راجع به خواص بادیان رومی چه میدانید؟

بادیان رومی گیاهی از تیره چتریان و بسیار معطر و با طعمی شیرین می باشد. بادیان رومی دارای خواص دارویی و درمانی بسیاری برای سلامت بدن می باشد.
پنجشنبه، 12 تير 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: مرتضی شعله کار
موارد بیشتر برای شما
راجع به خواص بادیان رومی چه میدانید؟

آشنایی مختصری با بادیان رومی

بادیان رومی یا نام علمی آن پیم پینلا انیسون (Pimpinella anisum) که به رازیانه رومی نیز شناخته می شود، برخلاف نام آن، از قرن ها پیش در مصر کاشته می شده است، البته آثاری از آن را هم در نواحی بومی مدیترانه و بخش غربی قاره آسیا مشاهده کرده اند.

با آشنایی با خواص حیرت انگیز آن، کم کم کاشت آن در سراسر دنیا انجام شد. این گیاه در فصل پاییز به مرحله برداشت می رسد و بعد از آن می توان از تمامی خواص  آن استفاده نمود.
 
بادیان رومی گیاهی از تیره چتریان می باشد، به عبارتی دیگر می توان گفت از خانواده هویج، کرفس و جعفری می باشد و همراه با گل و میوه است و در طول دوران رشد خود به میزان یک متر قد می کشد. این گیاه دارای برگ هایی سبز رنگ همراه با پرز و دارای شیارهای بسیاری می باشد.

گل های بادیان رومی سفید و کوچک و چتر مانند هستند. میوه بادیان رومی به صورت دانه های ریز و سبز رنگ و به شکل گلابی که نوک آن تیز می باشد، دیده می شود.

وجه تمایز آن با دانه رازیانه این است که روی دانه های بادیان رومی پنج برجستگی یا 10 شیار وجود دارد، اما بر روی دانه های رازیانه 8 شیار مشاهده می شود. به خاطر این تفاوت اندک بعضا این دو دانه با هم اشتباه می شوند.

گیاه بادیان رومی دارای عطری خوشایند و طعمی شیرین می باشد و ویژگی ای که دارد از همه قسمت های گیاه، یعنی دانه، ریشه و برگ های آن برای ساخت داروهای گیاهی طبیعی استفاده می شود. چون از ریشه این گیاه نیز استفاده می شود، پس مواد معدنی بسیاری را در خود جای داده است که برای سلامت جسم بسیار مفید می باشد.1
 

ارزش غذایی بادیان

دانه‌ی بادیان با وجود اینکه در مقدارهای کم مورد استفاده قرار می‌گیرد، سرشار از مواد مغذی است که برای سلامت بدن اهمیت دارند. بیش از همه، دانه‌ی بادیان، غنی از آهن است که یکی از عناصر ضروری در بدن برای تولید سلول‌های خونی سالم است.

این دانه، همچنین حاوی مقدار کمی منگنز است. این ماده‌ی معدنی کلیدی، به عنوان یک آنتی‌اکسیدان عمل می‌کند و برای رشد و سوخت‌وساز بدن لازم است.

یک قاشق غذاخوری از دانه بادیان معادل ۷ گرم، دارای مواد معدنی و عناصر ضروری زیر است:

کالری: ۲۳

پروتئین: ۱ گرم

چربی: ۱ گرم

کربوهیدرات: ۳ گرم

فیبر: ۱ گرم

آهن: ۱۳ درصد از مقدار مورد نیاز روزانه (RDI)

منگنز: ۷ درصد از نیاز روزانه

کلسیم: ۴ درصد از نیاز روزانه

منیزیم: ۳ درصد از نیاز روزانه

فسفر: ۳ درصد از نیاز روزانه

پتاسیم: ۳ درصد از نیاز روزانه

مس: ۳ درصد از نیاز روزانه

البته درنظر داشته باشید که بیشتر دستورهای غذایی، بسیار کمتر از یک قاشق غذاخوری بادیان دارند.2
 

خواص بادیان رومی برای سلامت عمومی بدن

در این قسمت می خواهیم با خواص مصرف بادیان رومی آشنا شویم و ببینیم که چرا این گیاه از دیرباز مورد علاقه افراد بوده و بسیار استفاده می شده است.

یکی از عوامل به وجود آمدن بیماری در بدن، وجود باکتری ها و ویروس ها و قارچ های مضر در بدن می باشد که عموما بیشتر آنها در ناحیه دهان و دندان وجود دارند که بیماری های دیگری را نیز به وجود می آورند.

بادیان دارای خواص ضد باکتری فوق العاده ای است که از عفونت های ناحیه دهان و دندان جلوگیری می کند. این گیاه به علت دارا بودن پلی فنول مانند یک آنتی اکسیدان عمل می کند به گونه ای از بوجود آمدن رادیکال های اکسیژنی خطرناک جلوگیری می کند و به دنبال آن می توان گفت برای جلوگیری از سرطان و مبارزه با آن، حفاظت از آسیب های ناشی از خورشید، عفونت ها، جلوگیری از بالا رفتن فشار خون، آسم و دیابت نیز موثر می باشد و نقش مهمی دارد.

روغن بدست آمده از دانه بادیان رومی برای ضدعفونی کردن، ضد اسپاسم عضلات و تونیک مورد استفاده قرار می گیرد. انسیون به دلیل دارا بودن ویتامین های گروه B دارای پیریدوکسین، نیاسین، تیامین، ریبوفلاوین می باشد که برای بهبود عملکرد مواد شیمیایی عصبی مورد نیاز در مغز بسیار مفید و ضروری است. از این رو در درمان و کنترل بیماری هایی مانند صرع، تشنج، لرزش غیر قابل کنترل بسیار موثر می باشد.
 
