آمادگي براي دوي ماراتن

دوي ماراتن، مسابقه ي دويي به طول 26 مايل برابر با 41 کيلومتر و هشت و سي و چهار متر است. اين مسابقه بر پايه همان داستان معروف دونده اي که اين مسافت را در سال 490 قبل از ميلاد دويد، استوار است. او 26 مايل را از ماراتن تا آتن دويده بود. پس از کشيدن آخرين نفس هاي بريده بريده اش، اتفاقي را براي قرن ها رقم زد.
سه‌شنبه، 8 دی 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آمادگي براي دوي ماراتن
آمادگي براي دوي ماراتن
آمادگي براي دوي ماراتن

نويسنده : مايکل فرهنر
مترجم : محمود کريمي
منبع : راسخون



دوي ماراتن، مسابقه ي دويي به طول 26 مايل برابر با 41 کيلومتر و هشت و سي و چهار متر است.
اين مسابقه بر پايه همان داستان معروف دونده اي که اين مسافت را در سال 490 قبل از ميلاد دويد، استوار است. او 26 مايل را از ماراتن تا آتن دويده بود. پس از کشيدن آخرين نفس هاي بريده بريده اش، اتفاقي را براي قرن ها رقم زد.
دوي ماراتن هدف والا و بلند مدت دوندگان دوي استقامت، دوي سرعت و هواداران آمادگي جسماني است. اين هدف اغواکننده هزاران دونده را سالانه به شرکت در مسابقه اي 26 مايلي دعوت مي کند. اما افسانه ي ماراتن و ترس موجب شده است که خيلي از کساني که مي توانستد در اين مسابقه شرکت کنند، براي ابد از دستيابي به اين افتخار محروم بمانند.
اگر دوي ماراتن در ليست اهداف بلند مدت شما قرار دارد، خواهشاً نگران طول مسابقه نباشيد. اگر شما به طور صحيح آماده شويد و برنامه ريزي کنيد، اين کار واقعا شدني است. همچنين اين مسابقه، تقويت کننده ي عظيمي براي اطمينان و اعتماد به نفس شما، اتفاقي خيلي جالب و به يادماندني است. انرژي جمعيت توده اي افراد شرکت کننده و آگاهي از اين که شما براي اين مسابقه آماده شده ايد، شما را به پايان مسابقه خواهد رساند. ماراتن بيشتر از يک مبارزه طلبي نيست، مبارزه اي که شما بدون نگراني در مورد سن تان مي توانيد آن را انجام دهيد. افراد خيلي زيادي با سن هاي بالاي 60 سال، 70 سال و حتي 80 سال هستند که ماراتن را به آخر مي رسانند.
شما بايد ترقي اعتماد به نفس و عزت نفس در تعداد زيادي از بچه هايي را که در تيم ورزش هاي ميداني من شرکت مي کنند را ببينيد که چگونه فقط با دست يابي به مسافت يک مايل، بی نهایت اعتماد به نفس و عزت نفسشان بالا مي رود. براي آنها مثل اين است که در مسيري جديد به پيش مي روند و بر ناشناخته ها غالب شده اند. به محض اين که آنها به اين هدف دست يافتند و از آن فراتر رفتند، حالت آنها طوري تغيير مي کند که به اين باور مي رسند که مي توانند هر چيزي را انجام دهند. قطعاً شما هم مي توانيد چنين کاري بکنيد.

آمادگي براي دوي ماراتن

در مورد همه ي چيزهاي جديدي که شما يک زماني نسبت به آنها ترس داشتيد فکر کنيد، ... مدرسه، کارکردن، رانندگي و غيره . مهارت هايي که شما امروز داريد، پس از هفته ها، ماهها و حتي سالها کوشش، اشتباه کردن و دست به عمل بردن به دست آمده است. و هر يک از اين توانايي هايي که شما امروز به عنوان يک قدرت به آنها مي نگريد، روزي براي شما يک جسارت و ريسک جديد به حساب مي آمد. شما مي توانيد در يک مسابقه ماراتن تا پايان مسير بدويد اگر که بخواهيد . اين هدف نياز به اختصاص دادن وقت و فداکاري دارد، اما شما قطعاً مي توانيد آن را حتي در شلوغ ترين برنامه هاي روزمره هم بگنجانيد. فقط به خاطر افزايش اعتماد به نفس و عزت نفس هم که شده، ارزشش را دارد. شما يک موج عظيم هم پشت سر خود براي انجام آن خواهيد داشت. جماعت افراد دونده پر از افراد پرانرژي و مهربان است که شما را در طي اين فرآيند تشويق مي کنند. دويدن به شما در زمينه ي سلامتي فيزيکي خيلي چيزها خواهد داد ولي يک چيز ديگر هم هست که شما زمانهايي را در طي آن دويدن هاي طولاني براي خود انديشي خواهيد داشت. اوقات دويدن به من کمک کرده است که تا خيلي از اضطراب ها و مشکلات روزمره را دسته بندي کنم. هيچ چيزي مثل دويدن در اطراف شما، در جنگل ها، دور يک رودخانه يا در يک صحرا وجود ندارد که بتواند اين چنين بدن، ذهن و روح شما را آرامش بخشد.
پس از به پايان رساندن يک مسابقه ماراتن، شما با علاقه مندي نگاهي به ماه هاي گذشته که صرف تمرين کرده ايد خواهيد انداخت. اين هنر واقعي است، آموزش خويشتن . مسابقه ي 26 مايلي، فقط قله ي کوه آماده سازي است.
اگر اين هدفي است که شما مي خواهيد به انجامش برسانيد، من شديداً توصيه مي کنم که اين هدف را تعقيب کنيد. هميشه آغاز کردن قسمت سخت ماجراست، بنابراين در اين جا چند راهکار براي کمک به شما در اين مسير وجود دارد :

آمادگي براي دوي ماراتن

1- يک معاينه ي پزشکي انجام دهيد :

اگر شما به طور منظم نمي دويده ايد و اين برنامه ي آموزشي، تغيير قابل توجهي در شيوه ي زندگي روزانه ي شما است، حتماً با دکتر خود مشورت کنيد. اين مشورت با پزشک نه تها به شما چند توصيه ي کمک کننده خواهد داد بلکه نقطه ي شروع شما را دقيقاً مشخص مي کند. شما واقعاً روزي از ديدن آن نوبت هاي دکتري که بيش از ماراتن داشته ايد، لذت خواهيد برد.

2- تقويم خود را باز کنيد:

زمان انجام ماراتن اصلي خود را مشخص کنيد و اين زمان نبايد زودتر از 6 ماه آينده باشد. آن را بنويسيد. اگر حداکثر مسافتي که در ماه پيش دويده ايد کمتر از 3 مايل (کمتر از 4827 متر) بوده است، با اين برنامه ي 10 هفته اي آغاز کنيد. اگر به راحتي مي توانيد 3 مايل را بدويد، اين برنامه 20 هفته اي را اجرا کنيد تا براي رقابت بزرگ آماده شويد. اگر شما بيش از 20 هفته براي آماده کردن خود وقت گذاشتيد، پيشنهاد مي کنم، دوهاي طولاني خود را 3 هفته پيش از مسابقه در مسافت هاي حداکثر 24 تا 26 مايلي تنظيم کنيد. اين طي مسير طولاني به شما آمادگي رواني و فيزيولوژيکي در طي مسابقه خواهد داد.
برنامه ي 10 هفته اي در آدرس زير آمده است:
the- fitness-motivator.com/start-running.html
برنامه ي 20 هفته اي در آدرس زير آمده است:
the-fitness-motivator.com/first-marathon.html

3- هدفي واقعي انتخاب کنيد:

اگر اين اولين ماراتن شما است، انتخاب آهنگ دست يابي به هدف شما خیلی مهم است. من اگر جاي شما باشم، در طي دوره ي آموزشي، مسابقه ي 5 کيلومتري را امتحان خواهم کرد. از اين فرصت استفاده کنيد و با قضاوت خودتان آهنگ دست يابي به هدف تان را مشخص کنيد. با کمک محاسبه ي پيش بيني مسابقه مي توانيد آهنگ دست يابي به هدف تان را تصحيح کنيد.

4- به خودتان فرصت دهيد تا به هدف دست يابيد.

برنامه هاي الگويي زيادي براي آموزش شما وجود دارند و در 16 هفته الي 6 ماه شما را براي اولين ماراتن تان آماده مي کنند. اگر من به شما برنامه اي براي آماده سازي بدهم، احتمالاً در محاسباتم دچار خطا خواهم شد. به خودتان زمان بدهيد تا به هدف نزديک شود. پشتکار بيش از حد براي يک هدف مي تواند موجب استرس بيش از حد و حتي آسيب ديدگي شود. از زمانتان استفاده کنيد. شما تجربه اي عالي کسب خواهيد کرد. بنابراين زياد فشار نياورده و فشرده کار نکنيد.
ما در زندگي مان بيش از حد به تحليل تصميم گيري هايمان مي پردازيم و فرصت هاي شگفت انگيزي را از دست مي دهيم. اگر مي خواهيد به ماراتن بپردازيد، فرصت را بقاپيد و برنامه تان را شروع کنيد. دو دستي به هدف بچسبيد. شما از اين که کار را انجام داده ايد، بسيار خوشحال خواهيد شد.
منبع انگليسي مقاله : Buzzle.com




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.