همه چیز راجع به شیرخشک نوزاد

استفاده از شیر مادر بهترین روش تغذیه نوزادی است که تازه متولد شده است، زیرا نیازهای طبیعی کودک در حال رشد را برآورده می کند و نیز منبع با ارزشی از آنتی بادیها می باشد و در مقابل انواع حساسیتهای خطرناک، کودک را محافظت می کند. اما بسیاری از اطفال به علل مختلف نمی توانند از شیر مادر تغذیه کنند در نتیجه استفاده از شیر خشک در شیشه اهمیت می یابد.
يکشنبه، 18 خرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
همه چیز راجع به شیرخشک نوزاد

نکاتی برای خرید شیر خشک

برای خرید شیر خشک لازم است نکاتی را در نظر بگیرید تا نوزادتان دچار مشکلی نشود یا هنگام رسیدن به خانه متوجه خرید اشتباه خود نشوید. برخی از این نکات شامل موارد زیر است:
 
نوع شیر خشک
شیر خشک معمولاً در دو نوع پودری و مایع وجود دارد که در ایران تنها نوع پودری آن موجود است. بیشتر شیر خشک‌ها از شیر گاو یا سویا تهیه می‌شوند‌، اما برای نوزادانی که به پروتئین‌های شیر یا سویا آلرژی دارند و برای نوزادانی که زودرس هستند یا هنگام تولد وزن پایینی دارند، شیر خشک‌های ویژه‌ای وجود دارد.

هر شیر خشکی که انتخاب می‌کنید بهتر است اگر غنی از آهن باشد تا از کم‌خونی نوزادتان جلوگیری شود. اما برای اطلاعات بیشتر در مورد انتخاب شیر خشک مناسب، لازم است با پزشک کودکتان مشورت کنید.
 
تاریخ انقضای شیر خشک
شاید شما هم آن‌قدر کمبود وقت دارید که هنگام خرید، فقط قوطی شیر خشک را برمی‌دارید و هزینه را پرداخت می‌کنید، اما چند ثانیه زمان گذاشتن برای بررسی تاریخ انقضا، ایمنی و کیفیت آن را تضمین می‌کند و هر بار قبل از باز کردن یک قوطی جدید، تاریخ انقضای آن را دوباره بررسی کنید. اگر به طور تصادفی شیر خشک تاریخ گذشته خریده‌اید، ظرف بازنشده را به فروشگاه برگردانید و یک قوطی دیگر بگیرید.
 
فرورفتگی قوطی
مطمئن شوید که قوطی شیر خشک فرورفتگی ندارد، زیرا این می‌تواند به معنای آن باشد که لایۀ قلع داخل قوطی ترک خورده است. ترک اجازه می‌دهد که شیر خشک با فولاد تماس پیدا کند که این می‌تواند باعث زنگ‌زدگی و حتی یک سوراخ شود و به خراب شدن محتویات قوطی منجر شود.1
 

شیرخشک تا چند ساعت قابل استفاده است؟

بهترین آن است که شیرخشک آماده شده ظرف زمانی ۱۵ دقیقه مصرف شود. اما بدیهی استکودک شما از خوردن شیرخشک آماده شده سرباز میزند و شیشه شیر را با دست پس میزند و شما نمیدانید با شیر باقی مانده در ظرف شیر چه بکنید.

اگر شما نگران سلامت کودک خود هست و این سوال در ذهن شما ایجاد شده است که شیرخشک تا چند ساعت قابل استفاده است باید به شما بگوییم که کارشناسان در این زمینه نظرات متفاوتی دارند، برخی پزشکان معتقدند که شیرخشک آماده شده را را می توان ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری کرد و این مدت از نظر برخی دیگر تا ۴۸ ساعت نیز امکانپذیر است.2
 

نکات مهم در مورد نگهداری شیر خشک در منزل

در ادامه این مقاله، به چند نکته مهم جهت تهیه شیر خشک نوزادان اشاره شده است  تا این غذای ترکیبی، برای سلامت فرزند شما کاملاً امن باشد. این نکات به شرح زیر است:
 
1- انتخاب تجهیزات مناسب
مادر باید در هنگام خرید شیشه شیر نوزاد و ذخیره تجهیزات آن مانند درب و سرپوش، دقت نموده و مطمئن شود که وسیله انتخابی او از مارک‌های معتبر موجود در بازار خریداری شده است. در واقع، شیشه شیر نوزادان باید در شرایط مناسب و از جنس مطلوب تهیه گردد. پس، به عنوان یک مادر قبل از خرید شیشه شیر نوزاد خود، بروشور، جنس و میزان ایمنی آن را با دقت بررسی کنید.

همچنین، بهتر است شیشه شیر انتخابی شما قابل استفاده در دستگاه مایکروویو بوده و دارای درپوش مخصوص باشد تا در صورت نیاز بتوانید از درب آن، برای پوشش سر بطری استفاده کنید. علاوه بر این موارد، جنس شیشه شیر نوزادان باید به گونه‌ای باشد که هر بار پس از استفاده به راحتی شسته و تمیز شود، زیرا انتخاب نوع مناسب محصول برای شستشوی دقیق و تمیز کردن آن بسیار مؤثر است.
 
2- استریلیزه کردن شیشه شیر نوزادان
در برخی موارد، ممکن است مادر نوزاد تنها بوده یا به دلیل شاغل بودن، زمان کمی برای شستشو و تمیز کردن مداوم شیشه شیر نوزاد خود، بعد از هر بار استفاده داشته باشد. در چنین شرایطی، او باید شیشه شیر فرزند خود را  قبل از تغذیه نوزاد، به طور کامل شستشو دهد. برای این کار لازم است:

1- در یک ظرف بزرگ، آب ریخته و آن را بجوشاند.

2- هنگامی که آب شروع به جوشیدن کرد، تمام وسایل جانبی و خود شیشه شیر فرزند خود را در داخل آب جوش ریخته و به مدت حداقل پنج دقیقه بجوشانید.

3- همچنین، به عنوان یک مادر شاغل می‌توانید از دستگاه‌های ضدعفونی‌کننده مایکروویو و ضد ویروس موجود در بازار نیز برای استریلیزه کردن شیشه شیر نوزاد خود استفاده نمایید.

در نهایت، یادتان باشد که بعد از استریل کردن شیشه شیر فرزند خود، نوک بطری را با آب گرم و صابون بشویید.
 
3- آماده‌سازی شیر خشک به منظور تغذیه نوزادان
اگر ، نوزاد خود را با شیر خشک تغذیه می‌کنید، بهتر است بدانید که در مرحله اصلی تغذیه فرزند خود قرار دارید. معمولاً بسته‌های شیر خشک حاوی پودر شیر بوده و دستورالعمل خاصی در مورد نحو آماده‌سازی و میزان استفاده از آن، بر روی قوطی شیر نوشته شده است.

با این حال، لازم است کاملاً مراقب بوده و در میزان مصرف آن دقت نمایید. برای تهیه شیر خشک، به منظور تغذیه نوزاد خود، ابتدا مقدار لازم از پودر داخل قوطی را با آب جوش که قبلاً جوشیده و سرد شده است، مخلوط کنید. بهتر است به نکات درج‌شده بر روی بروشور شیر خشک دقت نمایید.

همچنین، اطمینان داشته باشید که آب مصرفی شما بیش‌ازحد خنک نباشد، چون پودر با آب سرد به خوبی مخلوط نخواهد شد. در این مرحله، لازم است در شیشه شیر را محکم بسته و آن را به اندازه کافی تکان دهید تا مواد داخل شیشه شیر به طور کامل، با هم ترکیب شود.

شما باید در انتخاب میزان پودر شیر خشک نیز دقت نمایید تا غلظت شیر تهیه‌شده برای نوزادتان مناسب باشد؛ ترکیب شیر خشک نباید بیش‌ازحد غلیظ یا بیش‌ازحد رقیق باشد.

حتماً قبل از تغذیه نوزاد با شیر خشک، دمای آب موجود در داخل شیشه شیر را بررسی کنید تا نه زیاد گرم و نه زیاد سرد باشد، چون فقط شیر ولرم برای تغذیه نوزادان مناسب است. در نهایت، به منظور آزمایش میزان گرمی شیر خشک، بهتر است مقداری از ترکیب آماده‌شده بر روی آرنج خود بریزید تا دمای مناسب آن را بررسی کنید.
 
4- پاک‌کننده‌های شیشه شیر نوزادان
اگر خود را به طور مداوم با شیر خشک تغذیه می‌کنید، رعایت بهداشت شیشه شیر او از اهمیت زیادی برخوردار است. برای همین، مادران باید در هر زمان اطمینان داشته باشند که شیشه شیر نوزاد استریل و تمیز شده است.

در واقع، شستن و تمیز نگه داشتن شیشه شیر، پس از هر بار تغذیه نوزاد، بسیار مهم است. بنابراین، لازم است هر چند وقت یک‌بار، شیشه شیر قدیمی فرزند خود را که از بین رفته است، دور بیندازید و به جای آن، شیشه شیر جدیدی را جایگزین کنید.3
 

آیا باید شیرخشک آماده شده را گرم کنیم؟

خوب است شیری که به کودکتان میدهید خنک باشد یا به دمای اتاق رسیده باشد. اما اگر او شیر گرم را ترجیح میدهد، شیشه شیرش را در آب گرم قرار داده و یا برای ۱ تا ۲ دقیقه آن را زیر شیر آب گرم نگه دارید. برای این کار از مایکرو ویو استفاده نکنید.

ممکن است که شیر بیش از اندازه گرم شود و دهان فرزندتان را بسوزاند. برای آنکه مطمئن شوید که دمای شیر مناسب است یا نه کمی از آن را پشت دستتان بریزید. این تست را روی مچتان انجام ندهید چرا که به اندازه کافی به دما حساس نمی باشد.2
 

شرایط نگهداری قوطی شیر خشک

برای نگهداری قوطی‌های شیر خشک می‌توانید کابینت یا قفسه‌ای را انتخاب کنید که از اجاق گاز، فر، سیستم‌های گرمایشی یا لوله‌های آب داغ دور است.

همچنین ‌خیلی بهتر است که شیر خشک پودری را در یخچال یا جای مرطوبی نگذارید، زیرا رطوبت می‌تواند باعث شود که پودر شیر به هم بچسبد و غلظت شیر خشک را بیشتر ‌کند.

همچنین سرما و گرما می‌تواند مواد مغذی موجود در شیر خشک را تخریب کند، پس قوطی‌ها را در معرض نور مستقیم خورشید یا در فریزر هم قرار ندهید.

شیر خشک را کمی خنک نگه دارید، اما آن را منجمد نکنید. دمای مطلوب برای نگه داشتن شیر خشک بین ۱۲ و ۲۴ درجه سانتی‌گراد است، بنابراین لازم است که دمای محلی که شیر خشک‌ها را آنجا گذاشته‌اید، بین این دماها و حتماً بالاتر از دمای انجماد صفر درجه سانتی‌گراد باشد.

همچنین وقتی یک قوطی شیر خشک را باز می‌کنید، دستورالعمل روی قوطی دربارۀ محل نگهداری و آخرین زمان درست مصرف آن را رعایت کنید.

بیشتر تولیدکنندگان توصیه می‌کنند قوطی شیر خشک را فقط تا یک ماه بعد از باز کردن آن مصرف کنید، اما شما باز هم لازم است زمان روی قوطی را نگاه کنید.

همچنین هرگز نوزاد خود را با شیر گاو تغذیه نکنید. این کار تا یک سالگی کودک توصیه نمی‌شود، زیرا شیر گاو مواد مغذی مناسب و در اندازه‌های درست را برای یک نوزاد در حال رشد ندارد.

همچنین این شیر می‌تواند باعث مشکلات گوارشی شود، بنابراین از دادن شیر گاو قبل از یک سالگی به کودک پیشگیری کنید و بعد از آن هم فقط به میزان و مقداری که پزشک توصیه کرده است، از شیر گاو به او بدهید.1
 

چگونه متوجه شوید که کودک سیر شده است؟

فرزندتان شما را آگاه خواهد کرد. ممکن است که او دست از مکیدن برداشته و یا گرفتن سر بطری را رد کند و یا اگر به اندازه کافی بزرگ باشد شیشه را کنار بزند. شاید بخواهید فرصت دیگری به او بدهید که نظرش را عوض کند اما او را مجبور نکنید که محتویات شیشه را تمام کند.2
 

نکاتی درباره نحوه نگهداری شیر خشک در یخچال

 به یاد داشته باشید که نباید شیر خشک آماده‌شده برای تغذیه نوزادان را بیش از 15 دقیقه ذخیره کرد. با این حال، اگر در وضعیتی باشید که اجتناب از این کار امکان‌پذیر نیست، آن را حتماً در شرایط خاص نگهداری کنید. نکات مهم برای نگهداری شیر خشک آماده‌شده نوزادان در یخچال، برای مدت طولانی، به شرح زیر است:

شیر خشک آماده در شیشه شیر را می‌توان فقط برای مدت یک ساعت در یخچال نگهداری نمود.

اگر پودر شیر خشک برای مدت زیادی در شیشه شیر نوزاد مانده است، آن را دور بریزید.

اگر هر نوع شیری به مدت یک ساعت یا بیشتر در دمای اتاق قرار گرفت، حتماً آن را دور بریزید.3

پینوشتها
1.www.madarsho.com
2.www.nininama.com
3.www.mamanam.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.