بررسی معنا و مفهوم اعتماد به نفس در خانم ها

اعتماد به نفس یا Self-Confidence به این معناست که یک نفر به توان و توانمندی‌های خودش باور و اعتماد داشته باشد.این تقریباً همان معنایی است که بسیاری از ما از اعتماد به نفس در ذهن داریم.
دوشنبه، 25 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بررسی معنا و مفهوم اعتماد به نفس در خانم ها

معنای اعتماد به نفس چیست ؟

در یک تعریف ساده میزان توجه انسانها نسبت به خود و یا احترامی ست که همواره برای خود قائلند به عبارت دیگر اعتماد به نفس ، مقدار ارزشی است که انسانها برای عقاید و توانایی هایشان قائل می شوند.
 

همه چیز درباره اعتماد به نفس

 
آیا خانم ها اعتماد به نفس کمتری نسبت به آقایان دارند ؟
به گفته ی متخصصین ، اعتماد به نفس مسئله ای کاملا روحی و روانی است و حتی یک خانم زیبا و یا فرهیخته نیز ممکن است در شرایطی از کمبود عزت نفس و اعتماد به نفس رنج ببرد و تصویری بد و نامطلوب از خود داشته باشد در حالیکه ممکن است خانمی معمولی ( با ظاهری متوسط و بدون موقعیت اجتماعی چشمگیر ) دارای اعتماد به نفس بالایی باشد .

حقیقت این است که برخلاف تصور عموم ، شناسایی مشخصات ظاهری افراد ، ربط زیادی به عدم اعتماد به نفس ندارد و آگاهی از این موضوع ،به درستی می‌تواند به خانم‌ها کمک کند تا زندگی بهتری داشته باشند .

‎

به خوبی می دانیم که یک خانم هرچقدر هم که زیبا باشد ، اگر از اعتماد به نفس کافی برخوردار نباشد همواره احساس ‌میکند که جذاب نیست !

کمبود اعتماد به نفس در این خانم ها ، گاهی با کم توجهی نسبت به وضعیت ظاهرشان تشدید می شود . مثلا سرسری مسواک می زنند ، لباس نامناسب می پوشند ، موهایشان را شانه نمی کنند و غیره .

معمولا این چرخه به مرور ادامه می یابد و چون این خانم ها ، غالبا دیگران را عامل اصلی ناکامی‌های خود و مشکلات مختلف زندگی‌شان می‌دانند اعتماد به نفس آنها پیوسته کمتر و کمتر خواهد شد .
 
بررسی معنا و مفهوم اعتماد به نفس در خانم ها
 
کمبود اعتماد به نفس در خانم ها
‎این خانم ها دائماً از شرایط زندگی و وضعیت خود شکایت دارند و هیچ کنترلی بر روی زندگی خود ندارند . همواره حس می‌کنند قربانی شده اند و چاره‌ای جز ادامه زندگی با همین وضعیت را ندارند ٬ درحالیکه آنها قدرت تغییر شرایط زندگی خود را دارند اما نمی خواهند یا بیمار شده اند .



‎خانم‌هایی که از مشکل عدم اعتماد به نفس رنج می‌برند اگرچه دیگران را سرزنش می‌کنند و اشتباهات خود را قبول نمی‌کنند اما معمولاً خود را علت اصلی ناراحتی و بدبختی همسرشان می‌دانند . در این مورد وقتی همسرشان با آنها بدرفتاری می کند ٬ هرگز شکایتی نمی‌کنند زیرا باور دارند و پذیرفته اند که تنها خودشان مقصرند !
 
از دیگر نشانه های مهم کمبود اعتماد به نفس
افسردگی ، ناراحتی ،منفی بافی ، انتقاد و ایراد گرفتن ها را می توان برشمرد .
 
‎نکته
خوب است خانم هایی که اعتماد به نفس بالایی ندارند علاوه بر اینکه از همسر و دوستانشان بخواهند که به آنها کمک کنند ، از یک پزشک متخصص نیز در این زمینه مشاوره بگیرند .
 
بررسی معنا و مفهوم اعتماد به نفس در خانم ها
 
عدم اعتماد به نفس با خانم ها چه می کند ؟
وجود اعتماد به نفس برای همه ضروری و لازم است اما برای خانم‌ها بیشتر ! گاهی اوقات در بسیاری از خانم ها ، یک حرکت تمسخرآمیز از سوی دوستان یا آشنایان ، یا سوء تفاهم ، تحقیر ، تهدید و یا یک قیاس اشتباه ، یا گاهی اوقات نبودن معیار و استانداردی که بدرستی مشخص کند توانایی خانم ها چقدر ارزشمند است و یا نبودن شرایط و محیطی که مشوق آنها در زندگی باشد ، باعث میشود که با عدم اعتماد به نفس روبرو شوند .
 
بررسی معنا و مفهوم اعتماد به نفس در خانم ها
 
تفاوت عزت نفس با اعتماد به نفس چیست ؟

عزت نفس در واقع تفاهم و امنیت معنوی با آنچه که هستیم است .

کودکان با داشتن قضاوت‌ها و عزت نفس و ارزیابی‌هایی که در سیر فرآیند رشد خود از خود به عمل می‌آورند بتدریج در برخورد و تعامل با اطرافیان و محیط تثبیت می‌گردند و نهایتا در طی این مسیر پر فراز و نشیب به عزت نفس میرسند .

اعتماد به نفس خیلی محدودتر از عزت نفس می باشد . در واقع اعتماد به نفس ، به عقیده شخص نسبت به استعدادها و توانایی‌هایش مربوط ست ، اما عزت نفس همواره به معنای داشتن کارایی و احساسی مثبت و ارزشمند در مورد خویشتن است .

افراد فاقد عزت نفس دقیقاً شبیه به هم نیستند اما در آنها ترس هایی مثل : هراس ، فروریختن وانمودها و تظاهرها ، اضطراب ، ترس از دیگران و میل به انزوا مشترک است .
 
بررسی معنا و مفهوم اعتماد به نفس در خانم ها
 
یک خانم با اعتماد به نفس چه خصوصیاتی دارد؟
خانم هایی که از اعتماد به نفس بالایی برخوردارند لزوماً باهوش ، زیبا و یا مغرورتر نیستند بلکه خانم هایی هستند که همواره اطرافیان ( در خانواده و محیط کار ) از بودن در کنار آنها احساس خیلی خوبی دارند .

آنها روی مهارت‌هایشان کار کرده‌اند و آنها را تقویت می کنند . به شکست خوردن یا طردشدن به عنوان موضوعی منفی که اگر اتفاق بیفتد زندگیشان تمام خواهد شد هرگز نگاه نمی کنند . همیشه شکست ها را در ذهنشان مرور می کنند و نقاط ضعف خود را می‌پذیرند .

به توصیه‌ای که شکست برایشان دارد گوش میدهند و مطمئن هستند که با کمی سعی بیشتر پیشرفت خواهند کرد .

از موفقیت دیگران خوشحال می شوند و می دانند که موفقیت دیگران ، مانع پیشرفت آنها نمی شود .

منطقی و عاقلانه تصمیم می گیرند و به خودشان اجازه نمی دهند که در مواجهه با شکست عشقی ، احساساتی تصمیم بگیرند .

از افراد منفی باف فاصله می گیرد و به همنشینی با افراد مثبت اندیش و با روحیه متمایل اند . همچنین از اخبار ، حوادث و تبلیغات فاصله می گیرند .


منبع: سایت راستینه


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.