پروبیوتیک و تاثیر آن بر شیردهی

پروبیوتیک با ریشه لاتین به معنی «برای زندگی» است.پروبیوتیک‌ها مکمل‌هایی بر پایه باکتری‌های مفید بدن هستند که با بهبود عملکرد دستگاه‌های مختلف بدن می‌توانند آثار مثبتی بر سلامت انسان داشته باشند.
دوشنبه، 19 خرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
پروبیوتیک و تاثیر آن بر شیردهی

پروبیوتیک چیست؟

 جالب است بدانید که شما نمی توانید پروبیوتیک ها را ببینید، اما آن ها در همه جا هستند! بدن شما محل زندگی تریلیون ها میکروارگانیسم است. با این حال، احساس چربی نمی کنید! این ارگانیسم های میکروسکوپی به بدن شما کمک می کنند تا سالم و شاد بماند.

روده شما مکانی برای زندگی بیش از 400 گونه سلول باکتریایی متنوع است. این باکتری های سالم، عملکرد مناسب سیستم گوارشی شما را تضمین می کنند.

اما مواد غذایی مضری که امروزه می خوریم و مواد شیمیایی که وارد بدن ما می شوند، بخش بزرگی از این تعداد باکتری ها را از بین می برند. این روند باعث می شود تا دستگاه گوارش ما ضعیف شود.

با این حال، شما می توانید با مصرف پروبیوتیک ها، روده خود را با این باکتری های مفید مجدداً پر کنید. یک پروبیوتیک حاوی تعداد زیادی باکتری مفید روده ای است و می‌تواند میکرو فلور روده شما را تغییر دهد. میکروارگانیسم ها از دو راه جفت و شیر مادر به کودک می رسد. پس پروبیوتیک ها در شیردهی نوزاد شما تاثیر بسزایی دارد.1

پروبیوتیک و تاثیر آن بر شیردهی

مزیت های پروبیوتیک ها برای مادران شیرده

 
1.تقویت سیستم ایمنی مادر
ممکن است در طول شیردهی سیستم ایمنی بدن خودتان نیز ضعیف شده باشد. مصرف غذاهای غنی از پروبیوتیک ها با مکمل های پروبیوتیکی می توانند سیستم ایمنی شما را تقویت کنند.

البته هنوز هیچ گونه شواهدی وجود ندارد که نشان دهد باکتری های پروبیوتیکی به شیر مادر انتقال می یابد، آخرین بررسی ها نشان می دهند که پروبیوتیک ها از طریق سلول های ایمن انتقال می یابند.
 
2. سیستم ایمنی نوزاد را قوی می کند
وقتی پروبیوتیک را به رژیم غذایی خود اضافه می کنید، باکتری های خوب را وارد بدن نوزاد می کنید. این کار به تقویت سیستم ایمنی بدن نوزاد کمک می کند.
 
3. رفلوکس اسید
بر طبق یک بررسی که در سال 2011 توسط ژورنال تحقیقات کلینیکی منتشر شد، با مصرف پروبیوتیک ها ، علائم رفلوکس کاهش یافت.
 
4. یبوست
پروبیوتیک ها به درمان یبوست مزمن در نوزادان کمک می کند.

یک بررسی در ایتالیا نشان داد که با مصرف پروبیوتیک ها، حرکات روده در کودکان بهتر شده بود.
 
5. پیشگیری از اگزما
اگزما مشکلی شایع در میان نوزادان و کودکان است. با افزودن پروبیوتیک ها به رژیم غذایی خود، می توانید از بروز اگزما در دو سال اول زندگی کودک خود پیشگیری کنید.
 
6. رفع قولنج
یک بررسی در دانشگاه ملبورن نشان می دهد که با مصرف پروبیوتیک ها در دوران شیردهی، به رعه قولنج در کودک خود کمک می کنید.
 
7. تولید ویتامین ب
خود شما و کودک تان به ویتامین ب نیاز دارید. این گروه از ویتامین ها به متابولیسم غذایی کمک می کند، از کمخونی پیشگیری می کند و به سلامت سیستم ایمنی بدن کمک می کند.
 
8. دیگر مزیت های پروبیوتیک ها
– آنها املاح معدنی را جذب می کنند

-مواد سمی را از بدن دفع می کند

– به هضم و جذب کربوهیدرات های خاص کمک می کند

– به عنوان عوامل ضد التهاب عمل می کنند

– انواع اختلالات مانند سرطان روده، سیروز کبدی ، عفونت های واژینالی ، اسهال و غیره را درمان می کند.
 

مصرف پروبیوتیک‌ها در چه افرادی منع مصرف دارد؟

1- بیماران HIV مثبت

2- بیمارانی که مبتلا به نقص سیستم ایمنی هستند

3- شیرخواران زیر 6 ماه.3
 

مواد غذایی غنی از پروبیوتیک

 بر اساس این مزایا، می توان نتیجه گرفت که هر مادر شیرده باید پروبیوتیک ها را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. اما این مواد غذایی را کجا پیدا کنید؟ شما به راحتی می توانید مکمل های پروبیوتیکی را از بازار خریداری کنید. اما گزینه ارزان تر این است که به جای مکمل ها از مواد غذایی غنی از انواع پروبیوتیک ها استفاده کنید.

