آنچه که نوزاد در سال اول زندگی به آن نیاز دارد

پس از زایمان و آوردن نوزاد به خانه، کودکتان نیازمند چند وسیلۀ ضروری است. این وسایل شامل پوشک، برخی از وسایل مهم برای تغذیه، چیزهایی برای بیرون رفتن همراه نوزاد، لوازمی برای ایمنی، سلامت و جای خواب اوست. فراموش نکنید که خانواده و دوستان می‌توانند در فراهم کردن وسایل مورد نیازتان به شما کمک کنند و حتی می‌توانید فهرستی از سیسمونی و لباس‌های مورد نیاز نوزاد خود را تهیه کنید.
يکشنبه، 18 خرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
آنچه که نوزاد در سال اول زندگی به آن نیاز دارد

وسایل مورد نیاز نوزادان در سال اول زندگی

آیا می‌‌‌دانید که تهیه چه وسایلی برای نوزادان، در سال اول زندگی ضروری است؟ در این مقاله، لیستی از مهم‌‌‌ترین وسایل مورد نیاز نوزادان در یک سال اول زندگی ارائه شده است که لباس، وسیله حمل و نقل، وسایل مورد نیاز برای حمام و تغذیه کودک از مهم‌‌‌ترین این لوازم به شمار می‌‌‌روند.

البته به یاد داشته باشید که تهیه مکان امن برای خواب و زندگی نوزاد نیز از اهمیت خاصی برخوردار است. همه مادران می‌‌‌توانند با بررسی منابع معتبر موجود در دنیای مدرن امروزی، اطلاعات لازم در مورد وسایل نوزادان در یک سال اول زندگی دریافت نموده و با توجه به شرایط آب و هوایی و رسوم خانوادگی خود، آن‌‌‌ها را قبل از انجام روند زایمان تهیه کنند.
 

وسایل مورد نیاز برای تغذیه نوزاد

پس از آمدن شما همراه کودکتان از بیمارستان، وسایل مورد نیاز شما برای تغذیۀ نوزاد در خانه ممکن است شامل موراد زیر باشد:
 
بالش شیردهی
این بالش‌های بسیار مفید به شما کمک می‌کند تا در طول شیر دادن‌، آن را زیر نوزاد و دور کمرتان قرار دهید و جای راحتی برای نوزادتان فراهم کنید. این بالش‌ها در رنگ‌ها، مدل‌ها و سایزهای مختلف وجود دارد که با توجه به راحتی مادر و نوزاد طراحی شده است. شما می‌توانید سایزی را انتخاب کنید که حتی در خودروی شما هم برای شیر دادن مناسب باشد.
 
پیش‌بند
پیش‌بند مانع از ریختن استفراغ و آب دهان نوزاد روی لباس‌های او می‌شود. این پیش‌بندها نیز در رنگ‌ها و شکل‌های متنوعی وجود دارد و از آنجا که قیمت زیادی ندارد، می‌توانید چند دست از آنها را تهیه کنید تا در صورت کثیف شدن، مجبور نباشید خیلی سریع آن را بشویید.
 
دستمال آروغ‌گیر رودوشی
برای محافظت از لباس خود در مقابل استفراغ‌های نوزاد و دیگر مایعات، این دستمال‌ها را تهیه کنید تا همیشه در دسترس باشد. می‌توانید برای این‌کار از یک حولۀ کوچک تمیز هم استفاده کنید.
 
شیشه‌شیر و سرشیشه
حتی اگر نوزادتان را فقط با شیر خودتان تغذیه می‌کنید، اگر بخواهید شیرتان را پمپ و ذخیره کنید، به شیشه‌شیر و سرشیشۀ مناسب نیاز دارید. اگر قصد دارید تنها از شیر خشک برای تغذیۀ نوزاد استفاده کنید نیز، در طول روز تقریباً ۱۰ بطری ۱۲۰ میلی‌لیتری نیاز خواهید داشت، پس بهتر است بیشتر از یک یا دو شیشه‌شیر با سرشیشه‌های مناسب در خانه داشته باشید. در حال حاضر شیشه‌شیرها در سه نوع شیشه‌ای، پلاستیکی و ترکیبی و در طرح‌‌های مختلف در بازار موجود است.
 
فرچهٔ مخصوص شستن شیشه‌شیر
برای تمیز کردن صحیح شیشه‌شیرها، مخصوصاً انواع پلاستیکی آن، بهتر است از یک فرچۀ شیشه‌شیر یا اسفنج مناسب که خط و خشی به شیشه‌شیر وارد نکند، استفاده کنید و با آب گرم و کف بشویید و بعد خوب آبکشی کنید.
 
شیر خشک
اگر شما نمی‌توانید کودک را با شیر خودتان تغذیه کنید یا پزشک توصیه کرده است که از شیر خشک به عنوان مکمل شیر مادر استفاده کنید، گزینه‌های برای انتخاب شیر خشک نوزاد در اختیار دارید که می‌توانید در مورد مناسب‌ترین آنها با پزشک خود یا پزشک اطفال کودکتان مشورت کنید.
 
ظروف نگهداری شیر مادر
اگر به هر دلیلی نیاز به دوشیدن شیر خودتان پیدا کردید، می‌توانید شیر را در این ظروف بریزید و در یخچال نگه دارید و طی چهار روز مصرف کنید. بعد از گذشت چهار روز نیز لازم است شیر را دور بریزید. بهتر است با شرایط نگهداری شیر مادر پس از دوشیدن آشنا باشید.1
 

لیست لوازم و لباس های ضروری نوزاد بعد از زایمان

چیزی بامزه تر از لباس های کوچک نوزادان وجود ندارد - اما شما میخواهید موارد مورد نیاز را انتخاب کنید که راحت و گرم و نرم باشد. هنگامی که بحث لباس پیش می آید، کودکان باید اینها را داشته باشند:

4-8 یک سره (دهانه های یقه پاچه های شل)

4-8 لباس زیر (با دهانه های سر بزرگ، همراه چفت شدن در بین پاها)

4-8 لباس خواب یک تکه

2 پتو برای کودکان زمستانی

1-3 ژاکت یا کت (جلو قفل شونده)

1-3 رو لباسی بچگانه و یا لباس های دیگر

4-7 جوراب یا جوراب ساق بلند (کفش ها غیر ضروری هستند تا زمانی که کودک بتواند پیاده روی کند.)

1-3 کلاه (پهن بافت برای یک کودکان تابستانی، کلاه نرم که گوش ها را برای یک کودک زمستانی بپوشاند)

دستکش های نرم

شنل یا لباس پشمی برای کودکان زمستانی.2

آنچه که نوزاد در سال اول زندگی به آن نیاز دارد

لباس‌‌‌ های کودک

 لباس‌‌‌های تهیه‌‌‌شده برای نوزادان در یک سال اول زندگی، در سایز‌‌‌ها و اندازه‌‌‌های مختلفی بوده و می‌‌‌تواند از مارک‌‌‌های متفاوت باشد. به عنوان مثال، لباسی که برای  3 تا 6 ماهگی نوزادان در یک شرکت تجاری خاص طراحی و دوخته می‌‌‌شود، ممکن است فقط تا 4 ماهگی فرزند شما مناسب باشد، در حالی‌‌‌که همان اندازه لباس در مارک دیگر ممکن است خیلی بزرگ‌‌‌تر بوده و تا سال اول زندگی فرزند شما مورد استفاده قرار گیرد.

بنابراین، برای تهیه لباس‌‌‌های مختلف نوزاد خود باید به سایز درج شده بر روی لباس، وزن و قد فرزند خود دقت نموده، سپس، فهرستی از لباس‌‌‌های مورد نیاز برای یک سال اول زندگی او فراهم کنید.

انجام این کار به شما کمک خواهد کرد تا لباس‌‌‌های مناسب را به بهترین قیمت برای فرزند خود تهیه نمایید. فراموش نکنید که وقتی برخی از نوزادان به 3 ماهگی می‌‌‌رسند، دیگر لباس‌‌‌های نوزادی برای آن‌‌‌ها اندازه نبوده و باید لباس‌‌‌های جدیدی برای او خریداری شود.

