چگونه یک شیشه شیر مناسب برای فرزندم انتخاب کنم؟

برای انتخاب و خرید شیشه‌شیر بهتر است کمی در این مورد تحقیق و امتحان کنید تا ببینید کودکتان کدام سرشیشه یا همان پستانک شیشه را راحت‌تر به دهان می‌گیرد. هنگامی که این مورد مشخص شد، می‌توانید شیشه‌شیر و لوازم جانبی مورد نیاز را انتخاب کنید.
يکشنبه، 18 خرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
چگونه یک شیشه شیر مناسب برای فرزندم انتخاب کنم؟

انواع مختلف شیشه شیر مناسب نوزاد

اگر قرار است که نوزاد شما با شیشه شیر ، تغذیه شود باید نکاتی را به هنگام انتخاب شیشه شیر و سرشیشه آن رعایت کرد.امروزه شیشه های شیر با مدلهای متنوع بسیاری در بازار موجود است که باعث سردرگمی مادران در انتخاب می شود.

برخی نوزادان مشکلی با شیشه شیر انتخاب شده ندارند و برخی دیگر فقط به یک نوع خاص از شیشه شیر رضایت می دهند. ممکن است که انتخاب کودک و نوزاد شما اولویت نداشته باشد و شما به شست شوی آسان شیشه شیر و برند آن اهمیت بیشتری بدهید.1

چگونه یک شیشه شیر مناسب برای فرزندم انتخاب کنم؟

شیشه شیر از چه اجزایی تشکیل یافته است ؟

بطری : حاوی مایع است

سرشیشه : نوزاد مایع را توسط آن می مکد

سرپیچ :بخشی ضروری و شبیه حلقه است،سرشیشه بین سرپیچ و بطری قرار میگیرد و با چرخاندن سرپیچ و سفت شدن آن ، سرشیشه در جای خود قرار می گیرد .

درپوش :هنگامی که از شیشه شیر استفاده نمی شود با قرار دادن درپوش به روی سرشیشه از ورود گردوخاک و سایر عوامل بیرونی به درون شیشه شیر می توان جلوگیری کرد.1
 

انواع بطری شیشه شیر

 
شیشه‌ای
بطری های شیشه ای دارای یک سطح صاف هستند. به این معنی که پاک کردن شیر یا چربی از روی سطح آن ها کار بسیار آسانی است.اگر تا حالا بیش از ۱۰ دقیقه را صرف تمیزکردن بطرهای پلاستیکی می کردید، با انتخاب یک بطری شیشه ای لطف بزرگی در حق خود خواهید کرد.

هیچ نگرانی در مورد مواد شیمیایی مضر موجود در شیشه، وجود ندارد.

برای استریل کردن شیشه هم برخلاف بطری های پلاستیکی می توانید از آب جوش استفاده کنید و ترسی از فروپاشی ترکیبات آن نداشته باشید. درواقع بطری های شیشه ای برای همیشه باقی خواهند ماند؛ مگر اینکه شکسته شوند.2
 
فواید شیشه شیر شیشه ای
شیشه شیرهای شیشه‌ای عاری از بیسفنول A است.

همچنین، لازم است بدانید که شیشه شیرهای شیشه‌ای یک گزینه سازگار با محیط زیست به شمار می‌روند، زیرا در ساخت این نوع شیشه شیرها از نفت استفاده نمی‌شود.

علاوه بر این موارد، شیشه شیرهای شیشه‌ای را می‌توان برای مدت طولانی‌تری مورد استفاده قرار داد.

شیشه شیرهای شیشه‌ای را می‌توان با استفاده از عمل جوشاندن، استرلیزه کرد؛ همچنین، برای گرم کردن شیر فرزندتان می‌توانید از این نوع شیشه شیرها استفاده نمایید.

در نهایت به یاد داشته باشید که شیشه شیرهای شیشه‌ای قابل بازیافت هستند.
 
معایب استفاده از شیشه شیرهای شیشه‌ای
شیشه شیرهای شیشه‌ای به راحتی شکسته یا ترک برمی‌دارند.

همچنین، این نوع شیشه شیرها گران‌تر از شیشه شیرهای پلاستیکی هستند.

شیشه شیرهای شیشه‌ای سنگین‌تر از انواع دیگر هستند.

