کتابخانه‌ها در عصر فناوری هوشمند

در این مقاله هفت مورد غیر منتظره‌ای که کتابخانه‌ها علاوه بر کتاب‌ها ارائه می‌دهند معرفی شده است.
چهارشنبه، 3 ارديبهشت 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کتابخانه‌ها در عصر فناوری هوشمند
تصویر: کتابخانه‌ها چیزهای جدید و خلاقانه‌ای را ارائه می‌دهند که متناقض با تصویر تاریخی آنها به عنوان مکان‌هایی ساکت برای خواندن است.
 
به کتابخانه‌های محلی اغلب به عنوان مکان‌هایی برای به امانت گرفتن کتاب‌ها یا مشغول مطالعه‌ای در سکوت شدن فکر می‌شود. اما کتابخانه‌ها چیزهایی بسیار بیشتر از آن چه که در قفسه‌های آنها یافت می‌شود یا با لحن‌های ساکت انجام می‌شود ارائه می‌دهند.
 
و در بعضی موارد، کتابخانه‌ها به محلی تبدیل شده‌اند که مقداری سر و صدا ایجاد می‌کنند.
 
از لپ تاپ‌ها و پرینترهای لیزری سه بعدی، امروزه کتابخانه‌ها دسترسی به فناوری‌ها و آموزش‌های جدید را در اختیار مردم قرار می‌دهند. در پروژه تحقیقاتی ما در مورد کتابخانه‌های عمومی در جوامع هوشمند، که من به عنوان محقق اصلی خدمت می‌کنم، دریافتیم که یک کتابخانه عمومی به عنوان یک مؤسسه لنگر برای این جوامع خدمت می‌کند. این نقشی است که می‌توان از کتابخانه‌ها انتظار داشت که در آینده حتی بیشتر انجام دهند، زیرا فناوری همچنان به شیوه‌های جدید و جذاب در حال پیشرفت است.
 
در این جا چند نمونه از کتابخانه‌های سراسر کشور ارائه شده است که خدماتی بیش از کتاب ارائه می‌دهند.
 

روبات‌ها

کتابخانه رایگان Westport درWestport ، کانتیکت - با جمعیت تقریباً 28000 نفر - دارای آزمایشگاه باز روبات است که در آن مردم می‌توانند یاد بگیرند که چگونه روبات‌ها را برنامه ریزی کنند که به دستورات ساده جواب پاسخ دهند، یک توپ کوچک فوتبال را بگیرند و لگد بزنند و حتی برقصند. دو روبات این کتابخانه، وینسنت و نانسی، روبات‌های انسان نمای خود گردان قابل برنامه ریزی، در سپتامبر سال 2014 وارد شدند. از آن زمان، بیش از 2،000 نفر آموخته‌اند که چگونه آنها را برنامه ریزی کنند.
 
 کتابخانه‌ها در عصر فناوری هوشمند
 
تصویر: برخی از کتابخانه‌ها فرصتی را برای برنامه ریزی روبات‌ها به مشتریان ارائه می‌دهند. عکس  AP
 

Wi-Fi برای خانه شما

برای کسانی که ممکن است از منابع مالی برای خرید Wi-Fi برخوردار نباشند، کتابخانه‌هایی مانند کتابخانه عمومی شیکاگو برنامه‌هایی را برای کرایه نقاط دسترسی  Wi-Fi ارائه می‌دهند که به مراجعان امکان دسترسی به اینترنت از خانه را می‌دهد. برخی از آنها مجموعه‌هایی از لپ تاپ‌ها، خوانندگان الکترونیکی و پخش کننده‌های MP3 را برای امانت دادن در دسترس دارند.
 

ابزارهای ایجاد

در امتداد خطوط فنی مشابه، کتابخانه‌های عمومی دسترسی رایگان به فضاهای سازنده را ارائه می‌دهند. این آزمایشگاه‌ها مملو از تجهیزات فنی پیشرفته مانند چاپگرهای سه بعدی و برش لیزری هستند.
 
به عنوان مثال، طبقه چهارم در کتابخانه عمومی Chattanooga در تنسی یک آزمایشگاه عمومی و آموزشی با 12،000 فوت مربع با تمرکز بر اطلاعات، طراحی، فناوری و هنرهای کاربردی است. این کتابخانه همچنین کلاس‌هایی برای آموزش به شهروندان در مورد نحوه استفاده از تجهیزات دارد.
 
هدف این نیست که هر شهروند بتواند شرکت فناوری جدید خود را راه اندازی کند، بلکه این است که مردم را در معرض فناوری و آموزش توانمند سازی قرار دهد.
 

استودیوهای ضبط

Chattanooga همچنین یک استودیوی موسیقی کاملاً کاربردی دارد.
 
 کتابخانه‌ها در عصر فناوری هوشمند
 
تصویر: اعضای یک گروه در یک کتابخانه عمومی Chattanooga موسیقی ضبط می‌کنند.
 
با داشتن کارت کتابخانه معتبر، یک حامی می‌تواند یک جلسه سه ساعته در استودیو - که پر از تجهیزات پیشرفته استودیویی ضبط است - برای کار روی پروژه‌ها و یادگیری هنر ضبط رزرو کند. یک مربی استودیو برای کمک به الهام بخشی، آموزش و ایجاد خلاقیت در دسترس است.
 
برای کسانی که می‌خواهند چیزهایی را بسازند یا تعمیر کنند، Chattanooga  همچنین مجموعه‌های وسیع ابزار دستی و موتوری پر از چکش، مجموعه آچار، مته و اره را در بین بسیاری از ابزارهای دیگر دارد. دارندگان کارت که 18 سال و بالاتر دارند می‌توانند حداکثر سه ابزار را به صورت یکجا به مدت یک هفته به امانت بگیرند.
 

داده‌های باز

برخی از کتابخانه‌ها مکان‌هایی برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد چگونگی استفاده از داده‌های باز، به ویژه از زمان تصویب قانون دولتی OPEN در ژانویه، هستند. قانون جدید آژانس‌های فدرال را ملزم می‌سازد تا با انتشار آن در یک قالب قابل خواندن دستگاه مانند پرونده اکسل، داده‌های مورد نظر خود را در مورد هر چیزی - از سلامت تا جرم - در دسترس عموم قرار دهند. در امتداد خطوط فنی مشابه، کتابخانه‌های عمومی دسترسی رایگان به فضاهای سازنده را ارائه می‌دهند. این آزمایشگاه‌ها مملو از تجهیزات فنی پیشرفته مانند چاپگرهای سه بعدی و برش لیزری هستند. مزایای دسترسی به این داده‌ها شامل بحث آگاهانه، تصمیم گیری بهتر و توسعه خدمات جدید نوآورانه است.
 
کتابخانه عمومی چاپل هیل در کارولینای شمالی داده‌های آزاد چاپل هیل را با همکاری این شهر ارائه می‌دهد. این کتابخانه همچنین رویدادهای داده باز را برای دانشگاهیان، کارآفرینان تجاری، هکرهای مدنی یا هر کسی که علاقه‌مند به شفافیت و استفاده از داده‌های باز باشد، برگزار می‌کند.
 

مجموعه‌های بی نظیر

حتی با وجود این همه فناوری، کتابخانه‌ها همچنین مکانهایی هستند که عموم مردم می‌توانند در مورد وجوه منحصر به فرد و هنری زندگی اطلاعاتی کسب کرده و بدانند.
 
گالری هنری در کتابخانه عمومی هیلزبورو در اورگان در سال 2013 افتتاح شد تا به عنوان یک فضای فرهنگی اجتماعی در آن فعالیت کند. از آن زمان، کتابخانه، هنرهای محلی را برای نمایشگاه‌های دو ماهه بین نوامبر و آگوست به نمایش می‌گذارد.
 
از اولین فصل رشد خود در سال 2014، کتابخانه بذر کتابخانه عمومی دالوت در مینه سوتا انواع مختلفی از بذور گوجه فرنگی، فلفل، لوبیا و نخود را به جامعه ارائه داده است. این کتابخانه علاوه بر بذرها، دارای آموزش و منابعی در مورد رشد و پس انداز بذرها و باغبانی ارگانیک است. به طور معمول، مراجعان کتابخانه بذر مقداری بذر از برداشت خود را برگردانده و کتابخانه بذر را خود پایدار می‌سازند.
 

مراقبت‌های بهداشتی

اگر سلامتی مطلوبی نداشته باشید، هیچ سرویس کتابخانه‌ای مورد استفاده زیادی نخواهد داشت.
 
با شناخت این موضوع، کتابخانه رایگان فیلادلفیا، یکی از بزرگترین سیستم‌های کتابخانه‌های عمومی در جهان، گزینه‌های مرتبط با سلامتی را برای مراجعین خود ارائه می‌دهد. به عنوان مثال، این کتابخانه تجهیزات بهداشتی مانند مانیتور فشار خون را وام می‌دهد. این جا همچنین دارای منابع برای کمک به افراد در یافتن مراقبت‌های بهداشتی، ثبت نام در مزایای فدرال و دریافت غذای رایگان یا کم هزینه است.
 
فراتر از مراقبت‌های بهداشتی سنتی، کتابخانه رایگان فیلادلفیا همچنین دارای یک مرکز سواد آموزی آشپزی است که طیف گسترده‌ای از برنامه‌ها را برای افراد علاقه‌مند و بر طبق سلیقه شما ارائه می‌دهد. در شعبه کتابخانه مرکزیParkway ، پرستاران و مددکاران اجتماعی هر روز در محل حضور دارند تا در مورد سلامت روان و جسم صحبت کنند، به سؤالات پاسخ دهند، فشار خون شما را بررسی کنند و به برنامه برای قرار ملاقات با پزشکان کمک کنند.
 
اما این تنها کتابخانه‌ای نیست که روی سلامتی تمرکز دارد. کتابخانه میامی در اوکلاهما سواد سلامت را به عنوان بخش اصلی عملیات خود تبدیل کرده است و همه چیز را از پیشگیری از بیماری دیابت تا کلاس‌های یوگا و همچنین نمایش‌های آشپزی سالم و حتی یک باغ جامعه ارائه می‌دهد.
 
منبع: میلا گاسکو هرناندز - State University of New York


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.