انقلاب اقتصادی با ارزهای دیجیتال

هنگامی که چین و سایر کشورهای بزرگ ارزهای رمزنگاری شده را روانه بازار کنند، یک انقلاب جهانی آغاز می‌شود.
شنبه، 23 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
انقلاب اقتصادی با ارزهای دیجیتال
تصویر: موجودی غول‌ها.  Artistdesign29
 
یکی از داغ‌ترین مباحث مربوط به ارزهای رمز پایه، چشم انداز اقتصادهای بزرگ در حال راه اندازی سکه‌های دیجیتالی تحت حمایت دولت است. بانک مرکزی چین اخیراً برنامه‌هایی را برای آنچه در حال حاضر به عنوان پرداخت الکترونیکی ارز دیجیتال (DCEP) شناخته می‌شود، تسریع کرد. این ممکن است ظرف 18 ماه آینده راه اندازی شود، در حالی که بانک مرکزی اروپا به دنبال چیزهای مشابه است.
 
در همین حال، روسیه چندین سال است که روی یک رمز نگاری تحت حمایت دولت کار می‌کند و سوئد پروژه  e-krona  خود را دارد. در واقع، چندین کشور در حال حاضر به آنجا رسیده‌اند: سنگال و جزایر کوچک مارشال در حال حاضر دارای سکه‌های دیجیتالی هستند که در کنار ارزهای موجودشان قرار دارند، در حالی که سایرین مانند ونزوئلا و اکوادور سعی کرده‌اند اما در رواج آن ناموفق بوده‌اند.
 
اشتباه نکنید، این تحولات باعث تغییر کامل سیستم پولی بین المللی خواهد شد. سیستم امروز مسبوق است به کنفرانس برتون وودز در سال 1944، که در آن برای ایجاد یک محیط تجاری پایدار، کشورهای متفقین موافقت کردند که ارزهای خود را به دلار آمریکا بچسبانند و ایالات متحده موافقت کرد که دلار را به طلا بچسباند.
 
 انقلاب اقتصادی با ارزهای دیجیتال
 
تصویر: متفقین در سال 1944 در برتون وودز جمع شدند. بریتانیکا
 
دلار از آن زمان تاکنون در قلب سیستم پولی بوده است، با وجود این که برتون وودز پس از آن که تعهد دلار / طلا توسط آمریکایی‌ها در دهه 1970 کنار گذاشته شد، نرخ‌های تبادلی شناور را به تدریج جایگزین نرخ ارز آزاد می‌کند. امروز حدود 40٪ از پرداخت‌های بین المللی و 60٪ از کل ذخایر ارزی جهان به دلار آمریکا است. یورو دارای سهمی جزئی‌تر، اما هنوز هم قابل توجه، است: بیش از 30٪ از پرداخت‌های بین المللی و 20٪ از ذخایر. تمام ارزهای دیگر، در مقایسه، ناچیز هستند.
 

ایالات متحده در بالا

تسلط مالی آمریکا بدان معنی است که فدرال رزرو تقریباً به عنوان بانک مرکزی جهان عمل می‌کند، زیرا هر کاری که کمیته سیاست پولی تصمیم بگیرد با نرخ بهره دلار انجام دهد، در همه جا عواقب عظیمی دارد. همراه با تسلط دلار بر سیستم پرداخت بین المللیSWIFT ، این مهم در حفظ نظم بین المللی پول برای سالها با کاهش هزینه‌های معامله و سرعت بخشیدن به جهانی شدن بسیار مهم بوده است.
 
اما در سالهای اخیر تصویر تغییر کرده است. با افزایش تنش بین قدرتهای بزرگ جهان، بسیاری از مفسران به طور فزاینده‌ای آمریکایی ها را متهم می‌کنند که این سیستم را به نفع اقتصاد خودشان هدایت می‌کنند بدون در نظر گرفتن مناسب عواقب دورتر. همچنین نگرانیهای جدی در مورد استفاده ایالات متحده از پرداخت‌های بین المللی به عنوان یک ابزار سیاسی وجود دارد، به عنوان مثال با تکیه بر SWIFT برای مستثنی کردن بانک‌های ایرانیِ در ردیف غنی سازی اورانیوم - با وجود اعتراضات حتی از اتحادیه اروپا.
 
 انقلاب اقتصادی با ارزهای دیجیتال
 
تصویر: حیاط پشتی عمو سام.  DmyTo
 
به گونه‌ای قابل بحث، تسلط دلار اکنون مانع تعمیق جهانی شدن است. با این حال، بسیاری از کشورها در حال انجام حرکاتی هستند که این وضعیت را تغییر دهند. به عنوان مثال، انگلیس، فرانسه و آلمان INSTEX را به عنوان وسیله‌ای برای تجارت با ایران راه اندازی کرده‌اند و شش کشور دیگر اتحادیه اروپا اخیراً به آن پیوسته‌اند.
 
