جستاری در شیوه برخورد با همسران سخت

زندگی با همسر طوفانی

رسیدن به آرامش از مهم‌ترین کارکردهای ازدواج است اما می‌شود در کنار همسری که عصبانی است و آستانه تحمل آن بسیار پایین است، به آرامش رسید؟ کسی که با کوچک‌ترین مشکلی خشمگین شده، داد و فریاد می‌کند، خیلی زود کشتی زندگی را در طوفان می‌اندازد اما چاره چیست؟
پنجشنبه، 25 ارديبهشت 1399
تخمین زمان مطالعه:
نویسنده : ندا داوودی
موارد بیشتر برای شما
زندگی با همسر طوفانی
هدف اصلی و اولیه ازدواج برای بیشتر زوجین رسیدن به آرامش در کنار یکدیگر است. خداوند هم در آیه 21 سوره روم فرموده‌اند:
 
وَمِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکمْ مِنْ أَنْفُسِکمْ أَزْوَاجًا لِتَسْکنُوا إِلَیهَا وَجَعَلَ بَینَکمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً ۚ إِنَّ فِی ذَٰلِک لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یتَفَکرُونَ
و باز یکی از آیات (لطف) او آن است که برای شما از جنس خودتان جفتی بیافرید که در کنار او آرامش یافته و با هم انس گیرید و میان شما رأفت و مهربانی برقرار فرمود. در این امر نیز برای مردم بافکرت ادله‌ای (از علم و حکمت حق) آشکار است.
 
پس رسیدن به آرامش از مهم‌ترین کارکردهای ازدواج است اما می‌شود در کنار همسری که عصبانی است و آستانه تحمل آن بسیار پایین است، به آرامش رسید؟ کسی که با کوچک‌ترین مشکلی خشمگین شده، داد و فریاد می‌کند، خیلی زود کشتی زندگی را در طوفان می‌اندازد اما چاره چیست؟
 
در قدم اول و زمان انتخاب بهتر است حواستان را به این موضوع جمع کنید که فرد موردنظر خشمگین است یا خیر. البته در جلسات خواستگاری و آمدورفت‌های اولیه کمتر کسی است که حتی اگر فرد عصبانی باشد، آن را بروز دهد مگر اینکه کنترل هیجانی‌اش مشکل داشته باشد. پس نمی‌توان به روی اینکه در روزهای عقد و قبل از رفتن به زیر یک سقف طرف مقابل شما آرام است، خیلی حساب کرد.
 
روی صحبت اصلی ما با خانم یا آقایی است که بعد از ازدواج متوجه می‌شود همسرش زود از کوره در می‌رود، حال باید چه عکس‌العملی نشان دهد؟ مطمئناً دعوا ، مقابله‌به‌مثل و فکر به جدایی و ... نمی‌تواند مؤثر باشد پس راه چاره‌ای کاربردی می‌طلبد که هم کانون خانواده حفظ شود و هم بزرگ‌ترین کارکرد آن یعنی آرامش بخشی از بین نرود.
 

برای انفجار آماده باشید

روبه‌رو شدن با موقعیت ناهنجاری که هیچ تعریفی از آن ندارید و از قبل در موردش فکر نکرده و برنامه‌ای نداشتید، می‌تواند بسیار ترسناک باشد اما سخت‌ترین موقعیت‌ها را اگر از قبل برای آن آمادگی داشته باشید و فکری برایش بکنید، قابل مدیریت است. رفتار همسر شما از زلزله که مخرب‌تر نیست. حتی لرزش زمین هم با پیش‌بینی و پیشگیری قابل کنترل است یا لااقل آسیب کمتری به جا می‌گذارد پس به فکر رفتارهای غیرمترقبه همسرتان باشید. خودتان را آماده کنید که اگر همسر مهربان و آرامتان در عرض چند ثانیه رفتارش تغییر کرد، جا نخورید و این را به عنوان بخشی از شخصیت او بپذیرید. خود گویی مثبت و مؤثر داشته باشید و هر زمان در موقعیتش قرار گرفتید خودتان را آرام کنید. لحظات خشم گذرا هستند و رفتار شما در میزان طولانی شدن آن تأثیرگذار است. اگر نقشه رفتاری درستی در زمان خشم همسرتان داشته باشید، در کنترل اوضاع موفق خواهید بود. مثلاً قرار بگذارید تحت هیچ شرایطی جوابش را ندهید. یا او را تنها بگذارید تا آرام شود یا برایش آب بیاورید و حتی به‌صورت مصنوعی عذرخواهی کرده تا وقتی آرام شد مشکل را حل کنید.
 

علتی برای اخم‌هایش

سعی کنید موقعیت‌های مشابهی که باعث خشم همسرتان می‌شود را پیدا کنید. ممکن است اگر مستقیم از او بخواهید بگوید چه چیزهایی عصبانی‌اش می‌کند، به تمام آنچه نیاز دارید نرسید. شما باید آستین‌ها را بالا بزنید و همسرتان را بررسی کنید تا به جواب این سوال برسید که چه شرایطی او را منفجر می‌کند. مثلاً بعد از مهمانی‌ها، وقتی گرسنه است، زمانی که حقوقش را دیر پرداخت کنند، اگر بدون اینکه به او بگویید مهمان دعوت کنید و .... وقتی شما بدانید علت بیشتر خشم‌های او حول چه محوری است، می‌توانید کاری کنید که کمتر این اتفاق بیافتد. البته واقع‌بین باشید. شما نمی‌توانید از یک فرد خشمگین یک انسان آرام بسازید اما می‌توانید تعداد دفعات خشم او را کاهش دهید.
 

وقتی بهانه‌ها صف می‌کشند

به خودتان بگویید که تمام بازی دست شما نیست. گاهی همسرتان از یک موقعیت دیگر خشمگین است و اصطلاحاً سر شما خالی می‌کند. در این صورت دیگر نمی‌توانید با رفتاری از وقوع آن پیشگیری کنید بلکه می‌توانید کاری کنید که زودتر آرام شده و قائله ختم به خیر شود. وقتی همسرتان در راه تصادف کرده است و منتظر کوچک‌ترین بهانه است تا خودش را خالی کند یا باید بهانه دست او ندهید و یا کاری کنید که خیلی زود آتش‌فشان خاموش شود. ممکن است هر قدر رعایت کنید بازهم باشما برخورد تندی کند ،پس کمی بی‌خیال باشید. با خود بگویید که او عصبانی است و رفتارش دست خودش نیست و بجای دیدن ظاهر پر سر و صدای او، ضعف و ناتوانی پشت این رفتار را ببینید که خودش را هم آزار می‌دهد.
 

صحبت در آتش‌بس

زمانی که همسرتان آرام است و همه‌چیز بر وفق مراد، بهترین وقت برای حل مسائل و گفتگو در زمینه خشم او خواهد بود البته بی‌گدار به آب نزنید و با ادبیاتی نابخردانه باعث نشوید یک روز آرام را هم از دست بدهید. بهتر است اول از او بپرسید که مایل است برای بهتر شدن زندگی‌تان کمی باهم صحبت کنید و زمانی که رضایتش را اعلام کرد، به او بگویید که دچار ترس و ناراحتی می‌شوید وقتی فریاد می‌زند و ... خوب است شروع مکالمه با جملات مثبت باشد و قبل از آنکه او را متهم کنید جوری مقدمات را بچینید که حس نکند در جلسه محاکمه قرار دارد. به او بفهمانید به خاطر علاقه‌تان به او و زندگی مشرک دوست دارید این مشکل حل شود و خوشحال می‌شوید او هم مسائلی این‌چنینی را بگوید تا شما خودتان را تغییر دهید. اصلاً از این در وارد شوید که چه رفتارهایی در من باعث می‌شود تو فریاد بکشی. هر طور که او را متقاعد کنید که در یک تیم هستید و شما را مقابل خود نبیند.
 

خشم‌های بیش از حد

اگر همسرتان عصبانیت‌های کنترل نشده زیادی دارد و از حالت عادی خارج شده و زندگی‌اش را مختل کرده است، می‌توانید از یک مشاور کمک بگیرید. شاید کمبود ویتامین یا عوارض دارویی باعث این رفتار شده باشد. در این صورت مداخلات پزشکی اجتناب‌ناپذیر است. البته اگر بعد از مشورت به این نتیجه رسیدید، باید همسرتان را متقاعد کنید و با توجه به ضعف بدنی او برای مقابله با هیجان خشم، کارتان سخت خواهد بود. گاهی لازم است مدتی بدخلقی زیاد او را تحمل کرده و مدام آرامش کنید و با زبان نرم و ابراز محبت راضی‌اش کنید تا با شما نزد مشاور و پزشک بیاید .در مقابل یک همسر خشمگین تنها آرامش شماست که می تواند به بهبود شرایط کمک کند.


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.