اما پیش‌‌‌ بینی دقیق این وضعیت برای والدین بسیار سخت است. بنابراین، هیچ مادری در هنگام خرید لباس برای نوزاد خود (در روزهای قبل از تولد او)، نمی‌‌‌تواند اندازه درستی در دست داشته باشد.

با همه این توصیفات، اطمینان داشته باشید که تهیه لباس در اندازه بزرگ‌‌‌تر از اندازه فرزند شما می‌‌‌تواند در ماه‌‌‌های بعدی زندگی او نیز مورد استفاده قرار گیرد.

همچنین، یادتان باشد قبل از اینکه فرزندتان به لباس خاصی نیاز پیدا کند، هرگز آن را خریداری نکنید، زیرا بچه‌‌‌ها به سرعت رشد می‌‌‌کنند و خرید یک یا دو دست لباس در روزهای اول زندگی برای رفع نیازهای نوزادان کافی است. در این شرایط، شما می‌‌‌توانید در ماه‌‌‌های بعد، با اطمینان از میزان رشد فرزند خود لباس‌‌‌های جدیدی برای او تهیه کنید.

همچنین، در هنگام خرید لباس روزمره برای نوزادان، در درجه اول، آرامش و راحتی آن‌‌‌ها را در نظر بگیرید و به دنبال لباس‌‌‌هایی از جنس الیاف نرم، ظریف و با دوام بروید تا فرزندتان در هنگام پوشیدن آن‌‌‌ها به راحتی حرکت نموده و دنیای اطراف خود را کشف کند.

علاوه  بر این موارد، لباس‌‌‌هایی را انتخاب کنید که با شستشوی مکرر خراب نشوند. لازم است بدانید که لباس نوزادان باید از الیاف بدون رنگ‌‌‌ یا مواد شیمیایی مضر تهیه شود که البته قیمت این نوع البسه نسبت به نوع معمولی آن، بسیار گران‌‌‌تر خواهد بود.

همچنین، فراموش نکنید هر آنچه را که برای فرزند کوچک خود انتخاب و خریداری می‌‌‌کنید، نباید با مواد شوینده قوی شسته شود، زیرا این نوع مواد شیمیایی، تحریک پوست نوزاد شما را به دنبال خواهد داشت. در ادامه این مقاله، اصول تهیه وسایل نوزادان، برای سال زندگی آن‌‌‌ها ارائه شده است که به شرح زیر می‌‌‌باشد:

لباس‌‌‌های یک تکه یا سرهمی
 بعضی از این نوع لباس‌‌‌های نوزادان اساسا از جنس‌‌‌هایی تهیه می‌‌‌شود که برای خواب و زمان بازی فرزند شما مناسب باشد. به همین دلیل، این نوع البسه برای ماه‌‌‌های اول زندگی فرزند شما فوق‌‌‌العاده راحت بوده و در هنگام خواب، برای حرکت دادن نوزادان انعطاف لازم را خواهد داشت.

به عنوان یک مادر جوان و بی‌‌‌تجربه یادتان باشد که اگر به دنبال خرید سرهم برای یک سال اول از زندگی نوزاد خود هستید، مدلی را انتخاب کنید که از سمت پایین باز بوده و بتواند به راحتی به سمت بالای بدن فرزندتان حرکت کنند تا شما به راحتی بتوانید لباس‌‌‌های زیر کودک و پوشک او را بدون درآوردن کامل لباس، تعویض کنید.
 
پیراهن نوزادان
در هنگام خرید پیراهن باید آن‌‌‌هایی را انتخاب کنید که به راحتی از سر نوزاد رد شده و به طور کامل دور گردن نوزاد قرار گیرد. برای این کار، لازم است خط گردن لباس حالت کشی داشته و به راحتی بر روی سر کودک شما حرکت کند.
 
کت و شلوار یا شلوارهای تکی
 انتخاب کت و شوار جدا برای نوزادان باعث می‌‌‌شود که وقتی یک قطعه از لباس کثیف شود، به راحتی تعویض گردد، بدون این که نیازی به تعویض کل لباس باشد.

کمر شلوارهای نوزادان باید حالت الاستیکی داشته و به راحتی در هنگام تعویض پوشک پایین کشیده شود. علاوه بر این موارد، شلوار موزد استفاده نوزادان نباید شکم او را که با افزایش وزن، بزرگ‌‌‌تر می‌‌‌شود، دچار فشار و ناراحتی کند.
 
لباس‌‌‌های بیرونی
 ژاکت‌‌‌ها، کت‌‌‌های پشمی و لباس‌‌‌های ورزشی انواع لباس‌‌‌هایی هستند که به آسانی بر روی دیگر لباس‌‌‌های نوزاد پوشانده شده و در هنگام بغل کردن نوزاد، مادر را دچار مشکل نمی‌‌‌کنند.

جالب است بدانید که بسیاری از نوزادان دوست ندارند که در هنگام بیرون رفتن از منزل، ناحیه سر و گردن آن‌‌‌ها به وسیله پتو پوشانده شود. ولی بهتر است کت و پالتو نوزاد در اندازه‌‌‌های بزرگ‌‌‌تر از سایز فعلی او خریداری شود تا دست‌‌‌های نوزاد نیازی به پوشاندن دستکش یا کشیدن پتوی نداشته باشد.

همچنین، تنفس و راحتی بدن نوزاد در این سن بسیار مهم است. برای همین، مادر در هنگام خروج از منزل باید سر کودک خود را بیرون از پتو نگه داشته و در صورت سرد بودن بیش از حد هوا، از کلاه استفاده کند.

به عنوان والدین یک نوزاد سه ماهه، از خرید کت‌‌‌هایی که دارای بند، روبان‌‌‌های آویزان یا قطعات تزیینی هستند، جدا خودداری کنید، زیرا خطر خفگی فرزند شما به میزان قابل توجهی افزایش خواهد داد.
 
کلاه و دستکش
 مادران باید همیشه راحتی و امنیت نوزاد کوچک خود را در نظر داشته و در هنگام بیرون رفتن از منزل در فصل گرم سال، برای جلوگیری از آفتاب سوختگی او از کلاه لبه‌‌‌دار استفاده نموده و در فصل زمستان نیز کلاهی را انتخاب کنند که سر نوزاد را به طور کامل پوشش داده و گرم نگه دارد.

علاوه بر این موارد، در هنگام خرید دستکش برای نوزاد خود نوعی را انتخاب کنید که مانند کیسه بوده، حالت کاملا الاستیکی داشته و در ناحیه مچ دست راحت باشد، زیرا همانطور که می‌‌‌دانید دست و پا زدن و راحت بودن نوزاد اهمیت زیادی دارد.
 
جوراب و کفش
به عنوان یک مادر جوان، شما به تعداد زیادی جوراب یا چکمه‌‌‌های نرم نوزاد نیاز دارید تا در هنگام خارج شدن از خانه بتوانید پاهای کودک خود را پوشش دهید. جالب است بدانید که در سال اول زندگی، هیچ نوزادی نیاز به خرید کفش‌‌‌های واقعی و سفت ندارد؛ حتی بعضی از کارشناسان معتقدند تا زمانی که نوزاد، پاهای قوی نداشته و نتواند در داخل روروئک بایستد، نباید از کفش استفاده کند، زیرا پوشاندن مداوم کفش به نوزادان کوچک می‌‌‌تواند رشد طبیعی پاهای آن‌‌‌ها را با مشکل مواجه کند.

بنابراین، بهتر است پاهای نوزاد خود را با جوراب یا پاپوش‌‌‌هایی که دارای پایه‌‌‌های راحت و الاستیکی هستند، بپوشانید. وقتی زمان خرید کفش برای فرزندتان فرا رسید، به فروشگاه‌‌‌های مخصوص کفش کودکان رفته و از فروشنده بخواهید تا پاهای کودک شما را اندازه‌‌‌گیری کرده و کفش سبک و مناسب با نام تجاری معتبری را معرفی کند، چون اگر اندازه کفش انتخابی شما با اندازه پای فرزندتان مطابقت داشته باشد، باعث رشد مناسب پاهای او شده و مشکلی در زمان راه رفتن برای او ایجاد نخواهد کرد.3

آنچه که نوزاد در سال اول زندگی به آن نیاز دارد

اسباب بازی، وسایل سرگرمی و آرام کننده

 
پستانک
بعضی از کودکان، پستانک دوست دارند برخی نیز دوست ندارند. خرید این وسیله ضروری نیست اما برخی از کودکان با خوردن پستانک آرام و ساکت می شوند.
 
گهواره
این گهواره ها هنگام تکان خوردن کودک بالا و پایین و باعث آرام شدن او می شود. این گهواره ها به دلیل داشتن کمربندهای نگهدارند، بسیار امن و راحت هستند.
 
تشک مخصوص بازی
این تشک ها بسیار نرم هستند و کودکان اسباب بازی های خود را روی آن پهن می کنند. انواع مدرن آن ها، چراغ و موزیک نیز دارند.
 
اسباب بازی
کودکان زیر یک سال به اسباب بازی های زیبا نیاز ندارند. جغجغه، اسباب بازی های موزیکال و نرم برای آنها کافیست.
 
کتاب
کتاب های مقوایی بسیار ضخیم برای آموزش فرهنگ کتاب خوانی به کودکان مناسب هستند.4
 

وسایل لازم برای خواب نوزاد

نوزادان می‌توانند هر جایی بخوابند، به شرطی که روی سطح بلندی که امکان افتادن از آن وجود دارد، نباشد و بالش و پتوهای اضافی هم اطرافشان نباشد تا باعث خفگی نوزاد در خواب نشود. اما به‌طورکلی برخی از لوازم مورد نیاز برای خوابیدن نوزاد شامل موارد زیر است:
 
تخت نوزاد
می‌توانید برای نوزاد یک تخت گهواره‌‌ای برای گذاشتن در کنار تخت خودتان تهیه کنید. بهتر است تختی که می‌خرید، این قابلیت را داشته باشد که بتوانید در دو سال بعدی نیز از آن استفاده کنید و نیازی به خرید گهواره یا تخت بزرگ‌تر نباشد.
 
تشک
یک تشک فنری سفت یا یک تشک اسفنجی برای خواب نوزاد مناسب است و تشک‌های نرم خطری بالقوه برای سندرم مرگ ناگهانی نوزاد است. این خطر در مورد بالش‌هایی به نام ضربه‌گیر تخت نوزاد هم صدق می‌کند. مهم است که یادتان بماند از این ضربه‌گیرها و بالش‌های نرم اضافه در اطراف نوزاد استفاده نکنید.
 
ملافه و روتختی
بهتر است حداقل دو دست ملافه تهیه کنید. دوختن ملافه معمولاً کار آسانی است و شما می‌توانید خودتان با پارچه‌های مثل پارچۀ پنبه‌ای نرم برای نوزادتان ملافه‌های سبک و نخی زیادی بدوزید.1

آنچه که نوزاد در سال اول زندگی به آن نیاز دارد

 امنیت

شما باید به محض اینکه کودک شروع به چهار دست  پا رفتن، غلتیدن و خزیدن به اطراف کرد، همه وسایل خطرناک را از جلوی دست او جمع کنید و برخی وسایل ایمنی را خریداری کنید. برخی از وسایل امنیتی می توانند کودک شما را از بسیاری از خطرهای معمول دور نگه دارند.
 
در های محافظ
اگر خانه شما پله دارد باید پایین و بالای پلکان، در های محافظ نصب کنید. از این درها می توانید برای بستن راه ورود به اتاق هایی همچون دستشویی یا اتاق کار خود نیز استفاده کنید.
 
ضامن در کمد و کابینت
سعی کنید از میان مدل های مختلفی که وجود دارند، نمونه ای را انتخاب کنید که در برابر تلاش های مستمر کودکان مقاومت بالایی دارد.
 
مانیتور کودک
این وسیله، فرستنده و گیرنده ای دارد که به والدین کمک می کند تا فعالیت های کودک خود در اتاق دیگر را کنترل کند. فرستنده باید به اندازه کافی به کودک نزدیک باشد تا صدای او را ارسال کند.4

پینوشتها
1.www.madarsho.com
2.www.namnak.com
3.www.mamanam.com
4.www.bartarinha.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.