تعداد زیادی از توافق نامه‌های دو جانبه بین بانک‌های مرکزی افزایش یافته است که به دو کشور امکان می‌دهد ارزها را مستقیماً مبادله کنند، که تعداد زیادی با چین چنین می‌کنند. در همین حال، تعدادی از کشورها از جمله آلمان و هلند در حال بازگرداندن ذخایر طلای خود از خزاین آمریکایی بودند که مدت‌ها در آنها ذخیره شده بودند.
 
با این حال در مقایسه، ارزهای اصلی دیجیتال حاکم بر فناوری blockchain انقلابی خواهند بود. Blockchain ها برای ذخیره اطلاعات غیر متمرکز و غیر مستقیم، به جای این که تحت کنترل هر کشور یا شرکتی باشند، صندوق‌هایی رمزگذاری شده هستند. هنگامی که برای پرداخت‌های بین المللی اعمال می‌شوند، این امکان را برای معاملات بسیار شفاف‌تر و ارزان‌تر از SWIFT فراهم می‌کنند.
 
این می تواند تاخیر زمان پرداخت را از دو روز به یک ثانیه کاهش دهد، و هزینه آن از 0.01 درصد به تقریباً هیچ. این ظرفیت تحمل حجم بسیار بالاتری از پرداخت‌ها را دارد، بخشی به این علت که آنها به حساب بانکی یا حتی دسترسی به اینترنت احتیاج ندارند.
 
ارزهای رمز نگاری شده مانند بیت کوین و XRP آزمایش خوبی در استفاده از بلاک چین‌ها برای پرداخت‌های بین المللی بوده‌اند. با این حال، هنگامی که کشورها معادل‌های خود را صادر می‌کنند، این مزیت‌ها حتی بیشتر خواهد بود. آنها توسط دولت‌ها حمایت خواهند شد و ارزهای رمز نگاری شده‌ی کاملاً غیر متمرکز مانند بیت کوین قادر به رقابت با آنها نخواهند بود.
 

آینده چگونه به نظر می‌رسد

در حالی که تغییرات فناوری در عصر اطلاعات فوق العاده سریع بوده است، سیستم پرداخت‌های بین المللی عقب مانده است. اما هنگامی که ارزهای دیجیتال مستقل شروع به کار کنند، این ناگهان تغییر خواهد کرد. درست مانند تلفن‌های هوشمند که با سرعت بسیاری از تلفن‌های همراه قدیمی را از بین برد، هیچ کشوری قادر به رد کردن طولانی مدت پرداخت با بلاک چین نیست.
 
بنابراین، در حالی که به عنوان مثال اخیراً وزیر خزانه داری آمریکا استیو منوچین گفت که کشورش در 5 سال آینده راه اندازی دلار دیجیتالی را پیش بینی نمی‌کند، لحظه‌ای خواهد آمد که مرکز ثقل سیاسی تغییر کند و همه به این انقلاب بپیوندند. بعد از اینکه شبکه 5G و اینترنت اشیاء طی چند سال آینده مثل قارچ از زمین روییدند، امکان جایگزینی سریع‌تر سیستم موجود نیز فراهم می‌شود.
 
این آغاز یک دوره جدید پولی بین المللی خواهد بود. خریداران و فروشندگان به جای این که منفعلانه دلار آمریکا را به عنوان ارز تسویه حساب در تجارت بین المللی بپذیرند، می‌توانند آزادانه از بین انواع ارزها انتخاب کنند. در حالی که تغییرات فناوری در عصر اطلاعات فوق العاده سریع بوده است، سیستم پرداخت‌های بین المللی عقب مانده است. اما هنگامی که ارزهای دیجیتال مستقل شروع به کار کنند، این ناگهان تغییر خواهد کرد. همچنین به احتمال زیاد ما شاهد مجموعه‌ای از ارزهای قدرتمند منطقه‌ای جدید به همراه فرصت‌هایی برای ارزهای کشورهای کوچک با اعتبار بالا و صنایع مالی پیشرفته خواهیم بود. کشورها و بانکهای مرکزی آنها در این بازار آزادانه با یک دیگر رقابت خواهند کرد و می‌دانند در صورت اجرای سیاست‌هایی که باعث کاهش ارزش ارز آنها شود، معامله گران بین المللی به جای آن، ارزهای رقبا را انتخاب می‌کنند.
 
فراتر از آن، کشورها برای تنظیم ارزها و پلتفُرم‌ها، استاندارد سازی فناوری و حفظ ثبات سیستم، اتحادیه‌های رمز پایه را تشکیل می‌دهند. سیستم‌های ترخیص جدید به همراه محصولات مالی جدید پدیدار می‌شوند. به طور خلاصه، این یک اکوسیستم مالی کاربر محور کاملاً جدید خواهد بود.
 
 انقلاب اقتصادی با ارزهای دیجیتال
 
تصویر: آینده سریع.  GaudiLab
 
منبع: لیانگ ژائو - Lund University


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.