سوء استفاده از اینترنت اشیاء به عنوان سلاح

متآسفانه مواقعی وجود دارد که از دستگاه‌های هوشمند "مفید" به عنوان سلاح برای آزار و اذیت افراد یا جاسوسی از آنها عمدتاً در سوء استفاده‌های خانگی استفاده می‌شود.
جمعه، 22 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سوء استفاده از اینترنت اشیاء به عنوان سلاح
تصویر: بلندگوی متصل شما در صورت ایمن نبودن به سرعت می‌تواند به مشکل تبدیل شود. Bence Boros / Unsplash
 
 
تصور این که وسایل ساده‌ای مانند حباب‌های لامپ یا ترموستات‌ها به اسلحه تبدیل شده‌اند دشوار است، اما این دقیقاً همان چیزی است که با نسخه‌های "هوشمند" این اشیاء به صورت روزمره اتفاق می‌افتد. در حالی که اکنون حمله هکرها یک اتفاق روزمره برای سوء استفاده از نقاط ضعف در دستگاه های متصل به اینترنت و تبدیل آنها به سکوهای پرتاب برای حمله به سیستم‌های دیگر هستند، اکنون سوء استفاده بدتری از دستگاه‌های هوشمند آشکار شده است.
 
نیویورک تایمز گزارش کرده است که قربانیان سوء استفاده خانگی توسط دستگاه‌های هوشمند نصب شده در خانه‌هایشان، مورد هدف قرار گرفته‌اند. در این شرایط، متجاوزان از دسترسی خود به بلندگوهای هوشمند، ترموستات، دوربین، قفل درب و سایر وسایل استفاده می‌کردند تا در تمام ساعات شب یا روز قربانیان خود را آزار دهند.
 

"راحتی" ... برای سوء استفاده کنندگان

بلندگوهای هوشمندی مانند HomePod اپل توسط شخصی که نام کاربری و رمز عبور آن را داشته باشد از راه دور قابل دسترسی هستند و در زمان‌های تصادفی می‌توانند به اعلام زنگ هشدار واداشته شوند. تهویه هوا و ترموستات را می‌توان به طور تصادفی روشن کرد و تنظیم نمود که خانه بسیار گرم یا بسیار سرد شود. برای جاسوسی از ساکنان یک خانه می‌توان دوربین‌ها را از راه دور کنترل کرد.
 
به گفته تایمز، این پدیده آزار و اذیت از طریق دستگاه‌های هوشمند رایج‌تر شده است. قربانیانی گزارش داده بودند که ترکیبی از قفل دیجیتالی درب جلو خانه آنها هر روز در حال تغییر است و بنا به گفته دیگری زنگ درب خانه وی همچنان زده شده است در حالی که هیچ کس پشت در نبوده است. اگر چه یک کاربر آگاه می‌تواند با تنظیم مجدد دستگاه‌ها و تغییر گذر واژه‌ها، کنترل مجدد دستگاه‌های موجود در خانه خود را به دست آورد، اما بسیاری از مردم این اولین ایده در مورد چگونگی انجام این کار را ندارند، و نه حتی حدس می‌زنند که اتفاق احتمالاً ناشی از دخالت یک سوء استفاده کننده (سابق) در این مکان است.
 
استفاده از دستگاه‌های هوشمند برای آزار و اذیت کسی تنها راهی نیست که در آن مردم از تکنولوژی برای کنترل یا سوء استفاده از شرکای خود استفاده کرده‌اند. تلفن‌های هوشمند روشی رایج‌تر است که در آن یکی از شرکا از دسترسی نامشروع برای نظارت و جاسوسی از طرف دیگر استفاده کرده است. برنامه‌های جاسوسی که می‌توانند بر روی تلفن "هدف" نصب شوند تا مکان، گزارش‌های تماس و سایر اطلاعات را گزارش کنند روی Google Play Store برای دستگاه‌های اندرویدی متداول هستند. تایمز گزارش داد که از بیش از 10،000 زن در انگلستان به این طریق جاسوسی می‌شود.
 
یاد آوری این نکته حائز اهمیت است که در حالی که در موارد خشونت خانگی از برنامه‌های جاسوسی در تلفن‌های همراه استفاده می‌شود، تعداد زیادی از این برنامه‌ها به سادگی، به دلیل عدم وجود افراد غیر قابل اطمینان، توسط این افراد مستقر می‌شود. این برنامه‌ها در بازار با هدف "گرفتن همسران خدعه زننده" معامله می‌شوند.
 
حتی پیچیدگی نسبی یک برنامه همیشه برای متجاوزان رد یابی قربانیان خود، ضروری نیست. از سرویس‌هایی مانند "یافتن آیفون من" هنگامی استفاده می‌شود که شرکا به نام کاربری و رمزعبور Apple ID قربانی خود دسترسی داشته باشند. جزئیات حساب تعدادی از خدمات می‌تواند به شخص امکان دسترسی به نامه‌های الکترونیکی، پیام‌ها، عکس‌ها، رسانه‌های اجتماعی و سایر اطلاعات قربانی خود را بدهد.
 
وکلای فعال در زمینه طلاق اکنون به مشتریانی که در فکر طلاق گرفتن هستند مشاوره می‌دهند که چگونه به طور سیستماتیک زندگی دیجیتالی‌شان را  مهیا کنند که از آنها در مقابل آزار و اذیت و جاسوسی محافظت کند.
 

پس گرفتن کنترل

محافظت از شخص در برابر جاسوسی یا آزار و اذیت از طریق دستگاه‌های هوشمند در واقع کار ساده‌ای نیست. مشکل این است که متخلفی که جاسوسی یا آزار و اذیت انجام می‌دهد، اغلب به دستگاه‌ها و اطلاعات حساب دسترسی آسان دارد یا داشته است. در مورد دستگاه‌ها و فناوری‌های هوشمند، به طور کلی، مردان غالباً کسانی هستند که جنبه دیجیتالی رابطه را تنظیم و کنترل می‌کنند، اما این که فکر کنیم جاسوسی و کمین دیجیتالی یک فعالیت صرفاً مردانه است اشتباه است.
 
مهمترین قدم، بازیابی مجدد حسابهای آنلاین است. این به معنای تغییر گذر واژه‌ها یا حتی ایجاد حسابهای جدید در مواردی است که قبلاً به اشتراک گذاشته شده بوده‌اند. مطمئناً اضافه کردن احراز هویت دو عاملی کمک بزرگی خواهد بود زیرا دسترسی به حساب کاربری برای هر کس دیگری بسیار سخت خواهد شد. این امر به ویژه در مورد همه حسابهای مرتبط با دستگاه‌های هوشمند مانند بلند گوها، ترموستات‌ها و زنگ‌های هشدار دود از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
 
کسب اطمینان از عدم وجود نرم افزارهای جاسوسی در تلفن‌های همراه، تبلت‌ها و رایانه‌ها، بویژه برای کاربران غیر فنی، کمی سخت‌تر است. بهترین راه برای انجام این کار پرداخت هزینه به کسی است که بتواند این کار را انجام دهد اما در صورت عدم امکان این کار، تنظیم مجدد دستگاه و نصب مجدد از ابتدا بهترین گزینه است. پدیده آزار و اذیت از طریق دستگاه‌های هوشمند رایج‌تر شده است. قربانیانی گزارش داده بودند که ترکیبی از قفل دیجیتالی درب جلو خانه آنها هر روز در حال تغییر است و بنا به گفته دیگری زنگ درب خانه وی همچنان زده شده است در حالی که هیچ کس پشت در نبوده است. به روز رسانی دستگاه‌ها به آخرین نسخه نرم افزار آنها می‌تواند به حذف نرم افزارهای مداخله‌گر و نصب شده کمک کند، همان طور که می‌توانید دستگاه را پاک کرده و از یک نسخه پشتیبان برای بازیابی برنامه‌ها استفاده کنید. همچنین نرم افزارهای ضد جاسوسی که ضد نرم افزارهای جاسوسی هستند نیز وجود دارند که ممکن است نمونه‌های رایج جاسوس افزارها را کشف کرده و در از بین بردن آنها کمک کنند.
 
در همه شرایط، بدون اهمیت به این که چه رابطه‌ای وجود دارد، حساب‌های جداگانه‌ای که هر شخص مسئولیت آن را دارد، راه بهتری برای حفظ حریم شخصی و استقلال است. آگاهی از امنیت و حفظ حریم خصوصی به شما کمک می‌کند تا بعداً از بروز مشکلات جلو گیری به عمل آورید، خواه از سوی مجرمان ناشناس باشد یا شرکای سابق خودتان.
 
منبع: دِیوید گلَنس - University of Western Australia


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.