آشنایی با موارد مصرف آزیترومایسین

استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها در زمانی که به آنها نیازی نیست باعث می‌شود اثربخشی دارو در مواقع نیاز از بین برود.برای مصرف صحیح داروی آزیترومایسین لازم است از اطلاعات روی جلد دارو به دقت پیروی کنید و در صورت لزوم با دکتر عفونی خود مشورت کنید. این دارو را به صورت دهانی و به اندازه‌ای که پزشک تجویز کرده مصرف کنید.
جمعه، 2 خرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با موارد مصرف آزیترومایسین

موارد استفاده و عوارض آزیترومایسین

آزیترومایسین برای درمان طیف گسترده‌ای از عفونت‌های باکتریایی به‌کار می‌رود. آن یک آنتی‌بیوتیک از نوع ماکرولید است و به‌وسیله‌ی متوقف کردن رشد باکتری‌ها عمل می‌کند.

این دارو برای عفونت‌های ویروسی (مانند سرماخوردگی و آنفولانزا) موثر نیست. استفاده‌ی غیرضروری یا استفاده‌ی غلط از هر نوع آنتی‌بیوتیک می‌تواند به کاهش میزان اثربخشی آن منجر شود.

برند متداول: زیتروماکس
 

چگونگی استفاده از آزیترومایسین

قبل از شروع مصرف آزیترومایسین و هر باری که یک بسته‌ی جدید را باز می‌کنید، بروشور داخل جعبه را به‌دقت مطالعه فرمایید. اگر هرگونه سوالی در مورد مصرف این دارو دارید، از داروساز یا پزشک‌تان بپرسید.

این دارو را به‌صورت خوراکی و طبق دستور پزشک، یک‌بار در روز با غذا یا بدون غذا مصرف کنید. اگر ناراحتی معده دارید، سعی کنید حتما آن را همراه غذا مصرف نمایید. دوز مصرف دارو به وضعیت پزشکی شما و میزان پاسخ‌دهی بدن‌تان به دارو بستگی دارد.

برای گرفتن بهترین نتیجه، این آنتی‌بیوتیک را در فواصل زمانی یکسان مصرف کنید. برای آنکه یک دوز را فراموش نکنید، هر روز آن را در یک زمان مشخص مصرف نمایید.

حتی اگر علائم‌تان پس از چند روز ناپدید شدند، مصرف دارو را تا تمام شدن مقدار تجویزشده ادامه دهید. قطع کردن زودهنگام این دارو ممکن است به باکتری‌ها اجازه دهد که مجددا رشد کنند و به برگشت عفونت منجر شود.

آنتی‌اسیدهای حاوی آلومینیوم یا منیزیم در صورت مصرف همزمان با آزیترومایسین ممکن است میزان جذب آن را کاهش دهند. اگر یک آنتی‌اسید حاوی آلومینیوم یا منیزیم مصرف می‌کنید، حداقل دو ساعت بین مصرف آن و آزیترومایسین فاصله بیندازید.

اگر بیماری شما علی‌رغم مصرف این دارو ادامه داشت یا بدتر شد، به پزشک‌تان اطلاع دهید.
 
عوارض جانبی آزیترومایسین
ناراحتی معده، اسهال/ مدفوع شل، تهوع، استفراغ یا درد شکمی ممکن است اتفاق بیفتد. اگر هر کدام از این موارد ادامه یافت یا بدتر شد، بلافاصله به پزشک یا داروسازتان اطلاع دهید.

به یاد داشته باشید که پزشک‌تان به این علت داروی فوق را برایتان تجویز کرده است که تشخیص داده فایده‌ی مصرف آن برای شما بیشتر از خطر عوارض جانبی آن است. بسیاری از افرادی که این دارو را مصرف می‌کنند، هیچ‌گونه عوارض جانبی جدی ندارند.

اگر هر کدام از این عوارض جانبی نادر اما جدی اتفاق افتاد، فورا به پزشک‌تان اطلاع دهید: تغییرات شنوایی (مانند کاهش شنوایی، ناشنوایی)، مشکلات چشم (افتادگی پلک، تاری دید)، اِشکال در صحبت کردن یا بلعیدن ، ضعف عضلانی، علائم مشکلات کبدی (مانند خستگی غیرمعمول، استفراغ/ تهوع مداوم، معده درد/ شکم درد شدید، زرد شدن چشم/ پوست، ادرار تیره).

