همه چیز درباره دندان درآوردن نوزادان

در مراحل رشد یک نوزاد زمان دندان درآوردن به مرحله‌ای گفته می‌شود که دندان‌های او شروع به رویش کرده و از داخل لثه بیرون میزند. رویش دندان‌های شیری معمولا بین 6 تا 24 ماهگی کودک اتفاق می‌افتد و ممکن است تماما برای او درد آور بوده و رویش دندان را دشوار سازد.
شنبه، 17 خرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
همه چیز درباره دندان درآوردن نوزادان

چه زمانی نوزادان شروع به دندان در آوردن می‌کنند؟

به یاد داشته باشید که اکثر نوزادان، معمولاً اولین دندان خود را در ماه‌های 6 تا 12 بعد از تولد در می‌آورند؛ برخی نوزادان دیرتر از این دوره، یعنی تا سه سالگی، ممکن است دندان‌های اولیه خود را در آورند.1
 

دندان در آوردن نوزادان

جالب است بدانید که بچه‌ها دندان‌های خود را به صورت جفت در می‌آورند. در ابتدا، جفت دندان‌های پایین مرکزی در می‌آیند؛ سپس، دندان‌های فوقانی جلویی (معمولاً بعد از چند ماه) ظاهر می‌شوند.

در مرحله بعدی، دندان‌های جانبی پایین و بالایی ظاهر شده؛ سپس دندان‌های مولر اول و دوم در می‌آیند. بنابراین، تا سه سالگی، دهان کودک شما باید دارای مجموعه‌ای از 20 دندان اولیه باشد.1
 

در طول دندان در اوردن کودک چه چیزی عادی است ؟

اگر چه که این زمان بندی به طور گسترده ای متفاوت است، نوزادان اغلب در 6 ماهگی شروع به دندان درآوردن می کنند. دو دندان پایینی ( دندان های پایین مرکزی) معمولا اول ظاهر می شوند و به دنبال آن دو دندان بالایی (دندان های بالایی مرکزی) ظاهر می شوند.

نشانه های قدیمی و علائم درآوردن دندان، عبارتند از:

جاری شدن آب از دهان

جویدن اشیاء

تحریک پذیری و سستی لثه

زخم یا حساس شدن لثه

تب (37/2 ) درجه سانتی گراد

بسیاری از والدین معتقدند که دندان درآوردن باعث افزایش تب و اسهال می شود، اما محققان می گویند که این ها نشانه های دندان در آوردن نیست. اگر کودک شما تب 38 درجه سانتی گراد یا اسهال داشت، با پزشک خود صحبت کنید.2
 

چه موقع باید نگران دندان درنیاوردن کودک مان باشیم؟

اولین دندان کودک زمانی در می‌آید که کودک بین ۴ تا ۷ ماهگی قرار دارد. اما این کاملا طبیعی است که کمی دیرتر هم دندان در بیاورد. اگر دندان کودک شما دیر در بیاید اما رشد استخوان، پوست و مویش طبیعی باشد احتمالا مشکلی وجود ندارد. اما اگر دندان‌های کودک تا ۱۸ ماهگی در نیامد حتما به متخصص کودکان مراجعه کنید.3
 

جدول زمانی دندان در آوردن نوزادان

در ادامه این مقاله، زمان‌های تقریبی دندان در آوردن نوزادان ارائه شده است که به شرح زیر می‌باشند:
 
1-چهار تا هفت ماهگی
ظاهر شدن دندان‌های مرکزی (دندان‌های پایین)
 
2-هشت تا 12 ماهگی
ظاهر شدن دندان‌های مرکزی (دندان‌های بالا)
 
3-نه تا 16 ماهگی
ظاهر شدن دندان‌های پایین و بالایی (در کنار دندان‌های مرکزی)

بر این اساس، در یک سال اول زندگی، دهان کودک دارای مجموعه‌ای از هشت دندان خواهد بود.
 
4- 13 تا 19 ماهگی
ظاهر شدن دندان‌های مولر اول (هر دو دندان بالا و پایین)
 
5- 16 تا 23 ماهگی
ظاهر شدن دندان‌های آسیاب (هر دو دندان بالا و پایین)
 
6- 23 تا 31 ماهگی
ظاهر شدن دندان‌های مولر دوم (ابتدا، دندان‌های پایین ظاهر می‌شوند؛ سپس دندان‌های بالایی در می‌آیند)

در نهایت، با ورود سه سالگی، کودک نوپای شما مجموعه‌ای از 20 دندان اولیه را در دهان خود خواهد داشت. لازم است بدانید که این جدول، برنامه رشد طبیعی دندان‌های نوزادان را نشان می‌دهد؛ اما در مورد تمام کودکان این برنامه‌ریزی درست عمل نمی‌کند.

برخی از نوزادان ممکن است زودتر از این جدول زمانی، دندان‌های اولیه خود را احساس کنند؛ در حالی که برخی دیگر ممکن است با تأخیر در رشد دندان‌های خود مواجه شوند.1
 

راه‌هایی که موجب کاهش درد ناشی از دندان درآوردن در کودک می‌شود چیست؟

هر کدام از راه‌های زیر می‌تواند به کاهش درد کودک تا حدودی کمک کند:
 
به کودک چیزی بدهید که آن را بجود
کودکان، مخصوصا کودکانی که در حال دندان در آوردن هستند، دوست دارند مدام چیزی را بجوند و این خوب است که به کودک اجازه دهید که به همان میزان که دوست دارد با لثه هایش بجود اما قبل از آن باید مطمئن شوید که چیزی که بچه وارد دهانش می‌کند تمیز و بی‌خطر است.
 
به کودک غذاهای سرد بدهید
دادن چیزهای سرد برای کم کردن درد می‌تواند کمک کننده باشد. پستانک سرد، حلقه‌ها و اسباب بازی‌های یخ زده …….
 
لثه‌های کودک خود را ماساژ دهید
شما همچنین می‌توانید لثه‌های کودک خود را با انگشت تمیز خود ماساژ دهید اگر هنوز دندان‌های کودک شما در نیامده می‌توانید اجازه دهید که انگشت شما را گاز بگیرد. اگر شما پرستار بچه هستید، سعی کنید انگشت خود را در آب سرد فروبرده و لثه‌های کودک را قبل از هر بار غذا خوردن ماساژ دهید.
 
درمان دارویی
داروهایی که برای کاهش درد بر روی لثه کودک هنگام دندان درآوردن می‌مالید ممکن است کمک کننده نباشد زیرا به سرعت از دهان کودک پاک می‌شود.

همچنین ژل‌ها و مایع‌هایی که حاوی بنزوکائین هستند می‌توانند درد دندان درآوردن را تسکین دهند.

اما برای کودکان زیر ۲ سال نیاید استفاده کنید زیرا می‌تواند عوارض نادر اما جدی مانند متهموگلوبینمی (وضغیت خطرناکی که باعث کاهش اکسیژن خون به صورت شدید و خطرناک می‌شود) را برای کودک ایجاد کند.

دوزهای کمی از مسکن‌هایی مانند استامینوفن و ایپوبروفن می‌تواند به کودک شما کمک کند. اما قبل از استفاده هر گونه دارو بهتر است با دکتر کودکان مشورت کنید و دقیقا به همان شیوه‌ای که پزشک توصیه می‌کند دارو را به کودک خود بدهید.3
 

تجربیات با دارو های گیاهی برای دندان درآوردن کودک

والدین از صدها سال پیش از دارو های گیاهی برای کمک به کاهش درد دندان درآوردن نوزاد خود(و بسیاری از بیماری های دیگر) استفاده می کردند.

در این جا چند ایده وجود دارد:
 
گل رز
سرشار از ویتامین c و آنتی اکسیدان ها، چای گل رز برای تقویت سیستم ایمنی عالی است. علاوه بر این مشخص شده است که گل رز دارای خواص ضد التهابی نیز است.
 
بابونه
بابونه یکی از رایج ترین مواد طبیعی برای درمان دندان درآوردن است. بابونه به آرامش و تسکین کج خلقی کمک می کند.
 
میخک
گل میخک یک داروی بیهوشی طبیعی است و هم چنین مشخص شده که به عنوان داروی بی حس کننده موضعی در کاهش درد نیز استفاده می شود.2


مواردی که شما باید در هنگام دندان در آوردن فرزند خود، از آن‌ها اجتناب کنید

اداره غذا و داروی آمریکا (FDA) به مادران بی‌تجربه توصیه می‌کند که از ژل‌های دندان و بی‌حس‌کننده لثه برای مقابله با درد نوزاد خود استفاده نکنند، زیرا این مواد باعث بی‌حس شدن دهان او شده و فرایند بلعیدن کودک را دشوار می‌کند.

همچنین، این سازمان در مورد استفاده از عوامل موضعی خفیف نیز هشدار می‌دهد، زیرا استفاده از این مواد شیمیایی ممکن است سطح اکسیژن موجود در خون کودک را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

همچنین، اداره غذا و داروی آمریکا استفاده از ژل گیاهی یا هومیوپاتیک را برای کاهش درد لثه‌های نوزادان منع کرده است، زیرا مواد تشکیل‌دهنده این داروها می‌تواند باعث بروز مشکلات قلبی در بدن نوزادان و خواب‌آلودگی آن‌ها شود.

علاوه بر این موارد، این سازمان ادعا می‌کند که استفاده از پماد موضعی به مقابله با درد نوزادان کمکی نمی‌کند، زیرا هنگامی که کودک دهان خود را خیس کند، این ژل‌ها شسته می‌شوند.

برخی افراد عقیده دارند که استفاده از گردنبندی با دانه‌های نارنجی، می‌تواند درد لثه‌های نوزادان را کاهش دهد. اما، هیچ شواهدی وجود ندارد که نشان دهد استفاده از این راهکار می‌تواند درد کودک شما را تسکین دهد.

بر این اساس، شما باید از این راهکار اجتناب کنید، زیرا ممکن است منجر به خفگی فرزندتان شود. همچنین، از دادن روغن گل میخک به کودک خود اجتناب کنید، زیرا ممکن است لثه‌های او را بسوزاند.

فاز دندان در آوردن نوزادان، یکی از طولانی‌ترین و دردناک‌ترین مراحل رشد در زندگی هر کودکی است. بر این اساس، به عنوان یک پدر و مادر جوان، شما باید منتظر بمانید تا درد فرزندتان با گذر زمان بهبود یابد.1

پینوشتها
1.www.mamanam.com
2.www.namnak.com
3.www.doctoreto.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.