در نظر داشته باشید که بیشتر مواد غذایی تخمیر شده حاوی پروبیوتیک ها هستند. در ادامه این مقاله، چند ایده غذایی حاوی پروبیوتیک ها برای مادران شیرده ارائه شده است که مهم ترین این موارد به شرح زیر می باشند:
 
ماست
ارزان ترین و بهترین ماده غذایی غنی از پروبیوتیک ها، ماست است. اغلب پزشکان متخصص تغذیه عقیده دارند که ماست بهترین منبع پروبیوتیکی است که می توانید این ماده مفید را وارد بدن مادران در دوران شیردهی کند.

شما می توانید ماست را در خانه درست کرده یا آن را از بازار خریداری کنید. اگر به دنبال ماست بسته بندی شده هستید، به دنبال برندهایی باشید که دارای پروبیوتیک های اضافی مانند لاکتوباسیلوس یا اسیدوفیلوس باشند.

در نهایت، به عنوان یک مادر جوان و بی تجربه به خاطر بسپارید که ماست ساخته شده از شیر بز گزینه بهتری برای تأمین پروبیوتیک های مورد نیاز بدن مادران شیرده و نوزادان خواهد بود.
 
کفیر
 کفیر از شیر بز و دانه های تخمیر کفیر تهیه شده است. جدا از پروبیوتیک ها، کفیر منبع غنی آنتی اکسیدان ها نیز است که برای تقویت بیشتر سیستم ایمنی کودک خود، شما باید آن را در دوران شیردهی امتحان کنید!

پروبیوتیک و تاثیر آن بر شیردهی
 
شکلات تلخ
مطمئناً شکلات، خوشمزه ترین منبع پروبیوتیک ها خواهد بود! بله، شما می توانید شکلات بخورید؛ اما فقط از نوع تلخ آن!
 
ترشی
 جالب است بدانید که ترشی یک منبع خوشمزه از پروبیوتیک ها است. شما می توانید مقداری از این چاشنی خوشمزه را در خانه درست کنید.
 
چای کامبوچا
 این نوشیدنی غنی از پروبیوتیک ها است؛ اما اگر از شرایط خاص پزشکی رنج می برید، از مصرف چای کامبوچا خودداری کنید.
 
پنیرهای نرم
 آیا می دانید که پنیر نیز به عنوان به عنوان یک پروبیوتیک عمل کرده و سیستم ایمنی بدن مادر شیرده و فرزند او را تقویت می کند؟ همه پروبیوتیک های موجود در پنیر تا زمان رسیدن به معده و روده زنده نمی مانند، اما برخی از گونه های پنیر تخمیر شده نرم، مانند گودا، به اندازه کافی قوی هستند تا راه خود را به روده پیدا کنند.
 
شیر غنی از پروبیوتیک
 اضافه کردن شیر اسیدوفیلوس به رژیم غذایی مادران در دوران تغذیه نوزاد با شیر مادر یک روش عالی برای تأمین پروبیوتیک ها است. شیر اسیدوفیلوس با باکتری ها تخمیر می شود و به عنوان شیر اسیدوفیلوس شیرین در بازار به فروش می رسد.
 
کره
 تخمیر ماست معمولی و رقیق کردن با آب باعث گرم، منجر به تولید کره می شود. این ماده حاوی باکتری های اسید لاکتیک است که گزینه پروبیوتیکی بسیار خوبی برای بدن مادران شیرده و نوزادان به شمار می رود.
 
سوپ میسو
سوپ میسو، یک سوپ ژاپنی تهیه شده با برنج، لوبیا و جعفری است و برای درمان و بهبود مشکلات گوارشی بسیار مفید است.
 
تمپه
تمپه یک فرآورده ی تهیه شده از سویا در اندونزی است.
 
کیمچی
کیمچی که ترشی محبوب کره ای هاست، از کلم تخمیر شده تهیه می شود و علاوه بر این که منبع بسیار عالی برای پروبیوتیک هاست، حاوی انواع ویتامین ها، آهن و کلسیم است.2

پروبیوتیک و تاثیر آن بر شیردهی

تداخلات دارویی

تاکنون هیچ‌گونه عوارض جانبی به دنبال مصرف پروبیوتیک‌ها گزارش نشده است.

پروبیوتیک‌ها با هیچ دارویی تداخل مصرف ندارند؛ حتی دیده شده است مصرف همزمان آن‌ها با آنتی‌بیوتیک‌ها موجب افزایش اثربخشی این گروه از داروها شده است.3
 

شرایط نگهداری مکمل‌های پروبیوتیکی

پروبیوتیک‌ها در اثر حرارت یا گرما بی‌تأثیر می‌شوند و محیط خنک و درجه حرارت 8-2 درجه سانتی‌گراد برای نگهداری آن‌ها ایده‌آل است.3
 

معرفی چند مکمل پروبیوتیک

این داروها صرفا جهت معرفی ذکر شده و مصرف خودسرانه ی آنها به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

Garden of Life RAW Probiotic

Ultimate Flora Extra Care

 Mercola complete probiotic

اگر فکر می کنید این منابع پروبیوتیک کمی عجیب هستند، می توانید برخی از مکمل های پروبیوتیک را خریداری کنید. این مکمل ها انواع مختلفی دارند و به راحتی در دسترس هستند.

در مورد پروبیوتیک هایی که به بدن کودک شما آسیب می رساند، نباشید. لازم است بدانید که مصرف پروبیوتیک در دوران تغذیه نوزاد با شیر مادر کاملاً بی خطر است - هم برای شما و هم برای کودک کوچک شما.

اما، افزودن مقداری پروبیوتیک به رژیم غذایی خود در دوران شیردهی، سیستم ایمنی و سلامتی شما و کودک شما را تضمین می کند.1

پینوشتها
1.www.mamanam.com
2.www.behdasht.news
3.www.tebyan.net


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.