آشنایی با تنگه چاهکوه

قشم این جزیره بکر و زیبا در چهار فصل سال مقصدی جذاب برای مسافران است. قشم نه تنها دارای جاذبه های طبیعی و تفریحی و مذهبی و تاریخی است، بلکه خود مردم شهر و آداب و رسوم و غذاهای محلی این منطقه هر ساله میلیون ها مسافر و توریست را جذب می کند. در ادامه به یکی از جاذبه های دیدنی قشم یعنی تنگه چاهکوه اشاره میکنیم.
يکشنبه، 17 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با تنگه چاهکوه

تنگه چاهکوه مکانی بسیار دیدنی در جزیره قشم

در این بخش قصد داریم یک پدیده ی شگفت انگیز و دیدنی در جزیره قشم را به شما معرفی کنیم. دیدن این مکان بی نظیر را از دست ندهید.
 
تنگه چاهکوه، پدیده ای شگفت از فرسایش سنگ های رسوبی زمین،در جزیره قشم واقع شده که کمتر معرفی شده و به همین دلیل کمتر مورد بازدید گردشگران قرار گرفته است.
                              
دره یا تنگه چاهکوه، در بخش شهاب از توابع شهرستان قشم،دره ای به عمق 100 متر، نمایشی از فرسایش سنگهای رسوبی است.
 
آشنایی با تنگه چاهکوه

این دره در 70 کیلومتری شهر قشم و در کنار روستای چاهوی شرقی، در بخش غربی ساحل شمالی جزیزه قشم قرار دارد و یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری جزیزه قشم است.

چاهکوه در ابتدا عریض و با دیواره های بلند در برابر دیدگان مخاطب ظاهر می شود،ولی به تدریج از عرض آن کاسته تا جایی که عبور از میان آن دشوار می شود،این درحالی است که ارتفاع دیواره ها همچنان زیاد است و به همین دلیل داخل دره نور کمی وجود دارد.
 
دلیل نام گذاری چاهکوه،وجود جاده های است که در ابتدای دره حفر شده است، چند چاه کم عمق و کانال هایی برای هدایت آب، از سوی اهالی روستای چاهو حفر شده و زیبایی این تنگه را دو چندان می کند.
 
از آنجا که با توجه به گرم وخشک بودن منطقه، آب شیرین ذخیره شده ارزش بالایی دارد،این چاهها محل ذخیره آب باران است.

این کانال ها و چاهها،قدمتی باستانی دارند و از زمان های دور برای تامین آب شیرین اهالی این بخش از جزیره مورد استفاده قرار داشته است.{1}
 
در حوالى روستاى چاهو در کناره شمالى بخش غربى جزیره دو دره عمود برهم با دیواره هاى عمودى بلند دیده مى شوند که مورفولوژى شبه کارستى را نشان مى دهند. در کف یکى از دره ها که امتداد تقریباً شمالى جنوبى دارد حفره هاى کم عمق و نیمه عمیق چاه مانندى وجود دارند که محل انباشت و ذخیره آب هاى جارى شده در دره ها بوده و مورد استفاده اهالى منطقه قرار مى گیرند.

ورودى دره شمالى جنوبى از سمت شمال عریض تر و کم شیبتر است و شکل کمابیش یو مانندى را نشان مى دهد.

هرچه به سمت جنوب پیش مى رویم دره کم عرض تر شده و شیب آن افزایش مى یابد و در انتها به شکل وی درآمده و صعب العبور مى شود.

این مشخصات نشان دهنده سیلابى بودن دره است. دیواره هاى دره شیارها و خطوط فرسایشى موازى متعددى را نشان مى دهند که بعضاً این شیارها عمق بیشترى پیدا کرده و فرم هاى قاشقى یا قیفى را به خود مى گیرند.

جنس دیواره ها عمدتاً از ماسه سنگ آهکى سست بوده و به دلیل وجود میان لایه هاى مارن قرمز، سیلت و آهک شاهد انحلال و فرسای شهاى شدید در این بخش ها هستیم به نحوى که در تمامى طول دیواره دره حفره ها متعدد کوچک و بزرگ نمایان هستند.

به نظر مى رسد چاه هاى کم عمق آب که مورد استفاده اهالى قرار مى گیرد توسط دست حفارى شده اند اما این حفارى در ادامه حفرات انحلالى عمیق صورت پذیرفته و در واقع کار طبیعت توسط بشر تکمیل شده است. همچنین در طول دره اصلى و دره عمود بر آن کانال باریک جوى مانندى دیده مى شود که ظاهراً براى هدایت و انتقال آب دره ها به داخل چاه حفر شده است.
 
آشنایی با تنگه چاهکوه

این تنگه به دلیل دارا بودن دیواره هاى عمودى نسبتاً مرتفع، وجود شیارها و خطوط فرسایش موازى و عمیق و همچنین انواع حفره هاى نیمه کروى و بیضوى از زیبایى ویژهاى برخوردار است.

این دره از چهارسو، چهارتنگه دارد که در جاهایی دیواره ها به هم می رسند و فاصله ۲ دیواره از هم شاید به حدود نیم متر برسد.

به نظر می رسد این دره و دره های مشابه اطراف آن مربوط به شکستگی های طاقدیس بزرگی باشند که بر ایجاد گنبد نمکی نمکدان هم نقش داشته است.{2}
 
بهترین زمان سفر به تنگه چاهکوه
با توجه به این که جزیره قشم در جنوب ایران واقع است و آب و هوا در این منطقه در اغلب اوقات گرم و خشک است، اما برای سفر لازم است بدانید که در بهار و تابستان این جزیره آب و هوای گرمی دارد اما به این دلیل که در تنگه چاهکوه دیوارهای دره از تابش مستقیم آفتاب جلوگیری می کند آزار دهنده نیست ولی در دیگر نقاط جزیره آب و هوا می تواند آزاردهنده باشد.

اما در فصل پاییز و زمستان شرایط هوا در این جزیره بسیار مطبوع می شود و می توانید به غیر از تنگه چاهکوه دیگر نقاط قشم را هم به راحتی ببینید. 
 
لوازم مورد نیاز برای سفر به تنگه چاهکوه
کفش مناسب پیاده روی

قمقمه آب

کرم ضد آفتاب

خوراکی های کم حجم
 
دسترسی به تنگه چاهکوه
به منظور دسترسی به تنگه چاهکوه باید به سمت استان هرمزگان و جزیره قشم بروید. سپس به میدان درگهان این جزیره رفته و با طی کردن ۲۰ کیلومتر در جاده غربی آن به سمت روستای چاهوی شرقی بروید. بعد از این روستا حدود ۲ کیلومتر آن طرفتر نیز تنگه چاهکوه نمایان است.
 
آدرس
استان هرمزگان، شهرستان قشم، بخش غربی ساحل شمالی جزیره قشم، جنب روستای چاهوی شرقی{3}

گردشگران چاهکوه ، جنسی عام به مانند سایر گردشگران ندارند. آنها یا محقق اند یا دلباخته طبیعت.

به همین دلیل ساخت تاسیسات گردشگری به منظور حفظ جاذبه های طبیعی این تنگه به راحتی امکانپذیر نیست.

تنگه چاهکوه یکی از جاذبه های ژئوپارک قشم است و تاکنون اقدام هایی در حد تایید سازمان یونسکو در این تنگه انجام شده است.

آشنایی با تنگه چاهکوه

جاده به طول ۴ کیلومتر، ساخت سرویس بهداشتی، نصب چند تابلو آموزشی و زیست محیطی، نصب سطل زباله، ساخت پارکینگ و دایر کردن کیوسک نگهبانی از جمله اقدام سازمان منطقه آزاد قشم دراین تنگه گردشگری به شمار می آید.

شناخته شدن ژئوپارک قشم را به عنوان یکی از ژئوپارک های مهم و توریستی دنیا نیازمند نگاه ملی است قابل ذکر است که درآمد کشور چین از ۸ ژئوپارک خود که به ثبت جهانی رسیده، چندین برابر درآمد نفتی ایران است؛ به یقین برای رسیدن چنین وضعی باید تمام ارگان های مانند محیط زیست، وزارت علوم، سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، سازمان زمین شناسی، و غیره به کمک منطقه آزاد قشم در جهت معرفی آن کوشا باشند.{4}
 

جاذبه های اطراف تنگه چاه کوه

 
دره ستارگان قشم
اگر به سمت ساحل جنوبی جزیره قشم حرکت کنید، بعد از طی کردن مسیری حدود ۵ کیلومتر به روستای برکه خلف نیز می رسید.

دره ستارگان در امتداد این راه خاکی قرار دارد. جایی که دو میلیون سال عمر دارد  و از دوران زمین شناسی سنوزوئیک به یادگار مانده است.

مکانی با تندیس ها و ستون های ماسه ای و سنگی عجیب و مسحور کننده  و سوراخ هایی که در دل بازدیدکنندگان ترس می اندازد!
 
غار نمکدان
یکی از عجایب هفتگانه ای که در جزیره قشم وجود دارد نیز همین غار نمکدان است. این کوه نمکی که نتیجه فعالیت‌های طبیعی بوده است، اکنون چندین غار را در زیر خود به‌آغوش کشیده که بزرگترین آن‌ها حدود ۶.۴ کیلومتر طول دارد.

آشنایی با تنگه چاهکوه
 
جزایر ناز
جزایر ناز در نزدیکی سواحل شرقی جزیره قشم قرار گرفته‌ است و از ساحل در حدود یک کیلومتر فاصله دارند.

این جزایر فاقد ساحل شنی است. این جزایر کاملاً مسطح بوده و با جزر آب، برای مدت کوتاهی باریکه‌ای از خشکی این جزایر را به جزیره قشم وصل می‌کند.
 
جنگل دریایی حرا
منطقه ای در جزیره ی قشم به نام حرا وجود دارد که جامعه ای گیاهی از مانگرو در آن قرار دارد.

مانگرو اسم مرکب معروفی است که در اکوسیستم خاص مناطق استوایی به وجود می آید و حاصل از تجمع بسیار ویژه‌ای از گیاهان و جانوران در سواحل پست خورها، دلتاها، برکه‌ها و سواحل دریاها و در عین حال نشانگر و معرف درختان و درختچه‌های این گونه اکوسیستم‌ ها نیز است.{3}

پی نوشت:
1.www.irannaz.com
2.www.lastsecond.ir
3.www.eligasht.com
4.www.beytoote.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.