اگرهر کدام از این علائم نادر اما بسیار جدی ظاهر شدند، فورا به دنبال کمک پزشکی بروید: ضربان قلب تند/ نامنظم، سرگیجه‌ شدید، غش کردن.

این دارو در موارد نادر ممکن است به علت وجود باکتری مقاوم باعث یک بیماری روده‌ای شدید (اسهال ناشی از کلستریدیوم دیفیسیل) شود. این وضعیت می‌تواند در طول درمان یا هفته‌ها تا ماه‌ها پس از تمام شدن درمان اتفاق بیفتد.

اگر هر یک از علائم زیر را داشتید، از محصولات ضداسهال یا داروهای مُسکن ضددرد استفاده نکنید چون ممکن است این محصولات باعث بدتر شدن علائم شوند. در صورت داشتن این علائم فورا به پزشک‌تان اطلاع دهید: اسهال مداوم، گرفتگی یا درد معده یا شکم، مخاط یا خون در مدفوع.

استفاده از این دارو برای دوره‌های مکرر یا طولانی ممکن است به ایجاد برفک دهان یا یک عفونت مخمری جدید منجر شود. اگر متوجه‌ی تکه‌های سفیدرنگی در دهان، تغییر در ترشحات واژن یا سایر علائم جدید شدید، با پزشک‌تان تماس بگیرید.

واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو نادر است. با این حال اگر متوجه‌ی هر یک از علائم یک واکنش آلرژیک جدی شدید، فورا به دنبال کمک پزشکی بروید، ازجمله: تبی که پایین نمی‌آید، تورم گره‌ی لنفاوی یا بدتر شدن آن، بثورات، خارش/ تورم (مخصوصا در صورت/ زبان / گلو)، سرگیجه‌ی شدید، اِشکال در تنفس.

ممکن است علی‌رغم قطع مصرف دارو، مجددا یک واکنش آلرژیک نسبت به آن اتفاق بیفتد. اگر واکنش آلرژیک دارید، تا چند روز پس از مصرف آخرین دوز دارو همچنان مراقب بروز علائم بالا باشید.

این یک لیست کامل از عوارض جانبی احتمالی نیست. اگر متوجه‌ی عوارض دیگری شدید که در بالا به آن اشاره نشده است، با داروساز یا پزشک‌تان تماس بگیرید.
 
اقدامات احتیاطی
اگر به آزیترومایسین یا سایر آنتی‌بیوتیک‌ها (مانند اریترومایسین، کلاریترومایسین، تلیترومایسین) حساسیت دارید یا اگر هرگونه آلرژی دیگری دارید، قبل از مصرف آزیترومایسین به داروساز یا پزشک‌تان اطلاع دهید.

این محصول ممکن است حاوی مواد تشکیل‌دهنده‌ی غیرفعالی باشد که می‌توانند باعث بروز واکنش‌های آلرژیک یا سایر مشکلات شوند. برای دریافت اطلاعات بیشتر با داروسازتان صحبت کنید.

قبل از مصرف این دارو در مورد سابقه‌‌ی پزشکی‌تان خصوصا سابقه‌ی بیماری کبدی، بیماری کلیوی، یک بیماری عضلانی خاص به نام میاستنی گراویس با پزشک یا داروسازتان صحبت کنید.

آزیترومایسین ممکن است باعث ایجاد وضعیتی شود که بر ریتم قلب تأثیر می‌گذارد (سندروم QT). سندروم QT به‌ندرت می‌تواند باعث ضربان قلب بسیار نامنظم/ سریع (بندرت کشنده) و سایر علائم (مانند سرگیجه‌ی شدید، غش کردن) شود که فورا به توجه‌ی پزشکی نیاز دارند.

خطر بروز سندروم QT در صورت داشتن شرایط پزشکی خاص یا مصرف داروهای دیگری که ممکن است باعث سندروم QT شوند، افزایش می‌یابد. قبل از مصرف آزیترومایسین، پزشک یا داروسازتان را از تمام داروهای مصرفی‌تان آگاه سازید و اگر هر یک از بیماری‌های زیر را دارید، حتما به آنها اطلاع دهید: مشکلات قلبی خاص (نارسایی قلبی، ضربان قلب کُند، سندروم QT در الکتروکاردیوگرام یا EKG)، سابقه‌ی خانوادگی مشکلات قلبی خاص (سندروم QT در EKG ، مرگ قلبی ناگهانی).

