استفاده از فناوری بلاک چین به منظور افزایش امنیت سایبری (بخش اول)‏

استفاده از اینترنت طی چند سال گذشته نگرانی‌ های بسیاری را به همراه داشته است و با نگاه به برخی حملات شدید و پیچیده ‏اخیر هکرها در سراسر جهان به نظر می ‌رسد که وضعیت از این بدتر هم خواهد شد.‏
سه‌شنبه، 30 ارديبهشت 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
استفاده از فناوری بلاک چین به منظور افزایش امنیت سایبری (بخش اول)‏
با وجود بهتر شدن عملکرد هکرها، اما راه‌ های مبارزه با آنها نیز با سرعت بسیار در حال بهبود بوده است. در واقع هم اینک از نوعی فناوری تقریباً غیر قابل نفوذ تحت عنوان بلاک چین برخوردار هستیم که می‌ تواند جهت محافظت از داده‌ های ما در برابر حملات سایبری و بهبود امنیت سایبری در میان صنایع مورد استفاده قرار گیرد.

این مقاله مروری خواهد داشت بر چگونگی بهبود امنیت آنلاین هر یک از مشاغل توسط بلاک چین با این اطمینان که داده‌ ها و اطلاعات آسیب ندیده، دزدیده یا گم نیز نخواهند شد.
 

فناوری بلاک چین

روی کار آمدن فناوری بلاک چین به کمتر از یک دهه بر می گردد. این فناوری در ابتدا به عنوان راهی جهت ذخیره و یا ارسال نخستین ارز رمزنگاری شده یعنی بیت کوین (Bitcoin) معرفی شد. با این حال با گسترش تدریجی این فناوری در سراسر جهان، مردم در بسیاری از صنایع شروع به استفاده از آن به طرق مختلف به عنوان ابزاری برای افزایش امنیت سایبری کردند.
 

تعریف بلاک چین

بلاک چین ‌ها شبکه ‌های توزیع شده ‌ای هستند که می ‌توانند از میلیونها کاربر در سراسر جهان برخوردار باشند. هر کاربر می‌ تواند اطلاعاتی را به بلاک چین اضافه کند و تمام داده ‌های موجود در بلاک چین رمزنگاری شده و بدین ترتیب امنیت آنها تضمین می‌ شود.
هر یک از اعضاء موجود در شبکه بدون استثناء مسئولیت تأیید صحت داده ‌های اضافه شده به بلاک چین را برعهده داردهر یک از اعضاء موجود در شبکه بدون استثناء مسئولیت تأیید صحت داده ‌های اضافه شده به بلاک چین را برعهده دارد. این کار با استفاده از سیستمی متشکل از سه کلید (خصوصی، عمومی و کلید گیرنده) انجام می ‌شود که به اعضاء امکان می ‌دهد صحت داده ‌ها و نیز شخصی که آنها را قرار داده است را بررسی کنند.
 

نحوه شکل گیری بلاک چین

یک داده تأیید شده بلوکی را شکل می ‌دهد که این بلوک پس از آن بایستی به زنجیره اضافه شود. برای انجام این کار، کاربران بلاک چین باید کلیدهای مربوط به خود و نیز سیستم ‌های محاسباتی قدرتمندی را برای اجرای الگوریتم هایی استفاده کنند که جهت حل مسائل بسیار پیچیده ریاضی بکار برده می ‌شوند. در صورت حل یک مسئله، بلوک به زنجیره اضافه شده و داده ‌های موجود در آن برای همیشه در شبکه باقی خواهند ماند، به این معنی که تغییر یا حذف نخواهند شد.
 

نحوه بروز رسانی داده ‌ها

به منظور بروز رسانی یک بخش خاص از داده ‌ها، صاحب آن داده یا اطلاعات باید یک بلوک جدید در بالای بلوک قبلی اضافه کرده و یک زنجیره بسیار خاص از کد را ایجاد نماید. چنانچه هر چیزی حتی به کوچکی یک کاما از جایی که در بلوک قبلی بوده است تغییر کند، کل زنجیره موجود در شبکه نیز متناسب با آن تغییر خواهد کرد. این بدان معنا است که هر تغییر کوچک یا تغییر در هر یک از داده‌ ها ردیابی شده و مطلقاً هیچ داده ‌ای گم یا حذف نمی ‌شود زیرا کاربران همیشه می ‌توانند به نسخه ‌های قبلی یک بلوک نگاه کرده و تفاوت در آخرین نسخه را متوجه شوند. استفاده از این شکل کامل و دقیق ثبت و حفظ داده باعث می ‌شود سیستم بتواند بلوکهایی که حاوی داده‌ های نادرست یا غلط هستند را شناسایی کرده از گم شدن، آسیب دیدن و بروز خطا جلوگیری کند.
 

ذخیره سازی غیر متمرکز، ثبت و به اشتراک گذاری نظیر به نظیر

نکته مهم دیگر در مورد کاربران بلاک چین آن است که آنها می‌ توانند در صورت تمایل تمام داده‌ های موجود در شبکه کامپیوتر خود را ذخیره کنند. این کار دو پیامد مثبت خواهد داشت. نخست آنکه آنها می ‌توانند برای اجاره فضای ذخیره «اضافی» خود درآمد کسب کنند و دوم اطمینان حاصل می ‌کنند که زنجیره در هم شکسته نمی شود. به عنوان مثال چنانچه شخصی که صاحب یک داده نیست (به عبارت دیگر هکر) سعی در دستکاری یک بلوک نماید، کل سیستم تمام تک بلوکهای داده را به منظور یافتن بلوکی که با بقیه (یا اکثریت) بلوکها فرق می ‌کند را مورد تجزیه و تحلیل قرار می ‌دهد. سیستم در صورت یافتن این نوع بلوک، به عنوان بلوک غلط آن را شناسایی کرده  و به سادگی از زنجیره خارج می ‌سازد.

فناوری بلاک چین به گونه‌ ای طراحی شده است که محل ذخیره سازی یا هیچ قدرت مرکزی در آن وجود ندارد. هر کاربر در شبکه نقش خود را در ذخیره بخشی یا کل بلاک چین ایفاء می ‌کند. همه مسئول تأیید داده‌ های ذخیره شده و یا به اشتراک گذاشته شده هستند برای آنکه اطمینان حاصل شود داده‌ های نادرست نتوانند اضافه شده و داده ‌های موجود نتوانند حذف شوند.
 

جلوگیری از کلاهبرداری و سرقت داده ‌ها

فناوری بلاک چین یکی از بهترین ابزارهای حال حاضر جهت محافظت از داده ‌ها در برابر هکرها و جلوگیری از کلاهبرداری احتمالی و کاهش احتمال به سرقت رفتن یا به خطر افتادن این اطلاعات است.
به منظور از بین بردن یا خراب ساختن یک بلاک چین هکر مجبور است داده ‌های ذخیره شده در کامپیوترهای هر یک از کاربران در شبکه جهانی را از بین ببردبه منظور از بین بردن یا خراب ساختن یک بلاک چین هکر مجبور است داده ‌های ذخیره شده در کامپیوترهای هر یک از کاربران در شبکه جهانی را از بین ببرد. این کار می ‌تواند میلیونها کامپیوتری باشد که هر کدام یک نسخه از برخی یا تمام داده‌ ها را ذخیره ساخته ‌اند. مگر آنکه هکر بتواند همزمان کل شبکه (که تقریباً غیر ممکن است) را خراب کند، اما کامپیوترهای آسیب ندیده که تحت عنوان «نود یا گره» شناخته می ‌شوند به کار خود ادامه داده تا تمام داده ‌های موجود در شبکه را تأیید و ثبت کنند. عدم امکان خراب کردن یک زنجیره کامل با افزایش تعداد کاربران در یک شبکه بیشتر می شود. به دلیل آنکه شبکه های بزرگتر بلاک چین با تعداد بیشتر کاربر از پیچیدگی لازم برخوردار هستند، در نتیجه خطر حمله هکرها به مراتب کاهش می ‌یابد.

این ساختار پیچیده امکان استفاده از فناوری بلاک چین به عنوان مطمئن ‌ترین شکل ذخیره سازی و به اشتراک گذاری آنلاین اطلاعات را فراهم می‌ سازد. به همین دلیل مبتکران برای جلوگیری از کلاهبرداری و افزایش محافظت از داده ‌ها، استفاده از این فناوری را در بخشهای مختلف آغاز کرده‌اند.

ادامه دارد...


منبع: steelkiwi


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.