تنظیم فشار خون، بهبود عملکرد ضربان قلب، تقویت عضلات به واسطه وجود پتاسیم موجود در آن میسر می باشد. یکی از عوامل درمان یبوست استفاده از انیسون است چون دارای فیبر بالایی می باشد، از این رو در بهبود عملکرد دستگاه گوارش و درمان و بهبود اسهال، استفراغ، نفخ و ورم معده حتی برای کودکان نیز بسیار موثر می باشد.

به دلیل مواد مغذی که گیاه بادیان دارد در افزایش شیر مادر بسیار موثر است و مانند گیاه رازیانه عمل می کند. اما بهتر است قبل از مصرف حتما با پزشک مشورت شود.
 
درمان بی خوابی، آب مروارید، تنظیم قاعدگی، درمان یائسگی مردانه، تقویت سلامت جنسی و تنظیم سیستم متابولیسم بدن از دیگر مواردی است که می توان نام برد.1
 

خواص بادیان رومی برای زیبایی

 
جلوگیری از پیری زودرس
آنتی اکسیدان زیاد موجود در بادیان رومی، آن را به گیاهی مفید برای زیبایی پوست تبدیل کرده است. بادیان رومی به دلیل داشتن ویتامین C به جلوگیری از پیری زودرس کمک می‌کند. با مصرف منظم آن می‌توانید از ایجاد چین و چروک در صورت جلوگیری کنید. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا مصرف آن را شروع کنید تا پوستی جوان داشته باشید.
 
افزایش زیبایی پوست
چه کسی نمی‌خواهد پوستی زیبا داشته باشد؟ خوب، برای افزایش سلامت و زیبایی پوست باید از برخی درمان‌ها و مکمل‌های زیبایی استفاده کنید. به هر حال، می‌توانید از راه‌های طبیعی و جایگزین نیز استفاده کنید. بادیان رومی نقش مهمی در افزایش زیبایی پوست ایفا می‌کند.

بادیان رومی به دلیل سرشار بودن از آنتی اکسیدان به رفع جوش، لکه‌های تیره و آکنه کمک می‌کند. در نتیجه، مصرف چای بادیان رومی در داشتن پوستی صاف و زیبا به شما کمک می‌کند.
 
درمان مشکلات پوستی
بادیان رومی به دلیل داشتن خواص ضد باکتری به رفع برخی مشکلات پوستی کمک می‌کند. برای استفاده از بادیان رومی، باید روغن آن را با لوسیون ترکیب کنید تا احتمال ناراحتی را کاهش دهید. این ترکیب به رفع خارش و پسوریازیس کمک می‌کند.
 
درمان شپش سر
بادیان رومی مانند یک آفت‌کش عالی عمل می‌کند. بنابراین به خلاصی شما از شپش کمک می‌کند. استفاده از بادیان رومی برای این منظور بسیار آسان است. فقط کافی است روغن بادیان رومی را روی پوست سر اسپری کنید. با این کار، شپش به طور کامل از بین می‌رود.
 
نکات مصرف
– مصرف خوراکی بادیان رومی بی‌خطر است و در بسیاری از غذاها به کار می‌رود. برای زنان باردار و شیرده نیز خطری ندارد. به هر حال بهتر است آن را در مقادیر متعادل مصرف کرده و قبل از آن با پزشک مشورت کنید.

– می‌توانید پودر بادیان رومی یا نوع خشک آن را در ادویه فروشی‌ها پیدا کنید. توصیه می‌کنیم دانه بادیان رومی را از فروشگاه‌های گیاهی معتبر و ارگانیک تهیه کنید. می‌توانید آن را در مقادیر کم بخرید چرا که اگر مدت زیادی بماند، عطر خود را از دست می‌دهد.3
 

عوارض جانبی

بیشتر افراد می‌توانند بادیان را با خیال راحت مصرف کنند، بدون اینکه عوارض جانبی ناخوشایندی برای‌شان داشته باشد.

باوجوداین، مصرف بادیان ممکن است واکنش‌های آلرژیک را به دنبال داشته باشد؛ به‌خصوص اگر به گیاهانی که با بادیان در یک خانواده قرار می‌گیرند، حساسیت داشته باشید. این گیاهان عبارتند از رازیانه، کرفس، جعفری و شوید.

علاوه‌براین، ویژگی بادیان در تقلید عملکرد هورمون‌های استروژن ممکن است علائم بیماری‌های حساس به هورمون را برای مثال سرطان سینه یا آندومتریوز بدتر کند.

اگر سابقه‌ی این بیماری‌ها و حساسیت‌ها را دارید، تعادل در مصرف بادیان را رعایت کنید و اگر در این مورد نگرانی خاصی وجود دارد، با پزشک خود مشورت کنید.

اگر بادیان را بیش‌ازاندازه‌ی معمول مصرف کنید، ممکن است عوارض جانبی زیر را به دنبال داشته باشد که فهرست‌وار عنوان می‌کنیم:

مشکلات مرتبط با دستگاه تنفسی

مشکلات گوارشی

واکنش‌های آلرژیک در صورتی که به رازیانه و بادیان ختایی حساسیت دارید. اگر حساسیت دارید التهاب موضعی پوست را تجربه خواهید کرد.

زنان باردار و شیرده باید از مصرف بادیان اجتناب کنند. چون ممکن است عوارض جانبی آن، کودک‌شان را درگیر کند.

خلاصه بعضی از افراد ممکن است به بادیان حساسیت داشته باشند. بادیان می‌تواند تأثیرات استروژن در بدن را تقلید کند که باعث تشدید علائم بعضی از بیماری‌های حساس‌ به‌ هورمون می‌شود.2

پینوشتها
1.www.beytoote.com
2.www.chetor.com
3.www.bazdeh.org


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.