سطوح پایین پتاسیم یا منیزیم در خون نیز ممکن است ریسک بروز سندروم QT را افزایش دهد. این ریسک در صورت مصرف داروهای خاصی (مانند دیورتیک‌ها/ قرص‌های آب) یا داشتن شرایطی مانند تعریق شدید، اسهال یا استفراغ افزایش می‌یابد. در مورد نحوه‌ی مصرف بی‌خطر آزیترومایسین با پزشک‌تان صحبت کنید.

آزیترومایسین ممکن است باعث شود که واکسن‌های زنده‌ی باکتریایی (مانند واکسن تیفوئید) به‌خوبی اثر نکنند. در حین مصرف این دارو هیچ‌گونه واکسیناسیون/ ایمن‌سازی انجام ندهید، مگر آنکه پزشک‌تان اجازه‌ی انجام این کار را به شما داده باشد.

قبل از انجام عمل جراحی در مورد تمام داروهای مصرفی‌تان (ازجمله داروهای نسخه‌ای، داروهای غیرنسخه‌ای و محصولات گیاهی) با پزشک یا دندانپزشک‌تان صحبت کنید.

افراد مسن ممکن است نسبت به عوارض جانبی این دارو بخصوص سندروم QT حساس‌تر باشند.

این دارو در طول بارداری باید تنها در صورت نیاز مبرم استفاده شود. در مورد خطرات و مزایای مصرف این دارو در بارداری با پزشک‌تان مشورت کنید.

این دارو وارد شیر مادر می‌شود بنابراین قبل از تغذیه‌ی کودک‌تان با شیر مادر، با پزشک مشورت کنید.
 

تداخلات دارویی 

بخش نحوه‌ی استفاده را نیز مشاهده فرمایید.

تداخلات دارویی ممکن است نحوه‌ی اثرگذاری داروها را تغییر دهند یا خطر بروز عوارض جانبی جدی را افزایش دهند. لیستی از تمام داروهای مصرفی‌تان (ازجمله داروهای نسخه‌ای/غیرنسخه‌ای و محصولات گیاهی) تهیه کنید وآن را به پزشک یا داروسازتان نشان دهید. بدون تأیید پزشک‌تان، هیچ دارویی را شروع یا قطع نکنید یا دوز مصرف آن را تغییر ندهید.

اگرچه اکثر آنتی‌ بیوتیک‌ ها معمولا بر روش‌های هورمونی پیشگیری از بارداری (مانند قرص، چسب یا حلقه) تأثیر نمی‌گذارند اما برخی از آنها (مانند ریفامپین و ریفابوتین) می‌توانند میزان اثربخشی این روش‌ها را کاهش دهند. این امر می‌تواند به بارداری ناخواسته منجر شود. اگر از روش‌های هورمونی پیشگیری از بارداری استفاده می‌کنید، برای کسب اطلاعات بیشتر با داروساز یا پزشک‌تان صحبت کنید.

علاوه بر آزیترومایسین، داروهای بسیاری ممکن است بر ریتم قلب (سندروم QT) اثر بگذارند، ازجمله: آمیودارون، دیسوپرامید، دوفتیلید، درونِدارون، ایبوتیلید، پیموزید، پروکائین‌آمید، کینیدین، سوتالول و …
 
مصرف دوز بالا یا اوردوز 
در صورتی که دوز بالایی مصرف گردد با مرکز مسمومیت یا اورژانس تماس گیرید. در تهران می توان با مرکز مسمومیت با شماره تلفن ۱۴۹۰ تماس بگیرید. ساکنان دیگر شهر ها می توانند با مرکز کنترل مسمومیت استانی یا اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرند.
 
نکته های مهم
آزیترومایسین را به بقیه افراد جهت مصرف ندهید. این برخلاف قانون است. تست های آزمایشگاهی و یا پزشکی ممکن است به صورت دوره ای برای نشان دادن پیشرفت شما و یا کنترل عوارض جانبی انجام شود. برای جزئیات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.


منبع: سایت راستینه


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما