نکاتي براي انتخاب مکمل‌هاي غذايي

بنا به گزارش موسسه ملي آمار سلامتي در سال 2006 مصرف مكمل‌هاي تغذيه‌اي در آمريكا رو به افزايش است. اين يك صنعت 23 ميليارد دلاري است. همچنين حدود 36 ميليارد دلار براي غني‌سازي غذاها و سبزي‌ها هزينه مي‌شود. در حال حاضر نيز مكمل‌هاي گياهي به سوپرماركت‌ها وارد شده‌اند بنابراين محصولات و مكمل‌هاي در دسترس قابليت انتخاب را زياد كرده است.
دوشنبه، 28 دی 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نکاتي براي انتخاب مکمل‌هاي غذايي
نکاتي براي انتخاب مکمل‌هاي غذايي
نکاتي براي انتخاب مکمل‌هاي غذايي






مکمل من کدام است؟

بنا به گزارش موسسه ملي آمار سلامتي در سال 2006 مصرف مكمل‌هاي تغذيه‌اي در آمريكا رو به افزايش است. اين يك صنعت 23 ميليارد دلاري است. همچنين حدود 36 ميليارد دلار براي غني‌سازي غذاها و سبزي‌ها هزينه مي‌شود. در حال حاضر نيز مكمل‌هاي گياهي به سوپرماركت‌ها وارد شده‌اند بنابراين محصولات و مكمل‌هاي در دسترس قابليت انتخاب را زياد كرده است.
طبق آمار، مكمل‌ها به يكي از مهم‌ترين راه‌هاي حفظ سلامت روزانه تبديل شده و جاي بسيار مهمي در برنامه كلي زندگي ما پيدا كرده است به‌طوري كه ما براي مثال مسواك مي‌زنيم، ورزش مي‌كنيم، فيبر مصرف مي‌كنيم و به خاطر مي‌آوريم كه مكمل دريافت كنيم.
اگرچه انتخاب بهترين مكمل مي‌تواند خيلي مشكل باشد ولي اين روزها قفسه‌هاي داروخانه‌ از انواع گوناگون مكمل‌ها كه هركدام ادعاي مخصوص به خودشان را دارند پر شده است. در فروشگاه‌هاي غذاي سالم و طرف‌دار سلامت توده بزرگي از مصرف‌كنندگان ويتامين‌ها را مي‌بينيم كه عاجزانه از فروشندگان درباره شيوه انتخاب مكمل‌ها مي‌پرسند ولي اغلب اطلاعات فروشندگان محدود به اطلاعات يا بروشورهايي است كه نمايندگان شركت‌ها و كارخانه‌هاي تجاري فروشنده ياد گرفته‌اند.
آيا امكان دارد مصرف‌كنندگان حداقل اطلاعات و توانايي انتخاب مكمل‌ها را پيدا كنند. به اعتقاد من اگر مجموعه اطلاعات پايه‌اي و مقدماتي درباره مكمل‌ها به افراد داده شود سردرگمي مصرف‌كنندگان در انتخاب مكمل‌ها به حداقل مي‌رسد و به يك خريدار دانا و آگاه تبديل مي‌شوند.

نکاتي براي انتخاب مکمل‌هاي غذايي

گام اول:

نيازهاي خودتان به مكمل‌ها را بشناسيد. بيشتر هميشه بهتر نيست. بسياري از مصرف‌كنندگان به اشتباه فكر مي‌كنند دريافت دوزهاي بالايي از ويتامين خاص مي‌تواند رژيم فقير غذايي يا سبك زندگي پراسترس را جبران كند. متاسفانه هيچ چيز نمي‌تواند جاي اصول پايه سلامت يعني خواب كافي، فعاليت بدني، رژيم متعادل و روش زندگي مناسب را بگيرد و البته افراد بسياري هستند كه كمبود‌هاي خاص تغذيه‌اي دارند و مكمل‌ ياري مناسب مي‌تواند به اصلاح اين قبيل مشكلات كمك شاياني كند. همچنين تحقيقات نشان داده‌اند كه مكمل‌هاي بسياري وجود دارند كه براي شرايط خاص مفيد هستند. به عنوان مثال اثبات شده روغن ماهي، نقش بسيار مهمي در پيشگيري از بيماري‌هاي قلبي عروقي ايفا مي‌كند و در كنار آن پربيوتيك‌ها باعث تقويت سيستم ايمني مي‌شوند. در مقابل برخي گروه‌ها در معرض خطر بالاتري از نظر كمبودهاي تغذيه‌اي هستند. اين گروه‌هاي پرخطر شامل: سالمندي، گياه‌خواري، بارداري، شيردهي، زنان، بلوغ، الكليسم و بيماراني است كه از بيماري‌هاي خود ايمني رنج مي‌برند مانند بيماري كرون يا كوليت زخم شونده كه هركدام از اين گروه‌ها به مكمل‌هاي خاصي نياز دارند. براي كسب اطلاعات تغذيه‌اي و شخصي مربوط به خود در زمينه تغذيه بهترين راه اين است كه با يك پزشك يا متخصص تغذيه مشورت كنيد. آنها مي‌توانند به شما در زمينه شناخت نياز به مكمل‌ها كمك كنند. اطلاعات تغذيه‌اي و شخصي مربوط به نياز مكمل‌ها شامل موارد زير است: فعاليت بدني، سابقه فاميلي بيماري در فرد و سابقه رژيم غذايي فرد البته بسياري از سازمان‌هاي حفظ سلامتي از تست‌هاي آزمايشگاهي مانند (خون، ادرار و مدفوع) براي بررسي كمبودهاي احتمالي استفاده مي‌كنند بنابراين وقتي به اين اطلاعات مجهز باشيم بسيار راحت‌تر مي‌توانيم در مراكز فروش ويتامين و مكمل‌ها خريد كنيم. با اين روش شما نيازهاي خود را مي‌دانيد و پول‌تان را صرف مكمل‌هايي كه سودي برايتان ندارد نمي‌كنيد.

گام دوم:

برچسب‌ها را بخوانيد. اغلب اوقات تنوع و گوناگوني مكمل‌هاي در دسترس خريداران، باعث سردرگمي و شگفتي مصرف‌كنندگان مي‌شود. حال چطور مي‌توانيد متوجه شويد كدام بسته آهن را بايد انتخاب كنيد؟ بسته‌اي كه رويش نوشته مخصوص زنان يا بسته‌اي كه فقط رويش نوشته آهن؟
گام اصلي براي كمك به مصرف‌كنندگان، افزايش توانايي آنها در زمينه خواندن برچسب‌هاي بسته‌هاي مكمل‌هاست. به طوري كه يك مصرف‌كننده مكمل‌ با اطلاعات و آگاه شوند. وقتي سعي مي‌كنيد برچسبي را بخوانيد به كيفيت مكمل، مقدار موجود در بسته و نوع مصرف، تداخلات واكنش‌هايي كه اين قرص با ساير داروها يا ويتامين‌ها دارد، توجه کنيد.

نکاتي براي انتخاب مکمل‌هاي غذايي

كيفيت:

به احتمال زياد اين مورد، مشكل‌‌ترين موضوعي است كه بايد در ارتباط با مكمل‌ها شناخته شود، كيفيت به راهكارهاي ساخت كمپاني، نوع مكمل‌ كه در محصول به كار رفته و حضور ساير محرك‌ها يا بازدارنده‌ها بستگي دارد البته شايان ذكر است اين صنعت مكمل‌ها ساخت FDA نيست و براساس آن تنظيم نشده و در بسياري موارد FDA مي‌تواند عليه مكمل‌هاي ناسالم و ادعاهاي دروغين كمپاني‌ها درباره محصولات وارد عمل شود و با آن مبارزه كند. علاوه بر آن سازمان‌هاي كنترل و حفظ سلامت بايد توصيه‌هايي در زمينه مكمل‌هاي قابل اعتماد و با كيفيت بالا داشته باشند. سازمان‌هاي نامبرده، اطلاعاتي درباره كيفيت محصولات و كمپاني‌هاي توليدكننده مكمل‌ها در اختيار مي‌گذارند.

مقدار:

هميشه به مقدار مكملي كه در روز بايد مصرف شود با دقت توجه كنيد. به نظر، شما بايد بسته‌هايي را انتخاب كنيد كه نوشته يك بار در روز يا آنهايي كه سه بار در روز؟ آيا تمايل داريد با اين فواصل مكمل دريافت كنيد؟ اگر اولين باري است كه مكمل‌ خاصي را مي‌خريد آيا واقعا مي‌خواهيد براي سه ماه آن را مصرف كنيد؟ پيشنهاد مي‌كنيم قبل از اينكه پول‌تان را براي محصولي كه به دردتان نمي‌خورد خرج كنيد، از مكمل يك ماهه استفاده كنيد.
واكنش‌ها و تداخلات: بسياري از برچسب‌ها، تداخلات و واكنش‌هاي دروني مكمل‌ها را ذكر مي‌كنند ولي هميشه قبل از شروع مصرف يك مكمل جديد به خصوص اگر در كنار آن از يك درمان دارويي ديگر استفاده مي‌كنيد آن را با سازمان‌هاي حفظ و كنترل سلامت چك كنيد.

گام سوم:

بدانيد چه زماني بايد كمك بگيريد. وقتي به يك فروشگاه بزرگ وارد مي‌شويد از افراد متخصص، كمك بگيريد زيرا در اين شرايط اگر خودتان بخواهيد مكمل انتخاب كنيد مشكل، گران و پرخطر است. اگر همچنان سردرگم هستيد كه چه مكملي انتخاب كنيد، تقاضا كنيد به شما كمك كنند. همچنين مي‌توانيد از پزشكي كه در زمينه تغذيه اطلاعات دارد بپرسيد يا اينكه به يك متخصص تغذيه مراجعه كنيد. مي‌توانيد از وب سايت‌هايي كه به آنها اشاره شد، به عنوان منبعي براي كمك‌ اضافي استفاده كنيد. با توجه و استفاده به اين مراحل مي‌توانيد انتخاب درستي از مكمل‌ها داشته باشيد.؟
منبع: www.salamat.com




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما