جان مادرتان بیدار بمانید

در این بخش، شاهرخ بایرامی درباره ماه مبارک رمضان و روزه داری با شما نوجوانان عزیز صحبت کرده است. با هم این بخش را بخوانیم.
چهارشنبه، 20 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
نویسنده : شاهرخ بایرامی
تصویر گر : محمدصادق کرایی
موارد بیشتر برای شما
جان مادرتان بیدار بمانید
یکی از جذّابیت های فرهنگی موجود در جهان، آشنایی با رسم های مختلف مردم جهان است. از آن‌جا که مجله‌ی باران، مثل شبکه‌ی آی فیلم، از اقصی نقاط جهان و فرهنگ های مختلف، مخاطب دارد(بعله اینطوریاس!) قصد داریم تا برای آشنایی برخی هواداران ناآشنا و کم‌آشنا، در این شماره، قدری درباره‌ی ماه مبارک رمضان و روزه داری صحبت کنیم!
 

1. برپاکنندگان

این مراسم، همه‌ساله توسّط مسلمانان در یک ماه خاصّ قمری به نام رمضان برپا می شود؛ البتّه بعضاً دیده شده که برخی هم به دلیل سفره های جذّاب و رنگین افطار و سحر به برپا داشتن رسوم ماه رمضان اهتمام می ورزند. یکی از ویژگی های این ماه، چرخشی بودن آن است؛ یعنی هر 36 سال یک دور کامل در تمام فصل ها می زند. این وسط در تابستان و بهار، فشار، بر روزه‌داران خیلی مضاعف تر می شود، به گونه ای که هر سال بسیاری از مسلمانان به فکر مهاجرت به کشورهای شمال اسکاندیناوی می افتند تا به جای هفده ساعت، فقط چهار ساعت روزه بگیرند؛ البتّه از آن‌جا که معمولاً مسلمانان سرمایی هستند و آن‌جا هم نزدیک قطب است، اغلب آن‌‌ها منصرف می شوند. برای گرفتن روزه، مسلمانان، از اذان صبح تا اذان مغرب چیزهایی مانند، غذا، آب، گوشت خواهر یا برادر مرده و شِکر اضافی را نباید بخورند و بعضی کارها را هم نباید بکنند.


2. اهمیّت

این ماه خیلی برای مسلمانان مهم است. در این ماه فعّالیّت شیطان محدود می شود و‌‌ بیش‌تر سعی می کند به استراحت و تفریحات ناسالم بپردازد و در مقابل، ثواب کارهای خوب و بچّه‌مثبتی هم چندین برابر می شود. خداوند آن‌قدر به بندگانش در این ماه حال می دهد که‌‌ حتّی خوابیدن نیز عبادت محسوب می شود. بعضی ها هم در این میان، همه‌ی عبادت ها را رها می کنند و همّت‌شان را روی این یکی متمرکز می کنند؛ یعنی طرف سحری را که خورد جوری می خوابد که سر اذان مغرب با لگد بیدار می شود (البتّه در شأن یک روزه دار باشخصیّت نیست)؛ ولی از طرف دیگر آیات مربوط به اصحاب کهف را با عمق وجود درک می کند. حالا درست است که خوابیدن در این ماه ثواب دارد، ولی نباید جوری به کما بروید که خانواده به فکر کارت اهدای عضوتان بیفتد تا ثواب‌تان را کامل تر کند. به خاطر داشته باشید! تشکِ حاوی دانه های ارزن، در جلوگیری از ابتلا به زخم بستر بسیار مؤثر است و سعی کنید برای سلامتی و تنوّع هم که شده از عبادت‌های دیگر هم بهره مند شوید.


3. خوراکی ها

این بحث پرهیز از خوردن در ماه رمضان، حسابی پای خوراکی ها را به این ماه باز کرده است. از خوردنی های خاصّ این ایّام می توان به دو شیرینی بزرگوار زولبیا و بامیه اشاره کرد؛ اما نکته ای که فقط روزه داران می توانند آن را درک کنند، این است که وقتی شما روزه می گیرید، خصوصاً در ساعت‌‌های نزدیک به افطار، همه مواد خوراکی خاص می شوند.‌‌ حتّی همین آب خوردن! همان‌طور که می دانید دانشمندان معتقدند 70درصد وزن انسان را آب تشکیل می دهد؛ ولی برای کسی که تازه افطار کرده معمولاً این درصد تا 95 هم‌‌ می‌رسد! آن پنج درصد هم وزن زیر شلواری و پارچ آب است که از دست و پای فرد روزه دار نمی افتد. در مواقع سحر هم باید روزه داران دقّت داشته باشند که آپشن ذخیره سازی بلندمدّت آب فقط برای موجوداتی نظیر شتر فعّال است و با هلاک کردن خودمان در سحری اتّفاق خاصّی نمی افتد! البتّه خوردن میوه و سبزیجات تازه می تواند تا حدّی مؤثّر باشد. خلاصه این‌که لولای در یخچال هم مانند شیطان، در این ماه یک استراحتی می کند؛ ولی هرچه گرسنه تر بشویم غذاهای تویش خوش‌مزه تر می شوند. نوش جان! البتّه بعد از افطار.
 

4. مراسم  ها

یکی از مهم ترین اعمال در ماه رمضان، شب زنده داری در شب های قدر است. شب قدر که قرآن در آن نازل شده از هزار ماه برتر است که با یک حساب سرانگشتی‌‌ می‌شود حدود 83 سال! فقط یک زحمتی بکشید و این شب ها را با استفاده از ابزاریی مانند: چوب  کبریت، سطل آب یخ یا انبردست هم که شده بیدار بمانید و عبادت کنید.  جان مادرتان این دو سه شب را روی عبادت در خواب حساب باز نکنید! روزه‌ی کلّه گنجشکی و پیداکردن ماه در آخر ماه(چه ماه تو ماهی شد) هم بسیار جذّاب است؛ امّا از اصلی ترین رسوم این  ماه، افطاری دادن است که بسیار سفارش شده است. ما هم از همین تریبون همه‌ی شما عزیزان را به مراسم افطاری نشریه‌ی باران دعوت می‌کنیم! آدرس:  あなたはあなたの報酬のために断食しています。あなたは何をしていますか  تلفن جهت هماهنگی: 始める


5. سرگرمی ها

علاوه بر عبادت، سرگرمی هایی هم در این ماه برای مسلمانان وجود دارد؛ یعنی شما اهل هر جور سرگرمی که باشید، بی‌کار نمی مانید. اگر ژانر ترسناک دوست دارید، می توانید سریال هایی با محوریّت شیطان و اجنّه را تماشا کنید. اگر غمگین و فیلم هندی طور دوست دارید، برنامه‌ی ماه عسل برای تان ایده آل است. اگر هم دنبال فعّالیّت فیزیکی هستید، بروید سراغ فوتسال، فوتبال و مسابقات جام رمضان! التماس دعا!

منبع: مجله باران


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما