیش از ۲ کیلومتر طول دارد و یک رودخانه کوچک در امتداد آن موجب تشکیل دریاچه ها و آبشارهای مینیاتوری شده است که با عبور از سالن اصلی به رودخانه اسام می پیوندد.{4}

پی نوشت:
1.www.irannaz.com
2.www.eligasht.com
3.www.vidagasht.com
4.www.avayemiras.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.