دستور پخت نان سیب زمینی

شاید اسم نان سیب زمینی به گوش شما خورده باشد یا آن را در سفر امتحان کرده‌ باشید. بافت نرم و اسفنجی نان سیب‌ زمینی آن را به یکی از خوشمزه‌ ترین و پرطرفدارترین نان‌ها تبدیل کرده‌ است. این نان در ایران به‌ ویژه در قوچان،‌ نیشابور و بجنورد معروف است. در ادامه با ما همراه باشید تا طرز تهیه این نان خوشمزه را به شما آموزش دهیم.
جمعه، 22 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دستور پخت نان سیب زمینی

نحوه تهیه نان سیب زمینی مقوی

 
مواد اولیه برای 6 نفر
زیره 2 قاشق چایخوری

شکر 1 قاشق چایخوری

خمیر مایه 20 گرم (از نوع فوری)

شیر 170 میلی لیتر (گرم)

کره 30 گرم

بهبود دهنده نان 1 چهارم قاشق غذاخوری

آرد نیم کیلو

سیب زمینی 300 گرم

نمک 1 قاشق چایخوری

تخم مرغ 1 عدد

دستور پخت نان سیب زمینی
 
آموزش تهیه نان سیب زمینی
ابتدا سیب زمینی ‌ها را بشویید و با آب و نمک بپزید تا نرم شود سپس پوست آن را بگیرید و له کنید سپس آرد را با نمک و بهبود دهنده مخلوط کرده و 3 مرتبه الک کنید و در کاسه بزرگی بریزید.

مایه خمیر فوری و شکر را با هم مخلوط کرده سپس تخم‌مرغ، شیر گرم، سیب زمینی له شده و کره و زیره را با هم مخلوط کرده و به آرد اضافه کنید و خوب مخلوط نمایید تا خمیر لطیفی بدست آید.
 
خمیر را ۱۰ دقیقه ورز دهید سپس آن را درون ظرفی که چرب کرده‌ اید قرار دهید رویش را بپوشانید واجازه دهید در جای گرم یک ساعت استراحت کند و حجمش دو برابر شود. سینی فر را کاغذ بیندازید وکاغذ را چرب کنید.

خمیر را پس از استراحت مجددا ورز دهید آن را به شکل توپ درآورید و در سینی قرار دهید کمی با دست آن را حالت دهید و با چاقوی تیز روی خمیر را برش بزنید بدون آنکه خمیر رابه پایین فشار بدهید.

روی آن را آب بمالید و دوباره نیم ساعت دیگر استراحت دهید. پس از استراحت دوم درفر از پیش گرم شده با دمای ۲۰۰ درجه سانتیگراد و به مدت ۴۰ دقیقه قرار دهید. می‌ توانید روی نان را با زرده تخم مرغ رومال کنید.
 
نکات
1) اگر بخواهید مایه خمیر را عمل بیاورید طبق دستورالعمل قبلی، خمیر مایه را با یک قاشق شکر مخلوط کرده به آن کمی آب گرم که دمایش بین ۳۰ تا ۴۰ درجه سانتیگراد می‌ باشد اضافه کنید درش را بگذارید واجازه دهید تا درمحیط نسبتا گرم به مدت ۱۰ دقیقه پف کند وعمل بیاید وبعد به مواد آرد اضافه کنید.

2) مقدار آرد و آب تقریبی است. بهتراست آب را کم‌کم اضافه کنید.

3) میتوانید به جای کره از 2 قاشق غذاخوری روغن زیتون و به جای شیر از آب و به جای زیره از نعنا یا شوید خشک استفاده کنید.

4) بهتر است در فر یک ظرف آب هم قرار بدهید.

5) اگر بهبود دهنده نان ندارید آن را حذف کنید.


منبع: سایت ایران ناز


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما