در این مواقع حتما با اورژانس تماس بگیرید

آنچه در کشور ما با نام فوریت‌های پزشکی ۱۱۵ شناخته می‌شود، در سایر کشورهای دنیا با نام اختصاری EMS معرفی می‌گردد. این مراکز برای کاستن از عوارض مرگ و میر ناشی از حوادث اورژانس پایه‌ریزی شده‌اند. وظیفه این واحد، ارائه‌ی خدمات درمانی بر بالین بیمار در موارد اورژانسی و در صورت نیاز انتقال به مراکز درمانی است.
پنجشنبه، 1 خرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
در این مواقع حتما با اورژانس تماس بگیرید

چه موقع باید با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید؟

یکی از قدرتمند ترین ابزار، مشاهدات خودتان است. بسیاری از ما زمانی که وضعیت خطرناک است، احساس خاصی داریم. اگر غریزه و یا احساس به شما می گوید مشکل جدی است، با اورزانس ۱۱۵ تماس بگیرید یا به نزدیکترین بیمارستان بروید. همیشه وقتی صحبت از سلامتی به میان می آید، خطا کردن از جانب احتیاط بهتر است.

به احساس خود اعتماد کنید.
 
درد قفسه سینه
در صورتی که درد قفسه سینه یا فشاری در قفسه سینه خود داشتید که بیش از چند دقیقه طول کشید و یا اگر دوباره بروز کرد، وقت آن است که با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید.

نباید سعی کنید خودتان را فراموش کنید و یا خود را به نزدیکانتان با این علائم بسپارید. آمبولانس تجهیزات خاص و افراد آموزش دیده دارد که می تواند با سرعت بیشتری به شما کمک کند.
 
تنگی نفس
اگر تنگی نفس به طور ناگهانی اتفاق بیفتد و شما را از فعالیت های روزمره خود باز دارد، باید کسی شما را به اورژانس ببرد. اگر تنگی نفس شدید باشد یا اگر حالت تهوع و یا درد قفسه سینه یا بیهوشی همراه آن باشد، با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید. ممکن است دچار حمله قلبی و یا آمبولی ریوی (لخته خون در ریه شما) شده باشید.
 
مشکلات بینایی
اگر به طور ناگهانی دچار تاری دید، دو بینی، و یا از دست دادن بینایی شدید، با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید. این موارد می توانند نشانه هایی از سکته مغزی یا دیگر بیماری های جدی باشند.

همچنین اگر دچار مشکل دید و سردرد بد، تهوع یا استفراغ، بی حسی، ضعف، سرگیجه، گیجی، یا مشکل در صحبت کردن شدید، نیز باید با  اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید. اگر دچار درد شدید یا سوزش در چشم خود شدید، در اسرع وقت تحت مراقبت های اورژانس قرار گیرید.
 
سوختگی
معمولا سوختگی درجه اول جزئی یعنی قرمزی، تورم و درد در لایه اول پوست را میتوان در خانه درمان کرد. اما اگر دچار سوختگی در بخش بزرگی از دست یا روی پا، صورت، باسن، کشاله ران، یا یکی از مفاصل بزرگ، مانند زانو یا آرنج شما شدید، باید با اورژانس تماس بگیرید.

همچنین اگر دچار تاول، لکه لکه شدن پوست (سوختگی درجه دوم) شدید، و یا اگر میزان سوختگی بزرگتر از ۸ سانتی متر بود یا نیم سوز و سفید بود (سوختگی درجه سوم) باید تحت مراقبت های پزشکی قرار گیرید.
 
استفراغ
اگر خون در استفراغ شما وجود داشت و یا علائم دیگری، مثل سردرد شدید یا درد شکم، گیجی، یا تنفس سریع و یا ضربان قلب داشتید، باید به اورژانس بروید.

در کودکان کوچکتر از ۶ سال در صورتی که استفراغ بیشتر از چند ساعت طول بکشد و یا نشانه های کم آبی در آنها وجود داشته باید، فورا باید معاینه شوند.

در کودکان بالای ۶ سال و بزرگسالان در صورتی که استفراغ بیش از یک روز طول بکشد و یا تب بالا داشته باشند (بیش از ۳۸ درجه برای بزرگسالان و ۳۹ درجه برای بچه ها) باید به پزشک مراجعه کنند.
 
آسیب سر
ضربه به سر می تواند جدی باشد و در صورتی که بیهوش شوید، تشنج کنید، و یا سردردی داشته باشید که بهتر نشود، استفراغ مداوم یا تهوع، لکنت زبان، و یا احساس گیجی، ضعف، بی حس، یا هماهنگی کمتری داشته باشید، فورا باید تحت مراقبت های پزشکی قرار گیرید.
 
بریدگی شدید
اگر بتوانید بافت چربی زرد در زیر لایه اول پوست را ببینید، باید با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید. این نوع بریدگی اگر بسته نشود و یا اگر بر روی صورت، گردن، اندام تناسلی، و یا روی مفصل باشد، نیاز فوری به توجه پزشکی خواهد داشت.

همچنین اگر شخص یا حیوانی شما را گاز گرفته است، با شی کثیف و یا زنگ زده ای بریدگی ایجاد شده است، خونریزی بدی دارید و یا یک جسم خارجی در بریدگی گیر کرده است، باید به اورژانس بروید.

درد شکم
اگر درد شکم از ۳۰ دقیقه بیشتر طول بکشد – به خصوص اگر ناگهانی و شدید باشد- باید تحت مراقبت های پزشکی اورژانس قرار گیرید. دردی که بهتر نشود و یا با استفراغ همراه باشد، می تواند مشکلی جدی مانند آپاندیس متورم باشد، که نیاز فوری به بیرون آمدن دارد.
 
درد یا تورم بیضه
این مشکل می تواند ناشی از آسیب یا عفونت باشد، اما می تواند نشانه ای از مشکلات جدی در شکم شما نیز باشد. اگر درد شدید باشد و یا به سرعت بروز کند، و یا با حالت تهوع، استفراغ، تب، و یا احساس وجود یک توده در کیسه بیضه خود همراه باشد، باید فورا تحت مراقبت های پزشکی قرار گیرید. این مسئله در صورتی که هنوز یک ساعت پس از آسیب درد داشتید یا کیسه بیضه شما قرمز و متورم باشد، نیز صدق میکند.
 
تب بالا
اگر کودک کمتر از ۳ ماه دچار درجه حرارت بیش از ۳۸ درجه شود، فورا نیاز به معاینه دارد. این مسئله برای کودکان در هر سنی و یا بزرگسالان با تب بالاتر از ۴۰ درجه، نیز صدق میکند.
 
گیجی یا مشکل در صحبت کردن
این دو از علائم شایع سکته مغزی هستند. هیچ احتمالی را در نظر نگیرید – فورا با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید. درمان و بهبودی شما به شدت به چگونگی سرعت شما در دریافت مراقبت های پزشکی بستگی دارد.

سایر علائم سکته مغزی میتواند شامل مشکلات ناگهانی در راه رفتن و یا تعادل، سردرد شدید، افتادگی یک طرف صورت، و بی حسی یا ضعف باشد.
 
شکستگی استخوان ها
اگر فکر می کنید دچار شکستگی استخوان شده اید، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. اگر استخوان پوست شما را سوراخ کند، و یا اگر بخش مجروح شده از بدن تغییر شکل یافته به نظر برسد یا بی حس و مایل به آبی باشد، وضعیت اضطراری است.

همچنین اگر استخوان در گردن، سر، و یا کمر آسیب ببیند، و یا خونریزی سنگین وجود داشته باشد، وضعیت اورژانسی است.
 
تشنج
اگر تا به حال تشنج را تجربه نکرده اید، حامله هستید و یا مبتلا به دیابت هستید و دچار تشنج شده اید، باید تحت مراقبت های پزشکی اورژانس قرار گیرید.

اگر می دانید نوعی بیماری دارید که باعث تشنج میشود، دستورات پزشک خود را دنبال کنید. اما اگر تشنج شما بیشتر شد و یا علائم دیگر همراه تشنج بود، با پزشک خود تماس بگیرید.
 
خونریزی واژینال در دوران بارداری
خونریزی واژینال همیشه نشانه مشکلی جدی نیست، به ویژه لکه بینی یا خونریزی کم در سه ماهه اول، اما شما باید به علائم توجه داشته باشید و با پزشک خود تماس بگیرید. در صورت بروز خونریزی شدید و همچنین گرفتگی عضلات، سرگیجه، یا درد در شکم یا لگن خود فورا تحت مراقبت های پزشکی قرار گیرید.
 
مورد خاص: داروهای رقیق کننده خون
در صورتی که از داروهای رقیق کننده خون مصرف میکنید، حتی یک آسیب جزئی می تواند برای شما جدی باشد. اگر آسیب و ضربان قلب و یا تنفس شما سریع شود و یا دچار مشکل در تنفس، سردرد، و یا احساس خواب آلودگی، ضعف، یا سرگیجه شدید، با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید.

همچنین، کبودی هایی که بزرگتر یا دردناک تر هستند میتوانند نشانه خونریزی داخلی باشند و به این معنی باشند که باید تحت مراقبت های اورژانس قرار گیرید.


منبع: سایت راستینه


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما