وب سایت‌ها واقعاً دارند کم‌کم شبیه به هم می‌شوند

طی چند سال گذشته، مقالات و پست‌های وبلاگ شروع به پرسیدن نسخه‌هایی از یک سؤال می‌کنند: "چرا همه وب سایت‌ها شروع کرده‌اند به یکسان شدن؟"
پنجشنبه، 18 ارديبهشت 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
وب سایت‌ها واقعاً دارند کم‌کم شبیه به هم می‌شوند
تصویر: یک تطابق خزنده در وب در حال اتفاق افتادن است. Mint Images via Getty Images
 
این پستها معمولاً به برخی از عناصر طراحی رایج، از تصاویر بزرگ با متن پر شده، تا منوهای همبرگر اشاره می‌کنند، یعنی آن سه خط افقی که در هنگام کلیک، لیستی از گزینه‌های صفحه را برای شما نشان می‌دهند.
 
همکارانم بردیا دوستی، دیوید کراندال، نورمن سو و من وقتی در وب سایت مشغول مطالعه تاریخ وب بودیم متوجه شدیم که این پست‌ها در حال سر بر آوردن هستند. هیچ یک از نویسندگان هیچ نوع مطالعه تجربی انجام نداده‌ بودند. این بیشتر ناشی از احساس وقوعی بود که آنها داشتند.
 
ما تصمیم گرفتیم که این ادعا را بررسی کنیم تا ببینیم آیا حقیقتی با این تصور وجود دارد که وب سایت‌ها شروع کرده‌اند که یکسان به نظر برسند، و اگر چنین است، بررسی کنیم که چرا این اتفاق افتاده است. از این رو ما یک سری مطالعات داده کاوی را اجرا کردیم که تقریباً 200،000 تصویر را در 10،000 وب سایت بررسی می‌کردند.
 

چگونه حتی شباهت را اندازه گیری می‌کنید؟

مطالعه کل اینترنت تقریباً غیرممکن است؛ بیش از یک میلیارد وب سایت وجود دارد با صفحات وبی که چندین برابر این است. از آن جا که هیچ لیستی از همه آنها وجود ندارد که از آن نمونه انتخاب شود، انجام یک نمونه گیری تصادفی از اینترنت، خارج از جدول صورت می‌گیرد. حتی آن چنان که ممکن بود، می‌دانیم اکثر مردم فقط بخش کوچکی از آن وب سایت‌ها را به طور مرتب مشاهده می‌کنند، بنابراین یک نمونه تصادفی حتی ممکن است اینترنتی را که بیشتر افراد تجربه می‌کنند، ضبط نکند.
 
ما دست آخر از وب سایت‌های Russell 1000، برترین مشاغل ایالات متحده با استفاده از سرمایه‌ی بازار، استفاده کردیم که امیدواریم نماینده گرایش‌ها در طراحی وب اصلی شرکت‌ها باشد. ما همچنین دو مجموعه سایت دیگر را مطالعه کردیم، یکی مجموعه‌ای 500 تایی از پر ترافیک‌ترین سایت‌های معرفی شده توسط الکسا و دیگری مجموعه‌ای با سایت‌های نامزد شده برای Webby Awards.
 
از آن جا که ما به عناصر بصری این وب سایت‌ها به عنوان داده علاقه‌مند بودیم، ما از تصاویر صفحات وب آنها از بایگانی اینترنت استفاده کردیم، که به طور منظم وب سایت‌ها را حفظ می‌کند. و از آن جا که می‌خواستیم داده‌هایی کمّی را با مقایسه میلیون‌ها جفت وب سایت جمع آوری کنیم، نیاز داشتیم فرآیند تجزیه و تحلیل را خودکار کنیم.
 
برای انجام این کار، ما باید به یک تعریف "شباهت" می‌پرداختیم که بتوانیم به طور خودکار اندازه گیری کنیم. ما هر دو ویژگی خاص مانند رنگ و چیدمان، و همچنین خصوصیاتی که به طور خودکار از داده ها با استفاده از هوش مصنوعی آموخته می‌شود را مورد بررسی قرار دادیم.
 
برای ویژگی‌های رنگ و چیدمان، ما اندازه گیری کردیم که چند ویرایش پیکسل به پیکسل باید برای تغییر شکل طرح رنگی یا ساختار صفحه از یک وب سایت به دیگری، می‌ساختیم. برای ویژگی‌های تولید شده توسط هوش مصنوعی، ما یک مدل یادگیری ماشین را تعلیم دادیم تا تصاویر را بر این اساس طبقه بندی کند که از کدام وب سایت آمده‌اند و ویژگی‌هایی که مدل آموخته است را اندازه گیری کند. کار قبلی ما نشان می‌دهد که این کار به گونه‌ای معقول در اندازه گیری شباهت سبکی خوب عمل می‌کند، اما برای انسان بسیار دشوار است درک کند که مدل بر چه ویژگی‌هایی متمرکز شده است.
 

اینترنت چگونه تغییر کرده است؟

ما دریافتیم که در هر سه معیار - رنگ، چیدمان و ویژگی‌های ایجاد شده توسط هوش مصنوعی - میانگین اختلاف بین وب سایتها بین سال‌های 2008 و 2010 به اوج خود رسید و بین سال‌های 2010 تا 2016 کاهش یافت.
وب سایت‌ها واقعاً دارند کم‌کم شبیه به هم می‌شوند
 
تصویر: نمودار، شباهت وب سایت شرکت‌ها در Russell 1000 را نشان می‌دهد. مقادیر پایین بدان معنی است که سایت‌های مورد مطالعه به طور متوسط ​​شباهت بیشتری دارند. ارائه شده توسط سام گوری.
 
این یافته‌ها ظن وبلاگ نویسان طراحی وب را تأیید می‌کند که وب سایت‌ها دارند به هم شباهت بیشتری پیدا می‌کنند. پس از نشان دادن این روند، ما می‌خواستیم داده‌های خود را مطالعه کنیم تا ببینیم چه نوع تغییرات خاصی باعث ایجاد آن شده است.
 
ممکن است فکر کنید که این سایتها به سادگی از کپی کردن کد یکدیگر استفاده می‌کنند، اما شباهت کد در واقع با گذشت زمان بسیار کاهش یافته است. با این حال، استفاده از کتابخانه‌های نرم افزاری بسیار افزایش یافته است.
 وب سایت‌ها واقعاً دارند کم‌کم شبیه به هم می‌شوند
 
تصویر: نمودار سمت چپ کاهش شباهت کد را در بین وب سایت‌های Russell 1000 نشان می‌دهد، در حالی که نمودار سمت راست نشان دهنده افزایش همپوشانی کتابخانه‌ای است. سام گوری، نویسنده، ارائه داد.
 
کتابخانه‌ها مجموعه‌های کد عمومی‌ای را برای کارهای معمول دارند، مانند تغییر اندازه دادن صفحه برای دستگاه های تلفن همراه و یا ساختن یک کشو درونی و بیرونی منو همبرگر. ما بررسی کردیم که در کدام سایتها تعداد زیادی کتابخانه مشترک وجود دارد و چقدر آنها مشابه به نظر می‌رسند. این گونه به دست آمد که سایت‌هایی که با کتابخانه‌های خاصی ساخته شده‌اند - مانندBootstrap ،  FontAwesome وJQuery UI  - بسیار شبیه‌تر به یک دیگر به نظر می‌رسند. اینترنت یک مصنوع فرهنگی مشترک است و ماهیت توزیع شده و غیر متمرکز آن چیزی است که باعث منحصر به فرد بودن آن می‌شود. این ممکن است به این دلیل باشد که این کتابخانه‌ها طرح صفحه را کنترل می‌کنند و معمولاً از گزینه‌های پیش فرض استفاده می‌کنند. سایت‌هایی که از کتابخانه‌های دیگر استفاده می‌کردند، مانند SWFObject وJQuery Tools ، بسیار متفاوت‌تر به نظر می‌رسیدند، و این ممکن است به این دلیل باشد که آن کتابخانه‌ها به صفحات پیچیده‌تر و سفارشی‌تری اجازه ایجاد می‌دهند.
 
تغییرات وب سایت‌ها از 2005 تا 2016 نشان دهنده آن چیزی است که در حال رخ دادن است.
 
سایت‌های موجود با نمرات شباهت میانگین در سال 2005، تمایل داشتند که کمتر مشابه هم به نظر برسند تا سایت‌های با نمرات شباهت میانگین در سال 2016.
 
به عنوان مثال، در سال 2005،  Webshots.com و Yum.com نسبتاً مشابه در نظر گرفته شدند، اما دارای طرح های رنگی تا حدی متفاوت و چیدمان‌های بسیار متفاوتی بودند. در حالی که هر دو بیشتر از رنگهای سفید ، آبی و سیاه استفاده می کنند، سایت سمت راست دارای پس زمینه آبی است.
 وب سایت‌ها واقعاً دارند کم‌کم شبیه به هم می‌شوند
 
تصویر: عکس‌های سال 2006 Webshots.com وYum.com . سام گوری ، نویسنده، ارائه داد.
 
از طرف دیگر ، دو سایت 2016، Xfinity.com  و Gilt.com بسیار شبیه به هم هستند: هر دوی آنها یک نوار منو در بالا دارند و در درجه اول با تصاویر سفید و سیاه هستند. این صفحات متن بسیار کمتری دارند و از مانیتورهایی با وضوح بالاتر استفاده می‌کنند که اکنون وجود دارد.
وب سایت‌ها واقعاً دارند کم‌کم شبیه به هم می‌شوند
 
تصویر: عکس‌های سال 2016 از Xfinity.com وGilt.com . سام گوری.
 

آیا این انطباق سالم است؟

از سویی، پیروی از روندها در سایر قلمروهای طراحی مانند مد یا معماری کاملاً طبیعی است. و اگر طرح‌ها به دلیل این که از همان کتابخانه ها استفاده می‌کنند شباهت بیشتری پیدا می‌کنند، به این معنی است که به احتمال زیاد برای افراد کم تخصص‌تر نیز قابل دسترسی‌تر خواهند بود، زیرا کتابخانه‌های محبوب معمولاً بهتر از توسعه دهندگان فردی مطابق با استانداردهای دستیابی هستند. آنها همچنین کاربر پسندتر هستند، زیرا بازدید کنندگان جدید مجبور نیستند وقت زیادی را صرف یادگیری نحوه پیمایش صفحات سایت کنند.
 
از طرف دیگر اینترنت یک مصنوع فرهنگی مشترک است و ماهیت توزیع شده و غیر متمرکز آن چیزی است که باعث منحصر به فرد بودن آن می‌شود. بنیاد موزیلا اظهار داشته است که ادغام برای "سلامتی" اینترنت بد است و زیبایی شناسی وب را می‌توان یکی از عناصر بهزیستی آن دانست. این قدرت بزرگ، بخشی از داستان بزرگتر از ادغام در صنعت و فناوری است - قطعاً این می‌تواند دلیلی برای نگرانی باشد. ما معتقدیم که تلفیق زیبایی شناسی نیز باید مورد نقد و بررسی قرار گیرد.
 
منبع: سام گوری - Indiana University


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.