بابونه و یک دنیا خاصیت

بابونه، این گیاه گلدار از خانواده‌ی کاسنیان، از قرن‌ها پیش به عنوان درمانی طبیعی برای مشکلات مختلف به کار رفته است. برای درست کردن چای بابونه، باید گل‌های خشک‌شده‌ی آن را به آب جوش اضافه کرد. بعضی‌ها به خاطر ماهیت بدون کافئین چای بابونه و طعم جالبش، آن را جانشین چای سبز یا چای سیاه می‌کنند.
يکشنبه، 25 خرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
بابونه و یک دنیا خاصیت

معرفی گل بابونه

ارتباط گیاهان و سلامتی انسان ها حدود هزاران سال قدمت دارد. استفاده از گیاهان دارویی در هر دو روش پزشکی سنتی و پزشکی غیر سنتی حداقل ۵۰۰۰ سال قدمت دارد.

محبوبیت بالای داروهای گیاهی حتی با وجود کند تر بودن روند درمان نسبت به سایر روش های درمانی، معمولاً به دلیل حداقل بودن عوارض جانبی و سمی این دارو ها توجیه می شود.

یکی از رایج ترین گیاه هایی که برای اهداف دارویی و درمانی مورد استفاده قرار می گیرد ، گل بابونه است. در جهت استفاده از خواص گل بابونه، چای گل بابونه و عصاره های گیاهی آن از گل های خشک شده گونه Matricaria تهیه می شود.

به دلیل بالا بودن خواص گل بابونه، این گل یکی از قدیمی ترین و پرکاربردترین گیاه های دارویی در کل جهان است و برای انواع روش های درمانی توصیه می شود.1
 

بهترین روش‌ های مصرف بابونه

اگر شما مدت زیادی است که با این گیاه معجزه آسا آشنا هستید، اما هرگز از خواص چند منظوره آن آگاه نبودید، احتمالا با دانستن سایر کاربرد‌های بابونه و نحوه مصرف آن شگفت زده خواهید شد.2
 
هدف مصرف روش مصرف
مصرف در حمام ۱۱۳ گرم بابونه خشک شده را با ۵ تا ۱۰ قطره روغن ترکیب کنید و به بدن بزنید یا درون وان بریزید تا زخم‌ها، اگزما، هموروئید یا نیش حشرات را تسکین دهد. 
مصرف به صورت کپسول  روزانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلی‌‌گرم، بسته به تجویز پزشک مصرف کنید.
مصرف به صورت کرم کرم حاوی ۳ تا ۱۰ درصد بابونه برای درمان خشکی پوست، پوسته پوسته شدن و پسوریازیس استفاده می‌شود.
مصرف به صورت دهانشویه تا ۱۵ قطره از عصاره مایع بابونه را به حدود ۸۰ گرم آب گرم اضافه کنید و روزانه سه بار دهان را با آن بشوئید.
استنشاق بابونه چند قطره بابونه به یک ظرف آب جوش اضافه کنید و بخار آن را نفس بکشید تا سرفه را تسکین دهد.
ضماد بابونه پودر بابونه را با آب مخلوط کنید و خمیر به دست آمده را روی پوست ملتهب بگذارید تا بهبود یابد.
دمنوش بابونه دو تا سه قاشق چای خوری گل بابونه را درون یک فنجان آب جوش بریزید و مانند چای دم کنید و بین وعده‌های غذایی نوش جان کنید.
تنتور بابونه سه نوبت در روز و در هر نوبت یک قاشق چای خوری تنتور بابونه را مصرف کنید تا اعصاب را آرام کند و دل درد، سردرد و اختلال خواب را بهبود بخشد. تنتور (محلول‌های هیدروالکلی از عصاره گیاهان) یکی از بهترین اشکال داروهای گیاهی است که از زمان‌های قدیم تا به امروز از آنها استفاده می‌شود.
 

خواص و آثار بابونه

1. از مهمترین خواص بابونه تقویت معده، درمان زخم معده و ورم معده است و این گیاه به آسانی این مرض را درمان می کند. بیشتر کسانی که درد و سوزش معده دارند، می توانند با خوردن چای غلیظ بابونه سلامتی خود را دوباره به دست بیاورند.

بدین منظور روزانه به صورت ناشتا ۳ الی ۴ قاشق گیاه بابونه را در یک لیوان آب جوش به مدت ۱۰ دقیقه دم کرده و سپس بعد از ۱۵ دقیقه صبحانه را میل نمایید. خوردن چای غلیظ بابونه را به مدت ۲ هفته ادامه دهید تا تأثیر بسزای آن را بر معده مشاهده نمایید.
 
2. برای رفع ورم روده مؤثر است، همچنین برای رفع کرم های معده و روده استفاده می کنند.
 
3. بابونه اعصاب و قوای جنسی را تقویت می کند. خوردن 5 گرم ریشه بابونه با سرکه رقیق محرک نیروی جنسی است (ریشه بابونه گرم تر و خشک تر از گل بابونه است).
 
4. بابونه مقوی مغز است.
 
5. بابونه ادرارآور و قاعده آور است، همچنین استفاده از بابونه سنگ مثانه را خرد و دفع می کند. اگر کسی قطره قطره ادرار می کند به او چای بابونه دهید تا درمان شود.
 
برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است و عفونت های ناشی از سرماخوردگی را از بین می برد
 
6. این گیاه ترشح شیر را در مادران شیرده افزایش می دهد.
 
7. درمان کننده سردرد و میگرن است.
 
8. بابونه ضدنفخ است.
 
9. بابونه درمان کننده کمی ترشحات عادت ماهیانه و تسکین دهنده دردهای عادت ماهیانه است.
 
10. برای درمان چشم درد، بابونه را در سرکه ریخته و بخور دهید.
 
11. برای تسکین دردهای عضلانی چای بابونه بنوشید.
 
12. برای تسکین درد در هنگام دندان درآوردن بچه ها، به آن ها چای بابونه بدهید.
 
13. جویدن بابونه برای التیام زخم های درمان مفید است.
 
14. بابونه تب بر و تسکین دهنده درد است برای تسکین درد، چند قطره اسانس بابونه را با یک قاشق روغن بادام مخلوط کرده و روی محل های دردناک بمالید درد را تخفیف می دهد.
 
15. مصرف دم کرده بابونه به شکل ناشتا مقوی معده، مقوی و بادشکن است.
 
16. برای رفع بی خوابی و داشتن یک خواب آرام و راحت، کافی است ده دقیقه قبل از اینکه به رختخواب بروید یک فنجان چای بابونه بنوشید.
 
17. بابونه درمان کننده بی اشتهایی است.
 
18. چای بابونه درمان کننده کم خونی است. به خاطر همین خاصیت خانم ها و دختران می توانند برای درمان کم خونی شان از آن استفاده کنند.
19. بابونه برای رفع زردی مفید است.
 
20. حمام بابونه اثر نیرو دهنده دارد. برای این منظور چند قطره اسانس بابونه را در وان حمام ریخته مدت یک ربع ساعت در آن دراز بکشید.
 
21. اسانس بابونه مخلوط با روغن بادام برای رفع ناراحتی های پوستی نظیر اگزما، کهیر و خارش مفید است.
 
22. بابونه ضدآلرژی است.
 
23. برای رفع گوش درد و سنگینی گوش، یک قطره روغن بابونه را در گوش بچکانید.
 
24. اسانس بابونه چون اثر قی آور دارد در مورد مسمومیت های غذایی مصرف می شود.
 
25. روغن بابونه را برای از بین بردن کمردرد، درد مفاصل و نقرس روی محل درد بمالید.
 
26. با چای بابونه اگر موهای بلوند را بشویید آن ها را روشن تر و شفاف تر می کند.
 
27. آن هایی که یائسه شده اند بهتر است همه روزه چای بابونه بنوشند زیرا اختلالات یائسگی را برطرف می کند.
 
28. بخور گل بابونه جهت بهبود آکنه و جوش های صورت نیز توصیه شده است.

29. بابونه، مدر، معرق و محلل ورم ها است.
 
30. استفاده از بخور دم کرده ی بابونه بر روی صورت، باعث شادابی و تجدید حیات سلول های بشره پوست می شود.3
 

طرز تهیه چای بابونه

پیش از این هم در بخش سلامت نمناک کامل توضیح دادیم اما با توجه به لزوم این مطلب بازهم میگوییم که 1 فنجان آب جوش را با بیش از 1 قاشق چایخوری گل بابونه خشک شده (یا 1 قاشق غذا خوری گل تازه) بپوشانید، به مدت 10 دقیقه آن را دم کرده و همچنین صاف کنید.

هر وقت چای تازه می نوشید، بوی بابونه تاثیر گذار است. هنگامی که گل های بابونه تازه که در آب جوش ریخته می شوند، روغن های غلیظ بیشتری را تشکیل می دهند.1
 

مضرات استفاده از بابونه

چای بابونه یک چای نسبتا سالم برای اکثر مردم است. با این حال، برای بهره‌مندی از خواص آن باید به نکاتی از جمله مقدار مصرف و عوارض احتمالی مصرف بابونه توجه کنید.

همچنین دارای اثرات خواب آور است که در موقع مصرف، بنابراین پیش از پرداختن به امور نظیر رانندگی که نیاز به هوشیاری کامل دارد، از مصرف بابونه اجتناب کنید.
 
۱. آلرژی
اگر به گل‌های از تیره دیزی حساسیت دارید، باید مراقب مصرف چای بابونه باشید. اگر به بابونه، گل داوودی، گل مینای چشم گاوی، گل همیشه بهار و یا ابروسیاه حساسیت دارید، از مصرف دمنوش بابونه اجتناب کنید.

قبل از استفاده موضعی بابونه روی پوست خود، یک تست کوچک بر بازوی خود انجام دهید. توجه داشته باشید که بهترین روغن حامل برای بابونه روغن نارگیل و روغن زیتون است.
 
۲. جراحی
بابونه مقدار کمی کومارین دارد که می‌تواند به عنوان رقیق کننده خون عمل کند. با وجود اینکه معمولا فقط در دوز‌های بالا مشکل ساز می‌شود، اما یک تا دو هفته قبل از عمل جراحی از مصرف دمنوش بابونه اجتناب کنید.
 
۳. بارداری
از آنجایی که اثرات دراز مدت بابونه بر بارداری هنوز در حال بررسی است، معمولا توصیه می‌شود از مصرف بابونه در طول بارداری اجتناب شود. قبل از مصرف بابونه یا مکمل‌ها و دارو‌های حاوی این گیاه در زمان بارداری، باید با پزشک خود مشورت کنید.2

پینوشتها
1.www.namnak.com
2.www.setare.com
3.www.asriran.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.