راجع به کلسترول بد خون چه میدانید؟

آیا شما هم با مشکل کلسترول بالا مواجه هستید؟ شما تنها نیستید. با توجه به آمار مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا، این مشکل حدود ۹۵ میلیون آمریکایی را تحت تأثیر قرار داده و با شرایط جدی سلامت، از بیماری‌های قلبی گرفته تا دیابت ارتباط دارد.
شنبه، 16 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
راجع به کلسترول بد خون چه میدانید؟

خطری به نام کلسترول بد

بدن ما به کلسترول نیاز دارد اما افزایش میزان کلسترول خون و آن هم از نوع "بد" آن، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و حمله‌های قلبی و مغزی را افزایش می‌دهد و کاهش نوع "خوب" آن نیز همین تاثیرات منفی را به همراه دارد.1
 

عوارض افزایش کلسترول

به نظر دکتر ژان-میشل لوسرف، رئیس بخش تغذیه انستیتو پاستور در شهر لیل فرانسه مهم‌ترین خطر افزایش کلسترول، بروز بیماری‌های قلبی-عروقی و نیز حمله‌های مغزی است.

افزایش کلسترول خون هم برای زنان و هم برای مردان مضر است، اما هورمون زنانه استروژن از زنان در برابر عوارض بد کلسترول محافظت می‌کند. میزان استروژن خون در زنان پس از یائسگی کاهش و در نتیجه ‌عوارض بد کلسترول افزایش می‌یابد. ازاین‌رو زنان باید به‌ویژه پس از یائسگی، مواظب میزان کلسترول خون خود باشند.

افزایش کلسترول باعث بروز "تنگی عروق محیطی" مانند شریان‌های دست وپا می‌شود که از عوارض آن درد شدید در این نقاط است.

از دیگر عوارض افزایش کلسترول خون ابتلا به کبد چرب است زیرا کبد در معرض مستقیم رسوب چربی‌های اضافه خون قرار دارد.1
 

6راه طبیعی برای کاهش کلسترول بد خون

کلسترول ماده ای شیمیایی است که در همه حیوانات وجود دارد. این ماده برای عملکردهای مختلف غشاهای سلولی و همچنین در تولید اسید های صفراوی، ویتامین D و برخی از هورمون ها اهمیت دارد. سطح کم تا متوسط کلسترول در خون برای انسان کاملا طبیعی است.

با این حال، سطح بالای کلسترول خون با آسیب های شریانی، بیماری های قلبی عروقی و افزایش احتمال حملات قلبی مرتبط است. مقابله با کلسترول سال ها ادامه داشته است.
 
راههایی برای کنترل و یا کاهش کلسترول بالا
ایالات متحده آمریکا به طور عمده با دارویی به نام استاتین، موفقیت هایی در کنترل کلسترول بالا داشته است. مشخص شده است که استاتین ها درمراقبت از تشدید کلسترول بالای افراد نسبتا موثر هستند، اما اثرات منفی نیز دارند.

در چند سال گذشته، بسیاری از مردم به روش های جایگزین برای کنترل و یا کاهش کلسترول روی آورده اند.

راه های بسیاری وجود دارد که به طور طبیعی کلسترول خون را بدون استفاده از داروهای ساخت بشر پایین بیاورند. بسیاری از مردم در مورد این داروها و تاثیر آنها بر سایر قسمت های دیگر بدن شک و تردید دارند.

افراد متفاوت هستند و اگر شما نیاز به کاهش یا حفظ سطح کلسترول خود دارید، ممکن است هر گزینه ای را امتحان کنید، درست است؟

در کنار همه انتخاب های بهداشتی، حتما قبل از هر کاری با دکتر خود مشورت کنید!
 
ورزش کنید
احتمالا ورزش یکی از مهم ترین اقداماتی است که باید برای کاهش کلسترول انجام دهید. انجام ورزش های منظم هوازی به صورت متعادل، روش بسیار موثری در کاهش کلسترول و همچنین دریافت انرژی بیشتر، بهبود خلق و خو و بهبود سلامت کلی است. حتی انجام حداقل ۴۵ دقیقه ورزش ساده پیاده روی در بیشتر روزها ممکن است موثر باشد.
 
فیبر مصرف کنید
مطالعات زیادی نشان داده اند که فیبر موجود در جو دو سر، جو، میوه ها و سبزیجات و سایر غذاهای سرشار از فیبر باعث کاهش سطح کلسترول می شوند. حتما شنیده اید که خوردن بلغور جو دوسر به عنوان صبحانه به تنهایی می تواند میزان کلسترول خون را بهبود می بخشد. به راحتی می توانید رژیم غذایی خود را با گنجاندن بیشتر غذاهایی که در بالا ذکر شد، تغییر دهید و سطح کلسترول خود راکنترل کنید و پزشک خود را خوشحال کنید.
 
از مصرف چربی های ترانس اجتناب کنید
اجتناب از افزایش کلسترول و چربی های ناسالم در طول سال ها آسان تر شده است. جامعه علمی با اثبات ارتباط بین مصرف این چربی ها و مشکلات سلامتی مانند کلسترول بالا ، کار بزرگی انجام داده است. به برچسب های تغذیه ای روی مواد غذایی دقت کنید و از مصرف هر غذای حاوی چربی ترانس اجتناب کنید و یا مصرف آن را کاهش دهید. حذف این مواد از رژیم غذایی حداقل از افزایش کلسترول جلوگیری می کند و احتمالا کمی به کاهش آن کمک می کند.
 
ماهی بخورید
ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ مفید است که جامعه بهداشت سال ها مصرف آن ها را توصیه کرده است. ماهی های چرب بهترین انتخاب هستند زیرا چربی های آنها از نوع سالم هستند. ماهی همچنین می تواند فشار خون شما را کاهش دهد. برخی از بهترین ماهی ها برای مبارزه با کلسترول عبارتند از: ساردین ها، ماهی سالمون، هالیبوت و قزل آلای آب های طبیعی.
 
آجیل بخورید
آجیل منبع عالی انرژی در بسته کوچک است. لازم نیست در مصرف آن زیاده روی کنید، اما اضافه کردن حدود ۳۰ تا ۶۰ گرم آجیل به رژیم غذایی روزانه خود، نیاز بدن به چربی های سالم چند اشباع نشده که در کاهش کلسترول موثر هستند را تامین می کند .
 
از روغن زیتون بیشتر استفاده کنید
روغن زیتون یکی از سالم ترین روغن های پخت و پز است که می توانید استفاده کنید. روغن زیتون حاوی آنتی اکسیدان ها و سایر مواد شیمیایی است که به بدن کمک می کنند کلسترول بد (LDL) را بدون این که به سطح کلسترول خوب (HDL) آسیب بزند، کاهش دهد. روغن زیتون فرابکر بهترین نوع است، اما همه روغن زیتون ها برای بدن مفید هستند.2


علائم کلسترول بالا کدامند؟

عموماً کلسترول بالا با هیچگونه علائمی همراه نیست و در اکثر موارد تنها می‌تواند باعث بروز حوادث اورژانسی شود. برای مثال، آسیب ناشی از کلسترول بالا به عروق، در طول زمان می‌تواند باعث حمله قلبی یا سکته مغزی شود. عموماً، این حوادث بعد از آن رخ می‌دهند که کلسترول بالا منجر به تشکیل پلاک در سرخرگ‌ها می‌شود.

از آنجا که در اکثر موارد هیچگونه علائم کلسترول بالا بروز نمی‌کند، تنها راه تشخیص بالا بودن کلسترول انجام آزمایش خون است.

سندرم‌های خانوادگی نادری نیز وجود دارند که در آن‌ها سطح کلسترول به شدت بالا است (هایپرکلسترولمی فامیلی). افراد مبتلا به این سندرم‌ها به برخی عوارض کلسترول بالا مثل رسوب کلسترول روی تاندون‌ها (موسوم به گزانتوما) یا زیر پلک‌ها (موسوم به گرانتلاسما) دچار می‌شوند.

در هر حال، شناخت علائم عوارض عمده نوع شایع کلسترول بالا مهم است زیرا به این طریق می‌توان این عارضه را فوراً درمان کرد.3

پینوشتها
1.www.isna.ir
2.www.rastineh.com
3.www.drgalb.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.