عوارض مصرف ایبوپروفن چیست؟

مصرف ایبوپروفن را هرلحظه و در هرخانه ای برای درمان هر دردی می بینیم که بدون تجویز پزشک مصرف می شود اما باید توجه داشته باشید که این مساله بسیار خطرناک است زیرا ایبوپروفن عوارض خطرناکی می تواند داشته باشد. عوارض ایبوپروفن را در اینجا بخوانید.
چهارشنبه، 28 خرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
عوارض مصرف ایبوپروفن چیست؟
نام‌های تجاری دارو: ادویل، موترین، ناپرین
نام رایج دارو: ایبوپروفن – Ibuprofen


ایبوپروفن چیست و چه کاربردی دارد؟

داروی ایبوپروفن برای از بین بردن درد در نقاط مختلف بدن، مانند سردرد، درد دندان، دل‌درد قاعدگی، دردهای عضلانی یا التهاب مفاصل استفاده می‌شود. هم‌چنین این دارو برای کاهش تب و کاهش درد بدن ناشی از سرماخوردگی و آنفولانزا کاربرد دارد. ایبوپروفن جزء داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی است.1


نحوه‌ی عملکرد ایبوپروفن

عمل‌کرد ایبوپروفن به شکل انسداد ماده‌ای طبیعی در بدن است که تولید آن باعث التهاب می‌شود. این فرایند تب، درد یا تورم را کاهش می‌دهد. اگر مبتلا به بیماری مزمنی مانند التهاب مفاصل هستید از پزشک خود درباره‌ی طب جایگزین بدون دارو یا استفاده از داروهای دیگر برای درمان بیماری خود سوال کنید. هم‌چنین به بخش هش‌دار مراجعه کنید.

حتی اگر قبلا از داروی ایبوپروفن استفاده کرده‌اید مجددا مواد تشکیل‌دهنده‌ی آن را از روی برچسب دارو مطالعه کنید. ممکن است شرکت سازنده مواد تشکیل‌دهنده‌ی دارو را تغییر داده باشد. محصولاتی با اسامی مشابه ممکن است حاوی مواد مختلفی برای درمان امراض متفاوتی باشند. مصرف داروی اشتباه ممکن است به سلامت شما آسیب برساند.1


روش استفاده از ایبوپروفن

اگر از محصولات دارویی بدون نسخه استفاده می‌کنید، همه دستورات آن محصول را که بر روی جعبه درج شده است، قبل از مصرف به دقت بخوانید. اگر پزشک این دارو را تجویز کرده است، راهنمای دارویی ارائه شده توسط دکتر دارو ساز را قبل از مصرف بخوانید؛ چنانچه هر گونه پرسشی در این مورد داشتید، با پزشک یا دارو ساز در میان بگذارید.

این دارو را معمولا هر ۶ – ۴ ساعت یکبار مصرف می‌کنند، دارو را با یک لیوان پر از آب مصرف کنید. (البته اگر پزشک دستور دیگری برای مصرف آن نداده باشد). حداقل تا ۱۰ دقیقه پس از مصرف دارو، به پشت دراز نکشید. اگر در زمان مصرف دارو احساس ناراحتی در معده خود داشتید، آن را به همراه غذا مصرف کنید.
 
از مصرف بیش از حد میزان تجویز شده، خودداری نمائید. مصرف بیش از حد ایبوپروفن می‌تواند باعث ایجاد آسیب در معده یا روده شود. بیشترین میزان مصرف مجاز این دارو در بزرگسالان، در هر دوز ۸۰۰ میلی گرم و یا در هر روز، ۳۲۰۰ میلی گرم (۴ دوز مصرفی) می‌باشد. فقط به کمترین میزانی از این دارو اکتفا کنید که باعث بهبود درد، تورم یا تب می‌شود.

میزان مصرف شما بستگی به شرایط پزشکی و پاسخ درمانی تان دارد. برای کاهش ریسک درد معده و خونریزی آن و دیگر عوارض جانبی، دارو را در کمترین مقدار و برای مدت کوتاهی مصرف کنید. از مصرف کمتر یا بیشتر دارو خارج از دستور العمل پزشک و یا برچسب دارو خودداری کنید. برای شرایطی مثل آرتریت، مصرف آن را تا زمانی که پزشک دستور داده، ادامه دهید.

اگر دارو برای کودکان تجویز شود، دوز مصرفی آن بستگی به وزن کودک خواهد داشت. برچسب دارو را بخوانید تا میزان مصرف مناسب برای وزن کودک خود را بیابید. اگر چنانچه احتیاج به کمک داشتید و یا محصولات مشابهی را برای مصرف، مد نظر داشتید، قبل از استفاده با پزشک یا داروساز مشورت کنید. برای شرایط خاصی مثل آرتریت ها، ممکن است پزشک از شما درخواست کند حداقل دو هفته مصرف دارو را بطور منظم ادامه دهید.

اگر این دارو را فقط برای درد مصرف می‌کنید، و بعد از کاهش درد مصرف آن را ادامه نمی‌دهید، باید بدانید که همه دارو‌های ضد درد زمانی خوب جواب می‌دهند که با شروع احساس درد، آن را مصرف کنید؛ اگر بگذارید تا درد شدیدتر شود و سپس آن را مصرف کنید، ممکن است دارو خوب جواب ندهد.
 
برای اینکه درد معده را به هنگام مصرف این دارو به حداقل برسانید، آن را به همراه غذا یا با شیر استفاده کنید.

گونه مایع این دارو را قبل از مصرف به خوبی تکان دهید. همچنین از آن در برابر یخ زدگی محافظت کنید.

نوع جویدینی ایبوپروفن را قبل از قورت دادن باید به خوبی بجویید.

اگر این دارو را به مدت طولانی مورد استفاده قرار می‌دهید، ممکن است نیاز باشد تا به صورت دوره‌ای، آزمایشاتی را برای بررسی سلامت خود انجام بدهید.

دارو را در دمای اتاق نگهداری کنید و دور از گرما و رطوبت قرار دهید.

تمامی دستورالعمل ها، راهنما‌ها و نکات مورد نظر برای مصرف این دارو را به دقت مطالعه نموده و در صورتی که هر سوالی داشتید، تنها از دکتر یا مسئول داروخانه سوال کنید.2


نکاتی که در ارتباط با مصرف ایبوپروفن باید بدانید

ایبوپروفن در دوران بارداری جزو گروه B  است یعنی برای جنین ضرری ندارد، اما باید طبق دستور پزشک مصرف شود، اما در ۳ ماهه سوم بارداری این دارو جزء گروه D  قرار می‌گیرد که نباید استفاده شود و مصرف آن باعث بروز اختلالات جنینی می‌شود.

در صورتی که مصرف ایبوپروفن موجب سوء هاضمه در شما می‌شود می‌توانید آن را بعد از مصرف غذا و یا با شیر مصرف کنید.

قبل از مصرف ایبوپروفن به پزشک خود بگویید چه دارو‌های دیگر حتی دارو‌های گیاهی را مصرف می‌کنید. این دارو‌ها ممکن است با ایپوپروفن تداخل اثر داشته باشند.

پس از خوردن قرص‌های ایبوپروفن برای جلوگیری از آسیب و تحریک ۳۰-۱۵ دقیقه از خوابیدن یا دراز کشیدن اجتناب کنید.

سالمندان بیشتر از سایرین در معرض خطر مشکلات گوارشی و خونریزی دهنده هستند.

اگر ایبوپروفن را برای درد یا تب می‌خورید و درد ظرف ۱۴ روز و تب ظرف ۳ روز بهتر نشده یا حتی بدتر شده است با پزشکتان مشورت کنید.

ایبوپروفن را دور از دسترس کودکان، دور از گرما، نور مستقیم یا حرارت مرطوب نگهداری کنید (در این شرایط ایبوپروفن فاسد می‌شود).

ایبوپروفن را بدون توصیه پزشک به کودکان کوچکتر از ۱۲ سال ندهید.

از مصرف استامینوفن یا آسپرین همزمان با ایبوپروفن اجتناب کنید.3

عوارض جانبی جدی و خطرناک ایبوپروفن عبارتند از :


حمله قلبی

بر اساس مطالعه ای که در مجله The Lancet منتشر شده است، یکی از مهمترین عوارض جانبی ایبوپروفن و داروهای ضد التهابی غیر استروییدی دیگر، حمله قلبی و سکته مغزی است. پزشکان استفاده از ایبوپروفن را در بیماران قلبی و افرادیکه در خانواده خود سابقه نارسایی قلبی دارند، گزینه مناسبی نمی دانند.


آسیب به DNA

بر اساس گزارش منتشر شده در نشریه Drug and Chemical Toxicology، آزمایش های حیوانی نشان می دهد مصرف افراطی ایبوپروفن باعث آسیب به DNA و جهش ژنتیکی می شود و همین امر زمینه را برای ابتلا به سرطان فراهم می کند.


کم خونی

ایبوپروفن و داروهای ضد التهابی غیر استروییدی دیگر با آسیب به سلول های قرمز خون، سبب کم خونی می شود. نتایج این مطالعه در نشریه Pharmazie منتشر شده است.


افزایش فشارخون

مطالعات نشان می دهد این دارو سبب افزایش فشار خون شده و در بیماران قلبی توصیه نمی شود.


کاهش شنوایی

بر اساس گزارش نشریه Medicine، کاهش شنوایی یکی از عوارض جانبی استفاده طولانی مدت از ایبوپروفن است.


سقط جنین

بر اساس گزارش BMJ، مصرف ایبوپروفن و داروهای ضد التهابی غیر استروییدی دیگر، خطر سقط جنین را در ماه های اول بارداری دو برابر می کند.

با توجه به عوارض جانبی خطرناک ایبوپروفن، محققان توصیه می کنند که روش های طبیعی تسکین درد، جایگزین این دارو شود.4


پی نوشت:
1.www.doctoreto.com
2.www.faradeed.ir
3.www.yjc.ir
4.www.fararu.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.