چگونه فناوری می‌تواند با افزایش روز افزون علم جعلی مبارزه کند

از یک برنامه یادگیری ماشین و هوش مصنوعی برای تشخیص علم جعلی از علم واقعی استفاده می‌شود.
پنجشنبه، 22 اسفند 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چگونه فناوری می‌تواند با افزایش روز افزون علم جعلی مبارزه کند
به علم این روزها احترام زیادی گذاشته می‌شود. متأسفانه اما رقابت زیادی نیز در عرضه اطلاعات نادرست علمی وجود دارد. هفت نفر از هر ده نفر فکر می‌کنند که مزایای علم از ضررهایش بیشتر است و نه نفر از هر ده نفر فکر می‌کنند که علم و فناوری فرصت‌های بیشتری را برای نسل‌های آینده ایجاد می‌کند. دانشمندان پیشرفت چشمگیری در درک جهان و مکانیسم‌های زیست شناسی داشته‌اند و پیشرفت در محاسبات به نفع همه زمینه‌های بوده علم است.
 
از طرف دیگر، مردم با افزایش روز افزون اطلاعات غلط و اطلاعات جعلی محاصره شده‌اند. تغییرات اقلیمی را در نظر بگیرید. دانشمندان تقریباً کاملاً توافق دارند که مردم عامل اصلی گرم شدن کره زمین هستند. با این حال نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که یک سوم از مردم با این نتیجه گیری مخالف هستند.
 
در سی سال مطالعه و ارتقاء سواد علمی، متوجه شدم که بزرگسالان تحصیل کرده در دانشکده دارای حفره‌های بزرگی در دانش اساسی خود هستند و به طور نا امید کننده‌ای مستعد خرافات و باورهایی هستند که مبتنی بر هیچ مدرکی نیستند. موفقیت‌های اخیر یادگیری ماشین و هوش مصنوعی در کشف اخبار جعلی، راهی برای کشف علوم جعلی به صورت آنلاین است. یکی از راه های مقابله با این امر، آسان تر کردن تشخیص شبه دانش به صورت آنلاین برای افراد است. برای این منظور، آزمایشگاه من در دانشگاه آریزونا یک رد یاب شبه دانش مبتنی بر هوش مصنوعی ایجاد کرده است که ما قصد داریم به صورت آزاد به عنوان یک برنامه افزودنی مرورگر وب و برنامه تلفن‌های هوشمند منتشر کنیم.
 

تمایل مردم برای علم جعلی

آمریکایی‌ها مستعد خرافات و عقاید ماوراء طبیعی هستند. یک بررسی سالانه که توسط جامعه شناسان در دانشگاه چاپمن انجام شده، نشان می‌دهد که بیش از نیمی از آنها به ارواح و وجود تمدن‌های باستانی مانند آتلانتیس اعتقاد دارند و بیش از یک سوم آنها فکر می‌کنند که بیگانگان در گذشته از زمین بازدید کرده‌اند یا اکنون بازدید می‌کنند. بیش از 75٪ اعتقادات متعدد ماوراء الطبیعه دارند. این بررسی نشان می‌دهد که این تعداد در سالهای اخیر افزایش یافته است.
 
اعتقاد گسترده به طالع بینی، مورد علاقه همکاران من در نجوم است. مدت‌هاست که طالع بینی‌ در روزنامه‌ها و مجلات، جایگاه مهمی در فرهنگ عامه پیدا کرده است، اما در حال حاضر در حال اوج گرفتن سریع است. اعتقاد به آن حتی در بین دانشمندان بسیار قوی است. نظر سنجی‌های من در مورد دانشجویان دانشگاهی نشان می‌دهد که سه چهارم از آنها تصور می‌کنند که طالع بینی علمی یا به "نوعی" علمی است و فقط نیمی از رشته‌های علوم آن را به عنوان یک دانش علمی تشخیص نمی‌دهند.
 
آلن مازور، جامعه شناس در دانشگاه سیراکوز، به ماهیت سیستم‌های باور غیرمنطقی، ریشه‌های فرهنگی آنها و تأثیرات سیاسی آنها پرداخته است. تئوری‌های توطئه، براساس تعریف، در برابر شواهد یا داده‌هایی که ممکن است آنها را نادرست نشان دهد، مقاوم هستند. بعضی از آنها حداقل سرگرم کننده هستند. پیروان نظریه زمین مسطح، ساعت را به دو هزار سال قبل از پیشرفت علمی باز می‌گردانند. علاقه به این ایده عجیب در پنج سال گذشته افزایش یافته است، که تحت تأثیر اثرگذار رسانه‌های اجتماعی و ماهیت اکو مانند اتاق‌های وبی مانند Reddit بوده است. همان طور که با انکار تغییرات آب و هوایی، بسیاری از طریق فیلم‌های YouTube به این عقیده گرایش یافته‌اند.
 
با این حال ، عواقب علم جعلی موضوع خندیدن نیست. در مسائل بهداشتی و تغییر اوضاع، اطلاعات غلط می‌تواند موضوع زندگی و مرگ باشد. در طی یک دوره 90 روزه در ماه‌های دسامبر، ژانویه و فوریه، مردم پست‌هایی را از سایتهایی که حاوی اطلاعات غلط یا گمراه کننده درباره COVID-19  بودند 142 بار بیشتر از اطلاعات موجود در مراکز کنترل بیماریها و سازمان بهداشت جهانی لایک کردند یا به اشتراک گذاشتند یا کامنت گذاری کردند.
 
مبارزه با علم جعلی یک اولویت اساسی است. در دنیایی که به طور فزاینده به علم و فن آوری وابسته است، جامعه مدنی فقط وقتی می‌تواند عملکردی مثبت داشته باشد که رأی دهندگان به خوبی آگاه باشند.
 
مربیان باید آستین خود را بالا بزنند و کار بهتری برای آموزش تفکر انتقادی به جوانان انجام دهند. با این حال، مشکل فراتر از کلاس است. اینترنت اولین منبع اطلاعات علمی برای 80٪ افراد 18 تا 24 سال است.
 
یک مطالعه نشان داد که اکثریت نمونه‌های تصادفی از 200 فیلم YouTube در مورد تغییرات آب و هوایی، مسئولیت انسان‌ها را رد می‌کنند یا ادعا می‌کنند که این یک توطئه است. ویدئوهای مبلغ نظریه‌های توطئه بیشترین بازدید را داشتند. یک مطالعه دیگر نشان داد که یک چهارم از تمام توییت‌های مربوط به آب و هوا توسط روبات‌ها ایجاد می‌شود و پیام‌های ترجیحی تقویت شده از منکران تغییر اوضاع آب و هوایی را تقویت می‌کنند.
 

فناوری برای نجات؟

موفقیت‌های اخیر یادگیری ماشین و هوش مصنوعی در کشف اخبار جعلی، راهی برای کشف علوم جعلی به صورت آنلاین است. نکته اصلی فناوری شبکه عصبی است. شبکه‌های عصبی به راحتی از روی مغز انسان مدل سازی می‌شوند. در طی یک دوره 90 روزه در ماه‌های دسامبر، ژانویه و فوریه، مردم پست‌هایی را از سایتهایی که حاوی اطلاعات غلط یا گمراه کننده درباره COVID-19  بودند 142 بار بیشتر از اطلاعات موجود در مراکز کنترل بیماریها و سازمان بهداشت جهانی لایک کردند یا به اشتراک گذاشتند یا کامنت گذاری کردند. آنها از بسیاری از پردازنده‌های رایانه‌ای به هم پیوسته تشکیل شده‌اند که الگوهای معنا داری را در داده هایی مانند کلمات و تصاویر شناسایی می‌کنند. شبکه‌های عصبی از قبل در زندگی روزمره، به ویژه از طریق سیستم‌های پردازش زبان طبیعی مانند آلکسای آمازون و قابلیت ترجمه زبان گوگل، نفوذ می‌کنند.
 
در دانشگاه آریزونا، ما شبکه‌های عصبی را در مورد مقالات پرطرفدار در مورد تغییرات آب و هوا و تکامل بیولوژیکی آموزش داده‌ایم، و شبکه‌های عصبی 90٪ در تمایز گندم از کاه موفق هستند. با اسکن سریع یک سایت، شبکه عصبی ما می‌تواند بگوید که آیا محتوای آن از نظر علمی سالم است یا آشغالهای منفی‌ای در مورد تغییرات آب و هوایی است. امیدواریم که پس از اصلاح و آزمایش بیشتر، شبکه‌هایی عصبی داشته باشیم که بتوانند در همه حوزه های علم کار کنند.
 
هدف، یک برنامه افزودنی مرورگر وب است که وقتی کاربر به محتوای علمی نگاه می‌کند آن را تشخیص می‌دهد و واقعی یا جعلی بودن آن را استنتاج می‌کند. اگر اطلاعات نادرست باشد، ابزار، وب سایت معتبری را در مورد آن موضوع پیشنهاد می‌کند. من و همکارانم تصمیم داریم که رابط را با یک برنامه بازی تلفن هوشمند اجرا کنیم که امکان می‌دهد افراد برای کشف علم جعلی با دوستان و نزدیکان خود رقابت کنند. از اطلاعاتی از بهترین افراد این شرکت کنندگان برای آموزش شبکه عصبی استفاده خواهد شد.
 
منبع: کریس ایمپِی - University of Arizona


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.