با داروهای گیاهی سندرم پیش از قاعدگی را درمان کنید

به اختلالات پیش از قاعدگی که معمولا هر ماه اتفاق می‌افتند، سندروم پیش از قاعدگی یا PMS می‌گویند. بسیاری از زنان، مبتلا به این سندروم هستند، اما خودشان از آن بی‌خبرند. این سندروم در برخی موارد، خفیف است و مشکل جدی ایجاد نمی‌کند، درحالی‌که در موارد شدید می‌تواند زندگی روزمره‌ی یک زن و حتی اطرافیان او را به یک کابوس تبدیل کند.
پنجشنبه، 25 ارديبهشت 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
با داروهای گیاهی  سندرم پیش از قاعدگی را درمان کنید

درمان های گیاهی برای سندرم پیش از قاعدگی

درمان های گیاهی برای سندرم پیش از قاعدگی (PMS) شامل ویتامین ها و مکمل هایی هستند که زنان هر ساله میلیاردها دلار از این مکمل ها خریداری میکنند.

طبق یک گزارش از خانم هایی که این مکمل ها را خریداری می کنند، ۴٪ آنها در کاهش علائم PMS تاثیر دارند. زنان به این نتیجه رسیدند که برخی مکمل ها برای رفع علائم قاعدگی شامل عصاره درخت بنگرو (پنج انگشتی)، روغن پامچال شب (گل مغربی)، توت مار، و گل راعی موثر می باشند.
 
آیا این مکمل ها تاثیری دارند؟
تحقیقات علمی قطعی در مورد اثربخشی این مکمل ها در محدود کردن علائم PMS وجود ندارد. مکمل های گیاهی مستلزم اثبات اثربخشی نیستند و توسط FDA به شیوه ای که داروها تجویزی کنترل میشوند، کنترل نمی شوند. و به نظر می رسد هیچ توافقی در مورد مقادیری که باید برای به دست آوردن حداکثر فایده از هر یک از این گیاهان مصرف کرد، وجود ندارد.
 

سندرم پیش از قاعدگی چیست و چه چیزی باعث این مشکل می شود؟

سندرم پیش از قاعدگی به علائم جسمی و روانی که معمولا بین ۷ تا ۱۴ روز قبل از آغاز پریودی رخ می دهند و می توانند از در طول پریودی ادامه یابند، اشاره دارد.

این علائم شامل سردرد، نوسانات خلقی، تحریک پذیری، نفخ، گرفتگی، غمگینی، سوء هاضمه، هوس غذایی نسبت به کربوهیدارت ها، حساسیت و درد و مشکلات خواب می باشند.

هر زن متفاوت است. اکثر زنان، اما نه همه آنها، علائم PMS را تا حدی در مرحله ای از زندگی تجربه کرده اند. اما همه آنها نشانه های یکسان ندارند، و این علائم از نظر شدت بین زنان و حتی از ماهی به ماه بعد متفاوت هستند.

حدود ۷۵٪ از زنان، گاهی اوقات علائم PMS را نشان می دهند، در حالی که ۵٪ علائمی را گزارش میدهند که به اندازه ای شدید هستند، که بیشتر روزهای ماه آنها را درگیر میکنند.

علت دقیق PMS شناخته شده نیست، اما به نظر می رسد این امر به تغییرات در میزان هورمون مربوط به چرخه قاعدگی مربوط باشد. زنان مبتلا به اختلال بی قراری پیش از قاعدگی (PMDD) علائمی مانند خلق و خوی افسرده، تنش و علائم دیگری را تجربه می کنند که به طور معمول شدیدتر از کسانی است که دچار PMS هستند. PMDD معمولا با داروهای ضد افسردگی و در برخی موارد قرصهای کنترل بارداری درمان می شود.

در میان مکمل های گیاهی برای PMS از مکمل های گیاهی ذکر شده در ارتباط با علائم PMS، پنج انگشت (با نام علمیVitex agnus-castus) بیشترین تاثیر در کاهش درد پستان مرتبط با PMS داشته است. گیاه پنج انگشت یک درختچه است که در جنوب اروپا و آسیای مرکزی رشد می کند.

چندین مطالعه نشان داده است که زنان تحت درمان با عصاره پنج انگشت کمترین درد سینه را گزارش کرده اند، چیزی که این نظریه را تقویت می کند این است که پنج انگشت آزاد شدن پرولاکتین، هورمونی که در تولید شیر مادر دخیل است و با درد سینه ارتباط دارد را سرکوب میکند.

همچنین میتواند به تورم، گرفتگی و هوس های غذایی کمک کند. یکی دیگر از مطالعات کوچک نشان داد که پنج انگشت، همراه با گل راعی، میزان افسردگی، اضطراب و ویار را کاهش میدهد.

روغن پامچال شب (گل مغربی) که حاوی اسید گاما لینولنیک (GLA) است، اغلب به عنوان پادزهر درد سینه شناخته می شود، اما شواهد نامطلوبی مبنی بر تاثیر آن، وجود دارند.
 

سایر گیاهان گزارش شده برای کمک به علائم PMS عبارتند از:

کهن دار یا جینکو برای حساسیت سینه و علائم روانشناختی، مانند تغییرات خلق و خوی

گل راعی برای افسردگی

برگ قاصدک برای نفخ

دکتر جوزف سانفیلیپو، استاد گروه آموزشی زنان و زایمان، پنج انگشت را به بیماران توصیه میکند، او مشکلی با استفاده از آن ندارد، اما در مورد تاثیر آن مطمئن نیست.