علاوه بر این موارد، جالب است بدانید که شیشه شیرهای شیشه‌ای در انواع و اندازه‌های مختلفی، همیشه در دسترس نیستند.4

چگونه یک شیشه شیر مناسب برای فرزندم انتخاب کنم؟
 
پلاستیکی
متداول ترین ماده ی استفاده شده در بطری های شیشه شیر پلاستیک است. پلاستیک ارزان و سبک است و به سادگی به مدل های مختلف شکل می گیرد.شیشه شیرهایی که بطری های پلاستیکی دارند، با افتادن نمی شکنند و همچنین رطوبت هوا را به بدنه ی خود نمی گیرند.

شاید پدر و مادرهای باتجربه به شما راجع به استفاده از بطری های پلاستیکی هشدار دهند که شامل ماده ی مضر BPA هستند؛ اما از سال ۲۰۱۲ میلادی، سازمان جهانی غذا و دارو تنها استفاده از پلاستیک های بدون BPA را در ساخت شیشه شیرها مجاز اعلام کرد.

اگر از شیشه شیرهای قدیمی استفاده می کنید یا دقیقا نوع پلاستیک بطری شیشه شیر مشخص نیست، می توانید به کمک نشان بازیافت ته بطری از ایمن بودن پلاستیک آن مطمئن شوید.2
 
مزایای استفاده از شیشه شیرهای پلاستیکی
مهم‌ترین دلیلی که والدین از شیشه شیرهای پلاستیکی عاری از بیسفنول A برای تغذیه فرزند خود استفاده می‌کنند، این است که این نوع شیشه شیرها دارای وزن کمی هستند.

همچنین، شیشه شیرهای پلاستیکی عاری از بیسفنول A بادوام هستند؛ اگر از دست مادر یا کودک بر روی زمین بیفتند، نمی‌شکنند.

این نوع شیشه شیرها عاری از بیسفنول A هستند.

علاوه بر این موارد، شیشه شیرهای پلاستیکی عاری از بیسفنول A نیز قابل بازیافت می‌باشند.4
 
مضرات استفاده از شیشه شیرهای پلاستیکی
شیشه شیرهای پلاستیکی عاری از بیسفنول A با استفاده از نفت ساخته می‌شوند.

بعضی از والدین نگران هستند که حتی اگر این نوع شیشه شیرها عاری از بیسفنول A باشند، پلاستیک موجود در آن ممکن است به سلامتی نوزاد آسیب برساند.

لازم است بدانید که شما نمی‌توانید شیشه شیرهای پلاستیکی عاری از بیسفنول A را به منظور استریلیزاسیون، بجوشانید. همچنین، نمی‌توان این نوع شیشه شیرها را بر روی حرارت قرار داد.4

استیل
استیل در بین سه ماده ی سازنده ی بطری های شیشه شیر، کمترین میزان استفاده را دارد. اگر یک فلاسک با سری شیشه شیر را تصور کنید، متوجه می شوید که باید چه انتظاری از یک شیشه شیر با بطری استیل داشته باشید.

استیل ضدزنگ دارای خاصیت عایق شگفت انگیزی است که می تواند شیر گرم یا سرد را برای مدت زمان طولانی تری نسبت به شیشه شیرهای پلاستیکی و شیشه ای نگه دارد.

همچنین این بطری ها نسبت به شکستن و خراشیدگی مقاوم هستند و شست وشوی آن ها هم بسیار آسان است. باوجود این ساخت و شکل دهی بطری های استیل کار بسیار دشوار و هزینه بری است.2
 
سیلیکونی
بطری‌های سیلیکونی سبک، نشکن، نرم و بدون BPA هستند. این بطری‌ها اغلب گران‌تر از انواع پلاستیکی و شیشه‌ای هستند و به همین دلیل برای تعویض زودهنگام آن به مشکل می‌خورید.2
 

انواع سرشیشه‌

سرشیشه‌ها انواع مختلف و تنوع زیادی دارد. برخی از سرشیشه‌های موجود در بازار شامل موارد زیر است:
 
سرشیشۀ کلاسیک قدیمی
خروج شیر از این نوع سرشیشه‌ها به نیروی مکش دهان نوزاد نیاز ندارد و راحت‌تر از مکیدن سینۀ مادر است و به همین دلیل می‌تواند باعث ایجاد اختلال در رشد فک و کام نوزادان شود.
 
سرشیشۀ ضدنفخ
این نوع سرشیشه‌ها سوراخ‌هایی در لبه‌‌های خود دارد که میزان ورود هوا و جریان شیر را کنترل می‌کند و معمولاً نمی‌گذارد کودک هنگام مکیدن، هوای زیادی را ببلعد و دچار نفخ شود.
 
سرشیشۀ ارتودنسی
سرشیشه‌های ارتودنسی طوری طراحی شده است که با کام و لثۀ فرزند شما سازگار باشد و دارای یک حباب تخت در یک طرف است که با زبان کودک تماس پیدا می‌کند.
 
سرشیشه به شکل سینۀ مادر
سرشیشه‌های به شکل سینۀ مادر، شکل طبیعی‌تری دارد و این اجازه را می‌دهد که رشد کام و فک کودک روند طبیعی خودش را داشته باشد. این سرشیشه‌ها اندازه‌های مختلفی دارد و لازم است با توجه به سن نوزاد انتخاب شود.
 
سرشیشۀ مخصوص نوزادان با شکاف کام
یکی از انواع سرشیشه‌، نوع مخصوصی است که می‌تواند برای شیر خوردن نوزادانی با شکاف کام مناسب باشد. این سرشیشه از جنس سیلیکونی نرم است که کمی از حد معمول بلندتر است و سوراخ آن به شکلی است که بتوان با توجه به توان نوزاد، جریان شیر را کنترل کرد.3

چگونه یک شیشه شیر مناسب برای فرزندم انتخاب کنم؟

نکاتی برای انتخاب و خرید سرشیشه

برای انتخاب سرشیشۀ مناسب لازم است با نکاتی هنگام خرید آشنا باشید، اما لازم است بدانید که در نهایت راحتی کودک را در نظر بگیرید. شاید بهتر باشد بار اول چند نوع و مدل مختلف از سرشیشه‌ها را بخرید، زیرا از قبل نمی‌توانید بدانید که فرزندتان چه نوع یا اندازه‌ای را ترجیح می‌دهد.

برخی از نکات برای خرید سرشیشه شامل موارد زیر است:
 
جنس
سرشیشه‌ها دو نوع سیلیکونی و لاتکسی دارد. سرشیشه‌های سیلیکونی سفت‌تر است و فرم خود را مدت طولانی‌تری حفظ می‌کند. سرشیشه‌های لاتکسی نرم‌تر و انعطاف‌پذیرتر است، اما به اندازۀ سرشیشه‌های سیلیکونی دوام ندارد. همچنین در موارد بسیار نادر، نوزادان می‌توانند به لاتکس حساسیت نشان دهند.
 
محدودۀ سنی و اندازه
طیف وسیعی از سرشیشه‌ها از لحاظ اندازه برای کودکان در تمام سن‌های نوزادی وجود دارد. اگر یک نوزاد تازه متولدشده را با شیشه‌ شیر تغذیه می‌کنید، ابتدا انواع مختلفی را در کوچک‌ترین اندازه بخرید و اجازه دهید کودک تعیین کند که کدام سرشیشه را ترجیح می‌دهد.

همچنین اگر در حال از شیر گرفتن کودک و شروع به استفاده از شیشه‌شیر هستید، لازم است سرشیشۀ مناسب برای سن فرزندتان را بخرید.
 
جریان شیر
شیر خوردن کودک را خوب تماشا کنید تا مطمئن شوید که مکیدن شیر برایش سخت نیست یا جریان شیر آن‌قدر زیاد نیست که دچار حالت خفگی شود یا بالا بیاورد.

برای افزایش جریان شیر، خودتان تغییری در اندازۀ سوراخ سرشیشه ایجاد نکنید و در مورد هر گونه نگرانی در این مورد با پزشک کودک صحبت کنید.

برای نوزادان زودرس یا نوزادانی با مشکلات دهان، دندان یا مشکلی در صورت که توانایی آنها برای خوردن را تحت تأثیر قرار می‌دهد، سرشیشه‌‌های خاصی در دسترس است که به کنترل یا اندازه‌گیری سرعت جریان شیر کمک می‌کند.3

پینوشتها
1.www.namnak.com
2.www.niniland-shop.com
3.www.madarsho.com
4.www.mamanam.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.