سانفیلیپو می گوید او همچنان در انتظار شواهدی است که نشان دهند جینکو و روغن پامچال شب می توانند علائم PMS را کاهش دهند.

وی می گوید: مشکل، کمبود مطالعاتی است که به خوبی طراحی شده باشند.مطالعاتی انجام شده اند که نشان می دهند زنانی که میوه درختان پنج انگشت را میخورند، علائم بهبود یافته دارند، اما مشکل من این است که تحقیقاتی که قاطع باشند نداریم.
 

آیا مکمل های گیاهی بی خطر هستند؟

حتی اگر مکمل های گیاهی طبیعی باشند، باز هم مکمل های گیاهی عوارض جانبی و تداخلات دارویی دارند. برخی از احتیاط های لازم را در نظر بگیرید:

پنج انگشت ممکن است با قرص های کنترل بارداری، داروهای ضد روان پریشی و مکمل های استروژن تداخل داشته باشد. ر

وغن پامچال شب ممکن است خطر خونریزی را افزایش دهد، به ویژه در افرادی که رقیق کننده های خون مانند وارفارین (کومادین) مصرف میکنند.

برگ قاصدک ممکن است منجر به واکنش حساسیتی در افراد مبتلا به آلرژی امبروسیا شود. قاصدک می تواند با داروی لیتیوم و برخی از آنتی بیوتیک ها تداخل داشته باشد.

گل راعی با بسیاری از داروهای دیگر، از جمله قرص های کنترل بارداری، تداخل ایجاد میکند و می تواند باعث بروز بثورات پوستی هنگام قرار گیری در معرض نور مستقیم خورشید شود.

مهم است قبل از مصرف قرص گل راعی به همراه سایر داروهای تجویزی با پزشک خود مشورت کنید. پزشک باید درمورد تمام محصولاتی که مصرف میکنید، حتی اگر طبیعی باشند و نیاز به تجویز نسخه نداشته باشند، اطلاع داشته باشد.
 

درمان های متعارف برای PMS

SSRI ها (مهار کننده های بازجذب انتخابی سروتونین) شامل داروهای ضد افسردگی مانند فلوکسیتین (پروزاک، Sarafem) سرترالین (زولوفت) و پاروکستین (پاکسیل، Pexeva) هستند.

آنها با تنظیم استفاده مغز از سروتونین، یک ماده شیمیایی که خلق و خو را تنظیم می کند، کار می کنند.

سانفیلیپو معتقد است که SSRI ها موثرترین درمان برای علائم عاطفی / روانی PMS هستند – در مواردی که حادتر باشند. مکمل هایی مانند کلسیم، منیزیم و ویتامین B6 نیز مورد توجه قرار گرفته اند و برای علائم شدید مانند اختلال دوقطبی قبل از قاعدگی، او دوست دارد قرص ضد بارداری را تجویز کند.

با این حال، قبل از اینکه سانفیلیپو هر چیزی را تجویز کند، ابتدا به بیماران توصیه می کند که از خوردن شکر تصفیه شده جلوگیری کنند و ورزش بیشتری انجام دهند. او می گوید: درمان، اصلاح شیوه زندگی است.
 

هورمون ها، ویتامین ها، و مواد معدنی برای PMS

دکتر یوزی ریس، متخصص زنان و زایمان، در بورلی هیلز، کالیفرنیا، که مرکزی برای PMS را اداره می کند می گوید: اصلاح اختلالات هورمونی هدف درمان برای PMS می باشد.

ریس رعایت رژیم غذایی و ورزش را همراه با هورمون درمانی شبه بیولوژیکی و منیزیم، به عنوان پادزهری برای PMS برمی شمرد.

مشاهدات درمورد هورمون های شبه بیولوژیکی، که گفته می شود در مقایسه با نسخه های مصنوعی این هورمون ها، ساختار مشابهی با هورمون های خود زن دارند و از منابع طبیعی ساخته شده اند، متفاوت هستند.

سازمان غذا و دارو هشدار داده است که ثابت نشده است هورمون های شبه بیولوژیکی بی خطرتر و یا موثر تر از نسخه های شیمیایی هستند.

اطلاعاتی وجود دارند که نشان میدهند مکمل های خوراکی منیزیم میتوانند به علائم PMS، از جمله تغییرات خلقی و حفظ مایعات کمک کنند. ویتامین B6 نیز میتواند در درمان درد پستان مرتبط با PMS مفید باشد.

قبل از اینکه ریس هورمون ها را توصیه کند، به ویژه برای زنان جوان تر (که ذخایر استروژن و پروژسترون آنها زیاد است)، با رژیم غذایی بیمار شروع می کند. او می گوید اغلب ساده ترین تغییرات را ایجاد کنید و این تغییرات اولین خط دفاعی وی در برابر PMS است. او نگران هورمون های موجود در شیر و گوشت، و همچنین خوردن بیش از حد قند است.

ریس می گوید: اگر فردی برای آرام شدن آماده باشد، تغذیه صحیح داشته باشد و ورزش کند، راه حل درمانی آن بسیار سریعتر از کسی است که همیشه عصبی است، اضافه وزن دارد و تغذیه نادرستی دارد.


منبع: سایت راستینه


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.